Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jäähdytinjärjestelmä ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baijerinpaholainen
    Newbiemmer
    • Feb 2019
    • 12
    • Oulu

    e39 jäähdytinjärjestelmä ongelmia

    Elikkäs on ollut tuossa lähi aikoina 520 jäähdytinjärjestelmän kanssa ongelmia. Järjestelmä keräsi painetta sisälleen ja siitä johtuen sylkäs nesteet korkin kautta ulos. Ongelma löytyi lopulta särkyneestä termarin kotelosta, mistä oli saanut ilmaa järjestelmään ja sitä kautta aiheuttanut ilmalukon —> nesteet ulos korkinkautta.

    Sen vaihettuani ongelmat eivät loppuneet. Olen joutunut lisäämään noin 1litran jäähärinestettä paisariin, sillä pinta on ollut ajon jälkeen huomattavasti coldin rajan alapuolella. En tiedä mihin nesteet häviävät vai onko järjestelmässä ollut vain kokoajan liian vähän nestettä (vaihatin kotelon siis pajalla, jossa laittoivat samalla jäähärinesteet, joten en tiedä itse paljonko järjestelmään laitettiin kaikenkaikkiaan jäähärinesteitä).

    Tänään ajettuani koneen lämpimäksi ja avattuani konepellin huomasin nesteiden olevan coldin rajan alapuolella. Nestettä oli myös valunut korkin juuresta paisaria pitkin. Myös paisarin korkin alimmainen kuminen o-tiiviste oli aivan riekaleina. Puristelin sitten yläpaineletkua ja se vaikutti olevan ilmaa täynnä, sillä puristellessani sitä sieltä kuului sihinää. Avatessani paisarin korkkia ei paisarissa vaikuttanut olevan painetta juuri yhtään (ei kuulunut sihinää avatessa). Avasin sitten vielä moottoria lähempänä olevan ilmausruuvin jonka seurauksena paisari täyttyi piripintaan jäähdytinnestettä ja samalla yläpaineletku vaikutti tyhjenevän nesteestä.

    Kysymys kuulu, mikä aiheuttaa tuon o-tiivisteen kulumisen? Voiko järjestelmässä olla ilmalukko joka aiheuttaa painetta? Vai kuuluuko järjestelmän toimia juuri näin? Sillä minusta jos järjestelmä toimisi normaalisti, koneen ollessa lämpimänä pitäisi nesteiden nousta hieman coldin rajan yläpuolelle, eikä korkin alemman o-tiivisteen pitäisi kulua lähes olemattomaksi. Ilmastointi puhaltaa kuitenkin lämpimää ilmaa kummaltakin puolelta kabiiniin, eikä järjestelmä ole vielä sylkenyt nesteitä ulos tai nostanut lämpöä. Jos tästä olisi vesipumppu rikki niin sillonhan nesteet ei kiertäisi koneessa —> lämmöt nousee —> kabiiniin ei tule lämmintä ilmaa. Voiko järjestelmä yhä hörppiä jostain ilmaa koneeseen ja sylkeä nesteitä ulos? Tämä selittäisi nesteen häviämisen ja paineen keräytymisen. Sen vain tiedän että jos korkki jatkaa kulumistaan tuohon tapaan se jossain vaiheessa pettäisi ja sylkäisisi nesteet ulos korkinkautta kuten aiemmin.

    Auttakaa viisaammat tyhmempää mikäli mieleen tulee mikä voisi mahdollisesti olla vinossa.
    Last edited by baijerinpaholainen; 22-02-2019, 14:20.
  • 316bemi
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 216
    • Joensuu

    #2
    Laita siihen ens alkuun ehjä paisarinkorkki ja ilmaa järjestelmä oikeaoppisesti.

    Originally posted by baijerinpaholainen View Post
    Elikkäs on ollut tuossa lähi aikoina 520 jäähdytinjärjestelmän kanssa ongelmia. Järjestelmä keräsi painetta sisälleen ja siitä johtuen sylkäs nesteet korkin kautta ulos. Ongelma löytyi lopulta särkyneestä termarin kotelosta, mistä oli saanut ilmaa järjestelmään ja sitä kautta aiheuttanut ilmalukon —> nesteet ulos korkinkautta.

    Sen vaihettuani ongelmat eivät loppuneet. Olen joutunut lisäämään noin 1litran jäähärinestettä paisariin, sillä pinta on ollut ajon jälkeen huomattavasti coldin rajan alapuolella. En tiedä mihin nesteet häviävät vai onko järjestelmässä ollut vain kokoajan liian vähän nestettä (vaihatin kotelon siis pajalla, jossa laittoivat samalla jäähärinesteet, joten en tiedä itse paljonko järjestelmään laitettiin kaikenkaikkiaan jäähärinesteitä).

    Tänään ajettuani koneen lämpimäksi ja avattuani konepellin huomasin nesteiden olevan coldin rajan alapuolella. Nestettä oli myös valunut korkin juuresta paisaria pitkin. Myös paisarin korkin alimmainen kuminen o-tiiviste oli aivan riekaleina. Puristelin sitten yläpaineletkua ja se vaikutti olevan ilmaa täynnä, sillä puristellessani sitä sieltä kuului sihinää. Avatessani paisarin korkkia ei paisarissa vaikuttanut olevan painetta juuri yhtään (ei kuulunut sihinää avatessa). Avasin sitten vielä moottoria lähempänä olevan ilmausruuvin jonka seurauksena paisari täyttyi piripintaan jäähdytinnestettä ja samalla yläpaineletku vaikutti tyhjenevän nesteestä.

    Kysymys kuulu, mikä aiheuttaa tuon o-tiivisteen kulumisen? Voiko järjestelmässä olla ilmalukko joka aiheuttaa painetta? Vai kuuluuko järjestelmän toimia juuri näin? Sillä minusta jos järjestelmä toimisi normaalisti, koneen ollessa lämpimänä pitäisi nesteiden nousta hieman coldin rajan yläpuolelle, eikä korkin alemman o-tiivisteen pitäisi kulua lähes olemattomaksi. Ilmastointi puhaltaa kuitenkin lämpimää ilmaa kummaltakin puolelta kabiiniin, eikä järjestelmä ole vielä sylkenyt nesteitä ulos tai nostanut lämpöä. Jos tästä olisi vesipumppu rikki niin sillonhan nesteet ei kiertäisi koneessa —> lämmöt nousee —> kabiiniin ei tule lämmintä ilmaa. Voiko järjestelmä yhä hörppiä jostain ilmaa koneeseen ja sylkeä nesteitä ulos? Tämä selittäisi nesteen häviämisen ja paineen keräytymisen. Sen vain tiedän että jos korkki jatkaa kulumistaan tuohon tapaan se jossain vaiheessa pettäisi ja sylkäisisi nesteet ulos korkinkautta kuten aiemmin.

    Auttakaa viisaammat tyhmempää mikäli mieleen tulee mikä voisi mahdollisesti olla vinossa.

    Comment

    • baijerinpaholainen
      Newbiemmer
      • Feb 2019
      • 12
      • Oulu

      #3
      Originally posted by 316bemi View Post
      Laita siihen ens alkuun ehjä paisarinkorkki ja ilmaa järjestelmä oikeaoppisesti.
      Onko tuo nyt 3 korkki mikä siihen on ostettu, mikä tällä hetkellä on paisarissa kiinni. Vaikka ilmaisin järjestelmän, en silti saa varmaa tietoa miten järjestelmään on päässyt ilmaa.

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 923
        • Kouvola/Myllykoski

        #4
        Ja se korkki on merkkiliikkestä haettu eikö olekkin?
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • baijerinpaholainen
          Newbiemmer
          • Feb 2019
          • 12
          • Oulu

          #5
          Originally posted by JiiVee92 View Post
          Ja se korkki on merkkiliikkestä haettu eikö olekkin?
          Motonetista hommattu tarvikkeena.

          Comment

          • 316bemi
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 216
            • Joensuu

            #6
            Tjaa. Ilmaa nyt se järjestelmä huolella. Jos edelleen vajuttaa nestettä,niin pitäs vuotopaikka paikantaa. Helpoin ois paineistaa järjestelmä ja katsoo mistä fuskaa. Aika paljon mahdollisia paikkoja,mm syyläri,paisuntasäiliö,vesipumppu,kaikki letkuliitännät,Ilmausruuvit yms
            Last edited by 316bemi; 22-02-2019, 20:05.

            Comment

            • baijerinpaholainen
              Newbiemmer
              • Feb 2019
              • 12
              • Oulu

              #7
              Originally posted by 316bemi View Post
              Tjaa. Ilmaa nyt se järjestelmä huolella. Jos edelleen vajuttaa nestettä,niin pitäs vuotopaikka paikantaa. Helpoin ois paineistaa järjestelmä ja katsoo mistä fuskaa. Aika paljon mahdollisia paikkoja,mm syyläri,paisuntasäiliö,vesipumppu,kaikki letkuliitännät,Ilmausruuvit yms
              Oisko antaa kunnollisia ohjauksia ilmaukseen? Netistä kyllä löytyy monenlaisia mutta en varmalla tiiä että mikä olisi varmin tapa.

              Jos syyläri vuotais, eikö se tiputtais samantien maahan nestettä? Tämä yksilö ei maahan tiputa selvästi nestettä. Paisari on ostettu 1v sitten joten en usko että se sekään voisi olla. Pajalla taas sanottiin termarin koteloa vaihtaessa että vesipumppu voi alkaa olemaan vaihtokunnossa pikkuhiljaa, mutta nesteet vaikuttavat kiertävän niin voiko nyt tuokaan olla syypää? Letkuista tai liitännöistä entiedä, kyllä letkut vaikuttais olevan ehjiä mutta liitännöistä en varma ole. Ilmausruuvit ostin 2vk sitten uudet joten ei se varmaan niistäkään johdu.

              V*ttumainen homma kun ei varmalla syypäätä tiedä. Ei viitti pajallekkaan autoa viedä tulee turhan kalliiksi sillä ei auton arvokaan älyttömyyksiä ole. Eikä ole varaa kovin hakuammunnalla vaihtaa osia siinä toivossa että jospa se vesipumppu olisi se syypää. :think
              Last edited by baijerinpaholainen; 22-02-2019, 21:32.

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16344
                • Leppävirta

                #8
                Nuo E39 m52 termostaattikotelot on ainakin yksi vitsi koko keksintö. Voi olla uutuuttaankin täysi susi. Eli niin kiero ettei tiivisty oikein kiristettäessä. Järjestelmä kannattaisi esimerkiksi paineistaa tai sitten laittaa väriaine nesteen sekaan että selviäisi vuotokohta.

                Tai yksi helppo tapa selvittää termarikotelon suoruus on ottaa se irti ja asettaa pöydälle ja katsoa onko suora.
                Last edited by Haju69; 22-02-2019, 21:55.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • baijerinpaholainen
                  Newbiemmer
                  • Feb 2019
                  • 12
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Nuo E39 m52 termostaattikotelot on ainakin yksi vitsi koko keksintö. Voi olla uutuuttaankin täysi susi. Eli niin kiero ettei tiivisty oikein kiristettäessä. Järjestelmä kannattaisi esimerkiksi paineistaa tai sitten laittaa väriaine nesteen sekaan että selviäisi vuotokohta.

                  Tai yksi helppo tapa selvittää termarikotelon suoruus on ottaa se irti ja asettaa pöydälle ja katsoa onko suora.
                  Pitää varmaanki tuota väriainetta kokeilla seuraavaksi. Ja uskosin että kyllä ne siellä pajalla ois huomannu jos se termarin kotelo ois kiero.

                  Comment

                  • baijerinpaholainen
                    Newbiemmer
                    • Feb 2019
                    • 12
                    • Oulu

                    #10
                    Päivitystä: Tämän päivän tässä autoa värkkäillyt ja tulin siihen tulokseen että en itse saa selville, että mikä tuota järjestelmää vaivaa.

                    Kun aloitin autolla ajamisen tänään, nesteet olivat coldin rajan yläpuolella. Ajoin koneen lämpimäksi noin 90 asteeseen (katsoin salavalikosta). Ilmastointi pelasi kutakuinkin normaalisti, lämmöt 32 ja puhallin puoliteholla. Apukuskin puolelle tuli ehkä marginaalisen haaleampaa ilmaa, entä kuskin puolelle.

                    Kun lopetin ajamisen noin 1km jälkeen ja avasin konepellin huomasin, että nesteet olivat nousseet ylös asti ja osa oli valunut paisaria pitkin maahan. Antoin koneen jäähtyä. Noin 1h jälkeen menin tarkistelemaan nestepintaa, mikä oli edelleen ylhäällä. Samalla huomasin, että ylä- ja alapaine letku olivat painuneet kasaan (eikö tämä tarkoita että koneessa on ilmaa?) Avasin sitten paisarin korkin varovasti ja samantien letkut täyttyivät ja nesteen pinta laski coldin rajaan.

                    Lähdin sitten ajelemaan uudestaan ja kaikki vaikutti toimivan normaalisti. Ajon jälkeen nesteet olivat laskeutuneet alle coldin rajan. Avasin sitten korkin varovasti, jonka seurauksena nesteet nousivat taas ylös, yli coldin rajan. Vaihdoin korkkiin uuden kumisen o-rengas tiivisteen, sillä entinen oli niin rispautunut. Laitoin korkin takaisin paikalleen ja puristin yläpaineletkua. Korkista kuului sihinää vaikka se oli hyvin tiiviisti kiinni paisarissa?? Kokeilin kaikkia 3 eri korkkia paisariin ja jokaisesta kuului ilman virtausta, kun puristelin yläpaine letkua. Käsittääkseni eihän tuon noin pitäisi toimia. Eihän järjestelmä saa kerättyä painetta ollenkaan. Aijemmin kun painelin letkua saman korkin ollessa kiinni, ei silloin kuulunut ilma virtausta/suhinaa ollenkaan.

                    Itselläni alkaa nyt loppua ymmärrys mikä tuossa voi olla vinossa. Voiko jokainen korkki olla rikki mitä tuohon olen kokeillut, vai voiko paisari olla rikki, mikä taas olisi erittäin kummallista, sillä se on 1v uusittu. Vai voiko kansi vuotaa? Öljyt ainakin on kullan ruskeita (vasta vaihdetut) ja jäähärikin on kirkkaan punaista. Eikä kone savuta sen erikoisemmin.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by baijerinpaholainen View Post
                      Päivitystä: Tämän päivän tässä autoa värkkäillyt ja tulin siihen tulokseen että en itse saa selville, että mikä tuota järjestelmää vaivaa.

                      Kun aloitin autolla ajamisen tänään, nesteet olivat coldin rajan yläpuolella. Ajoin koneen lämpimäksi noin 90 asteeseen (katsoin salavalikosta). Ilmastointi pelasi kutakuinkin normaalisti, lämmöt 32 ja puhallin puoliteholla. Apukuskin puolelle tuli ehkä marginaalisen haaleampaa ilmaa, entä kuskin puolelle.

                      Kun lopetin ajamisen noin 1km jälkeen ja avasin konepellin huomasin, että nesteet olivat nousseet ylös asti ja osa oli valunut paisaria pitkin maahan. Antoin koneen jäähtyä. Noin 1h jälkeen menin tarkistelemaan nestepintaa, mikä oli edelleen ylhäällä. Samalla huomasin, että ylä- ja alapaine letku olivat painuneet kasaan (eikö tämä tarkoita että koneessa on ilmaa?) Avasin sitten paisarin korkin varovasti ja samantien letkut täyttyivät ja nesteen pinta laski coldin rajaan.

                      Lähdin sitten ajelemaan uudestaan ja kaikki vaikutti toimivan normaalisti. Ajon jälkeen nesteet olivat laskeutuneet alle coldin rajan. Avasin sitten korkin varovasti, jonka seurauksena nesteet nousivat taas ylös, yli coldin rajan. Vaihdoin korkkiin uuden kumisen o-rengas tiivisteen, sillä entinen oli niin rispautunut. Laitoin korkin takaisin paikalleen ja puristin yläpaineletkua. Korkista kuului sihinää vaikka se oli hyvin tiiviisti kiinni paisarissa?? Kokeilin kaikkia 3 eri korkkia paisariin ja jokaisesta kuului ilman virtausta, kun puristelin yläpaine letkua. Käsittääkseni eihän tuon noin pitäisi toimia. Eihän järjestelmä saa kerättyä painetta ollenkaan. Aijemmin kun painelin letkua saman korkin ollessa kiinni, ei silloin kuulunut ilma virtausta/suhinaa ollenkaan.

                      Itselläni alkaa nyt loppua ymmärrys mikä tuossa voi olla vinossa. Voiko jokainen korkki olla rikki mitä tuohon olen kokeillut, vai voiko paisari olla rikki, mikä taas olisi erittäin kummallista, sillä se on 1v uusittu. Vai voiko kansi vuotaa? Öljyt ainakin on kullan ruskeita (vasta vaihdetut) ja jäähärikin on kirkkaan punaista. Eikä kone savuta sen erikoisemmin.
                      Jos sulla oli siis ylä ja alavesiletkut lytyssä, niin silloin korkki ei toimi oikein, kerää aliapainetta. Kertoo myös siitä, että siellä on edelleen ilmaa. Tässä vaiheessa se jäähdytysjärjestelmä olisi järkevää paineistaa ja katsoa mistä tulee ulos. Avaa se korkki vasta kun kone on vähän jäähtynyt, heti ajon jälkeen kuumasta koneesta ei kannata sitä korkkia availla.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • baijerinpaholainen
                        Newbiemmer
                        • Feb 2019
                        • 12
                        • Oulu

                        #12
                        En saa järjestelmää paineistetuksi, sillä se ei kerää painetta ollenkaan, sillä korkista tulee ilmaa vaikka se on ”tiiviisti” paisarissa kiinni. Tämän huomaa siitä että nesteet tulevat yli koneen ollessa kuumana ja kun yläpaine letkua puristelee, kuuluu korkista ilman virtaus.

                        Tämä on erikoista, sillä olen koittanut jokaista kolmea korkkia ja sama ilmavirtaus tulee korkista puristellessa letkuja —> ei saa kerättyä painetta järjestelmään ollenkaan.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8257
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by baijerinpaholainen View Post
                          En saa järjestelmää paineistetuksi, sillä se ei kerää painetta ollenkaan, sillä korkista tulee ilmaa vaikka se on ”tiiviisti” paisarissa kiinni. Tämän huomaa siitä että nesteet tulevat yli koneen ollessa kuumana ja kun yläpaine letkua puristelee, kuuluu korkista ilman virtaus.

                          Tämä on erikoista, sillä olen koittanut jokaista kolmea korkkia ja sama ilmavirtaus tulee korkista puristellessa letkuja —> ei saa kerättyä painetta järjestelmään ollenkaan.

                          Korkkit paskana.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • nevari
                            BTCF Member
                            • Apr 2008
                            • 256
                            • jyväskylä

                            #14
                            Ei oo täälläkää nuo tarvikekorkit toiminu, ainakaa pitkään. Pari kpl ollu jotka tekee ton alipaineen.
                            E46 kulunut vesipumppu alkoi vuotaa o renkaan välistä pikku hiljaa niin etten huomannut vuotoa. Meni pari kuukautta lisäillen nestettä kunnes lopulta vuosi ihan että lirinä kävi.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Kuulostaa siltä että neste ei pääse ilmataskun takia kiertämään. Tee oikein ilmaus.

                              1. Kylmään koneeseen liruttamalla hitaasti nesteet niin kauan kuin ilmausruuvista alkaa tulla yli. Ilmaruuvi kiinni. Mielellään auton keula ylämäkeen.
                              2. Kone käyntiin, korkki auki, sisälämmöt täysille (puhaltimen nopeudella ei väliä)
                              3. Anna käydä lämpimäksi korkki auki, samalla luultavasti joudut lisäämään nestettä kun termari aukeaa.
                              4. Anna koneen olla hetki sammuksissa (letkuja voi puristella jos tekee mieli) ja lisää tarvittaessa nestettä.
                              5. Korkki kiinni ja rauhallista ajoa 20-30km lämpöjä seuraillen.
                              6. Auto parkkiin ja anna jäähtyä yön yli, tarkasta kylmästä koneesta nestepinta.
                              Last edited by BMW525Xda; 24-02-2019, 18:26.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎