Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - ylimääräisiä ääniä liikkeellelähdössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    E39 - ylimääräisiä ääniä liikkeellelähdössä

    Moro.

    Seuraavanlainen ongelma 210000 ajetussa E39 vm-97 M52 koslassa. Kun autolla lähtee liikkeelle, ennen kaikkea peruuttamalla ja kohtuu alhaisilla kierrosluvuilla niin autosta kuuluu hieman ylimääräinen ääni. Ääni kuulostaa hieman samanlaiselta kuin hevosen korskunta. Ilmeisesti jossain on väljää. Saman ilmiön saa aikaiseksi kun matalilla kierroksilla ja "liian suurella" vaihteella antaa kunnolla kaasua. Ääni kestää vain hetken aikaa ja loppuu. Mielestäni ääni kuuluu auton takapäästä.

    Toivottavasti joku ymmärsi mistä tässä on kysymys. Jossain on joku paikka väljänä ja tämä on todennäköisesti vanhan auton vika koska vanhassa rakkaassa 1.6 Sierrassanikin oli aikoinaan samanlaisia oireita. Lieneekö vika kytkimessä vai voimansiirrossa - niin tai sitten ihan jossain muussa. Kertokaa viisaammat kun kuitenkin tiedätte.

    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by HKM
    Moro.
    kuuluu hieman ylimääräinen ääni. Ääni kuulostaa hieman samanlaiselta kuin hevosen korskunta. Ilmeisesti jossain on väljää. Saman ilmiön saa aikaiseksi kun matalilla HKM
    Sun koneen hevosvoimat on pillastuneet!

    Matalilla kierroksilla kun painat kaasun pohjaan niin saat aikaiseksi kaikista suurimman vääntövoiman voimansiirtoon. Hevosten korskunta ei nyt oikein tuo mielleyhtymiä, mutta ei mulla ole voimansiirron vioista kokemuksiakaan... Kardaani, perä, vaihdelaatikko, kytkin, joku muu..? Jos perästä kuuluu niin olisko perä sitten.

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #3
      Joo, näin voi olla. Hevosvoimia on nimittäin pitkälle toista sataa . Tuo "korskunta" vain kuvaa ihan hyvin tuota ääntä. En tiedä onko tuolla mitään tekemistä kytkimen kanssa, joka hieman täristää liikkeellelähdössä silloin tällöin. Tämä nyt on vähän vaikea suusanallisesti kuvailla mutta tuo on varmasti aika yleinen ominaisuus vanhoissa autoissa. Ääni on kuitenkin sellainen, että jossakin on väljää - tietäis vaan missä.

      HKM
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • aapok
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 807
        • Liperi

        #4
        Mulla samanlainen ongelma, en ole löytänyt syytä korskuntaan / tärinään liikkeelle lähdettäessä mutta alan epäillä moottorin kumityynyjä. Ääni kuuluu vain n. 1000 kierroksen kohdalla.
        -Aapo-

        520da touring Lci M-sport -07
        1600-2 -68 (kaveriprojekti)
        Chevrolet Avalanche LTZ -09
        Sea Ray 230 sundancer -94

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #5
          Joo, sama vika kuin minulla. Eikö kukaan osaa kertoa vastausta?



          -hkm-
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            En tajua ollenkaan?

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by HKM
              Moro.

              Seuraavanlainen ongelma 210000 ajetussa E39 vm-97 M52 koslassa. Kun autolla lähtee liikkeelle, ennen kaikkea peruuttamalla ja kohtuu alhaisilla kierrosluvuilla niin autosta kuuluu hieman ylimääräinen ääni. Ääni kuulostaa hieman samanlaiselta kuin hevosen korskunta. Ilmeisesti jossain on väljää. Saman ilmiön saa aikaiseksi kun matalilla kierroksilla ja "liian suurella" vaihteella antaa kunnolla kaasua. Ääni kestää vain hetken aikaa ja loppuu. Mielestäni ääni kuuluu auton takapäästä.

              Toivottavasti joku ymmärsi mistä tässä on kysymys. Jossain on joku paikka väljänä ja tämä on todennäköisesti vanhan auton vika koska vanhassa rakkaassa 1.6 Sierrassanikin oli aikoinaan samanlaisia oireita. Lieneekö vika kytkimessä vai voimansiirrossa - niin tai sitten ihan jossain muussa. Kertokaa viisaammat kun kuitenkin tiedätte.

              HKM

              Tuli ensimmäisestä lauseesta heti mieleen moottorissa moniurahihnan kiristin jonka hela väljä....Kun vedättää matalilla kierroksilla tai luistattaa kytkintä kuuluu aika kovakin korskunta ääni...Jos kaveri katsoo hihnaa koneessa kun luistattaa kytkimellä niin rikkinäisellä kiristäjän helalla hihna alkaa räpättää....Tämä vika ei tietenkään kuulu auton takapäästä mutta voi esim. johtua rungosta ja kaikua sisällä ja kuullostaa sen tulevan takaa...Tarkasta tämä..

              Comment

              • Jarde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 446
                • Oulu

                #8
                Minulla pääsee toisen katalysaattorin lämpösuoja heilumaan, mikä aiheuttaa matalilla kierroksilla ääntä jota vois kuvailla "korskunnaksi". Tämä on aika rasittavaa varsinkin, kun peruuttaa kärry perässä.
                E46 320d sedan vm-02
                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Jos nyt yrittäisin vielä kertaalleen

                  Minun tapauksessa ilmeisesti kytkin on jo aikansa elänyt - tai ainakin alkaa osoittaa vakavia kulumisen merkkejä. Toisin sanoen joskus matalilla kierroksilla lähdettäessä, siis kytkintä rauhallisesti nostettaessa auto täristää. Itse ainakin oletan että tämä viittaa kytkimen kuluneisuuteen tai vastaavaan. No, samassa yhteydessä kuuluu silloin tällöin myös tämä edellä manittu "korskunta". Ääntä voisi kuvailla myös jollain tavalla "naputtavaksi" tai "hakkaavaksi". Toivottavasti tämä nyt hieman selvensi asiaa.

                  Tästä voi tulla vielä varsin koominen threadi


                  HKM
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • kemas
                    Newbiemmer
                    • May 2004
                    • 16

                    #10
                    Originally posted by Sami
                    Tuli ensimmäisestä lauseesta heti mieleen moottorissa moniurahihnan kiristin jonka hela väljä....Kun vedättää matalilla kierroksilla tai luistattaa kytkintä kuuluu aika kovakin korskunta ääni...Jos kaveri katsoo hihnaa koneessa kun luistattaa kytkimellä niin rikkinäisellä kiristäjän helalla hihna alkaa räpättää....Tämä vika ei tietenkään kuulu auton takapäästä mutta voi esim. johtua rungosta ja kaikua sisällä ja kuullostaa sen tulevan takaa...Tarkasta tämä..
                    Itsellä e39 528 -96 tekee juuri tuota hihnan väpätystä ja pitää ääntä kun lähtee liikkeelle tai luistattaa kytkintä niin että kierrokset laskee alle 1000. Tähän mennessä olen vaihtanut molemmat moniurahihnat (laturin/ilmastointi) ja kaikki ohjain/kiristin rullat, kiristimen (hydraulinen iskari) sekä vesipumpun (jossa oli muovinen juoksupyörä ja muutenkin väljä), mutta hihnan väpätys vaan jatkuu. Ohjaustehostin ei ole mielestäni väljä eikä pidä mitään ääntä. Mitähän seuraavaksi tekisi, pitää sen verran kuitenkin ääntä että hermot menee jos ei väpätystä saa lähtemään.

                    Comment

                    • kemas
                      Newbiemmer
                      • May 2004
                      • 16

                      #11
                      Tehostin ääntää vedätettäessä!

                      Edellä mainittujen osien lisäksi on nyt vaihettu myös laturin laakerit ja edelleen remmi vipattaa ja pitää hakkaavaa ääntä. Eli kaikki muut on vaihettu paitsi ohjaustehostimeen ei ole koskettu. Tehostin ei pidä mitään epänormaalia ääntä paikallaan käänneltäessä pyöriä, mutta juuri esim kytkintä luistattaessa paikoillaan alkaa remmi täristä ja tehostin naputtaa. Asia todettu kuulosuojain-letku virityksellä. Tehostimeen vaihdoin uudet litkut (Mobil ATF 220), mutta asialla ei ollut mitään vaikutusta. Voikohan tehostimelle itse tehdä jotain?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎