Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d -02 ahtopaine ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahne
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 34

    e39 530d -02 ahtopaine ongelma

    Vian tulkintaan apua.
    Menee livedatan mukaan "yliahdoille" jatkuvasti,
    nopeassa kiihdytyksessä oireita jopa venttiiliäänen muodossa ja selkeästi ei vedä normaalisti. Saattaa myös
    hävittää tehot kiihdytyksessä, jonka jälkeen käy hetkenaikaa huonosti.
    Ajossa käytännön ongelmat yli 3000rpm, mutta ahtopaine on alemmillakin kierroksilla herkästi 0,4 bar yli pyynnin.
    Tähän on edellinen omistaja vaihtanut jonkun korjatun ebay ahtimen ja arvelin, että vnt:n perussäätö voisi olla pielessä. Uusin kuitenkin ensin alipaineletkut ja pyörittelin nyt säätötankoa vaiheittain 2 kierrosta pidemmäksi, mutta en saanut paineita alemmaksi.

    Voisiko vika olla ahtopaineensäätösolenoidissa? Vai pitäisikö vaan ruuvata tankoa lisää.
    Havaintoja:
    -vnt tanko liikkuu kännistettäessä.
    -alipaineletku irroitettuna kellolta, ei mene yliahdoille, eikä vedä alhaalta.
    -Pyydetty ahtopaine suurimmillaan 1,25, toteutunut suurimmilla 1,485(eli ilmeisesti anturin max? arvelisin, että käy pahimmillaan huomattavasti korkeammalla)
    -ahtopaine "hiipii" yli pyynnin kevyellä tasakaasullakin, eli ei ilmeisesti vnt:n hitaudestakaan ole kyse.
    -joku virityssofta tähän on joskus laitettu
    -egr tulpattu
    -ei anna yliahdosta vikakoodia

    Mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
    Autocomilla olen katsellut livedataa ja myös inpa käytettävissä
    Last edited by ahne; 13-01-2020, 20:24.
  • JiiVee92
    BTCF Member
    • Mar 2017
    • 931
    • Kouvola/Myllykoski

    #2
    Originally posted by ahne View Post
    Vian tulkintaan apua.
    Menee livedatan mukaan "yliahdoille" jatkuvasti,
    ...
    -joku virityssofta tähän on joskus laitettu
    ...
    -ei anna yliahdosta vikakoodia

    Vahva veikkaus, että kyseessä on joku paskasofta josta vedetty vikakooditaulukkoa x-määrä nollille tietämättä, että mitä poistetaan. Varminta lienee softauttaa bmw vehkein vakioksi, ja katsoa että mitä vikakoodeja sinne tulee sitten, korjata viat ja laitattaa kunnon virivirisofta mistä ei ole vedetty koko vikakooditaulukkoja nollille.
    Tai no tuo tulpattu egr nyt ainakin aiheuttaa vikakoodin, mutta mitä muuta sinne tulee.
    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
    NYT: E61 530xd -08 käyttis
    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Kokeile säätää tankoa uudestaan. Tangon mitan muuttaminen pitäisi kyllä näkyä herkästi paineen muodostuksessa. Kun ollaan lähellä oikeaa mittaa niin vartti kierroskin on herkästi liikaa. Jos kahdella kierroksella ei vaikutusta niin säätö on totaalisen pielessä. Tai sitten suunta on väärä. Olettaen tietysti että säätimen toiminta on varmistettu ja alipainetta on riittävästi (noin -0,9 bar).

      Comment

      • ahne
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 34

        #4
        Kiitos kommenteista.
        Softa on ilmeisesti dyno-chiptuningfiles.com:stä peräisin.
        Vikakoodit tulee esim. egr:stä normaalisti.
        Alipainetta en ole mitannut, mutta se tosiaan ainakin vetää tangon käynnistettäessä heti kiinni. Voisiko alhainen alipaine edes vaikuttaa niinpäin, että johdinsiivet ei avautuisi kierroksilla? Ilman alipainettahan ne ovat auki.
        Voiko säätöventtiilin toiminnan tarkastaa jollain yksinkertaisella testillä, ennenkuin pyörittelen lisää tankoa?

        Comment

        • walopower
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 294
          • Espoo

          #5
          Espoossa onnistuu vianselvitys ja vakiosoftan kokeilukin.
          Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

          Comment

          • JiiVee92
            BTCF Member
            • Mar 2017
            • 931
            • Kouvola/Myllykoski

            #6
            Egr:stä ei kuulu tulla mitään koodeja silloin kun sen poisto softasta on tehty oikein, eikä myöskään muita koodeja puuttua, eli sanon edelleenkin, että paskasofta.
            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
            NYT: E61 530xd -08 käyttis
            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

            Comment

            • ahne
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 34

              #7
              Joo, ei tietenkään kuulu jos egr on softattu pois, mutta tässä lienee egr tulpattu softauksen jälkeen.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Milloin ongelma on alkanut? EGR:n tulppauksen vai turbon vaihdon jälkeen?

                Tarkemmin ajateltuna tangon pidentämisen sijaan sitä pitäisi lyhentää.

                Comment

                • ahne
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 34

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Milloin ongelma on alkanut? EGR:n tulppauksen vai turbon vaihdon jälkeen?

                  Tarkemmin ajateltuna tangon pidentämisen sijaan sitä pitäisi lyhentää.
                  Havainnon mukaan alipainekello vetää joutokäynnillä siivet suppuun. Tangon pidentäminen ymmärtääkseni vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan, eli avaa siipiä, jolloin ahtopaineen pitäisi laskea, vai olenko väärässä?
                  En usko, että egr:n tulppauksella on vaikutusta ahtopaineeseen. En toki tiedä varmasti. Ongelman alkamis ajakohtaa en myöskään tiedä. Epäilen kuitenkin, että turbon vaihdosta ongelma on alkanut

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by ahne View Post
                    Havainnon mukaan alipainekello vetää joutokäynnillä siivet suppuun. Tangon pidentäminen ymmärtääkseni vaikuttaa vastakkaiseen suuntaan, eli avaa siipiä, jolloin ahtopaineen pitäisi laskea, vai olenko väärässä?
                    En usko, että egr:n tulppauksella on vaikutusta ahtopaineeseen. En toki tiedä varmasti. Ongelman alkamis ajakohtaa en myöskään tiedä. Epäilen kuitenkin, että turbon vaihdosta ongelma on alkanut
                    Tyhjäkäynnillä siivet on auki, eli ohjataan mahdollisimman paljon pakokaasuja turbiinille. Kun nyppäät letkun kellolta irti niin siivet menee sumppuun, josta seuraa se että pakokaasuja ohjataan turbiinille mahdollisimman vähän. Etkö itse jo todennut että alipaineletku irti ajaessa alhaalla ei ole vetoja.?

                    Olen itse aikonaan taistellut saman oireen kans, joten tiedän kyllä mikä kyseessä. EGR:n tulpaamisella on hyvinkin oleellinen vaikutus oireen syntyyn. Miettikää mihin se pakokaasu menee, joka olisi tarkoitettu takaisinkiertoon?
                    "Yliahto" syntyy nimenomaan näiden takaisinkiertoon tarkoitettujen pakokaasujen ylimääräisestä energiasta.

                    Comment

                    • ahne
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 34

                      #11
                      Joo, olen näiden kanssa hieman aloittelija ja termit eivät ole ihan vielä hallussa. Ajattelin, että auki tarkoittaa sitä että pakokaasun "virtauksen estettä" on mahdollisimman vähän ja kiinni/supussa sitä, kun estettä on mahdollisimman paljon.
                      Yhtä kaikki, arvelisin että tangon pidentäminen vaikuttaa samaan suuntaan kuin alipaineen pienentäminen tai letkun irroittaminen.
                      Ajattelin myös, että egr ei vaikuttaisi tähän juurikaan, koska luulisi, että suuremmalla kuormalla pakokaasunkierrätystä ei vakiomoottorissakaan haluttaisi ja egr olisi tuollaisessa kiihdytystilanteessa kuitenkin kiinni. En kylläkään tätä asiaa tunne kovin hyvin.
                      Pyörittelin tankoa nyt vielä kaksi kierrosta lisää pidempään suuntaan ja taisin saada oireet suunnilleen poistumaan. Otin muutaman kuvankin autocomin käppyröistä josta ahtopaineen käyttäytymistä voisi vähän arvioida. Yritänpä linkittää kuvat kohta tänne.

                      Comment

                      • MOH85
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2009
                        • 241
                        • Rauma

                        #12
                        Eikös tosiaan täyskaasulla egr venttiili sulkeudu kokonaain joten luulisi ettei se voi olla vian syy. Ainoa, jos se jäisi auki olisi syy siihen ettei ahdot tahdo nousta ihan haluttuun. Ja periaatteessa kellon magneettiventtiili ja ahtopaineanturi sitten säätää siipien asentoja saavuttaen oikeat ahtopaineet.

                        Ite ainakin miettisin juuri ohjelmaa, ahtopaineanturia, magneettiventtiiliä tai siipien toimintaa (voiko takerrella..). Sitä kellon tankoa on kyllä hiukan vaikea saada kotikonstein mutulla kohdilleen. On, kuten sanottu, aika herkkä ja vaatii kyllä hiukan säätämistä, että toimii ja löytää sen oikean kohdan..
                        Last edited by MOH85; 16-01-2020, 02:14.
                        e39 530dA 1999.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Toki egr on kiinni täyskaasulla mutta täyskaasua edeltää aina tilanne, jossa egr on toiminnassa. Ja jos paineet on jo reilusti yli pyydetyn tasaisessa ajossa niin ohjaus ei kerkee heti mukaan, tai alipainekellon jousivoima ei riitä sulkemaan siivikkoa pakokaasun virtausta vastaan. Tämän huomaat siten, kun rötäämis vaiheessa löysäät kaasua ja odotat että kone käy kunnolla ja sen jälkeen taas kaasu pohjaan niin toimii.

                          Oireen voi korjata myös ohjelmallisesti, kun tietää mitä tekee. Lähinnä siivikon toimintaprosentti karttaa muokkaamalla.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎