Hieman taustaa:
tuli vaihdettua n. 1kk sitten E34:sen (käytössäni n. 6v) tilalle E39-koppanen
menopeli (520i, vm. 7/98), jolla nyt takana 87tkm ja niistä 3 tkm itse ajettuja.
Kyseessä Suomi-auto ja autolla yksi omistaja ennen meikäläistä. Huollot
tehty n. 13tkm välein Laakkosella/Hki (täältä auton myös ostin), joista
viimeisin n. 4tkm sitten suoritettu II-huolto. Katsastin auton 25.8. kuluvaa
vuotta ilman huomautuksia. Menovetenä käytän 98-okt (eroa 95:een nähden:
tasaisempi käynti, tehot paremmat sekä hieman pienempi kulutus).
Nyt kun alkuhuumasta on päässyt eroon ja autoon on "keskittynyt", niin
olen sen käytössä havainnut muutamia epäkohtia (vikoja, ominaisuuksia?).
Jos ao. kohtiin tietoa/kokemusta asiasta, niin vastaukset ovat enemmän kuin
tervetulleita:
1. Kylmänä tasakaasulla pientä nykimistä. Mistähän moinen? Ilmavuoto?
2. Myös kylmänä: tasaisessa kiihdytyksessä kierrosalueella 1000-2000 kuuluu
moottorista pientä sirinää. Hieman verrattavissa mm. M40-koneen
venttiiliääniin, joskin hieman terävämpää. Tyhjäkäynnillä ja suuremmilla
kierroksilla ei mitään ylimääräistä ääntä?
3. Kuskin penkin (jousitus?) kitisee vasemmalta puolelta. Rasvallako kuntoon?
4. Terävissä töyssyissä etupäästä kuuluu nirskaus. Iskari, tukivarsi vai mikä?
5. n. 110km/h vauhdissa tuntuu pientä tärinää (ei häiritsevä). Liittyyköhän
kohtaan 3?
6. Sisämelu ihmetyttää (ei kyse rengasäänistä): kierrosten noustessa n. 2500
sisään kantautuu ihmeen voimakkaasti mm. moottorin äänet! E34:ssa moista
ei esiintynyt. Ilmeisesti ääntä lisää myös mahdollinen pakarin vuoto, sillä
seistyään n. pari tuntia pönttö (keskimmäinen?) pitää hieman möreämpää
ääntä n. 30 sek ajan heti käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen
tyhjäkäynnillä ollessaan ääni vähenee ja muuttuu mielestäni normaaliksi.
7. Vaihteisto hieman jäykkä eli välillä vaihteen vaihtamiseen joutuu
keskittymään ihan kunnolla, jotta napsahtaisi pykälään? Kytkin kyllä
tuntuisi olevan ok.
Ja loppuun otsikonmukainen kysymys:
Mitä odotettavissa eli mitä tekniikan puolesta on tulossa lähiaikoina vaihtoon
tms.? Ilmeisesti tuo vesipumppu on suht vaihtovalmista tavaraa n. 100tkm
kohdalla, mitä muuta? Miten kestää E39:n kytkin, laatikko, perä jne.
normaalissa seka-ajossa?
tuli vaihdettua n. 1kk sitten E34:sen (käytössäni n. 6v) tilalle E39-koppanen
menopeli (520i, vm. 7/98), jolla nyt takana 87tkm ja niistä 3 tkm itse ajettuja.
Kyseessä Suomi-auto ja autolla yksi omistaja ennen meikäläistä. Huollot
tehty n. 13tkm välein Laakkosella/Hki (täältä auton myös ostin), joista
viimeisin n. 4tkm sitten suoritettu II-huolto. Katsastin auton 25.8. kuluvaa
vuotta ilman huomautuksia. Menovetenä käytän 98-okt (eroa 95:een nähden:
tasaisempi käynti, tehot paremmat sekä hieman pienempi kulutus).
Nyt kun alkuhuumasta on päässyt eroon ja autoon on "keskittynyt", niin
olen sen käytössä havainnut muutamia epäkohtia (vikoja, ominaisuuksia?).
Jos ao. kohtiin tietoa/kokemusta asiasta, niin vastaukset ovat enemmän kuin
tervetulleita:
1. Kylmänä tasakaasulla pientä nykimistä. Mistähän moinen? Ilmavuoto?
2. Myös kylmänä: tasaisessa kiihdytyksessä kierrosalueella 1000-2000 kuuluu
moottorista pientä sirinää. Hieman verrattavissa mm. M40-koneen
venttiiliääniin, joskin hieman terävämpää. Tyhjäkäynnillä ja suuremmilla
kierroksilla ei mitään ylimääräistä ääntä?
3. Kuskin penkin (jousitus?) kitisee vasemmalta puolelta. Rasvallako kuntoon?
4. Terävissä töyssyissä etupäästä kuuluu nirskaus. Iskari, tukivarsi vai mikä?
5. n. 110km/h vauhdissa tuntuu pientä tärinää (ei häiritsevä). Liittyyköhän
kohtaan 3?
6. Sisämelu ihmetyttää (ei kyse rengasäänistä): kierrosten noustessa n. 2500
sisään kantautuu ihmeen voimakkaasti mm. moottorin äänet! E34:ssa moista
ei esiintynyt. Ilmeisesti ääntä lisää myös mahdollinen pakarin vuoto, sillä
seistyään n. pari tuntia pönttö (keskimmäinen?) pitää hieman möreämpää
ääntä n. 30 sek ajan heti käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen
tyhjäkäynnillä ollessaan ääni vähenee ja muuttuu mielestäni normaaliksi.
7. Vaihteisto hieman jäykkä eli välillä vaihteen vaihtamiseen joutuu
keskittymään ihan kunnolla, jotta napsahtaisi pykälään? Kytkin kyllä
tuntuisi olevan ok.
Ja loppuun otsikonmukainen kysymys:
Mitä odotettavissa eli mitä tekniikan puolesta on tulossa lähiaikoina vaihtoon
tms.? Ilmeisesti tuo vesipumppu on suht vaihtovalmista tavaraa n. 100tkm
kohdalla, mitä muuta? Miten kestää E39:n kytkin, laatikko, perä jne.
normaalissa seka-ajossa?
Comment