Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etutukivarren pultti kulunut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW-driver
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 59
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E39 etutukivarren pultti kulunut

    Tuossa keväällä kun vaihtelin kesärenkaita alle niin huomasin että kuskinpuolen eturangas heiluu melko reippaasti. Huomasin että alatukivarsin oli väljä siltä moottorinpuolipäästä missä se on kiinnitetty pultilla niiden kahden korvakkeen väliin. Laitoin renkaan paikoilleen ja tilasin Saksasta uuden tukivarren.

    Eilen aloin vaihtooperaation ja huomasin että tuo vanha pultti on huomattavan kulunut siitä keskiosasta, eli juuri siitä mikä pitää tuota puslaa kohdillaan. Todennäköisesti ainakin osa tästä väljyydestä johtui nimenomaan tuosta pultista. Pultti näytti olevan M12 kokoa, mutta kierre ei ollut ihan "normi" vaan hieman tiheämpi. Epäilen että kyseessä taitaa olla M12x1,5 pultti joka on noin 100mm pitkä.

    Kysymys kuuluukin että voinko heittää tuohon tilalle normaalin 8.8 M12 pultin ja nylock mutterin? Vai pitääkö alkaa metsästää jostain tuo Bemarin oma pultti?:think

    Tässä vielä googlen kuvahaun löytämä linkki tuohon osaan josta on kyse. Tuo kuvan keltainen nuoli osoittaa siihen pulttiin mistä puhun.
    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01
  • pera8x
    Bimmer Rookie
    • Jan 2015
    • 158
    • tampere

    #2
    kyllä mää ainakin olen laitellut ihan normi pultteja, jos on ollut tarves vaihtaa. tiedä sitten onko se hyvä, vai huono asia, mutta hyvin ne on toimineet.

    Comment

    • BMW-driver
      Bimmer Rookie
      • Feb 2017
      • 59
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by pera8x View Post
      kyllä mää ainakin olen laitellut ihan normi pultteja, jos on ollut tarves vaihtaa. tiedä sitten onko se hyvä, vai huono asia, mutta hyvin ne on toimineet.
      Näin minäkin ajattelen ettei tuolla pultilla pitäisi olla väliä. Toisaalta sitten hieman pistää miettimään että miksi siihen on pitänyt tuollainen tiheäkierteinen pultti laittaa, eli että onko siihen joku syy...:think
      Voiko perustelu olla että tuo tiheäkierteinen pysyy paremmin paikoillaan? Tai onko pultin materiaalisssa jotain eroa? Vai onko näillä sitten oikeasti mitään väliä...
      BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
      BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
      ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2817
        • Kuusankoski

        #4
        Pultteja saa marmorilta eikä ne montaa euroo oo maksanu. Menee varmaan normipultillakin mutta kokemus ollu et perus kilotavara pultit ruostuu tosi nopeesti alustassa
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • BMW-driver
          Bimmer Rookie
          • Feb 2017
          • 59
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Kävin tutkimassa tuota pulttia tarkemmin. Putsasin sen kannan teräsharjalla ja sieltä kaiken moskan ja lian alta paljastui merkintöjä.
          Pultissa ilmeisesti lukee:
          KX2
          10.9
          Tuosta pisteestä ja ysistä en ole ihan varma, sillä ruoste on syönyt tuota pintaa sen verran ettei aivan 100% voi sanoa.
          Tuon perusteella vaikuttaisi ettei kyseessä ole ihan normi 8.8 pultti vaan jotain muuta.
          BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
          BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
          ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

          Comment

          • BMW-driver
            Bimmer Rookie
            • Feb 2017
            • 59
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Scitso View Post
            Pultteja saa marmorilta eikä ne montaa euroo oo maksanu.
            Lähin marmori on ~100 km päässä, joten jotain korvaavaa pitää keksiä.
            BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
            BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
            ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 958
              • Salo

              #7
              Originally posted by BMW-driver View Post
              Lähin marmori on ~100 km päässä, joten jotain korvaavaa pitää keksiä.
              Menee siinä normipultti sen aikaa kun odottaa postista toimitusta jossa oikea pultti, eikä autolla aja.

              8.8 on huomattavasti pehmeämpi kuin 10.9. Jos olisi löysällä niin kuin alkuperäinen on ollut, olisi kulunut/leikkaantunut poikki/taipunut.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • MeisterW
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2017
                • 307
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by BMW-driver View Post
                Lähin marmori on ~100 km päässä, joten jotain korvaavaa pitää keksiä.
                Toimisiko se vanha pultti kiristettynä sen aikaa, että saa uuden? Puslan keskellä oleva metalliosa kiristyy rungon korvakkeiden väliin ja ei varmaan oikealla momentilla kovin helposti liiku? Kiristys normaalikorkeudessa. 10.9 kannattaa käyttää uudessakin, alkuperäinen maksaa ehkä vitosen, eli ei kannata säästää...
                E39 M5 2002
                E70 X5 3.0sd 2008
                E83 X3 3.0i 2005
                G21 330e

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Osakaaviossahan nuo pultin speksit mainittu. Nr.12

                  Saman osan saa myös tarvikkeena, Lemförder 38816 01.

                  Pulttihan pitää kiristää paino navalla ja sen puslapään pitäisi puristua tiukasti apurungon hahloonsa.

                  Last edited by Clavurion; 30-06-2019, 19:44.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • BMW-driver
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 59
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #10
                    Kävin tänään koluamassa paikallisia liikkeitä, niitä jotka nyt sattuivat näin sunnuntaina olemaan auki. En kuitenkaan löytänyt mitään likimainkaan sopivaa pulttia.Huomenna olisi ollut useampi kauppa auki, mutta päätin lopettaa metsästyksen ja tilata tuon pultin.
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Osakaaviossahan nuo pultin speksit mainittu. Nr.12
                    Tämän likin takaa löytyi osanumero jonka avulla oikea pultti löytyi helposti schmiedmannin sivuilta. Nyt vain odotellaan pulttia. Auto saa olla sen aikaa pukin päällä.
                    Kiitoksia vastauksista ja avuista jälleen kerran.
                    BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                    BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                    ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Varmistetaan nyt vielä, että kyseessä on 6-koneinen E39? V8-koneisissa alustarakenne hieman erilainen ja tuo alatukivarren sisäpään pultti eri (15 mm lyhyempi).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • BMW-driver
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2017
                        • 59
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Varmistetaan nyt vielä, että kyseessä on 6-koneinen E39?
                        Kyllä, kyseessä on 6-kone vuosimallia 2001.
                        BMW 525 E61 touring LCI, vm -08
                        BMW 520D F10 sedan LCI, vm -13
                        ex: BMW 530D E39 touring, vm -01

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎