M54 2,2 E39 kone syö jäähdytysnestettä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pawe
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 6
    • Pirkkala

    M54 2,2 E39 kone syö jäähdytysnestettä

    Ostin E39 vm 2000 ja kone siis M54 2,2 litrainen.
    Ajelin kotiin n 300km matkan ja kaikki ok. Tarkistin vielä myöhemmiin että jäähdytysnestemäärä oli normaali. Kone kävi nätisti ja veti hyvin.



    Parin viikon lyhyiden ajeluiden yhteydessä huomasin, että jäähdytysnestettä oli kadonnut ja lisäilin. Lämmöt olivat olleet normaalit koko ajana.

    Tarkisitin huolella että ei tiputa yhtään alle, käyttelin autotallissa ja ei tiputa yhtään.
    Tässä vaiheessa päätettiin tsekata tulpat ja nehän oli _kaikki_ valkean töhnän peittämät => koneseen menee jäändytysnestettä.
    Tyhjäkäynnillä en pysty havaitsemaan että paisariin tulisi kuplia. Öljykorkissa hivenen kermaa, ei puhalla ulos. Moottoriöljy normaalin näköistä.



    Kysymys: Vaikea uskoa että kansipahvi olisi mennyt yhtäkkiä kaupunkiajossa ja vieläpä kaikilta sylintereiltä. Onko jossain imusarjan tms tietämillä mahdollisuutta että sieltä pääsisi jäähdytysnestettä imupuolelle ?
    Tai mistä vikaa kannattaa seuraavaksi hakea, vai onko vaan suoraan kansi irti ?
    Selviäisikö imusarjan irroituksella jotain?


    Kiitos etukäteen vinkeistä.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Kaasuläpässä on nestekierto jäätymisen estämiseksi, jos kaasuläppäkotelo halkeaa niin sieltä pääsee nestettä imusarjaan, tosin en ole kuullut että sellaista olis tapahtunut.

    Elä ota ensimmäisenä kantta irti, tuskin on vika sillä suunnalla.

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Onko sinulla mahdollista laittaa kuvaa millaisen valkoisen töhkän peitossa?
      Jäähdytysneste yleensä pesee kaiken sylinteristä aivan puhtaaksi. Valkoista "tuhkaa" saa tulppiin esim. sopivasti palavasta öljystä.

      Miten paljon nestettä olet joutunut lisäämään?

      Tarkistaisin vielä että nestettä ei pikkuhiljaa tule ulos esin vesipumpusta tai termostaattikotelosta. Se haihtuu melko äkkiä ilmaan ja etenkin jos simulla on pohjamuovit paikoillaan niin pitää vuotaa jo paljon että alkaa tiputtamaan maahan asti.

      Comment

      • pawe
        Newbiemmer
        • May 2010
        • 6
        • Pirkkala

        #4
        Mittarissa on muuten n 280 tkm.


        Tässä pari kuvaa tulpasta,






        Nestettä meni ehkä 4-5 desia kun kävin n 30 km ajelulla, eli tikku oli näkymättömissä.
        Ja nämä nesteen tarkistukset siis kylmästä koneesta.



        Pohjamuoveja ei ole eikä neste haise.



        Tarvii tutkia se kaasuläpän runko.
        DISA korjauksen tein, näkisiköhän sieltä jotain ? Se saa ainakin helposti irti.

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Äkkiseltään noista tulpista sanoisin että tuolla palaa öljyä ei jäähdytysnestettä.
          Olisiko mahdollista että siellä on ollut järjestelmässä ilmaa ja nesteet ovat nyt sujahtaneet sen tilalle?

          Älä vain ainakaan sitä kantta tempaise ylös ensimmäisenä.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10946
            • Joensuu

            #6
            Painetesti jäähdytysjärjestelmälle, niin ei tarvitse arpoa minne katoaa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11203
              • Oulu

              #7
              Originally posted by naukkis View Post
              Kaasuläpässä on nestekierto jäätymisen estämiseksi, jos kaasuläppäkotelo halkeaa niin sieltä pääsee nestettä imusarjaan, tosin en ole kuullut että sellaista olis tapahtunut.
              Ei ole tuplavanos koneessa.

              Mutta äärimmäisen epätodennäköistä että tuplavanos koneessa ois kansipahvi menny. Ja majoneeseista ja muista töhkistä ei talvella oikeen voi päätellä mitään. Lähes jokaisesta mistä on tullu ihmeteltyä jäähdytinnesteen merkillistä katoamista, on syypää ollu putki numero 8: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2637

              Tuo on aina murtunu juuresta niin että murtumaa ei näe ja se vuotaakin niin minimaalisesti, että vuoto sekoittuu kaikkeen muuhun töhkään mitä tuon alapuolella on ja kertyy lohkon koloihin yms. Ajossa ne sieltä tippuu pois, mutta paikallaan ei merkkaile reviiriään. Mutta kun imusarjan tempasee irti ja ottaa ko. putken irti, siinä käy näin:
              Last edited by Pazi88; 11-02-2019, 08:59.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • pawe
                Newbiemmer
                • May 2010
                • 6
                • Pirkkala

                #8
                Kiitoksia tosi hyvistä vastauksista kaikille !


                Olen nyt ajellut autolla n. 100 km puolet kaupunki ja puolet motaria. No nyt ei sitten olekaan syönyt yhtään nestettä kun tuossa aiemmin lisäsin sitä sen 1,5 litraa.



                Tuo muoviputki lienee todennäköisin syylinen. Ehkä pikku halkeama välillä vuotaa ja välillä ei ?
                Koneeseen vaihdettiin siis uudet tulpat, niin huolto/korjaussuunnitelmani on nyt seuraava:


                1. Tulppien tsekkaus. Oletettavasti ei mitään ihmeellistä => ulkoinen vuoto

                2. Imusarja irti ja nro 8 vesiputki vaihto. Samalla ehkä mahdollista todeta oliko nesteen katoamisen syy siinä.
                3. Imusarjan irtiollessa samalla öljyseparaattorin huolto.
                4. Kovaa ajoa ja tarkkaillaan nestepintaa. Laitan tänne infoa mitä löytyy vaiheissa 1-2 ja 4.

                Comment

                • Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by pawe View Post
                  Kiitoksia tosi hyvistä vastauksista kaikille !


                  Olen nyt ajellut autolla n. 100 km puolet kaupunki ja puolet motaria. No nyt ei sitten olekaan syönyt yhtään nestettä kun tuossa aiemmin lisäsin sitä sen 1,5 litraa.



                  Tuo muoviputki lienee todennäköisin syylinen. Ehkä pikku halkeama välillä vuotaa ja välillä ei ?
                  Koneeseen vaihdettiin siis uudet tulpat, niin huolto/korjaussuunnitelmani on nyt seuraava:


                  1. Tulppien tsekkaus. Oletettavasti ei mitään ihmeellistä => ulkoinen vuoto

                  2. Imusarja irti ja nro 8 vesiputki vaihto. Samalla ehkä mahdollista todeta oliko nesteen katoamisen syy siinä.
                  3. Imusarjan irtiollessa samalla öljyseparaattorin huolto.
                  4. Kovaa ajoa ja tarkkaillaan nestepintaa. Laitan tänne infoa mitä löytyy vaiheissa 1-2 ja 4.
                  Koita ajaa vielä hetki jos siellä sattui vain olemaan ilmaa ja se on nyt poistunut järjestelmästä. Toki saahan nuo huohottimet yms. hoitaa niin samalla tulee tuo putki tarkistettua.

                  Comment

                  • Axum
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 4416
                    • Kuopio

                    #10
                    Vaihda suosiolla molemmat muoviputket, murenee käteen.
                    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                    - E39 528ia
                    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Puretaan 520ia -97
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10946
                      • Joensuu

                      #11
                      Kannattaa tarkistaa myös kaikki letkut. Ikää näillä alkaa jo olla, niin eivät ole enää parhaassa kunnossa. Itsellä räjähti lämppärin letku ajossa E39:ssä viime viikolla.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Baijerilainen525
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 109
                        • Lieksa

                        #12
                        Minun autossa vuoti paisarintiivisteet ja jäähytinnesteet lämpötila anturin tiiviste alavavesiletkussa.
                        Vaihoin uuden paisarin ja tuon anturin. Ei vuoda enää.
                        Ja tarkista ilmausruuvit että on kiinni kunnolla. Mulla oli huolossa jättäneet löysälle niin sieltä suihkusi nestettä.

                        Comment

                        Working...
                        X