E39 525i voimansiirto naputtaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2174
    • Himas

    E39 525i voimansiirto naputtaa

    Veto päällä kevyellä pintakaasulla kuuluu takapäästä naputusta. Kun höllää tai lisää kaasua, naputus loppuu. Ääni kuuluu siis vain tietyllä väännöllä. Vetonivel vai mikä? Millä tuon selvittää?
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89
  • Zetz
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 3232
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by mikron View Post
    Veto päällä kevyellä pintakaasulla kuuluu takapäästä naputusta. Kun höllää tai lisää kaasua, naputus loppuu. Ääni kuuluu siis vain tietyllä väännöllä. Vetonivel vai mikä? Millä tuon selvittää?
    kardaanin tukilaakeri.
    puh/txt/whatsapp: 0452673541
    näillä mennään talvella:
    e39 523ia arctic silver
    e87 116i Japanrot
    ja näillä kesällä:
    e30 328i *Rot m50b28

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2174
      • Himas

      #3
      Voiko perä/kardaani/vetarit ottaa osumaa kun auton takapäätä tunkkaa perämurikasta?
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • petterihi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2015
        • 623
        • Kerava

        #4
        Perä on apurungossa kolmesta kohtaa kiinni, joten ainakaan vetarit ja kardaani ei kärsi siitä. Itse olen tykännyt nostaa perästä jos tunkin kanssa joutuu pelleilemään. Sopiva kumilimppu väliin ja katsoo ettei nosta takakannen reunasta. Ainut mikä voi mielestäni kärsiä on perän kiinnityksen kumit, mutta en ole moisesta kuullut.

        Last edited by petterihi; 27-12-2019, 21:27.
        E39 523iA Touring -00
        --
        E39 523 osia edullisesti
        Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2174
          • Himas

          #5
          Millä tuon vian diagnosoi? Perän takakannesta on saattanut tulla nostaneeksi. Naputus kuuluu siis tietyllä vääntömomentilla ja loppuu kun kaasua lisää tai vähentää.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • biimerrrrville
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 298
            • Suomi

            #6
            jos ei selvästi mitään vikaa näy missään niin kokeilisin rasvata vetarien nivelet. itellä kylläkin e36 mutta tuossa loppu kesästä alko naputus joka katosi pysyvästi nivelet uudestaan rasvaamalla. ovat kylläkin väljät myös että vaihtaahan ne pitäisi mutta pyörikööt siellä niin kauanko pyöriivät.

            Comment

            • pera8x
              Bimmer Rookie
              • Jan 2015
              • 158
              • tampere

              #7
              ääni perälle. jos sutii paljon yhdellä renkaalla, niin perä ei tykkää. alkaa lopulta naputtaan just tuollain. naputtaa nopeuden mukaan ja tietyllä kaasun asennolla. sellasella hennolla vedolla. lopulta voi käydä, kuten mulle kävi. eli n. satasen vauhdista perä veti totaalisen jumiin ja takapyörät tietenkin lukkoon. jarrua painoin sen, mitä jalasta lähti. oli onnea matkassa, etten vetänyt ojaan, tai vastaantulijaa nokkaan. keskelle tietä, molemmille kaistoille se jässähti jumiin, eikä suostunut enää liikkuun eteen, eikä taakse. lopulta, kun pakki päällä anto kunnolla kaasua, niin paukahti ja alkoi taas liikkua n. puolimetriä ja stoppas siihen. sitten eteen päin ja lähti kyllä lopulta liikkuun. kauhee naputus vaan kuuluu nyt kokoajan. hullun vaarallinen ajella tuolla, kun ei tiedä koska vetää taas perän jumiin. ja tämä tapahtui e39 530D automaatilla.


              eli eli. suosittelen ainakin aukaseen sen perän, että näkee johtuuko siitä. ei ole kovin turvallinen, kun ei voi tietää napsahtaako jumiin ja jos napsahtaa, niin missä kohtaa ja millä vauhdilla. kovin kovaa en ainakaan suosittele ajeleen, ennenkun on asian selvittänyt.



              en tunne pemareiden perien sielunelämää, mutta jos se on yhtään samanlainen, kun mersuissakin, niin siellä on sellanen keskitappi, minkä ympärillä ne pikkurattaat rullaa. jos sudittelee yhdellä renkaalla, niin keskitappi kalvaa ittelleen tilaa ja lopulta haluaa lähteä pois paikoiltaan, sinne rattaiden sekaan. tää mun tapaus tapahtui noin tunti sitten. eli ainakin mulla perä hakusessa. mielellään lukollinen, jos sellasia tollaseen e39:iin on olemassa.

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2174
                • Himas

                #8
                Ei ole suditeltu tuolla. Ainoa itseaiheuttama vika kulumisen lisäksi voi olla tunkilla aiheutettu vika perään.

                Edit: jos tuosta perämurikan takalevystä on tullut nostaneeksi, mitä sieltä todennäköisimmin on hajonnut?
                Last edited by mikron; 30-12-2019, 14:23.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • petterihi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 623
                  • Kerava

                  #9
                  Originally posted by mikron View Post
                  Ei ole suditeltu tuolla. Ainoa itseaiheuttama vika kulumisen lisäksi voi olla tunkilla aiheutettu vika perään.

                  Edit: jos tuosta perämurikan takalevystä on tullut nostaneeksi, mitä sieltä todennäköisimmin on hajonnut?
                  Eiköhän se alkaisi vuotaa lähinnä, eihän siinä takalevyssä ole mitään pyörivää kiinni.
                  E39 523iA Touring -00
                  --
                  E39 523 osia edullisesti
                  Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by pera8x View Post
                    ääni perälle. jos sutii paljon yhdellä renkaalla, niin perä ei tykkää. alkaa lopulta naputtaan just tuollain. naputtaa nopeuden mukaan ja tietyllä kaasun asennolla. sellasella hennolla vedolla. lopulta voi käydä, kuten mulle kävi. eli n. satasen vauhdista perä veti totaalisen jumiin ja takapyörät tietenkin lukkoon. jarrua painoin sen, mitä jalasta lähti. oli onnea matkassa, etten vetänyt ojaan, tai vastaantulijaa nokkaan. keskelle tietä, molemmille kaistoille se jässähti jumiin, eikä suostunut enää liikkuun eteen, eikä taakse. lopulta, kun pakki päällä anto kunnolla kaasua, niin paukahti ja alkoi taas liikkua n. puolimetriä ja stoppas siihen. sitten eteen päin ja lähti kyllä lopulta liikkuun. kauhee naputus vaan kuuluu nyt kokoajan. hullun vaarallinen ajella tuolla, kun ei tiedä koska vetää taas perän jumiin. ja tämä tapahtui e39 530D automaatilla.


                    eli eli. suosittelen ainakin aukaseen sen perän, että näkee johtuuko siitä. ei ole kovin turvallinen, kun ei voi tietää napsahtaako jumiin ja jos napsahtaa, niin missä kohtaa ja millä vauhdilla. kovin kovaa en ainakaan suosittele ajeleen, ennenkun on asian selvittänyt.



                    en tunne pemareiden perien sielunelämää, mutta jos se on yhtään samanlainen, kun mersuissakin, niin siellä on sellanen keskitappi, minkä ympärillä ne pikkurattaat rullaa. jos sudittelee yhdellä renkaalla, niin keskitappi kalvaa ittelleen tilaa ja lopulta haluaa lähteä pois paikoiltaan, sinne rattaiden sekaan. tää mun tapaus tapahtui noin tunti sitten. eli ainakin mulla perä hakusessa. mielellään lukollinen, jos sellasia tollaseen e39:iin on olemassa.
                    Emännän Asconalla aikoinanaan vetäisin samalla tavalla perän lukkoon motarilla.
                    Se ei edes naputtanut mutta ulvoi komeasti.

                    Se on varmaan sinulla ollut tuo keskitappi syypäänä kun meillä vain leikkasi laakerit totaalisen jumiin.

                    Ei ole tehdastekoista lukkoa E39:ssä poislukien M5 ja sellaisen perä ei mene autoosi ihan suoriltaan.

                    Comment

                    • pera8x
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2015
                      • 158
                      • tampere

                      #11
                      jees, kiitos vastauksesta.


                      tuon kanssa eilen painin koko ehtoon. oli tosiaan se keskitappi kalvanut ittelleen tilaa ja päässyt pois paikoiltaan. n. 2cm pala tappista poikki perämurikan pohjalla. hyvä, että ne pikkurattaat vielä oli pysyneet paikoillaan. ajattelin, kun piti niin kovaa pauketta ja kolkotusta, että on jo ihan entinen, niin siinä samalla, kun hitsasin tapin jämät paikoilleen, niin vetäsin samantein sitten kemppilukon. lopputuloksesta tuli yllättävänkin hyvä. loppu kaikki naputukset sun muut kolkotukset, eikä edes ujella. oli meinaan sen verran lohduttoman näkynen, kun sain peräkotelon auki.









                      Comment

                      • pera8x
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2015
                        • 158
                        • tampere

                        #12
                        onko porukalla kokemusta leimalla käynnistä kemppilukon kanssa? jotain ongelmia vissiin tiedossa..


                        ajattelin tosiaan, että on jo ihan entinen koko perä, niin eipä siinä mitään menetäkkään, vaikka hitsaa kiinteeks. voi ainakin kevääseen saakka päästellä meneen ja vaihtaa sitten joskus myöhemmin toisen perän tilalle.

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 961
                          • Kouvola/Myllykoski

                          #13
                          No siinähän on ollut grande katasrofin ainekset kasassa.


                          Ja kemppilukko on asfaltilla tavallisessa katuajossa ihan vihoviimeinen keksintö, kääntösäde luokkaa valtamerilaiva jos ei ole niin paljon tehoa että jaksaa sutia. Katsastuksesta en tiedö, ainakin jarruvoimat on takana tasaiset.
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • pera8x
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2015
                            • 158
                            • tampere

                            #14
                            muuttuuko mikron se ääni nopeuden kanssa samaa tahtia? sellasta lievää napustusta, mutta ei kokoaikaa? jos kyllä ja kyllä, niin kuulostaa just tuolta, että perän keskitappi ei halua pysyä paikoillaan.


                            ehkä kaikista helpoin konsti tuon havaitsemiseen on vaihtaa peräöljyt. jos on kovasti metallihohtoa, niin 99% varmuudella on perässä häikkää. normaalisti peräöljyt vaan tummuu, muttei pidä sisällään mitään hippusia. ainakaan paljoa. ja jollain magneetilla, tikun nokassa voi koitaa sörkkiä sinne perän sisälle, että löytyykö irtopaloja. tuo kannattaa selvittää, on meinaan hengenvaarallinen, jos vetää perän jumiin samalla tavalla, kun mulla.


                            mitä tossa sitten ajelin tuohon kaverin tallille, niin sillä matkalla teki vielä kaks kertaa sen, että veti perän jumiin. onneks vauhtia oli niin vähän, ettei mitään sen kummempaa sattunut, kun ihmiset vaan ihmetteli, että mitä tuo oikein touhuaa.. piti aina pakittaa, että alko taas kulkeen eteenpäin.

                            Comment

                            • pera8x
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2015
                              • 158
                              • tampere

                              #15
                              Originally posted by JiiVee92 View Post
                              No siinähän on ollut grande katasrofin ainekset kasassa.


                              Ja kemppilukko on asfaltilla tavallisessa katuajossa ihan vihoviimeinen keksintö, kääntösäde luokkaa valtamerilaiva jos ei ole niin paljon tehoa että jaksaa sutia. Katsastuksesta en tiedö, ainakin jarruvoimat on takana tasaiset.



                              ainakin mitä eilen tuossa vähän kerkesin kruisaileen, niin kitkarenkailla menee aika nätisti tiukatkin kurvit. jos ei mene, niin painaa kaasua. kai se reilu 500Nm piisaa, että kääntyy. rauhallisesti tiukkaan kurviin, niin sisäpuolen rengas vaan "sutii", kun tahtoo pyöriä samaa vauhti, kun ulkokurvinkin rengas. kesällä, kuivalla kelillä ja kesärenkailla voi olla tietenkin ihan eri tilanne. se jää nähtäväksi. ja ennen kesää on leimakin haettava, että perä luultavasti vaihtuukin ennen sitä, ellei jostain syystä sitten tulekkin leimaa lukkoperällä. ihan hauskahan tuo on liukkaalla ajella.

                              Comment

                              Working...
                              X