Elikkäs potilaana -01 vuoden toukka 530d motilla. Alustaan vaihdettu eteen kaikki paitsi laakerit, satulat räjäytetty palasiksi ja nyt pelaavat käsivoimilla, lisäksi liut uusittu ja palat vaihdettu. Levyt mitattu mittakellolla, heittoa noin 20 tuhannesosaa eli ymmärtääkseni ei pitäisi vielä olla lähelläkään kieron määritelmää, brembon tekeleet ja alta 6000km ajetut, tärinä alkanut muutaman tuhannen kohdalla. Etujarrut myös otettu kokeilun verran pois pelistä lukkopihtien avulla, pelkillä takajarruilla ei minkäänlaista tärinää. Lisäksi koitettu ilman absia mutta ei vaikutusta, eli edelleen lähtee hampaat suusta ja koko auto tärisee kun yhtään alkaa jarruttamaan enempää, pienikin jarrun aloittaa tärinän. Onko raadilla hyviä ideoita?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530d jarrutärinästä, taas kerran...
Collapse
X
-
Paljonhan näiden kanssa väki näyttää painineen, omaan järkeen ei vaan mene miten täysin välyksetön/äänetön laakeri voisi aiheuttaa noin valtavan täristyksen, sitä kun on tullut aikaisemmissa ajoneuvoissa ajettua melkein kiinnileikanneilla laakereilla ilman että se vaikutti jarrutukseen tuon taivaallista... Toki se ei enää tässä vaiheessa suurensuuri sijoitus olisi pistää nuo laakerit vaihtoon.
Comment
-
-
Tärinä johtuu niistä levyistä ja siitä että ne on brembot.
Saman läpi käyneenä ja kaiken etupäähän uusineena voin kertoa tämän suoraan. Oli ihan ajan ja rahan hukkaan heittoa, mutta en halunnut uskoa että uudet brembot on heti kierot. Heittoa oli pahemmassa levyssä 0.3mm kun heittokellolla katsoi. Navan suoruus kannattaa tarkastaa samalla, pieni heitto siinä kertaantuu julmasti levyn ulkolaidalle. Tuo e39 on vaan tosi herkkä levyjen kieroudelle.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTuossa jotain suuntaa-antavaa max heittoa Textarilta eli napa 3 satkua ja laikka 7 satkua.
Comment
-
-
Saman asian kanssa aikoinaan painineena voin sanoa kaksi merkittävää ongelma kohtaa.
Jarrumäntä, varmistettava ettei tiivisteen alta ole kosteus päässyt syömään männän varteen korroosiota. Tarvittaessa hiottava hienolla paperilla. Jos jarrut kasataan uusilla osilla ja männän vartta ei putsata niin takuu varmasti jumittaa.
Brake caliper carrier, eli osa johon jarrupalat vastaa. Liukupinnoissa ei saa olla vanhojen palojen aiheuttamaa syöpymää. Käytännössä E39 on niin vanha auto jo, että mikäli niitä ei ole uusittu kertaakaan tai korjattu niin urat löytyy varmasti. Korjaus on helppo. Hitsillä täyttää kolot ja sen jälkeen viilaa pinnat tasaiseksi.
Nämä asiat kun korjaa niin loppuu tärinät.
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostSaman asian kanssa aikoinaan painineena voin sanoa kaksi merkittävää ongelma kohtaa.
Jarrumäntä, varmistettava ettei tiivisteen alta ole kosteus päässyt syömään männän varteen korroosiota. Tarvittaessa hiottava hienolla paperilla. Jos jarrut kasataan uusilla osilla ja männän vartta ei putsata niin takuu varmasti jumittaa.
Brake caliper carrier, eli osa johon jarrupalat vastaa. Liukupinnoissa ei saa olla vanhojen palojen aiheuttamaa syöpymää. Käytännössä E39 on niin vanha auto jo, että mikäli niitä ei ole uusittu kertaakaan tai korjattu niin urat löytyy varmasti. Korjaus on helppo. Hitsillä täyttää kolot ja sen jälkeen viilaa pinnat tasaiseksi.
Nämä asiat kun korjaa niin loppuu tärinät.
Comment
-
-
Originally posted by Hcet View PostMittasitko levyn heiton kun levy oli navassa kiinni?
Ei tuohon noilla oireilla jää oikein kun levyt.
Comment
-
-
Aurauskulmat tarkastettu?- F11 LCI xda -15
-Supra mk4 tt 6mt Euro
Ex:
- E91 325d -08 alpinweiss
- E39 530d Msport mt -01
- E46 320d toukka -02
- Golf 3 tdi +200kw
- B5 A4 tq ABT286
- 8L A3 t ABT215
- E36 325ic
- E28 520i
- E30
-jne käyttiksiä
Comment
-
-
Originally posted by tansju View PostPyörien suuntakset tehty silmämääräisesti, etupäässä kun ei kauheasti muuta kuin aurausta voi säätää. Nyt viimeisimpänä toimenpiitenä heitettiin levyt vaihtaen, tällä kertaa boschilaisia, ja mielenkiinnolla odotetaan missä kohtaa tärinä palaa :/
Comment
-
Comment