E39 TDS -98 lämpöjen nousu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaloju-w
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 42

    E39 TDS -98 lämpöjen nousu

    Terve!
    Ongelmana on yht'äkkinen lämpöjen nousu. Jäähdytysjärjestelmään kertyy painetta tyhjäkäynnillä/paikallaan kaasuttelemalla jonkin verran. Varsinaisesti raju lämpöjen nousu näkyy kun lähtee liikkeelle hiukan rivakammin, siis kun turbo tulee mukaan kuvioon. Lämpötila nousee siis todella rajusti muutamissa sekunneissa normaalista punaiselle. Mistäköhän turbo saa painettua vesijärjestelmään painetta vai olenko ihan hakoteillä?? Onko jotain tyypillistä vikaa joka aiheuttaisi kys. vian? Öljyt ja jäähdytysnesteet ei ole sekoittuneet.

    Kiitos vastauksista!
  • mikkiz
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 321
    • Lpr

    #2
    Jällen kerran voi vaan toivoa parasta, mutta halkinaiselta kannelta vaikuttaa...
    kannessa halkeama vesitilaan ja ahtopaine pääsee jäähdytys järjestelmään jne... Häviääkö yhtään vettä? Laskeeko lämmöt jos rauhoittaa menoa?
    E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

    Comment

    • LASSI-S
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 4918
      • hattula/hämeenlinna.

      #3
      ei turbo sitä paineista vaan puristukset, eli osa puristuksista vuotaa kannen läpi (halkeamasta) vesikanavaan ja sitäkautta jäähdytysjärjestelmään. mullakaan ei ollu mennyt vedet eikä öljyt sekaisin mutta pakokaasua tuli aavistuksen verran paisuntasäiliöstä. eli avaappa korkki ja käynnistä auto ja kato kun tulee savumerkkejä.

      whipiiiiiii, itselläni just kansi halkes (vain 25:stä kohtaa)
      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

      Comment

      • jaloju-w
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 42

        #4
        Originally posted by mikkiz
        Jällen kerran voi vaan toivoa parasta, mutta halkinaiselta kannelta vaikuttaa...
        kannessa halkeama vesitilaan ja ahtopaine pääsee jäähdytys järjestelmään jne... Häviääkö yhtään vettä? Laskeeko lämmöt jos rauhoittaa menoa?
        Joo, kyllähän ne lämmöt pysyy jotenkuten aisoissa, ainakin kun pitää lämppärin täysillä. Lämpö nousee heti, kun lähtee liikkeelle rivakasti. Tehot häviää ainakin puoleen, ja lämmöt nousee silmissä punaiselle.
        Vettä ei mielestäni muuten häviä muuta kautta kuin paisuntasäiliöstä ruiskimalla.
        Taitaa tulla kannen osto, vai tiedättekö ketään kuka antaa takuun hitsaukselle. Vai löytyykö käytettyjä jamihin hintaan?

        Comment

        • mikkiz
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 321
          • Lpr

          #5
          No jos tarkkoja ollaan niin ahdot+puristukset ne sen paineen sinne vesi puolelle tekee... Paine kun on kovempi palopuolella kuin jäähdytys puolella. Hitsaaminen voi onnistua, mutta itsellä oli kansi kuten "LASSI-S".llä, eli halki monesta kohtaa. Älä nyt vielä heitä toivoa, tsekkaa eka visko, vesipumppu jne. Käytettyjä kansia vaihtelevasti tarjolla, itsellä kävi säkä ja löyty ehjä päivässä. LASSI-S taitaa tietää tämän päivän tilanteen? Itsellä hävisi myös vettä pikkasen ja jäähdytys nesteestä kyllä "maistoi" että pakokaasuja seassa. Tsekkaa tosiaan paisarin korkki irti tuleeko haikua
          E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7035
            • Uusikaupunki

            #6
            Onko vedenkierto tarkistettu? Jos lämmöt pysyy paremmin kurissa kun lämppäri täysillä, voisi termarivika olla mahdollinen.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jaloju-w
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 42

              #7
              Originally posted by mikkiz
              No jos tarkkoja ollaan niin ahdot+puristukset ne sen paineen sinne vesi puolelle tekee... Paine kun on kovempi palopuolella kuin jäähdytys puolella. Hitsaaminen voi onnistua, mutta itsellä oli kansi kuten "LASSI-S".llä, eli halki monesta kohtaa. Älä nyt vielä heitä toivoa, tsekkaa eka visko, vesipumppu jne. Käytettyjä kansia vaihtelevasti tarjolla, itsellä kävi säkä ja löyty ehjä päivässä. LASSI-S taitaa tietää tämän päivän tilanteen? Itsellä hävisi myös vettä pikkasen ja jäähdytys nesteestä kyllä "maistoi" että pakokaasuja seassa. Tsekkaa tosiaan paisarin korkki irti tuleeko haikua
              En oikeen usko noihin vesipumppuihin sun muihin, ne ei pysty toimimattomuudellaan nostaan lämpöä noin rajusti (n. 5 sekunnissa) tappiin. Mistä muuten sait ostettua kannen ja mihin hintaan?

              Comment

              • mikkiz
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 321
                • Lpr

                #8
                Empä TDS.n kohdalla usko enää minäkään noihin vesipumppuihin yms. vaihdoin ite eka kaiken mitä voi konetta avaamatta ja lopulta uskoin että kansi se on... Aikaa on jo reilu kaksi vuotta, keväällä -03 kun auto tuli. Kansi löytyi tuolloin kpörssistä ja tuolloin ei myyjä ymmärtänyt myyvänsä kultaa ja hinta oli pienenpi kuin kannen tiivisteen Onnea prokkikseen, jos neuvoja ohjeita kaipaat laita PM.ää. Löytyy mm. ajoitusohjeet yms...
                E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                Comment

                • AKSU
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 402
                  • Nivala

                  #9
                  Originally posted by jaloju-w
                  Joo, kyllähän ne lämmöt pysyy jotenkuten aisoissa, ainakin kun pitää lämppärin täysillä. Lämpö nousee heti, kun lähtee liikkeelle rivakasti. Tehot häviää ainakin puoleen, ja lämmöt nousee silmissä punaiselle.
                  Vettä ei mielestäni muuten häviä muuta kautta kuin paisuntasäiliöstä ruiskimalla.
                  Taitaa tulla kannen osto, vai tiedättekö ketään kuka antaa takuun hitsaukselle. Vai löytyykö käytettyjä jamihin hintaan?
                  Tuolta kannattaa kysyä. Saattaa löytyä kunnostettuja kansia hyllystäkin.
                  ja on varmasti alansa parhaimmistoa...

                  Alumiinihitsaus Eero Mäkikangas


                  Niittypuhto 8
                  85500 NIVALA

                  Puhelin:
                  08-442607

                  Comment

                  • jaloju-w
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 42

                    #10
                    Kuntoon tuli

                    Jep, tällä kertaa kävi tuuri, vesipumpusta siivenpalanen irti -> tukki termostaatin -> ei kunnon vedenkiertoa kannessa -> lämmöt nousi rajusti kiihdytyksessä. Nyt toivotaan vaan, että ei tullu vaurioita kanteen, hyvin on tähän asti toiminu (n. 500km ajettu).

                    Comment

                    Working...
                    X