Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 MID ja vilkut pimeni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    E39 MID ja vilkut pimeni

    Käytin autoa (sed.528 -96) merkkiliikkeessä ilmastointihuollossa ja samalla säädettiin pyöränkulmat ja luettiin vikamuisti.

    Kun paperityöt oli tehty menin autoon ja huomasin, että koelaudasta kuului outo "raksutus" keskimmäisten tuuletusritilöiden suunnilta. Laitoin auton käyntiin ja raksutus jatkui, mutta loppui kun sammutin auton. No auto käyntiin uudestaan ja kohti kotia... n.5km:n jälkeen huomasin että vilkut ei enää toimi ja MID on pimeä eikä radio toimi!
    Takaisin korjaamolle jossa pienen värkkäilyn jälkeen vikamuistista tiedot: väylävika, valomoduli rikki! (vilkut toimii, mutta ääntä ei kuulu, eikä merkkivalo vilku ja midi edelleen pimeä).

    Korjaamo kiistää mahdollisuuden, että he olisivat vaikuttaneet tuohon rikkoutumiseen, vedoten siihen että autossa on vetokoukun sähköt vedetty Monoflexin johtosarjalla ja huomiovalot on kytketty autoon joten nämä ovat aiheuttaneet rikkoutumisen.
    Huomiovalot on kytketty releillä joten eivät kuormita mitenkään valomodulia, eikä vetokoukunsähkötkään olleet kytkettynä(kytketään tarvittaessa katkaisialla).

    Mitä mieltä olette, oliko vain sattumaa että rikkoutuminen sattui heti huollon jälkeen vai olisiko mahdollista että jotain olisi tössitty?

    (Kalliiksi tulee, 250,-/huolto ja 390,-/valomoduli)
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Ei se nyt vaan hajoa, eli korjaamolla ja heidän laitteillaan on osuus asiaan!

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Oletko nyt ihan varma että kyseessä on valomodulivika. Omasta e39:sta poltettiin huollossa mittariston prommi/väylä ja vika oli ihan samanlainen. Siis sen lisäksi että puolet mittaritoiminnoista oli pimeänä. Kaikki "ryssintä" huollossa kiistettiin vaikka olin itse paikalla ja näin miten homma tapahtui.
      Eli kiesiä ei kytketty vikadiaknoosin ajaksi laturiin, vaan virrat oli päällä 30-45min. Kiesi oli juuri "kirjoitustilassa"/nastassa kun virrat loppui, sekoittaen koko väyläohjauksen lopullisesti. Tästä mentiin viittä vaille käräjille(ja/tai väkivallantekoihin), kunnes huolto myönsi ryssineensä ja he vaihtoivat mittariston(maksoivat metroauton osat/vaihdon/koodauksen).
      Nimittäin se on varma että jos ajat ehjän auton ovista sisään ja rikkinäisen ovista ulos...on maksava artisti tiedossa.
      Jos voimat/vittumaisuus ei riitä taistelemaan huoltoliikettä vastaan, ja vika tosiaan on vain valomodulissa, niin minulta kyllä löytyy alle puoleen hintaan tarvittavat takuuosat.

      Comment

      • Jarde
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 446
        • Oulu

        #4
        Ihme parantuminen!

        OH...HOH!
        Tänä aamuna, kun menin autolle ja pistin käyntiin niin kaikki pelasi jälleen! Ainoa vika on kun kääntää virrat pois, niin kaiuttimista kuuluu napsahdus... lyö ilmeisesti jonkin virtapiikin? Pitää seurata tilannetta, kun lähden käymään mökillä... mikähän nyt lakkaa toimimasta? Toivottavasti ei jätä välille!

        Niin ja tuota valomodulia ne olis sinne vaihtamassa. Vika on muka siinä vaikka valot pelaa ihan oikein?
        E46 320d sedan vm-02
        museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Täytyy kyllä edelleen vain ihmetellä tuota diagnoosia...itse en siihen usko koska viallinen valomoduli ei kyllä käyttäydy noin?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Toisaalta!!! Jos/kun mittariston kakkosväylässä on jotain häikkiä, estää se juuri testerillä pääsyn valomodulille jolloin ukot ovat kuvitelleet sen olevan viallinen=pimentynyt. Varmasti siis mittaristo-ongelma joka on aiheutettu testerillä niin että virrat ovat loppuneet kesken vikaluvun/ohjelmoinnin.
            Last edited by Hemi; 27-08-2005, 12:06.

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Osta Jarde multa halvalla ///M5-mittaristo sen rikkinäisen tilalle
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • baijerilainen
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 197
                • Lappeenranta

                #8
                ei sentiäkään periksi

                Juuri näin ei sentiäkään periksi... "merkkikorjaamojen" ammattitaitoa kannattaa aina kyseen alaistaa, kokemusta on. Varsinkin edellisen merkin, volkkarin, kanssa sai tapella oikein kunnolla. Sama on myös autonmyyjien kanssa, he jos mitkä yrittävät luistaa vastuustaan korjata autoa takuuseen! Ei sentiäkään periksi.
                g30 530e iPerformance
                g31 520 xda Sport edition touring
                f20 120da Sport edition
                f30 320da Sport edition
                ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                ex f11 520 xda LCI touring
                ex f11 530 xda touring
                ex e90 316d sport
                ex f30 318 da
                ex f31 320 da touring
                ex e91 318i LCI touring
                ex e61 525ia touring
                ex e46 330da touring
                ex e39 520i touring

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 446
                  • Oulu

                  #9
                  Iltaa!

                  Reissusta on palattu, eikä mitään ongelmia! Auto pelaa aivan kuin ennenkin(ennen huoltoa), vain pieni napsahdus kuuluu kaiuttimista kun virrat kääntää pois virtalukosta. En muista onko se kuulunut ennen tämä tapahtumaa! Kuuluuko teillä mitään napsahdusta?

                  Mikähän ääni se mahtoi olla, kun menin autoon ensimmäisen kerran? Se oli semmoinen "raksutus" (kaksi raksahdusta, hetki hiljaa, kaksi raksahdusta, hetki hiljaa........) Voisko olla jostain lämmityslaitteen säätömoottoreista?

                  Joka tapauksessa kaikki nyt pelaa. Huomenna pitää soitella korjaamolle, että oikaisevat ratin, kun oli jäänyt vähän vinoon säätöjen jäljiltä. Vai onkohan siinäkin vikana jälkiasennettu Simoni Racing nahkapäällyste?

                  Uskaltaiskohan tuosta luetuttaa vikakoodit uudestaan, en taida!
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #10
                    Originally posted by Jarde
                    Mikähän ääni se mahtoi olla, kun menin autoon ensimmäisen kerran? Se oli semmoinen "raksutus" (kaksi raksahdusta, hetki hiljaa, kaksi raksahdusta, hetki hiljaa........) Voisko olla jostain lämmityslaitteen säätömoottoreista?
                    Mulla noista lämppärin säätömoottoreista tulee välillä raksutusta. Kuulee hyvin kun laittaa korvan siihen raitisilmasuuttimien kohalle. Siellä jossain suuttimien alapuolella kojelaudan sisällä ne raksuttelee sitten menemään.
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Mulla noista lämppärin säätömoottoreista tulee välillä raksutusta. Kuulee hyvin kun laittaa korvan siihen raitisilmasuuttimien kohalle. Siellä jossain suuttimien alapuolella kojelaudan sisällä ne raksuttelee sitten menemään.
                      Kuuluuko se isosti, sillä tuossa ainakin raksutus oli aika kova? Niin ja se raksutti ainakin minuutin.
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

                        #12
                        Originally posted by Jarde
                        Kuuluuko se isosti, sillä tuossa ainakin raksutus oli aika kova? Niin ja se raksutti ainakin minuutin.
                        Kyllä sen raksutuksen kuulee mulla ihan selvästi. Se on sellasta aikas terävää ääntä ja kuuluu musankin takaa todella häiritsevästi

                        Laitoin kyselyynkin tuon jutun, muttei kukaan ole jaaaaaaksanut vastailla: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=42780

                        Testaile säätää noita ilmaläppiä ja kuulostele alkaako rapiseen taas.

                        Puran jossain vaiheessa noi moottorit jahka jaksan asennoitua siihen. En oo varma vielä saako ne moottorit irti tuolta kojelaudan ritilän kauta kuten E32:ssa vai pitääkö purkaa koko kojelauta kuuseen
                        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎