Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38/E39 ilmastoinnin askelmoottorien kummat äänet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    E38/E39 ilmastoinnin askelmoottorien kummat äänet

    Laitetaas uusiks kyssäri, kun ei ehtiny tulla viel vastauksiakaan. Kyseessä siis sigun auto.

    Ongelma on sellainen, että muutettaessa ilman kiertoa eri läpille ilmastoinnin nappuloita painelemalla tai välillä automaatin itse säätäessä läppiä, niistä kuuluu ihmeellinen tikitystä tai rapinaa muistuttava ääni. Äänet tulee satavarmasti läppiä ohjaavista Behrin säätömoottoreista tai moottorien persuuksissa olevista vaihteistoista.

    Onkos jollain ollut vastaavia ääniä E38:ssa tai E39:ssä ja millä äänet on saatu pois. Kokeilin purkaa vaihteiston irti moottorista ja lisätä vaihteistoon hieman öljyä, jos ois ollu vaan kuiva, mutta vaikee sanoo oliko parantava vaikutus vain korvieni välissä.

    Saksalaisella foorumilla joku väitti BMW-liikkeen vaihtaneen ilmastoinnin paneelin ja tehneen jotain muuta, muttei osannut sanoa mitä ja tuntuu jotenkin siltä, että ko. tyypillä oli rapinat tullut vaan sieltä paneelista. Omassa se paneelin tuuletin on vaihdettu, eikä sieltä kuulu enää mitään. Paneelin vaihto tai softan vaihto sinne saattaisi muuttaa läppien ohjauksen säätöluuppia tietysti, mutta voiko tuollainen moottori ilmaista esim. liian hätäsen säätöluupin rapinalla tai voiko olla, että väärät moottorit saa hetkeksi käskyn vaihtaa asentoa? Kummallista olisi kyllä edellä mainittu, koska joskus aikasemmin toikin on oikein toiminut....

    APUA KAIVATAAN!!! En jaksa enää huudattaa sterkkoja rapinan takia
    Last edited by KFZ-Koenig; 23-08-2005, 20:53.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Editoin kyssärin, jos tähän osais joku nero vastata
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Onkos TJJ ja muut BMW-Übertohtorit jo yöpuulla?
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Tuleeko se ääni kaikista moottoreista? Moottorithan on "älykkäitä" eikä niitä voi vaihtaa keskenään. Ne on samassa väylässä joten voisiko jonkun moottorin elektroniikka olla sekaisin ja antaa väylään häiriötä jotka sotkee muidenkin toimintaa? Mutta muutenhan tuossa ei oikein muuta voi olla vialla kuin noita säätävä yksikkö eli ilmastoinnin ohjauspaneeli.
        E39 528iA

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Sen perusteella mitä olen kuulostellut, niin ääntä ei tule ihan kaikista moottoreista. Oiskohan yhteensä joku 10 moottoria ja varmaan neljästä viidestä kuuluu rapinaa. Jos yks moottori voi aiheuttaa ton, niin aika kiva homma pakallistaa vika kun kaikki on vielä erilaisia, eli ei voi testaa ees ristiin... Lisäks jos moottorin liittimen ottaa irti, niin se systeemi menee jotenkin sekasin, eikä muutkaan moottorit ajele niinkuin ennen.

          Pitäisköhän ostaa huvikseen toinen käytetty paneeli ja koodauttaa se tohon, vai voisko auttaa jos koodais ton vanhan uudestaan?
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by KFZ-Koenig
            Pitäisköhän ostaa huvikseen toinen käytetty paneeli ja koodauttaa se tohon, vai voisko auttaa jos koodais ton vanhan uudestaan?
            Tuota käytetyn ostoa kannattaisi kokeilla. En tiedä tarvitseeko sitä koodauttaa, ainakin minulla toimi ihan hyvin toinenkin paneeli joka oli ETK:n mukaan sopiva. Vanhan uudelleenkoodaus taas voi olla turha juttu sillä jos se auttaa niin silti on epäselvää mistä tuo vika sitten tuli = sekoaako se eeprom kohta taas uudestaan. Eihän tuossa muuten olisi ongelmaa, mutta koodauksen hinnalla taitaa saada eBaysta käytetyn paneelin.
            E39 528iA

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by TJJ
              Tuota käytetyn ostoa kannattaisi kokeilla. En tiedä tarvitseeko sitä koodauttaa, ainakin minulla toimi ihan hyvin toinenkin paneeli joka oli ETK:n mukaan sopiva. Vanhan uudelleenkoodaus taas voi olla turha juttu sillä jos se auttaa niin silti on epäselvää mistä tuo vika sitten tuli = sekoaako se eeprom kohta taas uudestaan. Eihän tuossa muuten olisi ongelmaa, mutta koodauksen hinnalla taitaa saada eBaysta käytetyn paneelin.
              Okei eli paneelia pitää alkaa metsästämään. 7er.comin mukaan osa paneeleista toimii ilman koodausta omaan autoon ja osassa taas on joitain puutteita toiminnassa. Minkä takia muuten itse vaihdoit paneelin omaan autoosi, onko noissa useitakin erilaisia vikoja?
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by KFZ-Koenig
                Minkä takia muuten itse vaihdoit paneelin omaan autoosi, onko noissa useitakin erilaisia vikoja?
                Ei vanhassa ole vikaa mutta ostin sellaisen paneeliversion jossa on taukotuuletuksen/webaston releen liitäntä, mutta eipä ole vielä tullut koodattua autoa tuota tukevaksi. Tuohan vaatii myös ison ajotietokoneen (siis mittariston) joka pitäisikin kohta vaihtaa, syy tuohon vaihtoon on tietysti navi eikä taukotuuletus...
                E39 528iA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎