E39 Touring automaatti vm. 2001 Startti ei toimi aina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW-driver
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 59
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E39 Touring automaatti vm. 2001 Startti ei toimi aina

    Etsiskelin foorumilta tähän aiheeseen sopivia ketjuja ja löysinkin pari joista sain vinkkiä mikä vian voisi aiheuttaa. Koska rahanmenoa on tiedossa jotta vian saa korjattua, niin tarvitsisin lähinnä nyt valistuneita neuvoja siitä mistä kannattaa aloittaa.

    Hieman taustatietoa. Perheen kakkosauto on vuosimalli 2001 automaattivaihteinen E39 530D. Kilometrejä on jo reilusti yli 300.000. Lauturi on uusittu noin kuukausi sitten. Autoon on uusittu akku noin 3-4 vuotta sitten. Akun kanssa on kuitenkin ollut ongelmia jo viime talvena. Kovilla pakkasilla varaus ei tahdo riittää. Autossa on säteilylämmitin ja ylläpitolaturi joita on käytetty joka aamu.

    Noin viikko sitten vaimo tuli sanomaan ettei auto käynnisty. Tämä ei ollut sinäänsä uutta sillä lisävirtaa on kylmillä tarvittu ennenkin. Sanoin että ottaa buusterin ja käynnistää sillä. Oli kuulema koettanut jo ja ettei kuulema edes yrittänyt. Tässä kohtaa en vielä osannut sen enempää ihmetellä vaan sanoin että ottaa toisen auton ja toimittaa asiansa sillä.

    Pari-kolmepäivää myöhemmin sama toistui (auto oli siis ollut ajossa ja toiminut normaalisti tässä välissä) ja vaimo tuli sanomaan ettei startti edes yritä pyöriä. Menin itse yrittämään ja totesin että kaikki toimii normaalisti siihen saakka kun käännä avaimen ääriasentoon eli yrität starttia. Kaikki merkkivalot vaikuttaisivat palavan normaalisti, hehkut vaikuttaisivat toimivan jne. start asento ei kuitenkaan tehnyt yhtään mitään. Tässä vaiheessa löin auton roikaan ja menin sisälle.
    Parin tunnin päästä tuli koettamaan uudestaan ja auto lähti laakista käyntiin. Tein johtopäätöksen että akku on nyt mennyt lopullisesti ja että akun vaihto ratkaisee ongelman. Ajattelin että seuraavana aamuna auto hyvissä ajoin roikkaan niin sen saa käyntiin ja sitten akkukauppaan.

    Kun seuraavana aamuna sitten parin tunnin lämmityksen jälkeen menin käynnistämään autoa, niin sepä ei käynnistynytkään - taas sama vika. Kaikki vaikutti toimivan normaalisti, mutta startti-asento ei tehnyt mitään, ei pyöritystä, ei solenoidin naksausta, ei yhtään mitään. Kaikki sähköt siis kuitenkin toimivat normaalisti. Hain buusterin ja sillä mielin että akku ei vain jaksa. Buusteri ei kuitenkaan auttanut yhtään mitään. Otin auton irti roikasta ja ajattelin että olkoon - tuumataan mitä tehdään. Tänä iltana sitten vaimo oli pistänyt auton roikkaan ja vain noin puolentunnin odottelun jälkeen kävin testamassa ja se perkele lähti normaalisti käyntiin.

    Autoon ei nyt kuitenkaan voi luottaa kun sillä pitäisi päästä töihin, kauppaa ja asioille päivittäin luotettavasti.

    Foorumilta ja netistä löysin muutamia vaihtoehtoja mikä voisi vian aiheuttaa.

    1. Starttimoottori sökö. Autolla on ajettu jo reilusti, eikä minulla ole mitään tietoa onko tuo startti joskus vaihdettu. Jo pelkästään meidän omistuksessa autoon on tullut yli 100.000 kilometriä. Minulla ei ole kokemusta muista E39 autoista, mutta mielestäni tämä auto on aina startannut hieman "laiskasti", vaikka mitään starttiongelmaa ei ennen tätä ole ollut.
    Uusi startti kustantaa noin 250 euroa + työt.

    2. Akku loppu. Mielestäni akun pitäisi kestää enemmän kuin 2-3 talvea. Ongelmia oli tosiaan jo viime talvena (buusteria tarvittiin kovilla pakkasilla). Tämä on nyt vasta neljäs talvi tällä akulla. Akku on Varta G14 Silver Dynamic AGM 95Ah. Uusi Silver Dynamic H3 maksaisi noin 140 euroa, vaihtotyön voisi tehdä itse.

    3. Vaihteenasentotunnistin temppuilee. Kuvailemani käynnistysoireet sopisivat täydellisesti siihen kun autoa yritetään käynnistää vaihdepäällä. Silloinhan se ei käynnisty vaikka kaikki vaikuttaisi muuten olevan kunnossa. Harmikseni en huomannut sen paremmin katsoa näkyykö vaihteet kojetaulussa normaalisti kun vika oli viimeksi päällä. Tästä tunnistimesta en löytänyt kovin hyvin tietoa netistä. Jossain englanninkielisellä foorumilla oli kuvailtu miten tämän tunnistimen voi purkaa, tarkistaa/puhdistaa ja kasata uudestaan. Tunnistin sijaitsee auton alla, vaihteiston kyljessä joten tämäkin vaihtoehto tarkottaisi minun tapauksessani korjaamokäyntiä. Uuden tunnistimen hinta pyörinee jossain 200 euron hujakoilla.

    Nyt minulla on siis ongelma mitä tässä kannattaisi tehdä. Budjetti on rajallinen joten kaikki neuvot/arvaukset otan mielelläni vastaan. En mielelläni veisi autoa mihinkään korjaamoon tutkittavaksi ellei ole ihan pakko - tietysti tässä voi olla sellainen tilanne ettei mikään muu auto.

    Kysymys siis kuuluu mitä arvelette että minun kannattaisi tehdä. Vaihdanko startin, akun vai tuon tunnistimen. Tai kannattaako katsoa jotain ihan muuta vaihtoehtoa? Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle.
    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    #2
    1. Mittaa akku.
    2. Katso mittaristosta mikä vaihde päällä.
    3. Vaihda startti.
    4. Etsi vika mikä syö akkua, joko kuskista tai autosta.
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Voi se mahdollisesti olla virtalukonpohjakin.

      Comment

      • JarkkoMikael
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 165
        • Jyväskylä

        #4
        Tai sitten ei tunnista käynnistykseneston palikkaa avaimesta, silloin ei edes yritä startata. Kokeile toisella avaimella jos on kaksi.

        Comment

        • -kalevi-
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 507
          • Tuusula

          #5
          Startti tai virtalukonpohja, jos lisävirrasta ei ole apua käynnistykseen. Järkevin olisi varmaan alottaa mittaamalla startin heräte, kun vika päällä
          E87 118d
          E70 3.0d
          Ex: E36 M3
          Ex: E36 cabriolet m60b40
          Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
          Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

          Comment

          • BMW-driver
            Bimmer Rookie
            • Feb 2017
            • 59
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Tämän vian tekee hankalaksi se ettei se ole kokoaikaa päällä. Teimme tänään vaihtokaupat vaimon kanssa ja minä lähdin tällä E39:llä töihin.

            Aamulla oli pakkasta tuollaiset -20°C ja auto ehti olla roikassa vain noin 45 minuuttia, mikä on siis tuolle akulle liian vähän. Starttausyritys hyytyi siihen ettei akku jaksanut pyörittää starttimoottoria kuin pari-kolme pyöräystä. Buusteri apuun ja auto käynnistyi liki samantien. Minusta tämä juuri viittaa siihen ettei vika välttämättä ole tuossa huonossa akussa. Sillä se kuitenkin antaa edes hieman yrittää ja buusterilla sitten saadaan kuitenkin auto käyntiin. Päivällä ja nyt illalla auto on saanut olla kunnolla roikassa, niin se lähti kyllä ihan nätisti käyntiin vaikka pakkanen on ollut kireää koko päivän.

            Silloin kun vika on päällä, niin auto ei anna edes yrittää käyntiin. Eli oireet ovat vastaavat kun autoa yrittäisi käynnistää vaihde D-asennossa - starttaus ei tee mitään.

            Tuohon autoon on kaikenkaikkiaan kolmet avaimet. Kahdet ns. normi avaimet ja yksi ilmeisesti huoltoavain (se on heti eri näköinenkin). Pitää koettaa nyt illlalla eri avaimilla ja katsoa onko niillä mitään vaikutusta.:think
            BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
            BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
            ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10946
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by BMW-driver View Post
              Tämän vian tekee hankalaksi se ettei se ole kokoaikaa päällä. Teimme tänään vaihtokaupat vaimon kanssa ja minä lähdin tällä E39:llä töihin.

              Aamulla oli pakkasta tuollaiset -20°C ja auto ehti olla roikassa vain noin 45 minuuttia, mikä on siis tuolle akulle liian vähän. Starttausyritys hyytyi siihen ettei akku jaksanut pyörittää starttimoottoria kuin pari-kolme pyöräystä. Buusteri apuun ja auto käynnistyi liki samantien. Minusta tämä juuri viittaa siihen ettei vika välttämättä ole tuossa huonossa akussa. Sillä se kuitenkin antaa edes hieman yrittää ja buusterilla sitten saadaan kuitenkin auto käyntiin. Päivällä ja nyt illalla auto on saanut olla kunnolla roikassa, niin se lähti kyllä ihan nätisti käyntiin vaikka pakkanen on ollut kireää koko päivän.

              Silloin kun vika on päällä, niin auto ei anna edes yrittää käyntiin. Eli oireet ovat vastaavat kun autoa yrittäisi käynnistää vaihde D-asennossa - starttaus ei tee mitään.

              Tuohon autoon on kaikenkaikkiaan kolmet avaimet. Kahdet ns. normi avaimet ja yksi ilmeisesti huoltoavain (se on heti eri näköinenkin). Pitää koettaa nyt illlalla eri avaimilla ja katsoa onko niillä mitään vaikutusta.:think
              Seuraavan kerran kun ei meinaa käynnistyä, niin laita yleismittari niihin konehuoneen apuvirtapisteisiin kiinni ja itse mittari tuulilasille. Sitten starttaamaan ja katsomaan miltä näyttää jännite startatessa. Voisi olla esim. huono kosketus jossain, kun boosterilla aina lähtee käyntiin. Näkyykö P mittaristossa silloin kun ei käynnisty?
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Getaway81
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 133
                • Kouvola

                #8
                Täältä ääni virtalukon pohjalle, on todella helppo irroittaa ja tutkia.
                Tuohan käsittääkseni harvemmin hajoaa, ainoastaan kontaktit nokeentuu kipinöinnin myötä.
                Omasta putsasin sisuskalut crc:llä ja vanupuikolla pari vuotta sitten kun ensimmäisen kerran oireili.

                My father's 1998 750iL has been acting strangely for several months, with intermittent electrical problems. I tested many different electrical components with no success, including swapping relays from my '97 740iL, to no avail. The symptoms were: 1. Cruise control won't turn on or engage. 2. Glove


                Oma kosla tosin oireili loppusyksystä taas tuolla samalla tutulla tavalla, mutta syyksi paljastui (tällä kertaa) akulta startille tulevan virransyötön hapettunut liitos.
                Tuo kyseinen liitoskohta löytyy auton pohjasta suurinpiirtein jarrupolkimen alapuolelta.
                Last edited by Getaway81; 06-02-2019, 20:11.
                Obelix

                Exät
                e39 523iAT -97
                e46 316iA 1.9 -00
                e32 750ia -91
                e32 730ia -89
                e38 740ia -95
                e32 730ia V8 -92 e32 730ia -91
                e34 535i M-sport -89 e34 520ia -89
                e30 316i -89 + kymmeniä "syrjähyppyjä"

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Voihan se olla myös EWS-modulin (ajonesto) sisäinen rele, jolta aktivointi startille tulee.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • BMW-driver
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 59
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #10
                    Ei tullut eilen illalla testailtua noita avaimia, kun työpäivä venähti hieman pitkäksi. Olisi ehkä pitänyt...

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Seuraavan kerran kun ei meinaa käynnistyä, niin laita yleismittari niihin konehuoneen apuvirtapisteisiin kiinni ja itse mittari tuulilasille. Sitten starttaamaan ja katsomaan miltä näyttää jännite startatessa. Voisi olla esim. huono kosketus jossain, kun boosterilla aina lähtee käyntiin. Näkyykö P mittaristossa silloin kun ei käynnisty?
                    Tänä aamuna vaimo lähti aikaisemmin töihin kuin minä. Istuin vielä kahvikupin äänessa kun ovelta kuului ettei auto taaskaan sano mitään.
                    Lähdin siltä istumalta tutkimaan tilannetta. Hoodi auki ja yleismittari napoihin kiinni. Jännitemittari näytti 12,2 V ja kun virta-avainta käänsi, niin jännite tippui normaalisti (hehkut sun muut sähkövehkeet menivät päälle). Tämän jälkeen ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Kojelaudassa näkyi että vaihde oli P-asennossa.

                    Originally posted by JarkkoMikael View Post
                    Tai sitten ei tunnista käynnistykseneston palikkaa avaimesta, silloin ei edes yritä startata. Kokeile toisella avaimella jos on kaksi.
                    Sitten muistin tämän vinkin ja hain toisen avaimen. Tämän toisen avaimen kun pukkasi virtalukkoon ja käänsi, niin auto pärähti samantien käyntiin.
                    Kokeilin vielä varuuksi sitä alkuperäistä (vaimon) avainta ja sillä auto ei suostunut käynnistymään, ei sitten millään. Kun tämän toisen avaimen pisti virtalukkoon ja käänsi, niin auto käynnistyi samantien.

                    Voisiko tästä jo varovasti vetää johtopäätöstä että tuo toinen avain on jotenkin sökönä?
                    Jos näin on, niin mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä? Yhdelläkin nyt toki pärjätään, mutta kyllähän tuo kakkosavainkin saattaa lakata toimimasta.

                    Olisiko viisainta tilata jostain uusi avain? Vai voiko tuolle tehdä itse jotain?
                    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by BMW-driver View Post
                      Ei tullut eilen illalla testailtua noita avaimia, kun työpäivä venähti hieman pitkäksi. Olisi ehkä pitänyt...


                      Tänä aamuna vaimo lähti aikaisemmin töihin kuin minä. Istuin vielä kahvikupin äänessa kun ovelta kuului ettei auto taaskaan sano mitään.
                      Lähdin siltä istumalta tutkimaan tilannetta. Hoodi auki ja yleismittari napoihin kiinni. Jännitemittari näytti 12,2 V ja kun virta-avainta käänsi, niin jännite tippui normaalisti (hehkut sun muut sähkövehkeet menivät päälle). Tämän jälkeen ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Kojelaudassa näkyi että vaihde oli P-asennossa.



                      Sitten muistin tämän vinkin ja hain toisen avaimen. Tämän toisen avaimen kun pukkasi virtalukkoon ja käänsi, niin auto pärähti samantien käyntiin.
                      Kokeilin vielä varuuksi sitä alkuperäistä (vaimon) avainta ja sillä auto ei suostunut käynnistymään, ei sitten millään. Kun tämän toisen avaimen pisti virtalukkoon ja käänsi, niin auto käynnistyi samantien.

                      Voisiko tästä jo varovasti vetää johtopäätöstä että tuo toinen avain on jotenkin sökönä?
                      Jos näin on, niin mitä tuon kanssa kannattaisi tehdä? Yhdelläkin nyt toki pärjätään, mutta kyllähän tuo kakkosavainkin saattaa lakata toimimasta.

                      Olisiko viisainta tilata jostain uusi avain? Vai voiko tuolle tehdä itse jotain?
                      Juu kyllähän tuo vahvasti vaikuttaa siltä, että ongelma on avaimessa. Saksasta tilaamalla ei maksa ihan mahdottomia uusia avain esim. Pielmeier.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • BMW-driver
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2017
                        • 59
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Saksasta tilaamalla ei maksa ihan mahdottomia uusia avain esim. Pielmeier.
                        Jos tuolta avaimen tilaan, niin sopiiko se suoraan tähän autoon vai pitääkö siihen tehdä vielä jotain koodauksia tai muita taikoja?
                        BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                        BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                        ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10946
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by BMW-driver View Post
                          Jos tuolta avaimen tilaan, niin sopiiko se suoraan tähän autoon vai pitääkö siihen tehdä vielä jotain koodauksia tai muita taikoja?
                          BMW:llä avaimet tulee valmiiksi koodattuna ja jyrsittynä autoon, eli auto lähtee sillä käyntiin jne. Kaukosäätimen joudut koodaamaan, tähän löytyy ohjeet ihan auton ohjekirjasta, tältä foorumilta, muilta foorumeilta ja youtubesta. Koodaus tehdään ihan istumalla kuskin paikalla käyttämällä avainta virtalukossa jne. Molemmat avaimet pitää olla mukana, kun muuten se toinen lopettaa toimintansa.

                          Pielmeier on siis virallinen BMW dealer saksassa, joten samaa sieltä tulee kun paikalliseltakin, hinta vaan halvempi.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • BMW-driver
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2017
                            • 59
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Kaukosäätimen joudut koodaamaan, tähän löytyy ohjeet ihan auton ohjekirjasta, tältä foorumilta, muilta foorumeilta ja youtubesta.
                            Pielmeier on siis virallinen BMW dealer saksassa, joten samaa sieltä tulee kun paikalliseltakin, hinta vaan halvempi.

                            Itseasiassa tuo kaukosäätö on lakannut toimimasta jo pari vuotta takaperin. Oletin aina että avaimesta on patteriloppu tai jostain vastaavaa. Nyt jos saisin uuden avaimen tilattua, niin siinä voisi samalla saada tuon kaukosäädönkin pelaamaan - edellyttäen että vika oli vanha avaimen paristossa ja että saan koodauksen tehtyä.


                            Pielmeier sivut olivat kaikki saksaksi. En ole saksankielentaitoinen joten en oikein mitään löytänyt tuolta sivuilta. Jos avainta sieltä lähden tilaamaan, niin onnistuuko heille laittaa sähköpostia englanniksi? Vai mikä olisi paras tapa lähestyä kyseistä firmaa?
                            Last edited by BMW-driver; 08-02-2019, 11:49. Reason: typo
                            BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                            BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                            ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by BMW-driver View Post
                              Itseasiassa tuo kaukosäätö on lakannut toimimasta jo pari vuotta takaperin. Oletin aina että avaimesta on patteriloppu tai jostain vastaavaa. Nyt jos saisin uuden avaimen tilattua, niin siinä voisi samalla saada tuon kaukosäädönkin pelaamaan - edellyttäen että vika oli vanha avaimen paristossa ja että saan koodauksen tehtyä.


                              Pielmeier sivut olivat kaikki saksaksi. En ole saksankielen taitoinen joten en oikein mitään löytänyt tuolta sivuilta. Jos avainta sieltä lähden tilaamaan, niin onnistuuko heille laittaa sähköpostia englanniksi? Vai mikä olisi paras tapa lähestyä kyseistä firmaa?
                              Sähköpostilla englanniksi on helppo kysyä tarjous ja tilata. Tältäkin foorumilta löytyy paljon sieltä tilaamisesta keskustelua. Laita esim Manfred:lle sähköpostia ([email protected]).
                              Last edited by HTK12; 08-02-2019, 10:38.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X