Ilmajousitus ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tk-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 392
    • Jyväskylä

    Ilmajousitus ongelmaa

    Paljon löytyy juttua aiheesta, mutta en nyt ihan vastaavaa löytänyt. Eli ongelma 528 -97 touringissa, että sytyttää ilmajousituksen valoa (tasonsäätö menee pois päältä). Kompressori käy melko pitkään ja valo syttyy, kun auton käynnistää, ihan aina ei kuitenkaan sytytä valoa.

    Vikakoodeja ei jää muistiin, erikoisena ilmiönä, kun koittaa inpalla lukea dataa/koodeja auton käydessä niin yhteys moduuliin katkeaa viimeistään kun vikavalo syttyy. Tämän jälkeen ei saa yhteyttä esim. mittaristoon tai korimoduuliinkaan.

    Perä autossa ei silmämääräisesti laske yön tai kahden aikana, kompuraa käyttää kuitenkin aika pitkään silti. Kompressoriin on vaihdettu männänrengas/tiivistesarja ja kuivaimen rakeet, vuotoja/suhinoita ei kuulu. Inpalla näkee, että esim. korkeusanturit reagoi kuorman muutokseen järkevästi, käsikäytöllä voi perää nostaa ja laskea myös, kunhan auto ei ole käynnissä.

    Mistähän lähtisi jatkamaan?
    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    #2
    Originally posted by -Tk- View Post
    Kompressoriin on vaihdettu männänrengas/tiivistesarja ja kuivaimen rakeet, vuotoja/suhinoita ei kuulu. Inpalla näkee, että esim. korkeusanturit reagoi kuorman muutokseen järkevästi, käsikäytöllä voi perää nostaa ja laskea myös, kunhan auto ei ole käynnissä
    Männänrenkaitakin on markkinoilla monenlaisia, kokemusta on...

    Kuluneella pytyllä "paras tulos" oli uudella männänrenkaalla muutama lasku-nostosykli, jonka jälkeen meni jo niin hitaaksi, että aikaikkuna nostolle kului umpeen ja ilmoitti viasta.
    Onko tuo nosto nyt sulla vaan niin hidas, että menee häiriöön?

    Jollain skottilaisella sepällä oli muistaakseni ainoa korjaussarja, jolla sain vanhan kompuran pelaamaan hyvin. Oli ollut Wabcolla töissä aikanaan. Hänen männänrenkaansa matsku oli erilaista ja siinä oli erilainen profiili.

    Edit.
    Vilkaisin ebaytä, ja nykyään näyttää olevan myös sylinterillä varustettuja korjaussarjoja myynnissä.
    Andy Fulton oli tuon brittiläisen nimi, voin laittaa sulle s-postiosoitteen privalla jos tarvitset.
    Last edited by Jii_Koo; 09-04-2019, 07:02.
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

    Comment

    • -Tk-
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 392
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Jii_Koo View Post
      Männänrenkaitakin on markkinoilla monenlaisia, kokemusta on...

      Kuluneella pytyllä "paras tulos" oli uudella männänrenkaalla muutama lasku-nostosykli, jonka jälkeen meni jo niin hitaaksi, että aikaikkuna nostolle kului umpeen ja ilmoitti viasta.
      Onko tuo nosto nyt sulla vaan niin hidas, että menee häiriöön?

      Jollain skottilaisella sepällä oli muistaakseni ainoa korjaussarja, jolla sain vanhan kompuran pelaamaan hyvin. Oli ollut Wabcolla töissä aikanaan. Hänen männänrenkaansa matsku oli erilaista ja siinä oli erilainen profiili.

      Edit.
      Vilkaisin ebaytä, ja nykyään näyttää olevan myös sylinterillä varustettuja korjaussarjoja myynnissä.
      Andy Fulton oli tuon brittiläisen nimi, voin laittaa sulle s-postiosoitteen privalla jos tarvitset.
      Tuli laitettua juuri tuo Andyn sarja. Onkohan noissa ohjainyksiköissä ollut miten vikoja? Jos vaihtaa toisen niin tarviiko koodata? Tuo käyttäytyy sikäli oudosti, että pyörittää kompuraa pitkäänkin vaikka silmämääräisesti ei ole mitään tarvetta.
      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

      Comment

      • Jii_Koo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 785
        • Jkl

        #4
        Originally posted by -Tk- View Post
        Tuli laitettua juuri tuo Andyn sarja. Onkohan noissa ohjainyksiköissä ollut miten vikoja? Jos vaihtaa toisen niin tarviiko koodata? Tuo käyttäytyy sikäli oudosti, että pyörittää kompuraa pitkäänkin vaikka silmämääräisesti ei ole mitään tarvetta.
        Kannattaa kyllä diagnosoida Inpalla vielä vähän syvemmin. Kalibroi ensin tehtaan ohjeiden mukaan, katsoo sitten nostaako tyhjästä oikeaan korkeuteen oikeassa aikaikkunassa. Muistaakseni sitä aikaakin voi Inpalla pidentää, muttei kannata mennä liiallisuuksiin, koska tässä kompuramallissa ei ole lämpötilan seurantaa.

        Edit. ainiin, sulla katkes yhteys. Ohjainyksikkövioista en ole kuullut, mutta onhan sekin mahdollista. Korkeuden joutunet ainakin (tai ainakin kannattaa) kalibroimaan, jos vaihdat toisen. Mutta jos Inpa löytyy niin ei ole ongelma.
        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

        Comment

        • MMM525
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 117
          • Pirkanmaa

          #5
          E39:ssa on perä tontissa, eikä kompura käy ollenkaan. Otin kompuran kotelon auki, poistin releen ja kytkin virrat kompuraan ja se lähti käyntiin, perä ei kuitenkaan noussut. Releen irrotuksesta tuli virhe kojelautaan Self-levelling suspension tms. Kuuluisiko perän nousta jos kompura käy pakotettuna, vaikka virhe päällä?

          Mitä tuossa kannattaisi alkaa tutkimaan seuraavaksi? olisko releen vaihto? Tai saako sen toimivuutta jotenkin testattua esim. yleismittarilla?
          BMW F11 530dA touring -11 Havanna
          BMW E39 525dA touring -02 Toledo

          Comment

          • Jii_Koo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2013
            • 785
            • Jkl

            #6
            Originally posted by MMM525 View Post
            E39:ssa on perä tontissa, eikä kompura käy ollenkaan. Otin kompuran kotelon auki, poistin releen ja kytkin virrat kompuraan ja se lähti käyntiin, perä ei kuitenkaan noussut. Releen irrotuksesta tuli virhe kojelautaan Self-levelling suspension tms. Kuuluisiko perän nousta jos kompura käy pakotettuna, vaikka virhe päällä?

            Mitä tuossa kannattaisi alkaa tutkimaan seuraavaksi? olisko releen vaihto? Tai saako sen toimivuutta jotenkin testattua esim. yleismittarilla?
            Ei taida perä nousta kompuraa pakottamalla.
            Muistaakseni siellä on useampikin venttiili, ennekuin perä nousee. Olisikohan ollut joku yksi pääventtiili ja sitten pusseille meneville linjoille omansa.

            Kannattaa laittaa INPAn päähän, ja hutkia vasta sitten. Mutta jos ei lähde ollenkaan käyntiin, eikä myöskään ilmoita vikaa, niin onhan ne korkeuden tunnistavat potentiometrit/niiden vivut varmasti kunnossa alustan puolella?
            '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

            Comment

            • MMM525
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 117
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Jii_Koo View Post
              Ei taida perä nousta kompuraa pakottamalla.
              Muistaakseni siellä on useampikin venttiili, ennekuin perä nousee. Olisikohan ollut joku yksi pääventtiili ja sitten pusseille meneville linjoille omansa.

              Kannattaa laittaa INPAn päähän, ja hutkia vasta sitten. Mutta jos ei lähde ollenkaan käyntiin, eikä myöskään ilmoita vikaa, niin onhan ne korkeuden tunnistavat potentiometrit/niiden vivut varmasti kunnossa alustan puolella?

              Ei virheitä EHC (Electronic Height Control) moduulissa. Resetoin myös EHC:n ja kun peruutin muutaman metrin niin kompressori hörähti käyntiin pariksi sekunniksi. Pitänee selvittää tota anturipuolta seuraavaksi.
              BMW F11 530dA touring -11 Havanna
              BMW E39 525dA touring -02 Toledo

              Comment

              Working...
              X