Ei löydy suomenkielistä huoltokirjaa ja en jaksais yrittää suomentaa. Eli löytyiskö jostain listaus huoltokohteista suomeksi?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Inspection I ja II sisältö?
Collapse
X
-
Kait ny sentään enklanti kääntyypi suomeksiTässä enklannin kielellä tuo Inspection I/II Checklist.
Comment
-
-
Originally posted by MaxKait ny sentään enklanti kääntyypi suomeksiTässä enklannin kielellä tuo Inspection I/II Checklist.
Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Onko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:
33 tkm: ölpät + mikrofilter
80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
101 tkm: ölpät + mikrofilter
120 tkm: Insp II
137 tkm: ölpät + mikrofilter
160 tkm: Insp I
Tämän jälkeen täytelty itse:
181 tkm: ölpät + mikrofilter
200 tkm: ölpät + mikrofilter
215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.
Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?
Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?
Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...Last edited by MayheM; 05-03-2012, 11:31.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostOnko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:
33 tkm: ölpät + mikrofilter
80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
101 tkm: ölpät + mikrofilter
120 tkm: Insp II
137 tkm: ölpät + mikrofilter
160 tkm: Insp I
Tämän jälkeen täytelty itse:
181 tkm: ölpät + mikrofilter
200 tkm: ölpät + mikrofilter
215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.
Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?
Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?
Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...
Comment
-
-
Öljyt ovat kehittyneet 80 luvusta jonkin verran. Lisäksi yleensä BMW öljytilavuus on melkoisen suuri (7,5l) verrattuna esimerkiksi monen japanilaisen auton puolta pienempään määrään. Jos käytetään Longlife luokiteltuja öljyjä voidaan niillä aivan hyvin ajaa huoltovälin ilmoittama määrä. Olen huoltanut ja koeajanut useita noin 600tkm ajettuja BMW autoja joissa öljyt on vaihdettu aina huoltoilmaisimen mukaan eli noin 25-30tkm välein ajotavasta riippuen eikä näissä ole esiintynyt missään vaiheessa niiden historiaa mitään ongelmaa joka olisi johtunut liian pitkästä öljynvaihtovälistä, joten en ymmärrä mitä lisäarvoa tiheämmällä vaihtovälillä saavutetaan. Toki jos ei käytetä Longlife öljyjä niin vaihtoväli on silloin pienempi. Myös joillakin merkeillä ,kuten VAG dieselmoottoreissa, on ollut ongelmia jos öljynvaihtoväli on pidetty longlife huollon mukaisena. Tämä johtunee osaksi siitä että öljytilavuus näissä on selkeästi bmw moottoreita pienempi ja moottoritilavuuteen suhteutettu viritysaste korkeampi.
Comment
-
-
Eikai se nykyöljyillä 25tkm ole mitään, mutta on se moottori sitten +200tkm ajettuna sen näköinenkin sisältä että ylihuoltoa ei juuri ole tehty.
Itse ainakin vaihdan öljyt 10tkm välein kaikkiin vanhoihin romuihin, ja vaihtaisin uuteenkin autoon. Normaali öljy on kuitenkin niin naurettavan halpaa, että ei se kenenkään uuden auton omistajan pussissa voi tuntua.
Comment
-
-
Originally posted by MayheM View PostOnko kellään heittää vinkkiä miltä -01 E39 525 da:n huolto-ohjelman pitäisi näyttää? Olen (/olin vakaasti) ostamassa juuri "huoltokirjallista" autoa, jonka huoltokirjassa on kutakuinkin seuraavasti merkinnät:
33 tkm: ölpät + mikrofilter
80 tkm: Insp I + karosseriekontrol
101 tkm: ölpät + mikrofilter
120 tkm: Insp II
137 tkm: ölpät + mikrofilter
160 tkm: Insp I
Tämän jälkeen täytelty itse:
181 tkm: ölpät + mikrofilter
200 tkm: ölpät + mikrofilter
215 tkm: ölpät, termostaatti, jäähdytinneste, akku uusittu
218 tkm: polttoainesuodatin, imusarjan läppien poisto.
Eikös näissä öljyjä pidä vaihdella 25 tkm välein ja isommat huollot 50 tkm välein (inspection I: 50, 150, 250... tkm ja insp II: 100, 200, 300... tkm)?
Mitäs tuo inspection II sisälsi, oliko oleellisesti muuta kuin jäähdytinneste ja polttoaineen suodin öljyjen lisäksi?
Harkitsen auton ostoa edelleen hieman, koska kyseessä on erinomaisilla varusteilla oleva sopuhintainen yksilö, mutta vähän syljettää kyllä tämä...
Inspection I sisältää mm. renkaanpotkimista, valojen, alustan, maalipinnan ja nestetasojen tutkailua ym. nopeasti läpikäytäviä kohtia.
Itse olen ajanut kohta 350tkm samanlaisella autolla, Saksasta melko uutena sen hain, huomattavasti harvemmalla huoltokirjalla. Öljyhuollot tehty 15-25 tm välein (itse) ja muut nesteet vaihdettu pari kertaa. Täytyy kyllä sanoa että on ollut yksi vähävikaisimmista autoista mitä minulla on ollut. Vertailukohtia löytyy Ruotsalaisista, Saksalaisista, Ranskalaisista ja japseista.
Huoltokirjaan nyt ei ehkä kannata takertua jos auto muuten on asiallinen.
Jos löytyy vähillä kilometreillä oleva asiallinen 525:n tai 530:n, kannattaa noukkia pois, ovat katoava luonnonvara.
Comment
-
-
Tämän ikäisissä on jo bemmin älykäs huoltovälilaskuri. Eli kulutetun polttoaineen mukaan laskee kuinka usein kannattaa huoltaa. Vähän vanhemmissa oli muistaakseni joku auton kierrosten mukaan laskeva, mutta nyt en muista täysin tarkasti.
Öljyt ja raikkari suositellaan vaihtamaan joka huollossa. Sitten joka kolmannella öljynvaihdolla (n.75-90tkm välein) sytytystulpat, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, jos-on-niin separaattori etc. riippuen onko bensa vai diesel; sun muista auton ominaisuuksista.
Jarruneste (pieni kello vanhemmissa) kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa.E36 touring, koska labbis ei mahdu sedaniin
Comment
-
Comment