Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt nousee välillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Halttunen
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 14
    • Tuusula

    Lämmöt nousee välillä

    Elikkäs auto 540A ja lämmöt toisinaan lähtee nousemaan mutta antamalla vähän kenkää tai laittamalla kierrokset n.2t kohdille niin lähtee tippumaan.
    Tämä on tosiaan ajoittaista nyt mentiin muutama viikko ettei kertaakaan noussut ja nyt on taas alkanut nousemaan ja viime kesänä ei tainnut kertakaan kyseistä temppua tehdä.
    Matka ajossa pysyy kurissa mutta kaupungissa ei pysy ja puhaltaa kylmää/haaleaa hyttiin mutta siellä n.2t kierroksissa antaa kunnolla lämmintä hyttiin.
    Eikä koneessa ole tikun päässä eikä korkissa kermaa
    Mistä kannattaisi vikaa alkaa tutkia?

    Teki tosiaan samaa jo viime talvena
    Last edited by Halttunen; 06-02-2019, 14:23.
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    -vesipumppu
    -termostaatti
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Halttunen
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 14
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by GOOFY View Post
      -vesipumppu
      -termostaatti
      Vesipumppu on vaihdettu viime talvena mutta kai se pitäisi tuo termari kokeilla.
      Voisko olla että on vaan huonosti ilmattu?

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Halttunen View Post
        Vesipumppu on vaihdettu viime talvena mutta kai se pitäisi tuo termari kokeilla.
        Voisko olla että on vaan huonosti ilmattu?
        Toimiiko sinulla sähköinen kiertovesipumppu?
        Sen avulla ainakin ilmaus on M62 koneissa todella helppoa.

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4180

          #5
          Tarkoitetaanko lämpöjen nousulla:

          A että lämpömittarin viisarin näyttämä ei nouse tai nousee?
          B että moottorin lämpöjä on katsottu salavalikosta?

          Miten paljon ne lämmöt nousee tai laskee? Tuo mittari on jonkin verran puskuroitu, eli pieni muutos ei siinä edes näy. Salavalikosta näkee tarkan lukeman.


          Jos tyhjäkäynnillä tai pikkukierroksilla jos ei puhalla lämmintä, niin kiertovesipumppu on kaput.
          Nämä vanhemmat V8:t ilmaantuu miltei itsekseen.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • Halttunen
            Newbiemmer
            • Feb 2015
            • 14
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by bemmeri View Post
            Tarkoitetaanko lämpöjen nousulla:

            A että lämpömittarin viisarin näyttämä ei nouse tai nousee?
            B että moottorin lämpöjä on katsottu salavalikosta?

            Miten paljon ne lämmöt nousee tai laskee? Tuo mittari on jonkin verran puskuroitu, eli pieni muutos ei siinä edes näy. Salavalikosta näkee tarkan lukeman.


            Jos tyhjäkäynnillä tai pikkukierroksilla jos ei puhalla lämmintä, niin kiertovesipumppu on kaput.
            Nämä vanhemmat V8:t ilmaantuu miltei itsekseen.
            siis viisari lähtee nousemaan kohti punaista ja nousee niin pitkälle kun antaa nousta ja onkos tuohon kiertovesipumpun testaamiseen mitään keinoa? ja sijaitseeko se missä?

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              #7
              Originally posted by Halttunen View Post
              siis viisari lähtee nousemaan kohti punaista ja nousee niin pitkälle kun antaa nousta ja onkos tuohon kiertovesipumpun testaamiseen mitään keinoa? ja sijaitseeko se missä?
              Kuskin puolella renkaan kohdalla lokarissa kiinni. Näkyy siinä koneen ja lokarin välissä.

              Virrat päällä pitäisi pyöriä. Eli surisee, tms ääntä pitää

              Edit. Jotain muuta häikkää on jos menee viisari punaiselle.
              Tuo pumppu vaikuttaa vaan lämmön riittävyyteen sisällä.

              Onko riittävästi nestettä ja paisarin korkki ehjä tai millon vaihdettu?

              Oliko tämä vika heti vesipumpun vaihdon jälkeen vai jo ennen sitä?
              Last edited by bemmeri; 06-02-2019, 15:26.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Halttunen
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 14
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by bemmeri View Post
                Kuskin puolella renkaan kohdalla lokarissa kiinni. Näkyy siinä koneen ja lokarin välissä.

                Virrat päällä pitäisi pyöriä. Eli surisee, tms ääntä pitää
                Okei kiitoksia pitääpä käydä kuuntelemassa

                Comment

                • Halttunen
                  Newbiemmer
                  • Feb 2015
                  • 14
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Kuskin puolella renkaan kohdalla lokarissa kiinni. Näkyy siinä koneen ja lokarin välissä.

                  Virrat päällä pitäisi pyöriä. Eli surisee, tms ääntä pitää

                  Edit. Jotain muuta häikkää on jos menee viisari punaiselle.
                  Tuo pumppu vaikuttaa vaan lämmön riittävyyteen sisällä.

                  Onko riittävästi nestettä ja paisarin korkki ehjä tai millon vaihdettu?

                  Oliko tämä vika heti vesipumpun vaihdon jälkeen vai jo ennen sitä?
                  juu kyllähän tuo kuullosti surahtavan ja siis menee punaiselle jos antaa mennä ja vika oli jo ennen vesipumpun vaihtoa

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10
                    Eikö kiertovesipumppu sammu kun lämpötilan laittaa kylmälle?
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Halttunen View Post
                      juu kyllähän tuo kuullosti surahtavan ja siis menee punaiselle jos antaa mennä ja vika oli jo ennen vesipumpun vaihtoa
                      Oliko sulla M62 vai M62tu? Jos jälkimmäinen, niin se viisari lähtee siitä klo 12 kohti punaista muistaakseni vasta 125C jälkeen, joten kone käy todella kuumana. Itse en paljon ajelisi ennen vian selvittämistä. Katso sieltä mittariston salavalikosta ne todelliset lämmöt. Eihän tuossa ole kuin muutoma vaihtoehto: vesipumppu ei toimi, termari ei toimi, ilmaa kierrossa. Pelkkä surina nyt ei vielä takaa, että pumppu kierrättäisi nestettä. Koneen lämpöihin tuolla ei edes ole mitään merkitystä, takaa vaan lämppärin kennolle riittävän nestekierron. Auttaa toki ilmaamista, mutta kyllä ne ilman saa huolellisesti ilmaamalla ilman sitäkin pois. Tuleeko sisällä kunnolla kuumaa ilmaa, jos säädät lämmöt täysille?
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10518
                        • Saaressa

                        #12
                        Mulla teki 540 satunnaisesti tota että mittari nousi tappiin vaikka lämmöt oli todellisuudessa normaalit. Lämpötila-anturi meni vaihtoon ja myöhemmin alkoi jäähdytin tihuttamaan. Niin sen vaihdon jälkeen ei ongelmia. Luulen että vika oli rikkinäisessä jäähdyttimessä josta pääsi ilmaa järjestelmään.

                        Varsinkin M5:ssa tätä mittarin sekoilua on tyyppivikana jonkun verran. Silloin salavalikosta katsottuna näyttää jäähdytyanesteen lämmöksi -129C tms. Tähän korjauksena ilmeisesti softan päivitys.
                        Last edited by duuk; 06-02-2019, 17:01.

                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎