Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tyhjäkäynti ongelma (idle dip)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MersumiesE39
    Newbiemmer
    • Nov 2018
    • 3
    • Kuopio

    E39 tyhjäkäynti ongelma (idle dip)

    520i 2002 manuaali 256tkm
    Ostin auton elokuussa sillon mittarissa 249tkm ja temppuillut siitä lähtien.


    Oireet: esimerkiksi liikennevaloihin tultaessa kun painaa kytkimen pohjaan ja kun kierrokset menevät tyhjäkäynnille, kierrokset melkein aina lämpimällä koneella käyvät ensin n.500rpm(joskus alempana joskus vähän ylempänä) ja sitten vasta tasoittuu (n.700-800rpm). Olen löytänyt muutamia keskusteluja englanniksi hakusanalla idle dip tai idle surge.
    Vika korostuu esim. jos penkinlämmittimet, puhallin isolla teholla, tai ilmastointi päällä.

    Kylmällä moottorilla ei tee tätä.

    Myös paikallaan jos laittaa esim. penkinlämmityksen nii kierrokset laskevat selvästi ja tyhjäkäynti muuttuu siten että tuntuu pieni tärinä vähän niinkuin diesel autoissa tyhjäkäynnillä.

    Liikkeessä kun molemmat penkinlämittimet on päällä ja painaa kytkimen pohjaan kierrokset jää humppaamaan välille 500-1000 rpm ja tasoittuvat vasta kun auto pysähtyy.

    Tuntuu että auto meinaa sammua mutta sitten älyää ennen sammumista nostaa kierroksia, tyhjäkäynti muuten suht tasaista. Parkkipaikoilla veivaaminen todella tuskaista kun jos sattuu rattia veivaamaan kovasti kun kierrokset laskevat niin meinaa todellaki sammua, muutaman kerran sammunutkin.

    Joskus harvoin kylmillä keleillä ja kylmällä koneella moottoritilasta kuuluu vaimea vihellys osa kaasulla tai rullatessa noin 2k kierroksilla, liekkö imuvuoto :think

    Muuten auto toimii hyvin. Vikakoodeja ei ole, inpalla luettu, mikään vikavalo ei pala.

    Vaihdettua osaa:

    sytytystulpat
    imusarjan takaa kumitulpat
    molemmat imuputket maffin jälkeen
    laturi, akku ja imupuolen nokka-akselin asentotunnistin(ei tosin tämän vian takia) ei tosin mitää hajua onko joku tarvike anturi
    Tyhäkäyntimoottori puhdistettu

    Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitos jo etukäteen vastanneille
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11166
    • Oulu

    #2
    Imuvuoto tai väsyny MAF noita oireita yleensä aiheuttaa.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #3
      Itellä vähän samaa, tosin tekee tuota aika harvoin. Vaikuttaisi, että aina kun jokin isompi sähkölaite käynnistyy, laskee jännite ja koneessa kierrokset tipahtaa sekunniksi alas. Tuon näkee nyt todella selvästi, kun tuli laitettua iBus-kilkkeet kiinni jossa näkyy tuo jännite koko ajan. Ainakin takalasinlämmitin ja ilmastointi tuota aiheuttaa, ja tosiaan vain tyhjäkäynnillä.

      Laturit, akut ja kaikenmaailman kilkkeet pitkälti uusia, joten en tiedä sitten, mikä autoa risoo. Imuvuotoa ei ole. Selvä korrelaatio joka tapauksessa tuohon jännitteeseen, joten vika kuitenkin siellä laturin suunnalla, eikä esim. MAFissa (MAFfia ei ole tietääkseni vaihdettu ties koskaan).

      Autohan oli 2001 530i.
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • MersumiesE39
        Newbiemmer
        • Nov 2018
        • 3
        • Kuopio

        #4
        Sulkeeko maf vian pois että ottaa maffin liittimen irti ja silti tekee sitä että kierrokset valahtaa kun kierrokset menevät tyhjäkäynnille?


        Pitäisi itsekin mitata laskeeko jännite kun laittaa sähkölaitteita päälle:think
        Entinen omistaja oli vaihdattanut laturin ja aluksi oli vaihdettu väärä laturi, onkohan voinut hajottaa jotakin?

        Comment

        • Benighted
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 281
          • Klaukkala

          #5
          Originally posted by MersumiesE39 View Post
          Sulkeeko maf vian pois että ottaa maffin liittimen irti ja silti tekee sitä että kierrokset valahtaa kun kierrokset menevät tyhjäkäynnille?

          Pitäisi itsekin mitata laskeeko jännite kun laittaa sähkölaitteita päälle:think
          Entinen omistaja oli vaihdattanut laturin ja aluksi oli vaihdettu väärä laturi, onkohan voinut hajottaa jotakin?
          En oo maffiin koskenut, tuo kyllä voisi olla uusimislistalla muutenkin. Jahka kelit vähän lämpiää, niin voisi sitä katella irti tuota piuhaakin.

          Mulla tuota dippiä ei kyllä tapahdu usein ja oliskohan jotenkin se isompi dippi liitännäinen ilmastoinnin käynnistymiseen. Isompia dippailuja nyt ei pakkaskeleillä ole ollut mielestäni ollenkaan, joten siinäkin mielessä luulen, että olis ilmastoinnista.

          Ja mulla tää homma ei tosiaan häiritse elämää juuri lainkaan, joten en ole pahemmin asiaa jaksanut tutkia. Nyt tuon jatkuvan jännitteen näkemisen myötä oon katellut vähän tarkemmin, mutta ei silti ole omalla "korjauslistalla" tämä homma
          F11 530xdA M-Sport 2014
          Ex. E39 530iA Touring 2001
          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

          Comment

          • Alfistipohjoosesta
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 257
            • Loimaa

            #6
            Vai tulee kuormaa, esim ilmastointi ei rasita sähköpiiriä juuri lainkaan mutta toki kompressorin pyörittäminen vaatii moottorilta vääntöä. Sama tilanne laturin kun vaaditaan amppeereita niin moottori joutuu kovemmalle. Kiekat tippuu ja jännite sen myötä tippuu. Eli eculla joku rpm jonka alle ei pitäisi mennä, yleensä hoidetaan avaamalla kaasuläppää tai erillistä tyhjäkäyntipiiriä.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11166
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
              Vai tulee kuormaa, esim ilmastointi ei rasita sähköpiiriä juuri lainkaan mutta toki kompressorin pyörittäminen vaatii moottorilta vääntöä. Sama tilanne laturin kun vaaditaan amppeereita niin moottori joutuu kovemmalle. Kiekat tippuu ja jännite sen myötä tippuu. Eli eculla joku rpm jonka alle ei pitäisi mennä, yleensä hoidetaan avaamalla kaasuläppää tai erillistä tyhjäkäyntipiiriä.
              Jep ja tämä tyhjäkäynnin säätösysteemi ei toimi oikein jos maf alkaa olla huonona tai koneessa imuvuoto.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • MersumiesE39
                Newbiemmer
                • Nov 2018
                • 3
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
                Vai tulee kuormaa, esim ilmastointi ei rasita sähköpiiriä juuri lainkaan mutta toki kompressorin pyörittäminen vaatii moottorilta vääntöä. Sama tilanne laturin kun vaaditaan amppeereita niin moottori joutuu kovemmalle. Kiekat tippuu ja jännite sen myötä tippuu. Eli eculla joku rpm jonka alle ei pitäisi mennä, yleensä hoidetaan avaamalla kaasuläppää tai erillistä tyhjäkäyntipiiriä.
                Kyllä, tulee kuormaa moottorille. Ja kuten sanoin vika korostuu, kun on sähkölaitteita tai ilmastointi päällä(eli talvella hyvin harvoin) . Eli vika on koko ajan "päällä" mutta em. asiat korostavat tätä. Olen kokeillut ajaa siis maf johto irti ja tekee tasan samanlailla joten en ekana epäilisi maffia:think

                Imuvuoto on pääepäilty tällä hetkellä, mutta miks ei tee dippiä ennenkuin kone on lämmennyt jonkun verran?
                Kaverilla samanlainen pirssi pitää siltä kokeilla maffia ja disaa jos esim disan tiiviste on kaputt.

                Comment

                • Benighted
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2015
                  • 281
                  • Klaukkala

                  #9
                  No tässähän viisastuu, ite en kovin syvällisesti näistä tekniikoista ymmärrä joten meni ilmeisesti syyt ja seuraukset väärin päin. Tarviipa kattoa maffia tai vaikka tilata uusi.
                  F11 530xdA M-Sport 2014
                  Ex. E39 530iA Touring 2001
                  Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎