Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d jarrutärinästä, taas kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tansju
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 96
    • Nokian perämettällä

    530d jarrutärinästä, taas kerran...

    Elikkäs potilaana -01 vuoden toukka 530d motilla. Alustaan vaihdettu eteen kaikki paitsi laakerit, satulat räjäytetty palasiksi ja nyt pelaavat käsivoimilla, lisäksi liut uusittu ja palat vaihdettu. Levyt mitattu mittakellolla, heittoa noin 20 tuhannesosaa eli ymmärtääkseni ei pitäisi vielä olla lähelläkään kieron määritelmää, brembon tekeleet ja alta 6000km ajetut, tärinä alkanut muutaman tuhannen kohdalla. Etujarrut myös otettu kokeilun verran pois pelistä lukkopihtien avulla, pelkillä takajarruilla ei minkäänlaista tärinää. Lisäksi koitettu ilman absia mutta ei vaikutusta, eli edelleen lähtee hampaat suusta ja koko auto tärisee kun yhtään alkaa jarruttamaan enempää, pienikin jarrun aloittaa tärinän. Onko raadilla hyviä ideoita?
    Last edited by tansju; 31-07-2019, 18:31.
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    #2
    Voisi olla laakeri, jarrulevy tai jopa vanteet. Omassa e39 jarrututina lähti lopulta kun vaihdoin eteen uudet laakerit ja levyt. Tätä ennen kaikki tukivarret ja puslat tulikin vaihdettua eteen, mutta jarrutärinä pysyi.
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • tansju
      Bimmer Rookie
      • Apr 2015
      • 96
      • Nokian perämettällä

      #3
      Paljonhan näiden kanssa väki näyttää painineen, omaan järkeen ei vaan mene miten täysin välyksetön/äänetön laakeri voisi aiheuttaa noin valtavan täristyksen, sitä kun on tullut aikaisemmissa ajoneuvoissa ajettua melkein kiinnileikanneilla laakereilla ilman että se vaikutti jarrutukseen tuon taivaallista... Toki se ei enää tässä vaiheessa suurensuuri sijoitus olisi pistää nuo laakerit vaihtoon.

      Comment

      • Hcet
        BTCF Member
        • Oct 2018
        • 124
        • Tampere

        #4
        Tärinä johtuu niistä levyistä ja siitä että ne on brembot.
        Saman läpi käyneenä ja kaiken etupäähän uusineena voin kertoa tämän suoraan. Oli ihan ajan ja rahan hukkaan heittoa, mutta en halunnut uskoa että uudet brembot on heti kierot. Heittoa oli pahemmassa levyssä 0.3mm kun heittokellolla katsoi. Navan suoruus kannattaa tarkastaa samalla, pieni heitto siinä kertaantuu julmasti levyn ulkolaidalle. Tuo e39 on vaan tosi herkkä levyjen kieroudelle.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Tuossa jotain suuntaa-antavaa max heittoa Textarilta eli napa 3 satkua ja laikka 7 satkua.

          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • tansju
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 96
            • Nokian perämettällä

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Tuossa jotain suuntaa-antavaa max heittoa Textarilta eli napa 3 satkua ja laikka 7 satkua.

            Eli tuon perusteella levy ei ole kiero kuin heittoa oli se noin 2 satkua molemmissa levyissä. Tarvinnee tuo napakin varmuuden vuoksi vielä mitata mutten oikein usko että sieltä vikaa löytyy kun kerran levyt eivät tuota pahemmin heitä.

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Saman asian kanssa aikoinaan painineena voin sanoa kaksi merkittävää ongelma kohtaa.

              Jarrumäntä, varmistettava ettei tiivisteen alta ole kosteus päässyt syömään männän varteen korroosiota. Tarvittaessa hiottava hienolla paperilla. Jos jarrut kasataan uusilla osilla ja männän vartta ei putsata niin takuu varmasti jumittaa.

              Brake caliper carrier, eli osa johon jarrupalat vastaa. Liukupinnoissa ei saa olla vanhojen palojen aiheuttamaa syöpymää. Käytännössä E39 on niin vanha auto jo, että mikäli niitä ei ole uusittu kertaakaan tai korjattu niin urat löytyy varmasti. Korjaus on helppo. Hitsillä täyttää kolot ja sen jälkeen viilaa pinnat tasaiseksi.

              Nämä asiat kun korjaa niin loppuu tärinät.

              Comment

              • tansju
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 96
                • Nokian perämettällä

                #8
                Originally posted by Hezman View Post
                Saman asian kanssa aikoinaan painineena voin sanoa kaksi merkittävää ongelma kohtaa.

                Jarrumäntä, varmistettava ettei tiivisteen alta ole kosteus päässyt syömään männän varteen korroosiota. Tarvittaessa hiottava hienolla paperilla. Jos jarrut kasataan uusilla osilla ja männän vartta ei putsata niin takuu varmasti jumittaa.

                Brake caliper carrier, eli osa johon jarrupalat vastaa. Liukupinnoissa ei saa olla vanhojen palojen aiheuttamaa syöpymää. Käytännössä E39 on niin vanha auto jo, että mikäli niitä ei ole uusittu kertaakaan tai korjattu niin urat löytyy varmasti. Korjaus on helppo. Hitsillä täyttää kolot ja sen jälkeen viilaa pinnat tasaiseksi.

                Nämä asiat kun korjaa niin loppuu tärinät.
                Satula purettu atomeiksi ja aikaisemman takeltelun syyksi paljostui juuri kyseinen korrosio, mutta nyt sekin hoidettu. Sitten nuo jarrupalakiskot on hiottu kiiltäviksi mutta edelleen ongelma säilyy.

                Comment

                • lihakimpale
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2017
                  • 261
                  • Oulu

                  #9
                  Minulla riitti jarrutärinöihin pelkästään edessä Bridgestonen Potenzan runflatit. Heti, kun renkaat vaihtui, loppui myös jarrutärinät.

                  Comment

                  • tansju
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2015
                    • 96
                    • Nokian perämettällä

                    #10
                    Renkaat tuossa juuri vaihdettiinkin kun vanhat olivat sakkorajoilla, tosin tärinä on ollut sama myös talvirenkailla.

                    Comment

                    • Hcet
                      BTCF Member
                      • Oct 2018
                      • 124
                      • Tampere

                      #11
                      Mittasitko levyn heiton kun levy oli navassa kiinni?
                      Ei tuohon noilla oireilla jää oikein kun levyt.

                      Comment

                      • tansju
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2015
                        • 96
                        • Nokian perämettällä

                        #12
                        Originally posted by Hcet View Post
                        Mittasitko levyn heiton kun levy oli navassa kiinni?
                        Ei tuohon noilla oireilla jää oikein kun levyt.
                        Levy ollut kiinni navassa kolmella pultilla jottei kiinnistys aiheuttaisi vääristymää ja mittaus toistettu läheltä ulkoreunaa että myöskin ns. palan keskeltä. Kuskinpuolella heitto oli 19-21 tuhannesosaa ja apparin puolella 23-25 tuhannesosaa. Oltaisiin siis aikaisemmin laitettuun toleranssiin vielä heittämällä.

                        Comment

                        • Toni.S
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 115
                          • Helsinki

                          #13
                          Aurauskulmat tarkastettu?
                          - F11 LCI xda -15
                          -Supra mk4 tt 6mt Euro
                          Ex:
                          - E91 325d -08 alpinweiss
                          - E39 530d Msport mt -01
                          - E46 320d toukka -02
                          - Golf 3 tdi +200kw
                          - B5 A4 tq ABT286
                          - 8L A3 t ABT215
                          - E36 325ic
                          - E28 520i
                          - E30
                          -jne käyttiksiä

                          Comment

                          • tansju
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 96
                            • Nokian perämettällä

                            #14
                            Pyörien suuntakset tehty silmämääräisesti, etupäässä kun ei kauheasti muuta kuin aurausta voi säätää. Nyt viimeisimpänä toimenpiitenä heitettiin levyt vaihtaen, tällä kertaa boschilaisia, ja mielenkiinnolla odotetaan missä kohtaa tärinä palaa :/

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by tansju View Post
                              Pyörien suuntakset tehty silmämääräisesti, etupäässä kun ei kauheasti muuta kuin aurausta voi säätää. Nyt viimeisimpänä toimenpiitenä heitettiin levyt vaihtaen, tällä kertaa boschilaisia, ja mielenkiinnolla odotetaan missä kohtaa tärinä palaa :/
                              Silmämääräisesti tuo ei kyllä onnistu tarpeeksi tarkkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎