Announcement

Collapse
No announcement yet.

523/E39 (1996) valomoduuli vaihdettu - uusi outo merkki mittaristossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • handelsbank
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 18

    523/E39 (1996) valomoduuli vaihdettu - uusi outo merkki mittaristossa

    Onkohan kenellä tietoa, että mikäköhän piste mittaristooni ilmestyi matkamittarin ja trippimittarin lukujen väliin valo-/LCM-moduulin vaihdon yhteydessä? Piste on selvästi ympyrän muotoinen, eli siis isompi kuin mitä trippimittarin kilometrien ja 100m välissä oleva piste.

    Moduulin vaihto ja koodaus onnistui kuulemma hyvin ja valot tuntuisivat toimivan normaalisti. Ainoa ehkä merkittävä asia oli, että edellisen boksin SW (ilm. software) oli 1.0 ja uuden 1.2.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Se piste kertoo mittarin ruuvauksesta eli valomodulisssa ja mittaristossa on nyt erilaiset kilometrilukemat ja erilainen auton koodi eikä "keskustelu" mittarin ja valomodulin välillä toimi. En tiedä pitääkö valomodulikin olla uusi jotta sen koodaus onnistuu, vanhaa mittariahan ei saa kokonaan uudelleenkoodattua normaalissa BMW-huoltoliikkeessä, mittarinruuvaajilla se ehkä onnistuu. Vai vaihdettiinko sinulle käyttämätön valomoduli? Sitten koodaus ei ole onnistunut.
    E39 528iA

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Originally posted by TJJ
      Vanhaa mittariahan ei saa kokonaan uudelleenkoodattua normaalissa BMW-huoltoliikkeessä, mittarinruuvaajilla se ehkä onnistuu.
      Onko tuo ihan 105% varma, että Suomen BMW:llä eivät saa käytettyä mittaristoa uudelleenkoodattua? Tuolta sakemannien palsoilta kun lukee, niin kyllä siellä väittävät BMW-NL:n tehneen homman onnistuneesti.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by KFZ-Koenig
        Onko tuo ihan 105% varma, että Suomen BMW:llä eivät saa käytettyä mittaristoa uudelleenkoodattua? Tuolta sakemannien palsoilta kun lukee, niin kyllä siellä väittävät BMW-NL:n tehneen homman onnistuneesti.
        Eivät saa koodattua muidenkaan maiden BMW:eillä, en ole ainakaan mistään tuollaista lukenut. Millä palstalla tuo juttu on? Lähetä linkki. Ja kyse on siis kokonaan uudelleenkoodaamisesta niin, että myös tuo piste sammuu ja kilometrit tallentuu oikein. Osittainen koodaushan onnistuu niin, että mittari toimii vaikka olisi ollut erilaisessa autossa (man/autovaihteet).
        E39 528iA

        Comment

        • handelsbank
          Newbiemmer
          • Jun 2005
          • 18

          #5
          Kiitoksia tiedoista

          Toisin sanoen, valolla ei ole mitään merkitystä, kunhan on myyntivaiheessa näyttää kuitti, että valomoduuli on vaihdettu huollossa, josta ostaja voi tarvittaessa tarkistaa asian, jos epäilee, että valo palaisi sen vuoksi, että lukemia on muuteltu itse.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Jos ostit uuden valomodulin sinulla on oikeus, ja oikeastaan velvollisuuskin vaatia kilometrimäärien synkronointia. Nimittäin tuon "keltaisen pallon" löytää edestään viimeistään silloin kun tarjoat autoa vaihdossa liikkeeseen. Olipa selitys mikä tahansa se ei enään kelpaa. Kuka nimittäin tietää paljonko autollasi on ajettu valon syttymisen jälkeen...ilmeisesti Hyvin, Hyvin vähän...?
            Eli käy pikaisesti vaatimassa tuon systeemin synkronointia, mikäli takana ei ole piilottaa tästä eteenpäin tulevia kilometrejä. Myynti on joka tapauksessa erittäin vaikeaa tämän jälkeen.

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by TJJ
              Eivät saa koodattua muidenkaan maiden BMW:eillä, en ole ainakaan mistään tuollaista lukenut. Millä palstalla tuo juttu on? Lähetä linkki. Ja kyse on siis kokonaan uudelleenkoodaamisesta niin, että myös tuo piste sammuu ja kilometrit tallentuu oikein. Osittainen koodaushan onnistuu niin, että mittari toimii vaikka olisi ollut erilaisessa autossa (man/autovaihteet).
              Tuolla ainakin http://www.7-forum.com/forum/showthread.html?t=29973
              tyyppi väittää bemarin koodanneen alle 30€:lla mittariston niin, että kaikki vanhat tiedot on saatu uuteen. En ole kysynyt tolta tyypiltä henkilökohtaisesti tarkoittiko kaikki todellakin 100%:sti kaikkea, vaan sen takia haluankin tietää eivätkö Suomessa halua koodata käytettyjä mittaristoja esim. ruuvauksen estämiseksi. Olisi mun mielestä jotenkin uskomatonta, jos mittarinruuvaajat osaisivat tehdä jotain mitä BMW-liikkeessä ei DIS:llä voisi tehdä.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Minä olen elänyt siinä käsityksessä että valomoduliin saadaan siirrettyä mittariston kilometrimäärä(=synkronoitua), mutta toisinpäin tämä ei onnistuisi?

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by KFZ-Koenig
                  Tuolla ainakin http://www.7-forum.com/forum/showthread.html?t=29973
                  tyyppi väittää bemarin koodanneen alle 30€:lla mittariston niin, että kaikki vanhat tiedot on saatu uuteen. En ole kysynyt tolta tyypiltä henkilökohtaisesti tarkoittiko kaikki todellakin 100%:sti kaikkea, vaan sen takia haluankin tietää eivätkö Suomessa halua koodata käytettyjä mittaristoja esim. ruuvauksen estämiseksi. Olisi mun mielestä jotenkin uskomatonta, jos mittarinruuvaajat osaisivat tehdä jotain mitä BMW-liikkeessä ei DIS:llä voisi tehdä.
                  Joo mutta eikös tuossa ole kyse uudesta M5-mittarista? Ei siinä ainakaan mainita, että se oli käytetty. Eihän DIS:illä voi ruuvata mittariakaan ja silti se onnistuu noilta ruuvaajilta, samoin onnistuu TV-modulin muuttaminen näkymään ajon aikana eikä sekään onnistu DIS:illä jne. Tuon koodauksen estää mittarin muistipiiri joka on vain kerran kirjoitettava ja kun siellä on jonkun auton koodiavain ei siihen enää saa toista tilalle. Mutta miten tuo sitten oikeasti on, onko se piiri kuitenkin joku eeprom jonka voi tyhjätä ja ohjelmoisiko DIS sen sitten? Tai voisiko sen tilalle vaihtaa tyhjän piirin? Vai pitääkö se olla jotenkin alustettu jotta DIS sen hyväksyy? Noista jutuista ei tietoa löydy.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Minä olen elänyt siinä käsityksessä että valomoduliin saadaan siirrettyä mittariston kilometrimäärä(=synkronoitua), mutta toisinpäin tämä ei onnistuisi?
                    Siirto onnistuu myös mittariin jos se on uusi = koodaamaton (tai tehtaalla valmiiksi juuri siihen autoon koodattu). Eli oikean lukeman saa säilytettyä jos jompikumpi noista on ehjänä, sitten jos molemmat pitää vaihtaa alkaa lukema nollasta.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Joo mutta eikös tuossa ole kyse uudesta M5-mittarista? Ei siinä ainakaan mainita, että se oli käytetty. Eihän DIS:illä voi ruuvata mittariakaan ja silti se onnistuu noilta ruuvaajilta, samoin onnistuu TV-modulin muuttaminen näkymään ajon aikana eikä sekään onnistu DIS:illä jne. Tuon koodauksen estää mittarin muistipiiri joka on vain kerran kirjoitettava ja kun siellä on jonkun auton koodiavain ei siihen enää saa toista tilalle. Mutta miten tuo sitten oikeasti on, onko se piiri kuitenkin joku eeprom jonka voi tyhjätä ja ohjelmoisiko DIS sen sitten? Tai voisiko sen tilalle vaihtaa tyhjän piirin? Vai pitääkö se olla jotenkin alustettu jotta DIS sen hyväksyy? Noista jutuista ei tietoa löydy.
                      Mittariston piiri on EEPROMmi ja sen noi mittarinruuvaajat koodaa uusiksi ja ton koodiavaimen ne kait saa kaiveltua softilla esiin taikka softat tekee uuden sinne. Ainoo mittaristo E39:ssä, missä menee piirinvaihdoksi tossa tapauksessa, on karvahattu-ajotietokoneella varustettu mittaristo (lue: ulkolämpötilanäyttö siinä keskellä), muut mittaristot ruuvataan PC:llä diag.plugin kautta softalla. Mä luulen, että DISsistä on joko estetty tollaset uudelleenkoodaukset taikka sitten ne ei korjaamoilla halua taikka osaa tehdä tollasia juttuja.
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Siis tokihan uuteen/kirjoittamattomaan mittariin saadaan saadaan siirrettyä kilometri ym.tiedot joko vanhasta mittaristosta tai LCM:stä. Juuri tätä vartenhan nuo kilometrilukemat tallentuu tuohon LCM:ään jotta totaalisesti pimentyneen mittarin tilalle vaihdettavaan uuteen mittariin saadaan auton oikeat tiedot kopioitua(tai uudemmasta "salmiakki"avaimesta). Mikäli molemmat+uudemmassa myös avain ovat pimeät=lukukelvottomat, alkaa km-lukemat nollasta. Mittaristossa on tai ainakin pitäisi olla kertakirjoitettavat piirit, joten ainakaan minä en käsitä miten tuo km-lukema voitaisiin vaihtaa ilman uutta mittaristoa. Valonohjausboxissa sitä vastoin pitäisi olla uudelleen kirjoitettava, ajokilsat tallentava muistipiiri, joten LCM:ään tuo kilometrirukkaus pitäisi onnistua. Tässä voi olla jotain vuosimallieroa, mutta näin pitäisi mennä ainakin 8/98-vanhemmissa.
                        Voi olla että puhun BS:kin, mutta ainakin minun myymiä voloboxeja on uudelleen synkronoitu. Toisaalta yhtään tapausta en tunne jossa mittarin kilometrit olisi voitu vanhasta mittarista muuttaa...paitsi siis ostamalla uuden mittarin ja kopioimalla sinne ihan minkä tahansa kilometrilukeman joka on ensin muutettu LCM:ään?
                        Last edited by Hemi; 09-09-2005, 22:18.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by jartsa02
                          Mittariston piiri on EEPROMmi ja sen noi mittarinruuvaajat koodaa uusiksi ja ton koodiavaimen ne kait saa kaiveltua softilla esiin taikka softat tekee uuden sinne. Ainoo mittaristo E39:ssä, missä menee piirinvaihdoksi tossa tapauksessa, on karvahattu-ajotietokoneella varustettu mittaristo (lue: ulkolämpötilanäyttö siinä keskellä), muut mittaristot ruuvataan PC:llä diag.plugin kautta softalla. Mä luulen, että DISsistä on joko estetty tollaset uudelleenkoodaukset taikka sitten ne ei korjaamoilla halua taikka osaa tehdä tollasia juttuja.
                          BMW Scanner ehkä osaa jotain tuollaista, osa painikkeista ainakin sisältää juuri sopivia tekstejä "change fgstnr": http://www.gsmunlock.com/equipment/cars/IKE2.gif
                          E39 528iA

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            BMW Scanner ehkä osaa jotain tuollaista, osa painikkeista ainakin sisältää juuri sopivia tekstejä "change fgstnr": http://www.gsmunlock.com/equipment/cars/IKE2.gif
                            Joo, tuo BMW scanner on just kilometrienruuvaussofta näihin uudempiin vehkeisiin.
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #15
                              Originally posted by jartsa02
                              Mä luulen, että DISsistä on joko estetty tollaset uudelleenkoodaukset taikka sitten ne ei korjaamoilla halua taikka osaa tehdä tollasia juttuja.
                              Saksan foorumeilla oli pari vuotta sitten yleinen keskustelunaihe se, että juuri BMW olisi jättänyt tahalleen takaportin mittaristoon ja BMW-liikkeissä olisivat siistineet kilometrejä vaihtoautoihin ja huoltokirjoja + leimasimiahan heillä jo muutenkin on. Tuosta nyt ei ole kellään aukotonta faktaa näyttää, mutta useampi BMW-Niederlassungin kautta kiertänyt auto omasi foorumilaisten omien kokemusten mukaan hämärän historian ja historia oli hämärtynyt juuri liikkeessä seisomisen aikana.

                              Ehkä tuo on urbaanilegendaa ehkä ei...
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎