Elikkäs on ollut tuossa lähi aikoina 520 jäähdytinjärjestelmän kanssa ongelmia. Järjestelmä keräsi painetta sisälleen ja siitä johtuen sylkäs nesteet korkin kautta ulos. Ongelma löytyi lopulta särkyneestä termarin kotelosta, mistä oli saanut ilmaa järjestelmään ja sitä kautta aiheuttanut ilmalukon —> nesteet ulos korkinkautta.
Sen vaihettuani ongelmat eivät loppuneet. Olen joutunut lisäämään noin 1litran jäähärinestettä paisariin, sillä pinta on ollut ajon jälkeen huomattavasti coldin rajan alapuolella. En tiedä mihin nesteet häviävät vai onko järjestelmässä ollut vain kokoajan liian vähän nestettä (vaihatin kotelon siis pajalla, jossa laittoivat samalla jäähärinesteet, joten en tiedä itse paljonko järjestelmään laitettiin kaikenkaikkiaan jäähärinesteitä).
Tänään ajettuani koneen lämpimäksi ja avattuani konepellin huomasin nesteiden olevan coldin rajan alapuolella. Nestettä oli myös valunut korkin juuresta paisaria pitkin. Myös paisarin korkin alimmainen kuminen o-tiiviste oli aivan riekaleina. Puristelin sitten yläpaineletkua ja se vaikutti olevan ilmaa täynnä, sillä puristellessani sitä sieltä kuului sihinää. Avatessani paisarin korkkia ei paisarissa vaikuttanut olevan painetta juuri yhtään (ei kuulunut sihinää avatessa). Avasin sitten vielä moottoria lähempänä olevan ilmausruuvin jonka seurauksena paisari täyttyi piripintaan jäähdytinnestettä ja samalla yläpaineletku vaikutti tyhjenevän nesteestä.
Kysymys kuulu, mikä aiheuttaa tuon o-tiivisteen kulumisen? Voiko järjestelmässä olla ilmalukko joka aiheuttaa painetta? Vai kuuluuko järjestelmän toimia juuri näin? Sillä minusta jos järjestelmä toimisi normaalisti, koneen ollessa lämpimänä pitäisi nesteiden nousta hieman coldin rajan yläpuolelle, eikä korkin alemman o-tiivisteen pitäisi kulua lähes olemattomaksi. Ilmastointi puhaltaa kuitenkin lämpimää ilmaa kummaltakin puolelta kabiiniin, eikä järjestelmä ole vielä sylkenyt nesteitä ulos tai nostanut lämpöä. Jos tästä olisi vesipumppu rikki niin sillonhan nesteet ei kiertäisi koneessa —> lämmöt nousee —> kabiiniin ei tule lämmintä ilmaa. Voiko järjestelmä yhä hörppiä jostain ilmaa koneeseen ja sylkeä nesteitä ulos? Tämä selittäisi nesteen häviämisen ja paineen keräytymisen. Sen vain tiedän että jos korkki jatkaa kulumistaan tuohon tapaan se jossain vaiheessa pettäisi ja sylkäisisi nesteet ulos korkinkautta kuten aiemmin.
Auttakaa viisaammat tyhmempää mikäli mieleen tulee mikä voisi mahdollisesti olla vinossa.
Sen vaihettuani ongelmat eivät loppuneet. Olen joutunut lisäämään noin 1litran jäähärinestettä paisariin, sillä pinta on ollut ajon jälkeen huomattavasti coldin rajan alapuolella. En tiedä mihin nesteet häviävät vai onko järjestelmässä ollut vain kokoajan liian vähän nestettä (vaihatin kotelon siis pajalla, jossa laittoivat samalla jäähärinesteet, joten en tiedä itse paljonko järjestelmään laitettiin kaikenkaikkiaan jäähärinesteitä).
Tänään ajettuani koneen lämpimäksi ja avattuani konepellin huomasin nesteiden olevan coldin rajan alapuolella. Nestettä oli myös valunut korkin juuresta paisaria pitkin. Myös paisarin korkin alimmainen kuminen o-tiiviste oli aivan riekaleina. Puristelin sitten yläpaineletkua ja se vaikutti olevan ilmaa täynnä, sillä puristellessani sitä sieltä kuului sihinää. Avatessani paisarin korkkia ei paisarissa vaikuttanut olevan painetta juuri yhtään (ei kuulunut sihinää avatessa). Avasin sitten vielä moottoria lähempänä olevan ilmausruuvin jonka seurauksena paisari täyttyi piripintaan jäähdytinnestettä ja samalla yläpaineletku vaikutti tyhjenevän nesteestä.
Kysymys kuulu, mikä aiheuttaa tuon o-tiivisteen kulumisen? Voiko järjestelmässä olla ilmalukko joka aiheuttaa painetta? Vai kuuluuko järjestelmän toimia juuri näin? Sillä minusta jos järjestelmä toimisi normaalisti, koneen ollessa lämpimänä pitäisi nesteiden nousta hieman coldin rajan yläpuolelle, eikä korkin alemman o-tiivisteen pitäisi kulua lähes olemattomaksi. Ilmastointi puhaltaa kuitenkin lämpimää ilmaa kummaltakin puolelta kabiiniin, eikä järjestelmä ole vielä sylkenyt nesteitä ulos tai nostanut lämpöä. Jos tästä olisi vesipumppu rikki niin sillonhan nesteet ei kiertäisi koneessa —> lämmöt nousee —> kabiiniin ei tule lämmintä ilmaa. Voiko järjestelmä yhä hörppiä jostain ilmaa koneeseen ja sylkeä nesteitä ulos? Tämä selittäisi nesteen häviämisen ja paineen keräytymisen. Sen vain tiedän että jos korkki jatkaa kulumistaan tuohon tapaan se jossain vaiheessa pettäisi ja sylkäisisi nesteet ulos korkinkautta kuten aiemmin.
Auttakaa viisaammat tyhmempää mikäli mieleen tulee mikä voisi mahdollisesti olla vinossa.
Comment