Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 putkisto/päästö kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jancco
    Bimmer Rookie
    • Jun 2019
    • 79
    • Kymenlaakso

    E39 540 putkisto/päästö kysymys

    Moikka! Meneekö auto päästöistä läpi jos tekee pakosarjoilta taaksepäin 3" suoraa putkea yhdellä vaimentimella? Eli riittääkö etukatit puhtaisiin päästöihin, pääkatit poistettuna... ja onko parempi tehdä rosterista vai mustasta putkesta?
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    Voi se mennäkin läpi pelkillä etukateilla, mutta ei ole iso homma/kustannus laittaa yksi hyvin virtaava katti siihen välilllekin. Ehdottomasti rosterista, musta häviää about 5 vuodessa..

    Comment

    • Jancco
      Bimmer Rookie
      • Jun 2019
      • 79
      • Kymenlaakso

      #3
      Mistä kunnon pakosarjat? Jos supersprint ei ole vaihtoehto. Moottori on M62B44TU

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1368
        • Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Jancco View Post
        Mistä kunnon pakosarjat? Jos supersprint ei ole vaihtoehto. Moottori on M62B44TU
        eBaysta saa riskillä supersprint kopioita, Schmiedmann joskus myös myynyt näitä omalla brändillään mutta nyt löysin heiltä vain 1600€ hintaisena s62 mallia.

        Ihan dynossa näkyvää tehonlisäystä pitäisi kyllä tulla noilla kunhan tiedostaa että asennus ei ole nopeaa eikä mukavaa. Ei ole ihan viimeisen päälle fitment ja muutenkin ahtaassa paikassa nuo pakosarjan mutterit. Hitsaushommia on myös tiedossa naittaa nuo loppuputkistoon jotenkin ja lisätä katteja/lambdan paikkoja tarpeen mukaan.

        Edit: Joku pirkka vaihtoehto olisi heittää non-vanoksen vakio pakosarjat kiinni, huhupuheiden mukaan vanos-mallin pakosarjat kuristaa kaikista eniten. Tästä ei kuitenkaan ole tiedossa mitään faktaa onko tuossa operaatiossa mitään järkeä oikeasti (tuskin), non-vanos pakosarjoissa ei myöskään ole "etu-katteja".
        Last edited by ekkoo1; 06-08-2020, 22:54.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • Jancco
          Bimmer Rookie
          • Jun 2019
          • 79
          • Kymenlaakso

          #5
          Kannattaako konttia alkaa leikkelemään että tekisi tuplaputket vai olisiko parempi vain singlenä?

          Comment

          • ekkoo1
            BTCF Member
            • Jun 2019
            • 1368
            • Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Jancco View Post
            Kannattaako konttia alkaa leikkelemään että tekisi tuplaputket vai olisiko parempi vain singlenä?
            Ei mielestäni kannata leikellä, siinä joutuu silpomaan sekä varapyörän koteloa että akkuhyllyä vissiin jos haluaa vaimentimenkin sinne eikä vain semmoista ylimääräistä "putken päätä".

            Tarpeeksi ruosteongelmia muutenkin ilman että kerjää lisää, jos joskus myyt autoa niin harva ostaja myöskään näkee tuommoista leikkelyä plussana.

            Vakioputkiston loppupää on aivan riittävällä halkaisijalla vaparikäyttöön, eniten kuristaa nuo pakosarjat.
            E39 540i -96 Ajamisen iloa
            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

            Comment

            • Jancco
              Bimmer Rookie
              • Jun 2019
              • 79
              • Kymenlaakso

              #7
              Mitä katalysaattoreiden korvaajaksi? Orkkiksia ei enää ole.

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1368
                • Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Jancco View Post
                Mitä katalysaattoreiden korvaajaksi? Orkkiksia ei enää ole.
                Pystyn varmaan ensi viikolla kertomaan miten 2x 2.5" magnaflown jalometallikatit pärjää omassa autossa päästötestiä vastaan. Virinokat ja juuri tuommoiset kiinan supersprintit kiinni niin hankaluuksia luultavasti tiedossa mutta katsotaan.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2717
                  • .fi

                  #9

                  Jos ei veikkaa, ei voi voittaa, mut on kyl hurjan näköne toi kuskin puolen sarja ebays
                  Hitsattu, ja vitone silti nii kaukan linjast, että saa kyl vääntää iha huolel..
                  Tollasest 900e tuntuu viel tosi kalliilt.

                  edit: on muute nii kivan näkösiä(lue halpoja) S65 pakosarjat ebays, et saatan sovitel E34:seen:think
                  Last edited by aae30; 06-08-2020, 23:49.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1368
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by aae30 View Post
                    Jos ei veikkaa, ei voi voittaa, mut on kyl hurjan näköne toi kuskin puolen sarja ebays
                    Hitsattu, ja vitone silti nii kaukan linjast, että saa kyl vääntää iha huolel..
                    Tollasest 900e tuntuu viel tosi kalliilt.
                    Juu, en tosiaan tiedä tästä kyseisestä myyjästä mitään mutta itse ostin käytettynä 99% samannäköiset. Niissä oli kuskin puoli ok mutta apukuskin puolella sai juurikin vääntää yhtä laippaa pinnapulttien päälle jonkin verran, ei kuitenkaan ollut noin silmämääräisen kiero kun tuossa kuvassa.



                    Eipä kauheasti löytynyt muita vaihtoehtoja kun itse halusin viripakosarjat, äkkiä rupeaa maksamaan suomessakaan teettää millään virallisella tuntitaksalla räätälöitynä.

                    Nuo eBay pakosarjatkin pysyy kohtuu "halpana" vain jos itse asentaa ja korjaa mahdolliset fitment ongelmat, jos viet nuo pajalle tuntitaksalla asennettavaksi/muokattavaksi niin veikkaan että nuo Supersprintit on äkkiä halvemmat kun vertaa asennustyön määrää.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      #11
                      Originally posted by ekkoo1 View Post
                      Juu, en tosiaan tiedä tästä kyseisestä myyjästä mitään mutta itse ostin käytettynä 99% samannäköiset. Niissä oli kuskin puoli ok mutta apukuskin puolella sai juurikin vääntää yhtä laippaa pinnapulttien päälle jonkin verran, ei kuitenkaan ollut noin silmämääräisen kiero kun tuossa kuvassa.



                      Eipä kauheasti löytynyt muita vaihtoehtoja kun itse halusin viripakosarjat, äkkiä rupeaa maksamaan suomessakaan teettää millään virallisella tuntitaksalla räätälöitynä.

                      Nuo eBay pakosarjatkin pysyy kohtuu "halpana" vain jos itse asentaa ja korjaa mahdolliset fitment ongelmat, jos viet nuo pajalle tuntitaksalla asennettavaksi/muokattavaksi niin veikkaan että nuo Supersprintit on äkkiä halvemmat kun vertaa asennustyön määrää.
                      Sulla oli se kuskin puoli vähintään yhtä hurja mitä tuossa yllä olevassa ebay kuvassa.
                      Putket otti yhteen ja ei saanut reikiä pinnapulttien kohdalle ihan pienellä voimalla.
                      Tein kantta vastaavan laipan johon pulttasin kiinni sarjan ja tämä laippa laaniin kiinni, siinä sitten punahehkuun, sit haluttuja putkia ja vääntelemään sopivaksi. Lopuksi sarjalle "hehkutus" uunissa, edelleen oli laippaan pultattuna (oisko ollu jotain reilu 500C) ja ilmassa jäähdytys. Kävi hyvin pinnapultteihin, mutta edelleen ahisti ohjausakseliin ja pientä muokkausta piti tehdä autossa kiinni olleessa.
                      Apparin puoli oli semmoinen "jäykkä" asentaa ja ottaa pois, lähtötilanne kuskin puolella oli kertaa 5 jäykkyyden suhteen.

                      Ei nuo kaikki kuvien perusteella näytä huonoille. Oisko väljät toleranssit jigissä ja vetelee hitsatessakin.

                      Edit.
                      Aloittajalle.
                      Tuossa jotain yleistä höpinää e39 540i putkista



                      Ja tuolla yleistä höpinää putkistoista.

                      Last edited by bemmeri; 07-08-2020, 08:55.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10506
                        • Saaressa

                        #12
                        Originally posted by ekkoo1 View Post
                        Ei mielestäni kannata leikellä, siinä joutuu silpomaan sekä varapyörän koteloa että akkuhyllyä vissiin jos haluaa vaimentimenkin sinne eikä vain semmoista ylimääräistä "putken päätä".

                        Tarpeeksi ruosteongelmia muutenkin ilman että kerjää lisää, jos joskus myyt autoa niin harva ostaja myöskään näkee tuommoista leikkelyä plussana.

                        Vakioputkiston loppupää on aivan riittävällä halkaisijalla vaparikäyttöön, eniten kuristaa nuo pakosarjat.
                        Jos M5 tyyliset ulostulot haluaa niin haaroita juuri ennen ulostuloa putki hantin puolelle ja vedä se putki siitä diffun takaa sinne hantin puolelle. Näin mun vahassa 540 oli tehty.


                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10506
                          • Saaressa

                          #13
                          Originally posted by ekkoo1 View Post
                          Pystyn varmaan ensi viikolla kertomaan miten 2x 2.5" magnaflown jalometallikatit pärjää omassa autossa päästötestiä vastaan. Virinokat ja juuri tuommoiset kiinan supersprintit kiinni niin hankaluuksia luultavasti tiedossa mutta katsotaan.
                          S62:lla ainakin ois tarvinnut lämmitellä aika hartaasti että kuvan katalysaattorit ois siinä konttorilla saavuttanut toimintalämpötilan. Ajaa auton kuumaksi kun menee leimalle?


                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • ekkoo1
                            BTCF Member
                            • Jun 2019
                            • 1368
                            • Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Sulla oli se kuskin puoli vähintään yhtä hurja mitä tuossa yllä olevassa ebay kuvassa.
                            Putket otti yhteen ja ei saanut reikiä pinnapulttien kohdalle ihan pienellä voimalla.
                            Tein kantta vastaavan laipan johon pulttasin kiinni sarjan ja tämä laippa laaniin kiinni, siinä sitten punahehkuun, sit haluttuja putkia ja vääntelemään sopivaksi. Lopuksi sarjalle "hehkutus" uunissa, edelleen oli laippaan pultattuna (oisko ollu jotain reilu 500C) ja ilmassa jäähdytys. Kävi hyvin pinnapultteihin, mutta edelleen ahisti ohjausakseliin ja pientä muokkausta piti tehdä autossa kiinni olleessa.
                            Apparin puoli oli semmoinen "jäykkä" asentaa ja ottaa pois, lähtötilanne kuskin puolella oli kertaa 5 jäykkyyden suhteen.
                            Okei, ja olihan tuohon tosiaan lisätty myös lambdan paikat ja v-bandit tuohon kollektoriin mikä on ihan mukava kun putkea tiputtaa niin ei tarvitse aina olla lambdoja ottamassa irti.

                            Originally posted by duuk View Post
                            S62:lla ainakin ois tarvinnut lämmitellä aika hartaasti että kuvan katalysaattorit ois siinä konttorilla saavuttanut toimintalämpötilan. Ajaa auton kuumaksi kun menee leimalle?
                            Juu, otan päästölapun erikseen joltain pajalta niin saa ajaa lämpimänä suoraan halliin ja pilli kiinni. Viime vuonna jo osittain rikki olevilla tarvikekateilla sain joltain nyrkkipajalta 0.298/0.300 co2 eli rimaa hipoen. Tällöin moottori oli vielä täysin vakio niin saa nyt nähdä paljonko tuo vaikuttaa.
                            E39 540i -96 Ajamisen iloa
                            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                            Comment

                            • Oqz
                              Bimmer Rookie
                              • May 2011
                              • 139
                              • Espoo

                              #15
                              Omassa 540i:ssä on nuo Magnaflown 2.5" metallikennokatit, eikä ainakaan vakion kanssa ole ollut ongelmia. Kyllähän nuo hieman lämmittelyä vaativat, mutta eivät siinä määrin, että katsastuksessa olisi koskaan sanottu mitään. Kun nuo olivat aivan uudet, niin ensimmäisellä päästämittauksella häkä oli 0,08 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla, joten ainakin vakiossa toimivat täydellisesti.


                              Varmin tietysti aina ottaa päästöt jossain muualla, niin ei ole riskiä sille, että sattuu joku lasika katsastusmies, jolle ei kelpaa, jos 30min jonossa seisoneesta autosta ei saa hyväksyttyjä päästöjä minuutissa.
                              BMW 540iA Touring e39 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎