Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: ilmastointi manuaalista automaatiksi, millainen homma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cosmo
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 55

    E39: ilmastointi manuaalista automaatiksi, millainen homma?

    Ei löytynyt searchilla tai sit olin vain huono etsimään...

    Onko kukaan tehnyt kyseistä hommaa? Mitä kaikkea tarvi vaihtaa? Kannattaako alkaa kyseiseen projektiin ollenkaan vai sinnitellä manuaali AC:llä... Talvisin vois ainakin olla manuaali parempi (ainakin ex- vaunun automaatti AC piti pientä huurua laseissa, AUTO modella)

  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Löytyisi tarvittavat perusosat...Eli koko säätömoottorein varustettu lämmityslaiteyksikkö kennoineen, kiertovesipumppu/venttiilit sekä ohjainyksikkö...halvalla.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      On tuo tehtävissä, siihen löytyy BMW:n ohjeetkin. Auto pitää koodauttaa uudestaan tuon jälkeen.
      E39 528iA

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Cosmo
        Kannattaako alkaa kyseiseen projektiin ollenkaan vai sinnitellä manuaali AC:llä...
        Mielestäni ei kannata. Hommaan tulee kulumaan muutama euro ja ärräpää, lisäksi lopputulos on alkuperäistä epäluotettavampi eikä mainittavasti mukavampi. Mutta eihän siinä mitään jos touhu kiinnostaa, tuleepahan tekniikka taas vähän enemmän tutuksi... Omakohtaista kokemusta kys. hommasta ei tosin ole, mutta noin niinku kun tietää mitä osaa ja missäpäin autoa tulee vaihtaa niin itse en kyllä aloittais.
        Jos kuitenkin homman teet niin kerrohan tuntemuksia.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Allekirjoitan Kentsun lausuman..."hommaan tulee kulumaan muutama euro ja ärräpää"... Eli ei e39:iin todellakaan mikään pikkujuttu vaikkakaan ei ehkä ihan mahdoton toteuttaa? Ehkä?

          Comment

          • Cosmo
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 55

            #6
            Ok. Kiitos vastauksista.

            Juttuhan lähti siitä kun olis kiikarissa nätti 530d farkku missä olis manuaali AC ja tässä päissäni ajattelin että jos tekis kaupat niin vois harkita tuon AC:n päivittämistä... Perskule kun hinta ja kilometrit olis kohdallaan, mutta sitä autoa tarvis "rodata" vielä enemmänkin (ulkonäöllisesti).

            Taidan tehdä niin että otan SAS:n pisteillä lennon ruotsiin ja käyn hakeen sieltä taasen penarin riittävillä paukuilla niin ei mene säätämiseksi.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Tuo automaatti-ilmastoinnin puuttuminen ei e39:n kohdalla ole välttämättä ongelma vaan päinvastoin. Automaattinen ilmastointi systeemi on nimittäin yksi vika-altteimmista e39:n toiminnoista. Tarkasti ottaen ja ihan täysin 100%:sti toimivaa automaatti-ilmastointia saa jo 3-4 vuotiaissa autoissa etsiä. Erilaiset huurre ja kierrolliset häiriöt ovat pitkälti seurausta näistä ongelmista. Manuali-ilmastoinnillisissa ei näitä ongelmia ole eikä tule.
              Jos löytämäsi kiesi on muuten vähän ajettu 9/98-uudempi huoltohistorian omaava "helmi", ja josta löytyy mm.sporttipenkit, ym. oikeasti tärkeää varustetta, niin älä herran tähden laske tuon ilmastoinnin auto/man. ohjaukselle niin suurta arvoa että se vaikuttaisi ostopäätökseen.
              Manuali-ilmastoinnin voi muuttaa kuitenkin automaatiksi hyvin pienellä lisärahalla siihen verrattuna jos joudut tärisevän,kolisevan,savuttavan,HUURTUVAN,ym.e39:n pihallesi Ruotsista asti raahaamaan.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Hemi
                Automaattinen ilmastointi systeemi on nimittäin yksi vika-altteimmista e39:n toiminnoista.
                Kuulostaa omituiselta, eihän noista vioista ole netissä juuri mitään juttua, ainoastaan ohjausyksikön sisällä olevan tuulettimen rapina on joillain ongelma. Useimmat kierrolliset häiriöt taitaa johtua siitä, ettei tiedetä mitä AUC-nappi tekee. Yleensä jos autossa on manuaali-ilmastointi, on varustelu muutenkin karvalakkitasolla.
                E39 528iA

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #9
                  Ja itseasiassa aikoinaan kun ensimmäiset E39:it tuli suomeen ne tuli manuaali-ilmastoinnilla ja muutettiin suomessa automaattisiksi...Eri liittimet vain johtojen päihin ja koodaukseen. Osaavalle pikkujuttu. Suurin osa -96-97 mallisista on muutettu näin

                  Ja mäkään en ole havainnut mitään vikaa mun -96 mallisen automaatti-ilmastoinnissa...ei ole edes oireillut mitenkään.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Ei hemmetti vaihdeta vain liittimillä ja koodauksella. Koko vesikiertosysteemi on erilainen+koko lämmityslaitekokonaisuus puhaltimineen ja sähköisine säätömoottoreineen on täysin erilainen kuin manualisysteemi. Vaatii ehdottomasti koko auton kojelaudan/sähköjen purun,ym,ym jotta päästään vaihtamaan koko lämmityslaiteyksikkö sähköineen ja kennoineen. Lisäksi läpiviennit tulipelliin pitää muuttaa kolmiputkisiksi, kaksiputkisesta läpimeneosta sekä tietenkin kiertovesipumppu venttiileineen,ym,ym
                    Itse olen käsittänyt että näitä ensimmäisiä on/off muutettiin toimimaan niin että systeemi pyrkii pitämään manualilla asetetun lämpötilan suurinpiirtein asetetussa. Eli siis muutettiin ikäänkuin puoliautomaattisiksi kuin mitä nykyinenkin manualisysteemi on.

                    Comment

                    • Cosmo
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 55

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Jos löytämäsi kiesi on muuten vähän ajettu 9/98-uudempi huoltohistorian omaava "helmi", ja josta löytyy mm.sporttipenkit, ym. oikeasti tärkeää varustetta, niin älä herran tähden laske tuon ilmastoinnin auto/man. ohjaukselle niin suurta arvoa että se vaikuttaisi ostopäätökseen.
                      Manuali-ilmastoinnin voi muuttaa kuitenkin automaatiksi hyvin pienellä lisärahalla siihen verrattuna jos joudut tärisevän,kolisevan,savuttavan,HUURTUVAN,ym.e39:n pihallesi Ruotsista asti raahaamaan.
                      Hemi,

                      Ko. kiesi on -02 joka omaa kylläkin täydellisen huoltohistorian. Eikä tuo autom. AC nyt tietenkään syy harkitsemiseeni ole.

                      Autossa ei muuten ole sporttipenkkeja vaan perusjakkarat ilman hienouksia (mm. auto on kovalla askilla).

                      Ruotsista löysin aikaisemman helmen (nykyään ex- kiesi) joka oli täysi kymppi ja jonka hukkasin koska tarvitsemme farkun. Ajattelin että käyn ainakin katsomassa... eipä sitä koskaan tiedä.
                      Last edited by Cosmo; 06-09-2005, 17:30.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Itse suosittelen pitämään neljästä asiasta kiinni ostettaessa e39:iä.
                        Eli, tässä järjestyksessä: uudempi kuin 8/98, täydellinen huoltohistoria mahdollisimman pienillä kilsoilla, Steptronic automaatti, sporttipenkit.
                        Kaikki muu on nyansseja joista ei mikään aja ohi näistä neljästä.

                        Comment

                        • Cosmo
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 55

                          #13
                          Oikeassa kyllä olet.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Muuten samaa mieltä mutta comfort-penkit toki ajaa ohi sporttipenkeistä...
                            E39 528iA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎