Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i Savutus Ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JHapu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2017
    • 32
    • Hämeenlinna

    E39 540i Savutus Ongelma

    Eli kylmänä käynnistäessä pöllähtää aina kohtuu iso pilvi auton taakse. Lämpimänä ja ajossa ei tule putkista mitään. Ainoastaan kylmänä.. Savu on 80% valkosta ja 20% sinistä. Mistä lähtis ettimää ku ei nyt ihan normaalia ole. 260tkm mittarissa.
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2818
    • Kuusankoski

    #2
    Kuluuko öljyä? Tai häviääkö jäähytin nestettä?
    Jos savu sinistä niin voi tulla venttiilivarren kumeista tai männän renkaista. Tosin männän renkaat pitäs savuttaa myös lämpimänä.
    Pakoputkiston sisään jäävä kosteus tulee käynnistyksen jälkeen harmaana hetken aikaa.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • JHapu
      Bimmer Rookie
      • Mar 2017
      • 32
      • Hämeenlinna

      #3
      Originally posted by Scitso View Post
      Kuluuko öljyä? Tai häviääkö jäähytin nestettä?
      Jos savu sinistä niin voi tulla venttiilivarren kumeista tai männän renkaista. Tosin männän renkaat pitäs savuttaa myös lämpimänä.
      Pakoputkiston sisään jäävä kosteus tulee käynnistyksen jälkeen harmaana hetken aikaa.
      Ei kulu öljyä tai nesteitä. Tai kuluttaahan nyt vanha kasi Bemari aina vähän öljyä, mutta ei hälyttävästi. Enemmän savu on valkoista kuin sinistä ja juurikin tämä, että ainoastaan kylmänä käynnistyksessä. Keskivaimennin ollaan ottamassa pois ja laittamassa suoraa putkea, toivotaan, että siellä olisi kosteutta ja johtuisi tästä. En usko muuhun ku ei nesteitä häviä..

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Kyllähän nuo kylmänä höyryävät aika hienosti.


        Jos nesteet eivät häviä itse ainakin jatkaisin ajelua rauhassa.

        Comment

        • Oqz
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 139
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Kyllähän nuo kylmänä höyryävät aika hienosti.


          Jos nesteet eivät häviä itse ainakin jatkaisin ajelua rauhassa.
          540i:n omistajana voin itsekin allekirjoittaa tämän. Heti, kun lämpötila laskee lähemmäs kymmentä astetta, alkaa kylmällä koneella näkymään vesihöyryä. Talvella sitä tulee varsinkin tyhjäkäynnillä koneen lämpötilasta riippumatta.

          Jos lämpötila on ollut parin kymmenen asteen tienoilla ei höyryjä ole näkynyt ainakaan merkittävästi, vaikka auto olisi seissyt pidempään ennen käynnistämistä. Jos putkesta tulee savua lämpimälläkin kelillä, niin huohotin lienee yksi mahdollinen ja melko yleinen vikapaikka?
          BMW 540iA Touring e39 -98

          Comment

          • Hartzi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 55
            • Tampere

            #6
            Höyryhän tulee vasta hetken käymisen jälkeen, eikä heti startissa.

            Itselläkin auto pössäyttää välillä savut startissa ja hajusta päätellen on öljysavut. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että savut tulevat satunnaisesti, mutta useammin jos auto on mäessä parkkeerattu keula ylös päin. Välillä voi mennä pitkän aikaa, ettei tule mitään ja välillä sitten melkein joka startissa. Jos öljynvaihdon yhteydessä tekee forte-käsittelyn, niin savutus on vähän pidempään poissa, mutta palaa kyllä. PCV on vaihdettu, joten ei olettaisi enää sen takia tulevan. Mistähän näin mystinen savutus voi johtua? :think
            E39 540iA -01

            Comment

            • JHapu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2017
              • 32
              • Hämeenlinna

              #7
              Originally posted by Hartzi View Post
              Höyryhän tulee vasta hetken käymisen jälkeen, eikä heti startissa.

              Itselläkin auto pössäyttää välillä savut startissa ja hajusta päätellen on öljysavut. Mielenkiintoisen tästä tekee se, että savut tulevat satunnaisesti, mutta useammin jos auto on mäessä parkkeerattu keula ylös päin. Välillä voi mennä pitkän aikaa, ettei tule mitään ja välillä sitten melkein joka startissa. Jos öljynvaihdon yhteydessä tekee forte-käsittelyn, niin savutus on vähän pidempään poissa, mutta palaa kyllä. PCV on vaihdettu, joten ei olettaisi enää sen takia tulevan. Mistähän näin mystinen savutus voi johtua? :think
              Nyt tässä kun on seuraillu ongelmaa vähän pitempään, niin jos auto seisoo 2-3h niin savua tulee eniten ja oikeesti tulee paljon Jos taas yön yli seisoo niin ei tule juurikaan yhtään mitään. Mä en ymmärrä

              Comment

              • Hartzi
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 55
                • Tampere

                #8
                Originally posted by JHapu View Post
                Nyt tässä kun on seuraillu ongelmaa vähän pitempään, niin jos auto seisoo 2-3h niin savua tulee eniten ja oikeesti tulee paljon Jos taas yön yli seisoo niin ei tule juurikaan yhtään mitään. Mä en ymmärrä
                Minusta tuntuu, että jos auton starttaa uudestaan vartin sisään, niin ei se savuta koskaan, mutta sen jälkeen ajalla ei ole merkitystä. Seuraavat savut voi tulla puolen tunnin tai muutaman päivän päästä
                E39 540iA -01

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2818
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Tarkastappa vaikka tunniin seisotuksen jälkeen tulpan reijistä ettei sylintereissä ole vettä. Joskus (tosin pienemmissä koneissa) kun kansipahvi oli mennyt vuoti se vettä sen verran että käynnistyksessä aiheutti melkoista vesihöyryä. Yksi mahdollisuus on myös mitata pakokaasujen määrä jäähdytin nesteestä.
                  Toki samalla tapaa se voi olla venttiilivarren kumit jotka päästää öljyä samaantapaan, savu vaan tällöin haisee öljylle.

                  Oletko haistellut höyryä?


                  Näillä keleillä oma 540i ei savuuta kyllä yhtään mitään.
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Hartzi
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 55
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Scitso View Post
                    Tarkastappa vaikka tunniin seisotuksen jälkeen tulpan reijistä ettei sylintereissä ole vettä. Joskus (tosin pienemmissä koneissa) kun kansipahvi oli mennyt vuoti se vettä sen verran että käynnistyksessä aiheutti melkoista vesihöyryä. Yksi mahdollisuus on myös mitata pakokaasujen määrä jäähdytin nesteestä.
                    Toki samalla tapaa se voi olla venttiilivarren kumit jotka päästää öljyä samaantapaan, savu vaan tällöin haisee öljylle.

                    Oletko haistellut höyryä?


                    Näillä keleillä oma 540i ei savuuta kyllä yhtään mitään.
                    Eikös vialliset venttiilivarren kumit aiheuttais savut joka startille?
                    E39 540iA -01

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2818
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Originally posted by Hartzi View Post
                      Eikös vialliset venttiilivarren kumit aiheuttais savut joka startille?
                      Ei ainakaan omassa e30.ssä vaan nimen omaan kun auto seisoi pidempään.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Hartzi
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2013
                        • 55
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Scitso View Post
                        Ei ainakaan omassa e30.ssä vaan nimen omaan kun auto seisoi pidempään.
                        Mutta kuitenkin niin, että savut tuli säännönmukaisesti pidemmän seisomisen jälkeen, eikä miten sattuu 30 min ja muutaman päivän seisomisen välillä?
                        E39 540iA -01

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2818
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Saatto pölläyttää 15minsan jälkeen tai 2 tunnin jälkeen kun sit paheni vuoto ni pölläytti joka kerta.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Hartzi
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2013
                            • 55
                            • Tampere

                            #14
                            Jännä homma. Nyt ei ole savuttanut ollenkaan, kun kokeilin ajella ja kiihdytellä enemmän automaatin S-pykälä päällä. Mitähän nuo suuremmat kierrokset oikein vaikuttaa :think
                            E39 540iA -01

                            Comment

                            • _Bäri_
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2014
                              • 935
                              • Turku

                              #15
                              Eikö tuo ole ominaisuus kasikoneelle? Itellä pölläyttää aina kun kylmänä käynnistää oli lämpötila mikä tahansa.
                              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                              Ex:
                              E61 535dA -05
                              E91 320dA -06
                              E53 X5 3.0dA - 03
                              E39 535iA -01
                              E39 520i -97
                              E39 530dA - 00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎