memebuy23buy

E39 konepelti ei meinaa aueta (vaijerit ehjät)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    E39 konepelti ei meinaa aueta (vaijerit ehjät)

    Tullut pikkuhiljaa tällainen ongelma parin vuoden aikana, että E39 sedanin konepelti on mennyt yhä hankalemmaksi avata. Viimeksi katsastuksessa tuurilla katsuri sai auki. Osien rasvaaminen on tilapäisesti hieman auttanut, mutta konepeltiä on nyt lähes mahdoton avata yksin. Kaikki 3 kaapelia on vaihdettu BMW:n orkkis-osilla, eka vaijeri itse ja 2 muuta by Laakkonen. Ostin juuri konepeltiin uudet lukkoihin osuvat konepellin puolen jouset (upper part of hood lock) ja avauskahvan (bmw orkkisosat), ei apua niistäkään. Ajattelin, että uusista jousista olisi voinut olla apua, koska pelti aukeaa jos kaveri keventää sitä hieman toisen vetäessä kahvasta. Jos vetää vain kahvasta, usein vain toinen lukoista aukeaa, tai ei kumpikaan. Konepellin ollessa ylhäällä lukkoja tutkiessa molemmat aukeavat täysin kahvasta vetämällä. Olen yrittänyt säätää noiden jousien lukitustappien pituuksia ja asemointia laskemalla konepellin alas muutamia kertoja niiden kiinnityspulttien ollessa hieman löysänä, jolloin asemoituvat kohdalleen, samoin niitä kahta kumistopparia. Tuntuu, että jousissa vaan ei riitä voima ponnauttamaan peltiä ylös, mutta riittää jos kaveri keventää n. 5 kg verran.

    Hankala googlettaa apua ongelmaan, kun joka threadissa on vain asiaa vaijerien vaihdosta ja lukittuneen konepellin avauksesta. Ehkä tämä on nyt joku säätöhomma, pitäisikö konepeltiä alkaa uudelleenasemoimaan? Onkos muut törmänneet johonkin tällaiseen ja selvisikö?
    Last edited by Bomb5; 23-07-2018, 19:30.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 959
    • Salo

    #2
    Oletko tarkistanut ettei vaijerit luista siinä liitoskotelossa etutolpan kohdalla?

    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • tu22ha
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 13
      • Finland

      #3
      Kokeile säätää niitä jousia ja autossa olevia kumitappeja.
      E61 535D LCi -08, E39 530d -00, E36 330D -93

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4180

        #4
        Onko tapit/jouset oikealla kohdalla? Jos ovat eri linjassa kuin vastakappale, niin varmaan kahnaa vastaan.
        Nuohan saa helpolla kohdalleen kun pultit löysällä käyttää siinä huulilla.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          #5
          Originally posted by kalevik View Post
          Oletko tarkistanut ettei vaijerit luista siinä liitoskotelossa etutolpan kohdalla?

          https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...8&postcount=35
          Joo muistinkin tämän keissin, kun tuota pähkäilin ja tarkistin tuon liitäntäboksin, kun kaveri veteli kahvasta ja se toimii kyllä luistamatta. Ehkä pitää vielä katsoa erityistarkasti. Tosiaan kahvasta pitää vetää ihan täydet, että lukkojen raudat työntyvät pois edestä, mutta silmämääräisesti ne lukkojen raudat kuitenkin työntyvät täysin pois, jolloin jäljelle jää pyöreä aukko ja kaiken järjen mukaan tapin pitäisi silloin vapaasti ampua ulos. Toisaalta, tuntuu kuitenkin että vaijeri olisi hieman liian pitkä, kun noin pitkästi pitää kahvaa vetää.

          Originally posted by bemmeri View Post
          Onko tapit/jouset oikealla kohdalla? Jos ovat eri linjassa kuin vastakappale, niin varmaan kahnaa vastaan.
          Nuohan saa helpolla kohdalleen kun pultit löysällä käyttää siinä huulilla.
          Joo tein juuri noin, että tappien/lukkojen kiinnityspultit hieman löysällä käytin muutaman kerran "huulilla" lukoissa ja käytin ihan kiinnikin asti ja sitten varovasti pelti auki ja pultit kiinni siihen asentoon mihin jäivät. Tuolloin lukot menevät aika hyvin kiinni ja myös hieman keventäen konepeltiä nostaen tuntuvat aukeavan aika symmetrisesti. Jotenkin silti tuntuu, että nuo lukkojen tapit/jouset takertuvat siihen ihan huulille juuri sen verran, että pelti ei pomppaa ylös, vaan pitää pikkusen avittaa, tai konepelti kanittaa jostakin muualta juuri sen verran, että se ei itsekseen pomppaa ylös. Täytyy vielä tarkistaa munuaisten sovitus siihen korinpuolen mustaan munuaisten takapuolen muoviin. Mielestäni konepellin puolen munuaisten muovista on hieman hioutunut jostain keskiosista muovia pois.

          Konepellin omat kaasujouset ja saranat tuntuvat toimivan ihan ok, enkä usko että ne tuohon juurikaan vaikuttavat niiden geometrian takia, kun aika pitkä vipuvarsi tulee konepellin etuosaan verrattuna, niin ei ehkä niitäkään auta herkistellä.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • isa
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 40
            • Espoo

            #6
            Voihan myös konepellin avausvipu olla antanut vähän periksi.
            Osa 15. About 24 egee.



            Minulla oli hieman vääntynyt ja teki sen että hieman huonosti avasi.
            Vaihdettu ja sen jälkeen toiminut moitteetta.

            \I
            F10 530i 2012, Havanna Metallic
            Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 959
              • Salo

              #7
              Jos kaikki on kunnossa, 1/4 vivun liikeradasta riittää vapauttamaan lukot.

              Onko konepellin saranat/tuulihaka voideltu?
              Last edited by kalevik; 23-07-2018, 22:34. Reason: Vaihdettu 'rasvattu' vähemmän sotkuiseen 'voideltu' termiin.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #8
                Originally posted by isa View Post
                Voihan myös konepellin avausvipu olla antanut vähän periksi.
                Osa 15. About 24 egee.



                Minulla oli hieman vääntynyt ja teki sen että hieman huonosti avasi.
                Vaihdettu ja sen jälkeen toiminut moitteetta.

                \I
                Vaihdoin tuon samalla, täytyy vielä tutkia miten herkkä sen asennolle tuo avaus mahdollisesti on.



                Originally posted by kalevik View Post
                Jos kaikki on kunnossa, 1/4 vivun liikeradasta riittää vapauttamaan lukot.

                Onko konepellin saranat/tuulihaka voideltu?
                Täytyy varmuudenvuoksi puhdistaa ja voidella nuo saranat. Olen sitä mieltä, että tässä on pääongelma vaijereissa (koska vaatii pitkän vedon) ja noiden loppujen osien suuntauksessa.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2818
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Oisko joku vaijeresta irti niin että kuori pääsee painumaan syvemmälle kuin pitäis, tällöin liike rata voi loppua kesken. Tai jos vaijeri on liian pitkä kuoreen nähden.
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4180

                    #10
                    Eilisestä postauksesta unohdin, että onko ne jouset sopivalla tiukkuudella? Tai se sisäosan korko tarkemminkin. Sekin on säädettävissä.

                    Vaijerivian ja lukkojen toiminnan testaukseen helpoin on, että toinen kääntää sitä avauskahvaa kabiinissa ja toinen katsoo että lukon "kielekkeet" liikkuu samaan tahtiin. Sitten jos/kun ne liikkuvat normaalisti, niin seuraavaksi kampeaa vaikka meisselillä vastaan kun toinen kääntää avauskahvaa, tuosta tuntee että tuleeko voima lukolle asti (vaijeri antaa periksi, tms.) ja voihan se olla vaan toinen toinen lukko mikä ei toimi oikein tai tahmii, tms.
                    Tuon lukon "kielekkeen" pitäisi liikkua sormella ihan helposti, eli kun sitä lirputtelee niin kyllä huomaa että onko kunnossa.
                    En oo avannut tai edes läheltä kattonu e39 lukon sisuksia, mutta voisi kuvitella että jos kieleke on vääntynyt tai muuten tärveltynyt, niin vaikeuttaa avaamista kummasti.
                    Joskus oli e36:ssa ongelmia pellin avauksessa ja vaijerikin meni poikki jalkotilasta. Niin samalla sitten laitoin uudet lukot, välivaijerin ja pitkän vaijerin, niin kylläpä pomppasi sen jälkeen pelti herkästi auki.

                    Sitten kun lukot todetaan että on kunnossa, niin voi sulkea pois tuulihakasen toiminnan että laittaa siihen vaikka nippusiteen/rautalangan/narun ja vetää siitä munuaisien rakosesta auki, ennen/samalla kun toinen kääntää avauskahvasta.


                    Edelleen jos tuokaan ei ota kiinni tai toiminta parane. Niin sitten se kampeaa jotenkin huonoon asentoon ne tapit/jouset tai pelti muuten väärässä positiossa ja siksi jäykkä. Ei tuossa montaa muuttujaa ole.


                    Last edited by bemmeri; 24-07-2018, 18:06.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #11
                      Kiitos vinkeistä. Testailin ja säädin osia lisää. Puhdistin ja rasvasin konepellin saranat varmuuden vuoksi, mutta kuten ennalta arvelin, sillä ei ollut vaikutusta. Vipuvarsi konepellin etuosasta saranalle asti muodostuu niin pitkäksi, että saranan osien nihkeys saattaa vaikuttaa avaamiseen vasta, jos ne ovat pahasti ruosteessa tai muuten tukossa. Lukot aukeavat täysin kahvasta vetämällä ja lukkojen rautalenkit liikkuvat auki sormin painaen. Säädin konepellin puolen uusien jousitettujen tappien pituutta hieman lyhyemmäksi ja korin puolen kumit hieman kireämmälle / pidemmiksi, niin että jäljelle ei jäänyt juuri lainkaan tyhjää liikettä painellessa konepeltiä. Kokeilin myös sulkea ja avata pellin ilman tuulihakaa. Sillä ei ollut mitään vaikutusta, eli tuo kiinni tarttuminen on noista kahdesta päälukosta kiinni. Nyt säätöjen jälkeen kahvasta vetämällä konepellin saa auki, mutta pelti ei pomppaa selvästi ylös, vaan ns. lukkojen huulille ja vasta peltiä käsin nostaessa huomaa, nousiko se tarpeeksi. Sen verran paljon aikaa meni tuossa säätäessä nytkin ja ideat tuntuivat loppuvan, että jouduin toistaiseksi luovuttamaan. Täytyy mennä nyt toistaiseksi näin. On mahdollista, että nuo alapuolen lukot vaihtamalla voisi jotakin apua tulla.

                      Jotenkin siis tuntuu, että jousivoima, mikä konepellin pitäisi ponnauttaa ylös on hieman liian pieni. Konepellin puolen jousitappeja katsoessa huomasin, että periaatteessa niiden jousien juureen yläpäähän voisi laittaa prikkoja, jotka kiristäisivät jousta. Se saattaisi auttaa ponnauhdusvoimaan, mutta toisaalta se myös tekisi lukkojen avaamisesta jäykemmän, koska tuo jousi vetää samalla sen tapin pään kaulaa korin puolen lukkojen lenkkejä vasten, jolloin vaijeriin tulisi vielä enemmän kuormitusta. Nuo korin puolen kumit toisaalta auttavat siinä alkusysäyksessä, mutta niitäkään ei kannata virittää liian tiukalle. Millaiset säädöt teillä on noissa korin puolen kumeissa? Jos konepelti on kiinni ja lukossa, onko konepeltiä alaspäin painaessa pientä välystä, vai täysin tiukka sovitus kumeja vasten myös painaessa? Muistaakseni minulla oli aiemmin hieman välystä tuossa, ehkä n. 2 mm ja sen kuuli ja tunsi myös painellessa.

                      Yksi mahdollinen syy voisi vielä olla nuo konepellin kaasujouset, mutta mielestäni ne toimivat suht. normaalisti, eikä geometrian perusteella mielestäni voi auttaa tuossa avaamisessa, koska konepellin avauskulma on lähes 90 astetta eri kuin jousen asento konepellin ollessa kiinni. Onko kokemusta näistä? Minulla kaasujouset alkavat kannattelemaan konepeltiä, kun ollaan lähellä sen pitoasentoa, ehkä n. 10-15 astetta ennen loppuasentoa. Ihan pahimmilla pakkasilla kaasujousten teho on ollut ns. hilkulla, että jaksaa pitää pellin auki.
                      Last edited by Bomb5; 06-08-2018, 20:20.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 959
                        • Salo

                        #12
                        No olet kyllä vaivaa nähnyt.

                        Tässä videossa on kätevä testi, noin kohdassa 1.20.

                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #13
                          Testasin nuo lukot erikseen noin ja ne pomppaa kyllä ulos hienosti. Lukkojen lenkit siis aukeavat täysin. Vaihdoin nyt viikonloppuna vielä nuo konepellin kaasujouset, Fixukselta Stabilukset, sama kuin orkkismerkki. Onhan nuo tietenkin jämäkämmän oloiset tuossa toiminta-alueella, eli pelti puolesta välistä pystyyn saakka, mutta kiinni asennossa, kuten arvelinkin, ei paljoa merkitystä, koska kaasujousi on lähes kohtisuorassa avauskulmaan nähden, eikä siten voi siihen suuntaan juuri avittaa. Ehkä jos oikein tarkaan tunnustelee, niin marginaalinen apu tuohon avaukseen oli näistä. Edelleenkään pelti ei pomppaa hienosti auki, vaan tekee vain pienen 0-2 mm liikkeen kahvasta vetäessä ja vasta peltiä nostaessa huomaa, että aukesiko ne lukot oikeasti.

                          Sanokaapas itseasiassa, miten paljon teillä pomppaa e39 konepelti, kun vedätte kahvasta? Monissa automalleissahan tuo pelti pomppaa n. 0,5 - 2 cm, kun kahvasta on vetänyt. Sen verran e39:ssäkin tuulihaan perusteella on varaa pompata.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • lj123
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2015
                            • 1215
                            • Lohja

                            #14
                            Jos en täysin väärässä ole, niin muistaakseni omassa ei liiku yhtään kun sisäpuolen kahvasta vetää, jos sitä tarkoitit.
                            E39 M5 -99
                            F11 530d Xdrive -14

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2818
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Hyvin maltillisesti pomppaa, ehkä puoli senttiä
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X