520i 2002 manuaali 256tkm
Ostin auton elokuussa sillon mittarissa 249tkm ja temppuillut siitä lähtien.
Oireet: esimerkiksi liikennevaloihin tultaessa kun painaa kytkimen pohjaan ja kun kierrokset menevät tyhjäkäynnille, kierrokset melkein aina lämpimällä koneella käyvät ensin n.500rpm(joskus alempana joskus vähän ylempänä) ja sitten vasta tasoittuu (n.700-800rpm). Olen löytänyt muutamia keskusteluja englanniksi hakusanalla idle dip tai idle surge.
Vika korostuu esim. jos penkinlämmittimet, puhallin isolla teholla, tai ilmastointi päällä.
Kylmällä moottorilla ei tee tätä.
Myös paikallaan jos laittaa esim. penkinlämmityksen nii kierrokset laskevat selvästi ja tyhjäkäynti muuttuu siten että tuntuu pieni tärinä vähän niinkuin diesel autoissa tyhjäkäynnillä.
Liikkeessä kun molemmat penkinlämittimet on päällä ja painaa kytkimen pohjaan kierrokset jää humppaamaan välille 500-1000 rpm ja tasoittuvat vasta kun auto pysähtyy.
Tuntuu että auto meinaa sammua mutta sitten älyää ennen sammumista nostaa kierroksia, tyhjäkäynti muuten suht tasaista. Parkkipaikoilla veivaaminen todella tuskaista kun jos sattuu rattia veivaamaan kovasti kun kierrokset laskevat niin meinaa todellaki sammua, muutaman kerran sammunutkin.
Joskus harvoin kylmillä keleillä ja kylmällä koneella moottoritilasta kuuluu vaimea vihellys osa kaasulla tai rullatessa noin 2k kierroksilla, liekkö imuvuoto :think
Muuten auto toimii hyvin. Vikakoodeja ei ole, inpalla luettu, mikään vikavalo ei pala.
Vaihdettua osaa:
sytytystulpat
imusarjan takaa kumitulpat
molemmat imuputket maffin jälkeen
laturi, akku ja imupuolen nokka-akselin asentotunnistin(ei tosin tämän vian takia) ei tosin mitää hajua onko joku tarvike anturi
Tyhäkäyntimoottori puhdistettu
Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitos jo etukäteen vastanneille
Ostin auton elokuussa sillon mittarissa 249tkm ja temppuillut siitä lähtien.
Oireet: esimerkiksi liikennevaloihin tultaessa kun painaa kytkimen pohjaan ja kun kierrokset menevät tyhjäkäynnille, kierrokset melkein aina lämpimällä koneella käyvät ensin n.500rpm(joskus alempana joskus vähän ylempänä) ja sitten vasta tasoittuu (n.700-800rpm). Olen löytänyt muutamia keskusteluja englanniksi hakusanalla idle dip tai idle surge.
Vika korostuu esim. jos penkinlämmittimet, puhallin isolla teholla, tai ilmastointi päällä.
Kylmällä moottorilla ei tee tätä.
Myös paikallaan jos laittaa esim. penkinlämmityksen nii kierrokset laskevat selvästi ja tyhjäkäynti muuttuu siten että tuntuu pieni tärinä vähän niinkuin diesel autoissa tyhjäkäynnillä.
Liikkeessä kun molemmat penkinlämittimet on päällä ja painaa kytkimen pohjaan kierrokset jää humppaamaan välille 500-1000 rpm ja tasoittuvat vasta kun auto pysähtyy.
Tuntuu että auto meinaa sammua mutta sitten älyää ennen sammumista nostaa kierroksia, tyhjäkäynti muuten suht tasaista. Parkkipaikoilla veivaaminen todella tuskaista kun jos sattuu rattia veivaamaan kovasti kun kierrokset laskevat niin meinaa todellaki sammua, muutaman kerran sammunutkin.
Joskus harvoin kylmillä keleillä ja kylmällä koneella moottoritilasta kuuluu vaimea vihellys osa kaasulla tai rullatessa noin 2k kierroksilla, liekkö imuvuoto :think
Muuten auto toimii hyvin. Vikakoodeja ei ole, inpalla luettu, mikään vikavalo ei pala.
Vaihdettua osaa:
sytytystulpat
imusarjan takaa kumitulpat
molemmat imuputket maffin jälkeen
laturi, akku ja imupuolen nokka-akselin asentotunnistin(ei tosin tämän vian takia) ei tosin mitää hajua onko joku tarvike anturi
Tyhäkäyntimoottori puhdistettu
Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitos jo etukäteen vastanneille

Comment