Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takarenkaiden kuluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkeri530d
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 231
    • Oulu

    #16
    Joo kiitoksia vaan vastauksista. mutta mikähän tuossa on kun HEMI sanoi että oikea takarengas kulunut enempi kuin vasen, mulla juuri samoin, eli oikea sisäreunastaan jo sileä kun taas vasen vasta sakkorajalla.
    Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
    Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
    Ex. MB C 200cdi farkku -03
    Ex. Bmw 540iA T -98/99
    Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
    Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

    Comment

    • jukktuom
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 52

      #17
      Takapään aurauksien säätö..

      Minä käsitin huollosta kysyessäni, että tuossa omassa touringissa ei olisi kuin yksi säätö takapyörien suuntaamista varten. Eli joudutaan hakemaan kompromissi camberin ja aurauksen väliltä.. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta näin kertoivat.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Oikea takarengas kuluu useimmissa takavetoisisissa enemmän tai vähemmän nopeammin kuin vasen takakiekko. Tämä johtuu tasauspyörästön ominaisuudesta jakaa enemmän vetotaopahtumaa oikealle takapyörälle.
        e39:n takapään kulmissa ei tarvitse tyytyä mihinkään kompromisseihin, vaan kaikki ehjät akselistot on laitettavissa kohdilleen.

        Comment

        • jukktuom
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 52

          #19
          Eli siis sieltä löytyy säädöt kahdesta paikkaa??

          Eikä siis vain yhtä säätöä, joka vaikuttaa molempiin? Jos näin on niin täytyypä laittaa huollon asiantuntemus tarkkailun alle...
          Ei sillä kyllä olivat pelkästään tuota yhtä säätöä käyttämällä saaneet auraukset ja camberit ohjearvoihin. Sanoivat tosin, että 245 renkaalla voisi käyttää pienempää aurausta, mutta kun camberi menisi pieleen...
          Itselläni oli Michelinit kyllä kuluneet jokseenkin tasaisesti, joten ei kyllä aurauksien piikkiin siinä mielessä mene...

          Missäs se toinen säätö oikein on?

          Comment

          • eofkAnssi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 306
            • Hki Downtown

            #20
            Camber kulmahan on renkaiden pystyheitto eli auto edestäpäin katsottuna esim näin / \. Em esimerkki negatiivisesta camberista. Autolla on parempi ajaa mutkiin, mutta renkaat kuluvat nopeammin.

            Camber ja auraus ovat totaallisen erilaisia arvoja. Auraus ja haritus olisivat autoa päältä/altapäin tarkasteltuna joko / \ auraus tai \ / haritus.

            Senhän nyt selvä järkikin kertoo, et jos noi arvot muuttuu | tosta johonkin ni kuluttaahan se rengasta enemmän.

            Autoa madaltaessa on yleensä just se, että camber-kulma muuttuu. Riippuen tietenkin siitä, että minkälainen jousitussysteemi autossa on, vaikka mcpherson tms.

            Kuulostaa juuri siltä, että nyt on säädöt päinpersettä tossa autossa. Rengaspaineet voi olla yks osa sitä. Käyt jossain rengasliikkeessä vielä mittauttamassa, katot mitä ne sanoo.
            "You open your mouth again I swear I'm gonna break it" - Kornia, mutta hyvää


            e89 Z4 3.5i DKG + hayabusa Tbo
            x Porsche 911 C4
            x e92 LCI 320dA
            x e92 330 xD
            x 08 WRX
            x e82 123dA
            x '88 e30 320i "drifting edition"
            x '01 e46 320iM

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              #21
              Originally posted by Hemi
              Takarenkaiden sisäreunojen kulumisessa kysymys ei missään tapauksessa ole renkaiden harituksesta,
              No ei se nyt noinkaan ole. Aivan varmasti jos, siis jos haritusta on niin kuluu sisäreunasta, olipa se sitten edessä tai takana.
              Toinen juttu on tietysti tuo camber joka kyllä syö hiukan renkaita sisästä jos ovat reilusti sisäänpäin vinossa.
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • jakkeri530d
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 231
                • Oulu

                #22
                Käytin auton pajalla, takarenkaat harittivat liikaa sekä gamper kulmat oli pielessä. taidanpa vaihdattaa vielä nuo kumit puolelta toiselle että saan kuluneemmat reunat ulkopuolelle.
                Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                Ex. MB C 200cdi farkku -03
                Ex. Bmw 540iA T -98/99
                Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                Comment

                • eofkAnssi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 306
                  • Hki Downtown

                  #23
                  Joo kannattaa vaikka talven aikana tehä asialle jotain, ettei renkaat kulu ylettömästi kokoajan. Tai sit ostaa renkaita tarpeeks varastoon
                  "You open your mouth again I swear I'm gonna break it" - Kornia, mutta hyvää


                  e89 Z4 3.5i DKG + hayabusa Tbo
                  x Porsche 911 C4
                  x e92 LCI 320dA
                  x e92 330 xD
                  x 08 WRX
                  x e82 123dA
                  x '88 e30 320i "drifting edition"
                  x '01 e46 320iM

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎