Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: mitä odotettavissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkoM
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 14
    • Kuopio

    E39: mitä odotettavissa?

    Hieman taustaa:
    tuli vaihdettua n. 1kk sitten E34:sen (käytössäni n. 6v) tilalle E39-koppanen
    menopeli (520i, vm. 7/98), jolla nyt takana 87tkm ja niistä 3 tkm itse ajettuja.
    Kyseessä Suomi-auto ja autolla yksi omistaja ennen meikäläistä. Huollot
    tehty n. 13tkm välein Laakkosella/Hki (täältä auton myös ostin), joista
    viimeisin n. 4tkm sitten suoritettu II-huolto. Katsastin auton 25.8. kuluvaa
    vuotta ilman huomautuksia. Menovetenä käytän 98-okt (eroa 95:een nähden:
    tasaisempi käynti, tehot paremmat sekä hieman pienempi kulutus).

    Nyt kun alkuhuumasta on päässyt eroon ja autoon on "keskittynyt", niin
    olen sen käytössä havainnut muutamia epäkohtia (vikoja, ominaisuuksia?).
    Jos ao. kohtiin tietoa/kokemusta asiasta, niin vastaukset ovat enemmän kuin
    tervetulleita:

    1. Kylmänä tasakaasulla pientä nykimistä. Mistähän moinen? Ilmavuoto?
    2. Myös kylmänä: tasaisessa kiihdytyksessä kierrosalueella 1000-2000 kuuluu
    moottorista pientä sirinää. Hieman verrattavissa mm. M40-koneen
    venttiiliääniin, joskin hieman terävämpää. Tyhjäkäynnillä ja suuremmilla
    kierroksilla ei mitään ylimääräistä ääntä?
    3. Kuskin penkin (jousitus?) kitisee vasemmalta puolelta. Rasvallako kuntoon?
    4. Terävissä töyssyissä etupäästä kuuluu nirskaus. Iskari, tukivarsi vai mikä?
    5. n. 110km/h vauhdissa tuntuu pientä tärinää (ei häiritsevä). Liittyyköhän
    kohtaan 3?
    6. Sisämelu ihmetyttää (ei kyse rengasäänistä): kierrosten noustessa n. 2500
    sisään kantautuu ihmeen voimakkaasti mm. moottorin äänet! E34:ssa moista
    ei esiintynyt. Ilmeisesti ääntä lisää myös mahdollinen pakarin vuoto, sillä
    seistyään n. pari tuntia pönttö (keskimmäinen?) pitää hieman möreämpää
    ääntä n. 30 sek ajan heti käynnistyksen jälkeen. Tämän jälkeen
    tyhjäkäynnillä ollessaan ääni vähenee ja muuttuu mielestäni normaaliksi.
    7. Vaihteisto hieman jäykkä eli välillä vaihteen vaihtamiseen joutuu
    keskittymään ihan kunnolla, jotta napsahtaisi pykälään? Kytkin kyllä
    tuntuisi olevan ok.

    Ja loppuun otsikonmukainen kysymys:
    Mitä odotettavissa eli mitä tekniikan puolesta on tulossa lähiaikoina vaihtoon
    tms.? Ilmeisesti tuo vesipumppu on suht vaihtovalmista tavaraa n. 100tkm
    kohdalla, mitä muuta? Miten kestää E39:n kytkin, laatikko, perä jne.
    normaalissa seka-ajossa?
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    #2
    Kohtaan 5 löydät vastaukset tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=6225
    Taitaa olla jo parikymmentä sivullista keskustelua asiasta...
    Ei liittyne kuskin penkkiin mitenkään. Bemarin penkit kitisevät jousistaan iän myötä. Rasvausohjeita löytyy netistä eri puolilta maailmaa mutta eiköhän se ilman ohjeitakin suju.

    Mitä tulee melutasoon, niin E39 oli koeajossa TM:ssa hiljaisin koskaan mitattu auto!

    Muuten ei tuolla historialla ja kilometreillä luulisi suurempia ongelmia tulevan. Normaalien kulutusosien uusintaa lähinnä.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • BimmerBoy
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 67

      #3
      Minulla oli aikoinaan E46, jossa ihmettelin samaa pakoputken "pörinää" kun auton starttasi. Huollossa (Herttoniemen Laakkonen) sanoivat, että se kuuluu asiaan. En nyt muista, mistä se sanoi sen suorannaisesti johtuvan, mutta uskoin selityksen. Lisäksi se sanoi siinä olevan ruostumattomasta teräksestä tehty putkisto, joka ei kovin helposti ala vuotamaan.

      Comment

      • red devil
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1846
        • monaco

        #4
        3. Kuskin penkin (jousitus?) kitisee vasemmalta puolelta. Rasvallako kuntoon?

        ole varovainen kuskin penkin alla olevien johtosarjojen kanssa...pienikin kosketus ja syttyy airbag valo palamaan...itellä kävi juuri näin imuroidessa penkin alta...kuulemma käynyt monelle muullekkin...kuulemma tyyppivika
        peliähän se vain on mitä elämäksi kutsutaan...

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by MarkoM
          6. Sisämelu ihmetyttää (ei kyse rengasäänistä
          Vaikea tietää miten meluisa tuo sinun yksilö on, mutta ennen 9/98 tehdyt E39:it ovat moottorin ääneltään (ja muutenkin) meluisampia kuin uudemmat, joten kyseessä voi olla "ominaisuus".
          E39 528iA

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎