Facelift-ilmastoinnin toimintaedellytykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • temekki
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 40
    • suami

    Facelift-ilmastoinnin toimintaedellytykset

    Sigun E39 nukkuu talviunta lämpimässä hallissa. Ilmastointia on käytelty n. kerran kuussa samalla kun kone lämpimäksi. Nyt kuitenkaan ei enää ilmastointi käynnistynyt.

    INPA:n kautta löytyi vikakoodi sähköflektistä "125 E-fan KS-->VB/Ground or open circuit". Nollaantui eikä tullut takaisin. Siivet pyörivät käsin kevyesti, mutta muuten tuota ei saa aktivoitua DIS:llä eikä INPA:lla. Menee siis vaihtoon. Kerkesin ajatella että sehän estää ilmastoinnin käynnistymisen, mutta katsoin seuraavaksi paineanturin jännitettä. Se oli vain 0,4v. Normaalin täyden järjestelmän lukema pitäisi olla 1,4-2,4v? Ilmastointihuolto tehty viimeksi 2016 ja silloin korjattiin edellisen omistajan aikana tehty ylitäyttö 1200g->750g. Sen jälkeen missään vaiheessa en ole havainnut mitään tehon hiipumista vaan jäätävän kylmää on tullut heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä.

    Kompuran magneettikytkin toimi normaalisti DIS-testissä ja pyöritti kompuraa, mutta hiutalenapista tuo kylmästöinti ei sano mitään. Hajoaako nuo paineanturit ikinä, vai onko yleensä syynä vuoto järjestelmässä? Meniskö hajonneella anturilla jännite suoraan nollaan? Diagnosointia vaikeuttaa tuo talviseisonta, kun ei saa ajettua ilmastointihuoltoon. Sanovat kyllä että ei sillä huollon alipainetestillä löydä kuin suuret vuodot? Kaikki ilmastointiin ja sähköflektiin liittyvät sulakkeet (7, 9, 20, 22 ja 75) olivat ehjiä.

    Saisko tuolle nyt tehtyä mitään ennen ajoon ottamista ja ilmastointihuoltoon ajamista? Sähköflektin vaihdan lähiviikkoina, mutta jos paine näyttää noin matalalta niin eikai se mihinkään käynnisty.
    Last edited by temekki; 24-03-2019, 14:31.
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Veikkaan että sieltä on vain aineet karuksissa. Voihan sitä uv-lampulla katsella jos vaikka näkyisi vihreät jossain kohtia.

    Comment

    • temekki
      Bimmer Rookie
      • Jun 2015
      • 40
      • suami

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Veikkaan että sieltä on vain aineet karuksissa. Voihan sitä uv-lampulla katsella jos vaikka näkyisi vihreät jossain kohtia.

      Syynäsin eilen UV-lampulla konehuoneen ja auton alta. Ei löytynyt fluoresoivia läikkiä. Tiedä sitten lisätäänkö väriainetta ilmastointihuollossa vain pyynnöstä vai meneekö sitä järjestelmään oletuksena... Seuraavaksi sähköflekti tilaukseen. Mitäs merkkiä nuissa kannattaa suosia? Hellaa näyttäis ainakin saavan alle 200 euroon: https://www.ebay.com/itm/8EW-351-040...NZg6iM&vxp=mtr

      Ajokauden alkaessa häätyy ajella ensimmäisenä ilmastoinnin koeponnistukseen, jos vuotoja ei löydy niin uusi kuivain, aineet sisään ja kovaa ajoa.

      Comment

      • -Markus-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1463
        • Ihan Savossa

        #4
        Sopiva topikki.... Muutamia kysymyksiä oman auton vikadiagnosointiin:

        Lähteekö sähköflekti päälle kun kytkee ilmastoinnin päälle? Pyöriikö kompura kokoajan vai välillä päällä, välillä pois -tyylisesti?

        Toimiiko sähköflekti kuumalla kelillä lisäflektinä jotta moottori ei kuumene liikaa, siis viskon kaverina? (Ilmastointi pois päältä tässä kohtaa)

        Ford Mondeo Mk3 STW
        VW E-Golf 2015
        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

        Comment

        Working...
        X