Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmajousitus ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltoelvis69
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 96
    • Hamina

    E39 ilmajousitus ongelmaa

    En äkkiseltään havulla löytänyt tämänmoisesta ongelmasta keskustelua, joten alotetaan uus.

    Eli ongelma on seuraavanlainen: Järjestelmä vuotaa hiukan, joka aiheuttaa sen, että perä laskeutuu yön aikana alas. Aamulla kun pitäs lähtee liikenteeseen, niin kompura ei herääkkään nostamaan perää ylös ennenkuin on käyttäny kompuran 7,5a sulakkeen pois ja laittaa takasin. Sitten kompura herää normaalisti ja perä nousee ajoasentoon ongelmitta. Mistähän sitä lähtis vikaa etsimään? Ja ongelmahan tämän kompuran heräämisen kanssa ilmeni vasta eilen, tähän asti se on kyllä heränny aivan niinkun pitääkin, auton käynnistyttyä.

    Pikaista vastausta odottaen nimim. Epätietoinen kaakkoissuomessa.
    E39 530dA touring M-sport ’02
    E39 530iA touring ’01
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Vuotoa voi etsiä suhinan perusteella ja saippua vedellä. Ensimmäiseksi tarkastaisin akun vieressä olevat liitokset.
    Myös kompurassa olla vuoto.
    Laskeeko molemmat vai pelkästään toinen?
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • peltoelvis69
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 96
      • Hamina

      #3
      Se vuoto nyt ei sinällään se ongelma ole, vaan se ettei se kompura herää niinkuin sen kuulus herätä. Ja joo, molemmat puolet kyllä laskeutuu tasasesti ja nouseekin, kun sen kompuran saa herätettyä.

      Edit: toki olishan se kiva, jos sen sais tiiviiks, ettei se laskis sitä perää alas.
      E39 530dA touring M-sport ’02
      E39 530iA touring ’01

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Kyl siitä vuodosta muodostuu ongelma kun se hajottaa kompuran kun se joutuu liikaa pyörittämään sitä. Kompura menee "lepo" tilaan jos se on liian monta kertaa yrittänyt nostaa eikä kykene pitämään tasoa ylhäällä.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • peltoelvis69
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 96
          • Hamina

          #5
          Mutta miks se kompura ei herää sillon, kun sen kuuluu, vaan vasta sitten, kun käyttää sen sulakkeen poikessa ja laittaa takas, kun tähän asti se on heränny niinku kuuluu. Se tässä on nyt se suurin huoli ja murhe. Käsittääkseni se kompura ei omineen yritä sitä autoo nostella, kun auto lepotilassa?
          E39 530dA touring M-sport ’02
          E39 530iA touring ’01

          Comment

          • peltoelvis69
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 96
            • Hamina

            #6
            Ja se perä siis pysyy kyl ylhäällä useemman tunnin, eli se vuoto on melko minimaalinen, jollonka kompurakaan ei jatkuvalla syötöllä pyöri.
            E39 530dA touring M-sport ’02
            E39 530iA touring ’01

            Comment

            • Starck
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 119
              • Ulvila

              #7
              Entäpä akku?

              Ainakin minulla tuo kompura tärähti tulille heti kun ovet aukaisee eikä vasta sitten kun auton starttaa. Jos akussa ei riitä potkua ennen kuin auto käy -> menee suojatila päälle joka sitten kuittaantuu kun sulakkeen käyttää auki auton käydessä. ->> mutuilua.

              Minulla toki vanhempi 523IA / -98
              Last edited by Starck; 06-11-2019, 12:46.

              Comment

              • peltoelvis69
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 96
                • Hamina

                #8
                Akku on aivan tuliterä 3päivää vanha.
                E39 530dA touring M-sport ’02
                E39 530iA touring ’01

                Comment

                • peltoelvis69
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 96
                  • Hamina

                  #9
                  Testailin tuota ja kyllähän tuo pelaa testiolosuhteissa ihan just niinku pitääkin. Venttiililtä otin letkut irti ja päästin pussit tyhjäks, laittelin letkut takas paikalleen ja virrat päälle niin kompura heräs ihan just niinkö kuuluukin ja perä nousi asentoon. Voisko se olla, kun jännite kyykkää startatessa, niin se ei järjestelmä anna sen kompuran lähtee käyntiin?
                  E39 530dA touring M-sport ’02
                  E39 530iA touring ’01

                  Comment

                  • JarkkoMikael
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 165
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Siihen perän laskemiseen on ainakin usein syynä kompuran rakeiden märkyys. Tuossa keskustelua aiheesta ja kuivatusohjeet. Ei kannata vaihtaa mihin tahansa kissanhiekkaan vaan kuivata entiset.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎