Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 akku hajoaa seisonnassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *Kaide
    Moderator
    • Nov 2002
    • 3233
    • HELLsinki

    E39 akku hajoaa seisonnassa

    Sukulaisen E39 528iA '98 akku kyykähtää kun auto seisoo reilun kuukauden.

    Viime kesänä auto seisoi kaksi kuukautta tallissa ja tänä aikana akku oli tyhjentynyt eikä ottanut enää latausta vastaan. Ajateltiin että akku oli ottanut itseensä edellistalven pakkasista kun auto seisoi 3 viikkoa hangessa -30 pakkasessa....
    Uusi akku autoon ja homma toimii.

    Nyt auto seisoi reilun kuukauden tallissa ja sama juttu että akku tyhjä, ei ota latausta vastaan vaan polttaa sulakkeen laturista. Ilmeisesti mennyt oikosulkuun...

    Onko tällainen tyhjeneminen normaalia vai vuotaako auton sähköjärjestelmä virtaa jostain?
    Viedäänkö Laakkoselle tutkittavaksi a 80€/tunti ja todetaan ensi kesänä että sama juttu taas....?
    E9, E21, E46/5, G01
  • ropo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 648

    #2
    Mitenkäs se bemu noin pitkiä aikoja seisoo vai onko se kakkos tai peräti kolmos autona?
    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

    Comment

    • *Kaide
      Moderator
      • Nov 2002
      • 3233
      • HELLsinki

      #3
      Kakkosautona on ja käyttö on vähäistä kesäaikana kun on lomia ja muuta matkustelua....
      E9, E21, E46/5, G01

      Comment

      • pt.
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 122
        • Kouvola

        #4
        Jaahans, pitääkin muistaa omaa käydä käyttelemässä, kun nytten seisontaan joutui muitten tieltä.

        Mutta sitten itse ongelmaan.. Jälkiviisaus on kait suotavaa Kaikessa on aina hyvät ja huonot puolet. Akun irroitus (siis pelkän navan) auttaa ainakin hieman, mutta jos ihan totta puhutaan, niin tuo akun takaisin kytkentä tuo aina hieman kylmää hikeä pintaan. Ikinä ei tiedä mikä hajoaa, joku temppuilee aina sen jälkeen. Mutta jos on kestänyt akkujen vaihdon, niin eiköhän tuonkin olisi kestänyt.

        Näissä uudemmissa autoissahan jää aina jotain värkkejä valmiustilaan, kun auto on sammutettu. Vanhemmat autot ovat täysin mykkiä, kun sammutettu. Eli aina siellä jotain kulutusta on näissä uudemmissa.

        Onko akut olleet merkkitavaraa vai joku ns tunnettu valmistaja?

        Jos vika häiritsee, niin Laakkoselle ihan viimiseksi kannattaa viedä. Ovat pääasiassa huoltoliike, joten jos vikaa tulee, niin sormet taitaa mennä suuhun jos siis hieman saa yleistää. Tottakai jossain paikassa saattaa olla jotain spesialisteja, mutta lämpimästi suosittelisin ihan autosähköliikettä, jossa tuntihinnat ovat ihan jotain muuta ja jotain pohjatietoa saattaa olla. Lisäksi nyrkkipajat eivät välttämättä laskuta ihan sumeilematta kaikesta ajasta jonka käyttävät, vaan saattaa olla ongelmaa mietitään muitten töitten ohella ja kun käydään tekemään, niin sitten vasta tunteja juoksemaan.

        Comment

        • habaracing
          BTCF Member
          • Dec 2002
          • 1043
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by pt.
          Jos vika häiritsee, niin Laakkoselle ihan viimiseksi kannattaa viedä. Ovat pääasiassa huoltoliike, joten jos vikaa tulee, niin sormet taitaa mennä suuhun jos siis hieman saa yleistää. Tottakai jossain paikassa saattaa olla jotain spesialisteja, mutta lämpimästi suosittelisin ihan autosähköliikettä, jossa tuntihinnat ovat ihan jotain muuta ja jotain pohjatietoa saattaa olla. Lisäksi nyrkkipajat eivät välttämättä laskuta ihan sumeilematta kaikesta ajasta jonka käyttävät, vaan saattaa olla ongelmaa mietitään muitten töitten ohella ja kun käydään tekemään, niin sitten vasta tunteja juoksemaan.


          Vuotovirta mittauksella selvität, purkaa jokin akkua.. (olikohan sallittu arvo jotain 10-15mA, en muista varmasti )

          Joissain malleissahan oli ainakin kuljetuksen (tehtaalta -> suomeen) ajaksi pois otettava sulake, joka poistaa kaikki pienimmätkin virtaa kuluttavat laitteet käytöstä, mutta yllätys yllätys tästäkään ei ole 100% varmuutta onko e39:ssä sellaista ...

          Ja ps. on siellä laakkosella ihan asiantuntevia sähkäreitäkin....
          Last edited by habaracing; 07-08-2005, 21:56.
          EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
          e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

          https://www.facebook.com/carbonracingteam/

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10045
            • KVLA

            #6
            No helvata,pitkissä seisokeissa akkukaapeli irti.Eipähän toimi sitten hälyt yms.mutta virtaset pysyy akussa.

            Comment

            • BMWJuge
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 534
              • Jyväskylä

              #7
              Yleissääntö on että jos on tiedossa että auto seisoo yli kuukauden nii akun miinuskaapeli irti. Akku voi tyhjentyä hiljalleen itekseen ja jos pääsee täysin tyhjäks, nii ei auta muuta ku painua alan mestalle ja sieltä järeemmällä laturilla kokeilla "herätellä" akkua henkiin. Aina ei välttämättä auta sekään eli sillon uuden akun hankinta edessä.
              Eletään vaan vaikka piruuttaan

              Comment

              • *Kaide
                Moderator
                • Nov 2002
                • 3233
                • HELLsinki

                #8
                Akku oli Vartan joten ihan pätevä pitäisi olla. Luultavasti tuo miinusnavan irroittaminen on se paras ratkaisu tässä tapauksessa.

                En vain ollut koskaan kuullut vastaavasta tapauksesta että akku menee kuukaudessa niin jumiin että ei ota enää latinkia vastaan.
                E9, E21, E46/5, G01

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Originally posted by *Kaide
                  Nyt auto seisoi reilun kuukauden tallissa ja sama juttu että akku tyhjä, ei ota latausta vastaan vaan polttaa sulakkeen laturista. Ilmeisesti mennyt oikosulkuun...
                  Onko akkua ladattu akkulaturilla, vai onko auto käynnistetty apuvirralla ja "ladattu" akkua autoa käyttämällä?
                  Täysin tyhjä akku saattaa ottaa virtaa niin paljon että polttaa laturista sulakkeen. Siksi täysin tyhjä akku pitäisikin ladata erillisellä laurilla.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4328
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by *Kaide
                    En vain ollut koskaan kuullut vastaavasta tapauksesta että akku menee kuukaudessa niin jumiin että ei ota enää latinkia vastaan.
                    Nämä E39:t taitaa olla niin täynnä kaikkea ihanaa elektroniikkaa, joka syö akkua vähän enemmän. Virtojen sammuttamisen jälkeen auton "nukahtaminenkin" kestää yli puolen tuntia tjtn.

                    Edit:Eikä sille autolle varmaan tekisi pahitteeksi tehdä vaikka kerran viikossa joku pidempi lenkki, jotta akku latautuu ja paikat pysyy muutenkin vetreinä.

                    Comment

                    • *Kaide
                      Moderator
                      • Nov 2002
                      • 3233
                      • HELLsinki

                      #11
                      Originally posted by kaol
                      Onko akkua ladattu akkulaturilla, vai onko auto käynnistetty apuvirralla ja "ladattu" akkua autoa käyttämällä?
                      Täysin tyhjä akku saattaa ottaa virtaa niin paljon että polttaa laturista sulakkeen. Siksi täysin tyhjä akku pitäisikin ladata erillisellä laurilla.
                      Ei annettu apuvirtaa, vain erillisellä akkulaturilla yritettiin.

                      Akun irroittaminen tai pikku lenkki silloin tällöin varmasti ehkäisisi akun kuoleentumisen mutta kun sukulaisilla on aina niin hirveenkauheekiire ettei kerkeä keskittymään moisiin pikkujuttuihin.
                      Pitäisi varmaan ilmoittautua vapaaehtoiseksi auton käyttäjäksi aina kun eivät sitä itse tarvitse...
                      E9, E21, E46/5, G01

                      Comment

                      • sasu
                        BTCF Member
                        • Feb 2003
                        • 135
                        • Tuusula

                        #12
                        Nopeastihan tuo e36 purkaa akun. Esim. Huomasin noiden ikkunan katkaisijoiden valojen sammuvan satunnaisesti, kun oven sulkee, eli jäävät välillä palamaan.

                        Toivottavasti taas viikonpäästä lähtee käyntiin.

                        Ja ei kun mökille........
                        Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4328
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by sasu
                          Huomasin noiden ikkunan katkaisijoiden valojen sammuvan satunnaisesti, kun oven sulkee, eli jäävät välillä palamaan.
                          Toimiiko sisävalot silloin kuitenkin normaalisti, sammuvat siis oven sulkemisen jälkeen? Saattaisi viitata häiriöön oven kytkimessä.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎