Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring - monenlaista vikaa yhden yön aikana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    e39 touring - monenlaista vikaa yhden yön aikana

    Terve,

    Kulkine päätti tänään tehdä oikein kunnon temput, kun aamulla piti lähteä töihin. Eli eilisillan ajon jälkeen tänään on vikana:

    1. takaluukku ei mene kiinni, soft close ei tee mitään, lukko ei sulkeudu. Lukon käsin sulkemalla tämäni saa auki vain kuskin paikan namiskasta, ei kaukkarista. Itse kontin avauskytkin ei tee mitään.
    2. Keskuslukitus toimii vain apparin oveen - mikään muu ovi ei reagoi (eikä takaluukku). Kaukkari ja keskikonsolin nappi toimii samalla tavoin.
    3. ABS/DSC ja jarrujen varoitusvalo palaa keskikonsolissa
    4. Sisätilan puhallin ei toimi - ei herää vaikka renkkaa mihin asentoon on/off ja täysille ja takaisin. Ilmastointi toimii ja käy, mutta puhallin ei pyöri.

    Eilen tosiaan kaikki toimi ok, tänään aamulla ei mitään.

    Tehtyä:

    - akku ladattu täyteen (vuoden vanha, oli lähes täysi). Käynnissä jännite OBD:n kautta 13.7, joten ladannee ok.
    - sisätilat lämmitetty, moottori lämmitetty
    - koitettu toisilla avaimilla, ei vaikutusta
    - ajettu kilsa, pari. Takakontti paukkuu niin saatanasti kun ei mene kiinni, että ei tolla viitsi pidemmälle lähteä
    - inpalla nollattu kaikki mahdolliset koodit - ei täällä kyllä mitään kummempaa ollut missään. ABS-boksilta tulee esim. livedata ok, joten toiminee jollain tasolla.

    Mikäs kumma nyt tuli? Joku sähköpuolella kai prakaa, mutta eihän noilla oireilla oikein ole mitään yhteistä? Kaikki melko eri puolilla auto ja eri moduuleissa - tuskin kaikki osat yhtäkkiä hajoaa yössä.

    Mitähän tuolla inpalla voisi vielä katsella?
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Ootko kokeillu ottaa akun irti joksi aikaa et bollaako tilanteen
    Lähtisin tarkistamaan raitisilma koteloiden alla olevien tilojen vesipitoisuutta, jos poisto putket tukossa alkaa vesipinta nousta sähköjärjestelmä purkkeihin
    Sit onko vänkärin jalkotilan lattiamaton alla vettä?
    Jos ei kosteudesta jälkeä niin oireet viittaa GM moduliin, löytyy hanskalokeron alta
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Benighted
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2015
      • 281
      • Klaukkala

      #3
      Originally posted by Scitso View Post
      Ootko kokeillu ottaa akun irti joksi aikaa et bollaako tilanteen
      Lähtisin tarkistamaan raitisilma koteloiden alla olevien tilojen vesipitoisuutta, jos poisto putket tukossa alkaa vesipinta nousta sähköjärjestelmä purkkeihin
      Sit onko vänkärin jalkotilan lattiamaton alla vettä?
      Jos ei kosteudesta jälkeä niin oireet viittaa GM moduliin, löytyy hanskalokeron alta
      Ei aiemmin ainakaan oo ollut kosteusongelmaa, mutta pitää tarkistaa. Käynpä nyppäämässä samalla akun irti, katotaan mitä tekee.

      GM moduulista tuli lueskeltua myös, tarvii tutustua myös lisää.
      F11 530xdA M-Sport 2014
      Ex. E39 530iA Touring 2001
      Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

      Comment

      • Benighted
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2015
        • 281
        • Klaukkala

        #4
        No vettähä on näemmä apparin lattiat ihan täys, jatketaan tutkiskelua
        F11 530xdA M-Sport 2014
        Ex. E39 530iA Touring 2001
        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

        Comment

        • Benighted
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2015
          • 281
          • Klaukkala

          #5
          Juu eli tuosta kun otti takajalkatilan kangasmaton niin valui varmaan litra vettä matosta. Aivan helvetillinen vesimäärä tuolla, onpa mahtavaa. Duunia viikonloppu aamusta iltaan niin eipä tuolle kummempia ehdi tekemään. Lienee kuitenkin tarpeen ottaa penkki veke että saa maton auki ja boksit/mitä onkaan näkyville?

          Onko apparin penkin alla millasta sähkökapinetta? Jotain bokseja/ohjainlaitteita, jotka potentiaalisesti entisiä vai onko vain liitäntöjä?

          Lämppäri siellä nyt pöhisee lattiaan kun en muutakaan keksiny ja akku irti toistaiseksi, ettei ainakaan pahasti käräytä mitään komponentteja.
          F11 530xdA M-Sport 2014
          Ex. E39 530iA Touring 2001
          Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Siinä apparin penkin ja kynnyksen välissä maton alla on pääsulakkeita ja maapisteitä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Jos vesi tulee konehuoneesta niin johtoja pitkin pääsee GM ja LCM moduleihin ainakin, mutta jo pelkkä maadotus ongelma aiheuttaa vaikka mitä oireita
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Benighted
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2015
                • 281
                • Klaukkala

                #8
                Originally posted by Scitso View Post
                Jos vesi tulee konehuoneesta niin johtoja pitkin pääsee GM ja LCM moduleihin ainakin, mutta jo pelkkä maadotus ongelma aiheuttaa vaikka mitä oireita
                Ei vaikuttanu tulevan konehuoneesta, enemmänkin apparin puolen takaoven välistä tms. Pahimmat vesivahingot juurikin tuolla penkin alla ja takajalkatilassa. Noh, katotaan ehtiskö aukomaan, ainakin päivä on pitkä kun tähän aikaan heräilee
                F11 530xdA M-Sport 2014
                Ex. E39 530iA Touring 2001
                Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Originally posted by Benighted View Post
                  Ei vaikuttanu tulevan konehuoneesta, enemmänkin apparin puolen takaoven välistä tms. Pahimmat vesivahingot juurikin tuolla penkin alla ja takajalkatilassa. Noh, katotaan ehtiskö aukomaan, ainakin päivä on pitkä kun tähän aikaan heräilee
                  No se ovipahvin alla oleva eristemuovi irtii liimauksista on se toinen yleinen vuotokohta.
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Benighted
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2015
                    • 281
                    • Klaukkala

                    #10
                    Originally posted by Scitso View Post
                    No se ovipahvin alla oleva eristemuovi irtii liimauksista on se toinen yleinen vuotokohta.
                    Joo eiköhän se tämä ole, näytti tutulta operaatiolta kun moisen jouduin joskus Seattiin tekemään kaikkiin neljään oveen

                    Nyt tosiaan pitää vähän miettiä, missä ja miten helvetissä tuon uima-altaan saa siivottua ilman tallia.
                    F11 530xdA M-Sport 2014
                    Ex. E39 530iA Touring 2001
                    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Originally posted by Benighted View Post
                      Joo eiköhän se tämä ole, näytti tutulta operaatiolta kun moisen jouduin joskus Seattiin tekemään kaikkiin neljään oveen

                      Nyt tosiaan pitää vähän miettiä, missä ja miten helvetissä tuon uima-altaan saa siivottua ilman tallia.
                      Pohja roput auki ja vänkärin penkki pois ja puristelemaan mattoo, jos voi ajella ilman vänkärin penkkiä, niin korottaa vaikka puupalikoilla maton irti pellistä ja kuivailee sitä pitkin viikkoo
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Benighted
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2015
                        • 281
                        • Klaukkala

                        #12
                        Originally posted by Scitso View Post
                        Pohja roput auki ja vänkärin penkki pois ja puristelemaan mattoo, jos voi ajella ilman vänkärin penkkiä, niin korottaa vaikka puupalikoilla maton irti pellistä ja kuivailee sitä pitkin viikkoo
                        Missäs kohin tällasia roppuja? Penkki jäi kinnaamaan turvavyöstä ja loppu aika kesken, mutta kyllä tota vettä on aivan järjetön määrä edessä ja takana. Mahtavaa, että tuo matto on tehty tuollasesta imevästä matskusta niin siinäkin on varmaan viis litraa nestettä sisällä. Ihme, että on toiminu tähän asti tollasella vesimäärällä.
                        F11 530xdA M-Sport 2014
                        Ex. E39 530iA Touring 2001
                        Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Originally posted by Benighted View Post
                          Missäs kohin tällasia roppuja? Penkki jäi kinnaamaan turvavyöstä ja loppu aika kesken, mutta kyllä tota vettä on aivan järjetön määrä edessä ja takana. Mahtavaa, että tuo matto on tehty tuollasesta imevästä matskusta niin siinäkin on varmaan viis litraa nestettä sisällä. Ihme, että on toiminu tähän asti tollasella vesimäärällä.
                          Alapuolelta näet ne myös mustia muovi tulppis, työnnä vaikka ne sisäänpäin ekaks. Penkki ku on irti niin tulee airbag vika mut poistuu ku penkin asentaa takas.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Benighted
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2015
                            • 281
                            • Klaukkala

                            #14
                            Nonniin on tämänkin kanssa peuhattu useempi tunti. Eli oli tosiaan tuo apparin penkin alla oleva sulakeboksi aika karussa kunnossa ja alemmat boksin liittimet kyrvähtäneet täysin ja johdot poikki. Hommasin uudet liittimet ja nuo on nyt juoteltu uusiksi.

                            Mutta eipä tässä perkele ole sähköjä edelleenkään. Akun navoilta tulee 12.5v -13v. Jos akunkengät laittaa kiinni, ei syty syty valoja eikä tuu sähköjä mihinkään, myöskään (ylläpito) akkulaturi ei lataa akkua jos kengät on kiinni, näyttää 0.0!? Kengät irti lataa kyllä akkua ok. Kengät kiinni kun katsoo kontin ekalta jakokeskukselta niin voltit on samat 12.5. Konehuoneesta 2v, siis kaksi. Apparin jalkatilasta 2v. Jossain kohin siis joku johto (??) on perseellään, mutta en ymmärrä enää mistä katsoa. Meneekö tämä jonkun kehän tämä plussavirta autossa? Konehuoneessa haisee mun mielestä palanu sähkö miedosti, mutta en ole varma.

                            Apuvirtaa koitettu antaa, mutta ei ota vastaan. Valot toimii sen aikaa, kun on akkukaapelit kiinni toisessa autossa.

                            Onko noita sähkökaavioita jossain saatavilla? Alkaa olemaan omat taidot ihan äärirajoilla tän ropaamisen kanssa tässä vaiheessa, puoli autoa purettu eikä harmainta aavistustakaan, mistä etsiä vikaa. Kokoonkin pitäisi joskus saada ja vielä liikkeellekin
                            F11 530xdA M-Sport 2014
                            Ex. E39 530iA Touring 2001
                            Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8264
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by Benighted View Post
                              Nonniin on tämänkin kanssa peuhattu useempi tunti. Eli oli tosiaan tuo apparin penkin alla oleva sulakeboksi aika karussa kunnossa ja alemmat boksin liittimet kyrvähtäneet täysin ja johdot poikki. Hommasin uudet liittimet ja nuo on nyt juoteltu uusiksi.

                              Mutta eipä tässä perkele ole sähköjä edelleenkään. Akun navoilta tulee 12.5v -13v. Jos akunkengät laittaa kiinni, ei syty syty valoja eikä tuu sähköjä mihinkään, myöskään (ylläpito) akkulaturi ei lataa akkua jos kengät on kiinni, näyttää 0.0!? Kengät irti lataa kyllä akkua ok. Kengät kiinni kun katsoo kontin ekalta jakokeskukselta niin voltit on samat 12.5. Konehuoneesta 2v, siis kaksi. Apparin jalkatilasta 2v. Jossain kohin siis joku johto (??) on perseellään, mutta en ymmärrä enää mistä katsoa. Meneekö tämä jonkun kehän tämä plussavirta autossa? Konehuoneessa haisee mun mielestä palanu sähkö miedosti, mutta en ole varma.

                              Apuvirtaa koitettu antaa, mutta ei ota vastaan. Valot toimii sen aikaa, kun on akkukaapelit kiinni toisessa autossa.

                              Onko noita sähkökaavioita jossain saatavilla? Alkaa olemaan omat taidot ihan äärirajoilla tän ropaamisen kanssa tässä vaiheessa, puoli autoa purettu eikä harmainta aavistustakaan, mistä etsiä vikaa. Kokoonkin pitäisi joskus saada ja vielä liikkeellekin

                              Siellä on takaluukussa pääsulakkeet siinä akun yläpuolella olevassa boksissa. Sen kautta menee kaikki sähköt poislukien startin ja laturin päävirta.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎