Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525d puhti katosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo N
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 172
    • Ylöjärvi

    E39 525d puhti katosi

    Alakierroksilta hävisi vallan voimat. Vikakoodeiksi inpa antoi 7728 ladedruck-regelung oder ladedrucksteller ja 1028 abgasrueckfuehr-regelung. Noi kuittasin pois ja toimi hetken aikaa hyvin kunnes taas hyyty.
    Mistäs vikaa kannattaisi etsiä?
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #2
    7728 charge air pressure control or charge air pressure actuator eli ahtopuolen säätöhäikkää. Joko ahtopaineanturi tai magneettiventtiili. Voisi hyvin olla syy alaväännön puutteeseen. Kannattaa tutkia alipaineletkut tarkkaan. Ja kattella että kellon säätötanko liikkuu. Alipaineletkun voi ottaa magneettiililtä pois (joka menee kellolle) ja sormella kokeilla tuleeko imua kun auto käynnissä. Myös kellon säätötangon liikkeen voi todeta ottamalla alipaineletkun irti auton ollessa käynnissä. Tanko ponnahtaa ylös kun letku irti ja kun laittaa letkun takaisin pitäisi vaivatta vetää tangon alas. Vuotoa on välillä vaikea paikallistaa varsinkin kun ne letkut on piilossa. Itelläkin näytti hyvältä letkut mutta osa haperoa ja yhdessä alip.letkussa reikä vaikka näytti muuten hyvältä.. Samoin alipainesäiliö voi vuotaa (sen voi ohittaa jos sitä epäilee)..

    1028 EGR control todennäköisesti siksi että egr tulpattu eli ne usko sillä olevan mitään vaikutusta alaväännön katoamiseen..
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9142
      • Oulu

      #3
      Ei tarvi välttämättä mitään irrottaa. Kurkaa vain, vetääkö turbon alipainekello VNT-siivet kiinni, kun auton käynnistää.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • MOH85
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 241
        • Rauma

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Ei tarvi välttämättä mitään irrottaa. Kurkaa vain, vetääkö turbon alipainekello VNT-siivet kiinni, kun auton käynnistää.

        Juu totta kai Mutta jos yksin häsää niin tolla näkee kunnolla miten se tanko siellä liikkuu..
        e39 530dA 1999.

        Comment

        • Timo N
          Bimmer Rookie
          • Oct 2014
          • 172
          • Ylöjärvi

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ei tarvi välttämättä mitään irrottaa. Kurkaa vain, vetääkö turbon alipainekello VNT-siivet kiinni, kun auton käynnistää.
          Kello liikutti selvästi sitä ahtimelle menevää akselia kun auton käynnisti.
          Tosin liike oli aika verkkainen.
          Vika ilmenee satunnaisesti aina kun sen on vikakoodeista poistanut.
          Joskus ilmenee heti joskus toiste saattaa toimia jonkun aikaa.
          Voiko tuo ahtopaineanturi temppuilla satunnaisesti?
          Last edited by Timo N; 28-07-2018, 15:44. Reason: lisätty oireenkuvausta

          Comment

          • Timo N
            Bimmer Rookie
            • Oct 2014
            • 172
            • Ylöjärvi

            #6
            Tänään vikakoodeina 1152 elektroluefter ja 1028 :think

            Comment

            • Timo N
              Bimmer Rookie
              • Oct 2014
              • 172
              • Ylöjärvi

              #7
              Alipaineletkuja vaihdoin kaikki jotka vähänkin näyttivät huonoilta, yksikin oli aivan lintassa. Nyt ajeltu muutama päivä ja hyvin pelittää Kiitoksia neuvoista.

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                #8
                Originally posted by Timo N View Post
                Tänään vikakoodeina 1152 elektroluefter ja 1028 :think

                1152 on sähköflektistä eli ilmastoinnin flektistä siinä keulassa. Yleensä nää jumittuu ja hajoaa ajan saatossa. Talvea vasten ei hätää, keväällä kannattaa ehkä laittaa kuntoon.


                1028 oli EGR (pakokaasun kierrätys) eli jos se on poistettu antaa kyllä aina koodia eli sen voi unohtaa. Jos egr on toiminnassa niin vikakoodi on siitä ja vaatii ehkä jotakin toimenpidettä.
                e39 530dA 1999.

                Comment

                • tonnizi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1501
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Ahtipaineen säädin/tunnistin vikana, on siel turbon vieressä. menee 2 letkua ja 1 piuha - tämä turbon vieressä on puoliksi sähköinen ja mekaaninen.

                  2 samanlaista ahtopaineen säädintä/tunnistinta on myös imusarjan alla

                  imusarjan alla on 1 sähköinen säädin
                  imusarjan alla on 1 puoliksi sähköinen ja mekaaninen

                  Mutta vika ei ole imusarjan alla olevissa, vaan on todennäköisesti turbon vieressä oleva ahtopaineen säädin/tunnistin
                  Social Media:
                  - Twitter
                  - Instagram
                  - Twitch

                  - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                  Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                  Nykyinen:
                  E61 530d -04
                  Ex:
                  E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎