Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Inspection I ja II sisältö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    E39 Inspection I ja II sisältö?

    Ei löydy suomenkielistä huoltokirjaa ja en jaksais yrittää suomentaa. Eli löytyiskö jostain listaus huoltokohteista suomeksi?
    ------
    G31 530d
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Jesh, tuossa on nyt saksankielinen huoltovihko pöydällä... Ennen kuin ryhdyn siitä käännöskoneen kanssa suomenteleen kysäisen täältä vielä vaikka englanninkielistä listaa / linkkiä. Löytyiskö jostain?
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Max
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 994
      • Kotona

      #3
      Kait ny sentään enklanti kääntyypi suomeksi Tässä enklannin kielellä tuo Inspection I/II Checklist.

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Max
        Kait ny sentään enklanti kääntyypi suomeksi Tässä enklannin kielellä tuo Inspection I/II Checklist.
        Ainakaan tämä ei stemmaa gyntherin opuksen kanssa: "Change ATF in automatic transmission while at normal operating temperature".
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Tappu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 825
          • Tampere

          #5
          Huoltokirjojen huolto-ohjelmat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Merkkihuollossa huolto-ohjelma katotaan TIS:ltä missä on aina uusin/voimassa oleva huolto-ohjelma.
          AMG

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #6
            Onko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:

            33 tkm: ölpät + mikrofilter
            80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
            101 tkm: ölpät + mikrofilter
            120 tkm: Insp II
            137 tkm: ölpät + mikrofilter
            160 tkm: Insp I

            Tämän jälkeen täytelty itse:

            181 tkm: ölpät + mikrofilter
            200 tkm: ölpät + mikrofilter
            215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
            218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.

            Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?

            Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?

            Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...
            Last edited by MayheM; 05-03-2012, 11:31.
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by MayheM View Post
              Onko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:

              33 tkm: ölpät + mikrofilter
              80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
              101 tkm: ölpät + mikrofilter
              120 tkm: Insp II
              137 tkm: ölpät + mikrofilter
              160 tkm: Insp I

              Tämän jälkeen täytelty itse:

              181 tkm: ölpät + mikrofilter
              200 tkm: ölpät + mikrofilter
              215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
              218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.

              Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?

              Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?

              Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...
              Mun mielestä nuo huollot on ihan ok, huoltotarpeen ilmaisin ne välit määrittää eikä km määrä.

              Comment

              • tecro
                BTCF Member
                • Dec 2009
                • 185
                • Suomi

                #8
                Ei kyllä oo järkee ajaa öljyillä 25k, mieluummin se 10k ja vaihto..
                Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by tecro View Post
                  Ei kyllä oo järkee ajaa öljyillä 25k, mieluummin se 10k ja vaihto..
                  No ei tietenkään ole järkeä. Mutta koitappas löytää käytetty auto jossa oilservice leimat huoltokirjassa 10tkm välein.

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    #10
                    Originally posted by tecro View Post
                    Ei kyllä oo järkee ajaa öljyillä 25k, mieluummin se 10k ja vaihto..
                    Vaihdatko kesärenkaatkin pois, kun niissä on 5mm pintaa ?
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Öljyt ovat kehittyneet 80 luvusta jonkin verran. Lisäksi yleensä BMW öljytilavuus on melkoisen suuri (7,5l) verrattuna esimerkiksi monen japanilaisen auton puolta pienempään määrään. Jos käytetään Longlife luokiteltuja öljyjä voidaan niillä aivan hyvin ajaa huoltovälin ilmoittama määrä. Olen huoltanut ja koeajanut useita noin 600tkm ajettuja BMW autoja joissa öljyt on vaihdettu aina huoltoilmaisimen mukaan eli noin 25-30tkm välein ajotavasta riippuen eikä näissä ole esiintynyt missään vaiheessa niiden historiaa mitään ongelmaa joka olisi johtunut liian pitkästä öljynvaihtovälistä, joten en ymmärrä mitä lisäarvoa tiheämmällä vaihtovälillä saavutetaan. Toki jos ei käytetä Longlife öljyjä niin vaihtoväli on silloin pienempi. Myös joillakin merkeillä ,kuten VAG dieselmoottoreissa, on ollut ongelmia jos öljynvaihtoväli on pidetty longlife huollon mukaisena. Tämä johtunee osaksi siitä että öljytilavuus näissä on selkeästi bmw moottoreita pienempi ja moottoritilavuuteen suhteutettu viritysaste korkeampi.

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Eikai se nykyöljyillä 25tkm ole mitään, mutta on se moottori sitten +200tkm ajettuna sen näköinenkin sisältä että ylihuoltoa ei juuri ole tehty.

                        Itse ainakin vaihdan öljyt 10tkm välein kaikkiin vanhoihin romuihin, ja vaihtaisin uuteenkin autoon. Normaali öljy on kuitenkin niin naurettavan halpaa, että ei se kenenkään uuden auton omistajan pussissa voi tuntua.

                        Comment

                        • erkkap
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 43
                          • Suomenniemi

                          #13
                          Originally posted by MayheM View Post
                          Onko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:

                          33 tkm: ölpät + mikrofilter
                          80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
                          101 tkm: ölpät + mikrofilter
                          120 tkm: Insp II
                          137 tkm: ölpät + mikrofilter
                          160 tkm: Insp I

                          Tämän jälkeen täytelty itse:

                          181 tkm: ölpät + mikrofilter
                          200 tkm: ölpät + mikrofilter
                          215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
                          218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.

                          Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?

                          Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?

                          Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...
                          Noilla merkinnöillä oleva autohan on täydellisesti huollettu; ölservice sisältää 525d:n tapauksessa 5 huoltokohtaa, Inspection I 20 huoltokohtaa (myös öljyn ja suotimen vaihdon) ja Inspection II polttoainesuotimen ja ilmansuotimen vaihdon Inspection I:n lisänä.
                          Inspection I sisältää mm. renkaanpotkimista, valojen, alustan, maalipinnan ja nestetasojen tutkailua ym. nopeasti läpikäytäviä kohtia.

                          Itse olen ajanut kohta 350tkm samanlaisella autolla, Saksasta melko uutena sen hain, huomattavasti harvemmalla huoltokirjalla. Öljyhuollot tehty 15-25 tm välein (itse) ja muut nesteet vaihdettu pari kertaa. Täytyy kyllä sanoa että on ollut yksi vähävikaisimmista autoista mitä minulla on ollut. Vertailukohtia löytyy Ruotsalaisista, Saksalaisista, Ranskalaisista ja japseista.

                          Huoltokirjaan nyt ei ehkä kannata takertua jos auto muuten on asiallinen.

                          Jos löytyy vähillä kilometreillä oleva asiallinen 525:n tai 530:n, kannattaa noukkia pois, ovat katoava luonnonvara.

                          Comment

                          • sukeltaja-ankka
                            Newbiemmer
                            • Dec 2011
                            • 20
                            • 03

                            #14
                            Tämän ikäisissä on jo bemmin älykäs huoltovälilaskuri. Eli kulutetun polttoaineen mukaan laskee kuinka usein kannattaa huoltaa. Vähän vanhemmissa oli muistaakseni joku auton kierrosten mukaan laskeva, mutta nyt en muista täysin tarkasti.

                            Öljyt ja raikkari suositellaan vaihtamaan joka huollossa. Sitten joka kolmannella öljynvaihdolla (n.75-90tkm välein) sytytystulpat, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, jos-on-niin separaattori etc. riippuen onko bensa vai diesel; sun muista auton ominaisuuksista.
                            Jarruneste (pieni kello vanhemmissa) kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa.
                            E36 touring, koska labbis ei mahdu sedaniin

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎