Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 uudet iskarit, jouset ja laakerit -- kolina jatkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jusamies
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 60
    • Pirkanmaa

    E39 uudet iskarit, jouset ja laakerit -- kolina jatkuu

    Nyt on vaihdettu uudet Motonetin Sport-iskarit joka kulmaan ja Eibachin Pro-Kit -jouset. Etuiskarit Sachs Advantage ja takaiskarit Boge Turbo Gas. Eteen myös uudet yläpään laakerit.

    Ensimmäisessä paikassa vaihto onnistui vain eteen joten piti sitten viedä AD:lle, jotta saatiin myös taakse vaihdettua. Aikaa meni takapään kanssa 2,5 h.

    Kolina etupäässä jatkuu, ainakin osittain :(. Kolina kuuluu ajettaessa hiljaa epätasaisella alustalla (kaivonkannet yms.) Ei kuulemma löytynyt väljää nivelistä, eikä muualtakaan. Mikä kolisee vai koiranluu?

    AD:n kaveri kysyi, että onko iskarit sopivat jousille. Etupään ollessa ilmassa, jousituksessa on löysää. Eihän tämä ole normaalia, eihän? Voiko kyseessä olla iskareiden ja jousien asennusvirhe?
  • takahiki
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 203
    • home

    #2
    Jusamies

    Originally posted by Jusamies
    Nyt on vaihdettu uudet Motonetin Sport-iskarit jokaEtupään ollessa ilmassa, jousituksessa on löysää. Eihän tämä ole normaalia, eihän? Voiko kyseessä olla iskareiden ja jousien asennusvirhe?
    Ei ole normaalia, katsastuksessa viimmeistään tulee uusintakierros.Ilmeisesti sinulla on madallus sarjan jouset ,vieläpä reilusti madaltavat, ja normaalipituiset vaimentimet joissa on madallus sarjan jousille liian pitkä liike. Lyhyempi iskuiset vaimentimet alle.

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by takahiki
      Ei ole normaalia, katsastuksessa viimmeistään tulee uusintakierros.Ilmeisesti sinulla on madallus sarjan jouset ,vieläpä reilusti madaltavat, ja normaalipituiset vaimentimet joissa on madallus sarjan jousille liian pitkä liike. Lyhyempi iskuiset vaimentimet alle.
      Väärät iskarit madallusjousille...E39:ssä pitää etuiskarin olla lyhennetyllä varrella, muuten jää jousi löysäksi. Sekin voi aiheuttaa kolinaa.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        pääseekö E39:ssä jousi pyörimään iskarin ympärillä? E34:ssa kuulemma mahdollista...

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by Jusamies
          Mikä kolisee vai koiranluu??
          Mulla lähti koiranluiden vaihdolla kolinat pois. Väljää ei tuntunut vanhoissa yhtään vaikka kuinka niitä repi.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #6
            Originally posted by Jusamies
            Nyt on vaihdettu uudet Motonetin Sport-iskarit joka kulmaan ja Eibachin Pro-Kit -jouset. Etuiskarit Sachs Advantage ja takaiskarit Boge Turbo Gas. Eteen myös uudet yläpään laakerit.

            Ensimmäisessä paikassa vaihto onnistui vain eteen joten piti sitten viedä AD:lle, jotta saatiin myös taakse vaihdettua. Aikaa meni takapään kanssa 2,5 h.

            Kolina etupäässä jatkuu, ainakin osittain :(. Kolina kuuluu ajettaessa hiljaa epätasaisella alustalla (kaivonkannet yms.) Ei kuulemma löytynyt väljää nivelistä, eikä muualtakaan. Mikä kolisee vai koiranluu?

            AD:n kaveri kysyi, että onko iskarit sopivat jousille. Etupään ollessa ilmassa, jousituksessa on löysää. Eihän tämä ole normaalia, eihän? Voiko kyseessä olla iskareiden ja jousien asennusvirhe?
            Mulla etupään kolina johtu alatukivarren pallonivelen väljyydestä (KL 128€) Alapallonivelien väljyyttä ei pysty toteamaan muullakuin nostamalla keula ilmaan siitä edessä keskellä olevasta kumilaatasta.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • Jusamies
              Bimmer Rookie
              • Oct 2004
              • 60
              • Pirkanmaa

              #7
              Sehän tässä ihmetyttääkin... Nämä Motonetin M-Sport iskarit (Sachs Advantage/Boge Turbo Gas) pitäisivät olla lyhyemmät kuin normaalit ja tarkoitettu matalammalle alustalle. Pro-Kit setti laskee tai pitäisi laskea edestä -35 mm.

              Tästä syystä asennusvirhe tuli mieleen...
              AD:n kaveri sanoi myös että jousi ei ole aivan pohjassa l. se on noin 1 cm:n päässä lautassa olevasta "tapista". AD:n kaveri sanoi kuitenkin ettei sen pitäisi vaikuttaa.

              Voiko iskarit ja jouset asentaa väärin, niin että sinne jää löysää?

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #8
                Originally posted by Jusamies
                Voiko iskarit ja jouset asentaa väärin, niin että sinne jää löysää?
                Ainostaan silloin kun jouset on todella lyhyet esim. 100mm madallusjousilla voisi olla mahdollista, vaikka ois lyhyemmät iskarit. Jos haluat ite tutkia tapausta, niin laita auto pukeille ja kato miten jousenpäät istuu iskarinkuppeihin. Itellä on Bilsteinin 20mm lyhyemmät iskarit ja 75mm madallus ja pukeilla istuu jousenpäät juuri ja juuri kupeissa, eli jouset ei siinäkään ole irti. Samalla kun auto on pukeilla voi koittaa kiristää kaikki auki olleet mutterit/pultit vielä momenttiinsa.
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • Jusamies
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 60
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kolinaan löytyi syy, ainakin osittain. Katsastuksessa etupään koiranluista löytyi väljää, samoin takaoikealta. Edessä pyörät maassa löytyi vain vasemmalta puolelta ja pyörien ollessa ilmassa, löysää löytyi myös oikealta.

                  AD:ssä luut eteen 36 ekee kappale, Laakkosella 33,50. Ei kovin vaikeata valita . Toivottavasti kolinat loppuvat tähän...

                  Iskari/ jousi -ongelma edelleen auki... Eikö -30 mm madallukselle pitäisi käydä normaalit iskarit, saati lyhyemmät. Motonetin mukaan Sport iskareita on vain yhtä pituutta, jotka pitäisivät olla lyhyemmät kuin normaalit. Mikä yhtälössä mättää? Onhan täälläkin useampi asennuttanut autoonsa Motonetin Sport iskarit, eikä kukaan ole kirjoittanut vastaavista ongelmista...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Kyllä eibachin pro-kitin 30mm:iä pudottava jousi pitäisi jäädä kireälle vielä orggisiskariinkin, puhumattakaan sportista. Jos jousi on löysällä nostettasessa autoa ja roikotettaessa tuentoja on jossain jotain mätää.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by Jusamies
                      Iskari/ jousi -ongelma edelleen auki... Eikö -30 mm madallukselle pitäisi käydä normaalit iskarit, saati lyhyemmät. Motonetin mukaan Sport iskareita on vain yhtä pituutta, jotka pitäisivät olla lyhyemmät kuin normaalit. Mikä yhtälössä mättää? Onhan täälläkin useampi asennuttanut autoonsa Motonetin Sport iskarit, eikä kukaan ole kirjoittanut vastaavista ongelmista...
                      Joo eiköhän norm.iskarit toimi ja sopiikin -40 mm madallukseen asti joten uskoisin että jotain mätää tuossa .Ainakin oma paketti oli pöydälläkin (motonet sport\m iskari ja -30mm jousi)jo sen oloinen että on oikeen kasattu,heiluko sun jousi jo ns.ennen autoon asennusta vai ?
                      Sellainen tunne että asennus ei aivan onnistunut ..tuntuisi että asentajalla olisi hälytyskellot ruvenneet soimaan..tai sitten oli kiire jo kotiin
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • takahiki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 203
                        • home

                        #12
                        Taitaa olla tullut varaosamyyjälle moka, ota varaosa numerot pumpuista ja soita myyjälle että tarkistaa onko oikea malli.

                        Comment

                        • Jusamies
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 60
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Kolinat loppu , ainakin toistaiseksi ja mitä voi sanoa 10 km:n ajon jälkeen. Koiranluut vaihdettu eteen ja taakse. Aika huonossa kunnossa olivat, edessä tosi löysät ja takana kupit aivan ruosteessa.

                          Edessä jouset eivät ole löysällä vaan auton ollessa ilmassa ja nostettaessa rengasta ylöspäin, tuntuu noin parin sentin "tunnoton" alue, jossa iskunvaimennin ei ota kiinni ja kuuluu jonkinlainen hölskyntä. Iskarit ovat oikeat, ainakin numero kyljessä täsmää eli 556 834. Takana ei samanlaista tunnotonta aluetta tunnu vaan vaimennus ottaa heti kiinni.

                          Voisivatko molemmat etuvaimentimet olla viallisia vai mistä tämä tunnoton alue johtuu?
                          Last edited by Jusamies; 07-09-2005, 10:21.

                          Comment

                          • Taisto Römpötti
                            Newbiemmer
                            • Oct 2006
                            • 25

                            #14
                            Olisko jäänyt iskarit ilmaamatta ennen asennusta?

                            Comment

                            • reddewil
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 3015
                              • West Coast

                              #15
                              Originally posted by Jusamies View Post
                              Kolinat loppu , ainakin toistaiseksi ja mitä voi sanoa 10 km:n ajon jälkeen. Koiranluut vaihdettu eteen ja taakse. Aika huonossa kunnossa olivat, edessä tosi löysät ja takana kupit aivan ruosteessa.

                              Edessä jouset eivät ole löysällä vaan auton ollessa ilmassa ja nostettaessa rengasta ylöspäin, tuntuu noin parin sentin "tunnoton" alue, jossa iskunvaimennin ei ota kiinni ja kuuluu jonkinlainen hölskyntä. Iskarit ovat oikeat, ainakin numero kyljessä täsmää eli 556 834. Takana ei samanlaista tunnotonta aluetta tunnu vaan vaimennus ottaa heti kiinni.

                              Voisivatko molemmat etuvaimentimet olla viallisia vai mistä tämä tunnoton alue johtuu?
                              En usko viallisuuteen. Itsellä e36:ssa saishet myös ja ensimmäiset 1-2cm on mitä on ennen kuin vaimentaa, ja taas kasaan mentäessä vaimentaa niin pirusti ennen kuin pohjaa... Eli oisko ominaisuus? Mutta liian löysät nuo on edessä ainakin minun ajotyylillä :think Kaasuiskareita ei kai ilmata?
                              ...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎