Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D kulkee heikosti maffin piuha paikallaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanneH3
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 13
    • Jyväskylä

    E39 530D kulkee heikosti maffin piuha paikallaan

    Menin tosiaan ostamaan tälläsen 530d vuosmallia -99. Noh, aikani ajeltua alkoi kyrsimään putkesta tuleva musta pilvi kiihdytellessä joten tilasin saksasta uuden ilmamassamittarin. Edellisessä oli numerosarjan loppuosa 468, sellaista en löytänyt joten uuden loppuosa on 527. Tästä luin foorumeilta että pitää dde päivittää ja tähän sain myös varmistuksen. Käytin auton ilmeisesti osaavalla pajalla jossa dde sai päivitystä, vanha part number 7785540, päivityksen jälkeen 8506675.

    No päivityksen jälkeen auto kulki silti paremmin maffin piuha irroitettuna vs. piuha paikallaan. Tästä lähdin pajalta kyselemään ja luettiin koodit, katottiin auto läpi ja oltiin ilmeisesti livedataa lähössä lukemaan, kunnes hän huomasi että "pre supply pressure" liian alhainen, oli muistaakseni tyhjäkäynnillä jotain 3,4 - 3,5 ja tästä syystä ei kuulemma voi livedataa käydä katsomassa. Kehotus oli vaihtaa tankinpumppu, sen tein ja ei vaikutusta joten vaihdoin varmuudeksi vielä pa-suodattimen ja kuskin alla olevan pumpun. Nyt kulkee vähän paremmin maffin piuha paikallaan mutta vielä empii ja selvää tehonpuutetta havaittaessa. Esimerkkinä paikalta lähdettäessä tuntuu että kaasu tulee viiveellä ja todella laiska kun taas maf piuha irti ja paikaltaan lappu lattiaan niin renkaat ulvoo.

    Mitäs tässä pitäis alkaa tekemään?

    Itse inpalla luettuna pre supply pressure 3.5-3.6 tyhjäkäynnillä ja ajossa 3-3.5 riippuen kaasujalasta. Tehojen kadotessa soll air mass 850 ja ist air mass tippuu 500-600
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Jos EGR on vielä käytössä, niin kokeile irottaa ja tulpata EGR-venttiilin alipaineletku.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JanneH3
      Newbiemmer
      • Sep 2020
      • 13
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Jos EGR on vielä käytössä, niin kokeile irottaa ja tulpata EGR-venttiilin alipaineletku.

      Tulpattu on. Onko kenelläkään tietoa tosta ohjelmistosta että onko oikea versio ja paljon pre supply pressure pitäisi olla?

      Comment

      • mie
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 218

        #4
        Originally posted by JanneH3 View Post
        Tulpattu on. Onko kenelläkään tietoa tosta ohjelmistosta että onko oikea versio ja paljon pre supply pressure pitäisi olla?
        Ohjelmistosta ei mitään hajua. Kyllä tuon esipaineen pitäs riittää, kannattaa vaihtaa korjaamoa jos eivät osaa livedataa lukea muka liianmatala paine
        en ymmärrä miten se voi vaikuttaa jos auto kerran käy. Luultavasti ovat jotenkin sössineet maffin koodauksen.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #5
          Maffin kanssa tuossa nyt joku ongelma on.
          Ja korjaamo jossa olet käyttänyt on jauhanu sulle pelkkää potaskaa

          Edit. Miten mä muistelen että eihän tommosessa oo esipaineelle edes mittausta?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • JanneH3
            Newbiemmer
            • Sep 2020
            • 13
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by mie View Post
            Luultavasti ovat jotenkin sössineet maffin koodauksen.
            Tätä mieltä itse ollut alusta lähtien, kenelläkään tietoa mikä se päivitetyn dde software number nyt pitäisi olla?
            Mistään foorumeilta en löytänyt että tuota 8506675 olisi jollain ollut. Tästäkin kysyin niin "auto ei lähtisi käyntiin jos olisi väärä versio sisällä"

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Nuo 7785540 ja 8506675 on DDE:n raudan osanumeroita, ei softaversioita.

              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #8
                Jos osanumero on bmw mukaan autoon kuuluva, väittäisin että sen pitäisi toimia varsin mallikkaasti ihan vaan laittamalla se paikalleen, ilman mitään koodailuja.

                Voihan se olla, että jossain bmw ohjeessa sanotaan että maf adaptaatio tms. Tulisi nollata mutta mitä koodaamista tommosessa oikein vois olla, voi viisaammat mullekkin kertoa?
                En jaksa mitään aiheeseen liittyviä tis yms. Dokumentteja kaivella tähän hätään.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Jos osanumero on bmw mukaan autoon kuuluva, väittäisin että sen pitäisi toimia varsin mallikkaasti ihan vaan laittamalla se paikalleen, ilman mitään koodailuja.

                  Voihan se olla, että jossain bmw ohjeessa sanotaan että maf adaptaatio tms. Tulisi nollata mutta mitä koodaamista tommosessa oikein vois olla, voi viisaammat mullekkin kertoa?
                  En jaksa mitään aiheeseen liittyviä tis yms. Dokumentteja kaivella tähän hätään.
                  Kun MAF:n tyyppi muuttui, muuttui myös DDE:n softa.

                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • JanneH3
                    Newbiemmer
                    • Sep 2020
                    • 13
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Nyt epäillään sitten ahtopuolta. Inpalla luettuna ahdot alhaiset, (alle 2000mbar kiihdyttäessä). Jos maf piuha kiinni niin paikaltaan lähtee todella vaivaisesti, mutta alkaa korkeammilla kierroksilla kulkemaan. Se alipaineletku vaihdettu, ei vaikuttanut vaikka huonolta näyttikin.
                    Seuraavaksi se magneettiventtiili turbon päässä vaihtoon vai imusarjasta se ahtopaineen tunnistin vai mikälie? Ei anna koodeja mistään. Sain sellaisen vinkin että kun paikallaan polkee jarrua muutamia kertoja ja perään vähän kaasua niin ääni pitäisi muuttua, ja niin muuttuukin. Eli vnt tanko siis ei voi olla jumissa?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎