Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525d 2002 M57D25 käy viidellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epi
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 9
    • 20100

    E39 525d 2002 M57D25 käy viidellä

    Nyt olis hyvät neuvot ja arvaukset kalliit.

    Ajoin otsikon pelillä normaalin siirtymän n. 30 km, parkkiin, sammutin, puhuin hetken puhelimessa ja käynnistin uudelleen siirtääkseni autoa ja lähti vähän vaivalloisesti käymään ja kävi korvakuulolla viidellä sylinterillä. Annoin jäähtyä hetken ja tein perus jutut mitä pystyin kenttäolosuhteissa eli lähinnä käytin suutinten johtosarjan liittimet irti ja koitin uudelleen käymään, ei vaikutusta.

    Auto hinurilla tallille ja INPA oli tallentanut kolme kertaa saman koodin: fuelrail pressure too low at start (vapaasti käännettynä). Nämä koodit olivat kuitenkin tulleet noin kolmen kuukauden ajanjaksolla ja aiemmin mitään oireita ei ollu esiintynyt. Viimeisinkin koodi pari viikkoa ennen tätä tapahtumaa kun tiputti yhden pytyn pois pelistä. Tässä vaiheessa tiesin siis että sylinteri 5 ei syty, koska sen liittimen irroituksella ei ollut vaikutusta käyntiin.

    Vaihdoin uuden OEM suutinten johtosarjan, ei vaikutusta. ECUn kotelossa ei näkyvää kosteutta. Tässä vaiheessa todettakoon että moottorista ei kuulu mitään poikkeavaa mekaanista ääntä eikä se huohota, savuta, ei valkoista ei mustaa eikä mitään siltä väliltä.

    Tein samalla paluuvuotomittauksen, jonka tulos oli sen suuntainen kuin ajattelinkin: muutama suutin yli 20ml/min suositusrajan. Lämpimänä starttaus on ollut koko omistusajan noin sekunnin pari pidempi kuin kylmällä koneella, joten tiesin että suutinremontti olisi tulossa pienen paluuvuodon takia muutenkin eteen. Oudointa tässä oli kuitenkin se, että suutin 5 antoi myös paluuvuotoa vaikka se sylinteri ei syttynytkään. INPAlla katottuna tietenkin korjausarvot ihan mitä sattuu.

    No sitten moottoria palasiksi, imusarja OK, imusarjan läpät OK, suuttimet irti, 5 sylinterin suuttimen kolossa pienen pientä karstottumaa ja rusehtavaa, ei pahasti. Ei vuotoa ulospäin yhdestäkään. Suuttimet ammattilaiselle (Bosch Service Center) testipenkkiin, kaikki toimivat (!) ja paluuvuodot eivät olleet vielä niin pahoja kuin oma mittaus antoi tulokseksi, joten annettiin suutinten olla vielä sellaisenaan vaihtamatta kärkiä tms.

    Putsasin suutinten kolot asianmukaisesti ja löin suuttimet paikalleen uusilla alapään prikoilla/tiivisteillä. Tarkoituksella laitoin ne eri paikkoihin missä olivat olleet, vitosen laitoin ykkösen paikalle jotta sen saisi helposti irti irrottamatta imusarjaa jos siinä sittenkin mystisesti olisi vika vaikka käämissä.. No vehkeet tulille ja niinpä tietysti: vitospytty edelleen pimeänä vaikka eri suutin.

    Tekisi mieli koittaa seuraavaksi toisen 525d:n ECU:lla oisko vaikutusta, mutta ei taida ihan noin vaan onnistua EWS:n takia?

    Puristuspaine- ja ohivuotomittaus ois varmaan paikallaan. Pitää kokeilla jos oman yleismallin puristuspainemittarin saisi pitämään hehkutulpan reiässä..

    Muut vinkit ja neuvot otetaan ilomielin vastaan. Itellä tällä hetkellä kolme e39:ä ja tämä kyseinen kolmeysiksi rehellisesti todella hyvä yksilö ja makosilla varusteilla, niin en kyllä haluais sitä laittaa tällaisen takia lihoiksikaan. Jos siellä nyt sit sattuu olemaan venttiili solmussa tms. mekaanista vikaa niin tulee kyllä halvemmaksi ja nopeemmaksi swapata ehjä D25 tai D30 tekniikka kuin tehä tohon laajempi moottoriremont..
    Last edited by Epi; 27-06-2020, 01:04.
    E36 Compact 316i M50B25 drifter
    E36 Compact 318tds M-Sport
    E30 316i
    E12 520 automatic

  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Varovasti sitten sen puristuspainemittarin kanssa ettei lähde kuin tykin suusta jos joutuu jotain virittelemään.
    Niissä kaikissa ei myöskään riitä lukemat tarpeeksi pitkälle diiseleiden kanssa.

    Oskilloskoopilla saisi varmaan suuttimen signaaleista selkoa.

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1265
      • Kajjjaani

      #3
      Edit. ei mitään.
      Last edited by alpine3; 27-06-2020, 16:08.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • Epi
        Newbiemmer
        • Aug 2013
        • 9
        • 20100

        #4
        No tämä selvis: suutinten ohjaus (eli ECU) ok. Vitossylinterin purkat pyöree nolla.

        Sit ehjän moottorin etsintään Mielummin tässä tapauksessa tekee viikonlopussa moottorin vaihdon ku alkaa avaamaan ja harrastamaan M57:aa.
        E36 Compact 316i M50B25 drifter
        E36 Compact 318tds M-Sport
        E30 316i
        E12 520 automatic

        Comment

        • Jesse93
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 938
          • Mustio

          #5
          No perhana. Onko paljonkin mittarissa kilsoja?
          E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

          Comment

          • Epi
            Newbiemmer
            • Aug 2013
            • 9
            • 20100

            #6
            320tkm mittarissa mut hyvällä huoltohistorialla jne. Aika harvinaista taitaa olla näissä mikään moottorin mekaaninen vika, apulaitteet, suuttimet ym. tietty erikseen.

            edit. Ostin M57D30 raakamoottorin, lyön sen nippuun vanhan koneen apulaitteilla, kp-pumpulla, suuttimilla ja ECU:lla ym.
            Last edited by Epi; 16-07-2020, 17:43.
            E36 Compact 316i M50B25 drifter
            E36 Compact 318tds M-Sport
            E30 316i
            E12 520 automatic

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎