Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i m62b44tu tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stuntman
    BTCF Member
    • Jul 2020
    • 22
    • Helsinki

    E39 540i m62b44tu tyhjäkäynti

    Eli tyhjäkäynti liian korkea n.770rpm.

    Adaptaation nollauksen jälkeen normaali n.550rpm, noin 10 kilometrin ajon jälkeen taas nousee 700-800rpm.

    -inpan livedatassa ei mitään ihmeellistä
    -ainut vikakoodi 141 eli ilmastoinnin flekti ei toimi
    -akun jännite 13.6V (uusi akku)
    -imuvuotoja ei ole

    Voisko olla maf viallinen?
    E39 540iA sedan -99
    Ex: E39 530iA sedan -01
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Paljonko sisälämpötilan pyynti. Huomasin omassa M62b35 kun nosti sisälämpöjen pyynnin yli 28c niin nostaa joutokäyntiä 700-750rpm.

    Comment

    • Stuntman
      BTCF Member
      • Jul 2020
      • 22
      • Helsinki

      #3
      Olisko 22, tosin ei vaikutusta vaikka sammuttaa lämppärin kokonaan.
      E39 540iA sedan -99
      Ex: E39 530iA sedan -01

      Comment

      • Jalizio
        BTCF Member
        • Apr 2015
        • 31
        • Hamina

        #4
        Itsellä katalysaattoreiden poiston jälkeen hieman samanlaiset "ongelmat", eli käynnistäessä kierrokset ok, pienen ajon jälkeen jää "leijumaan" suht korkealle, alle 1krpm kuitenkin. Yrittääkö auto sitten saada seosta kohdalleen :think. En tiedä oliko suoranainen apu kysymykseen mutta ajattelin tuoda oman kokemuksen esille.
        E30 325i Marrakeshbraun mtech 2 M50B30, 701hp/964nm 1.8bar e85 -88
        E87 120dA Lemansblau Msport -08
        E34 535i mtech Diamantschwarz -91

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Ei ecu nyt vaan yrittäisi saada akkua ladattua enemmän. 13.6v on vähän matala jännite. Ecu pystyy nostamaan tyhjäkäyntiä sinne ~750rpm kun haluaa enemmän latausta.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Stuntman
            BTCF Member
            • Jul 2020
            • 22
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Ei ecu nyt vaan yrittäisi saada akkua ladattua enemmän. 13.6v on vähän matala jännite. Ecu pystyy nostamaan tyhjäkäyntiä sinne ~750rpm kun haluaa enemmän latausta.
            Tänään 300km ajon jälkeen jännite 12,7V. Siis toimiiko tämä nyt niin että mitä täydempi akku
            sitä matalampi latausjännite vai pitäiskö jännitteen olla aina auton käydessä 13-14V ?
            Jännite katsottu mittarin salavalikosta.


            Salavalikon jännite onkin 0,5V pienempi kuin akusta suoraan mitattu.
            Last edited by Stuntman; 11-02-2021, 14:51.
            E39 540iA sedan -99
            Ex: E39 530iA sedan -01

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Stuntman View Post
              Tänään 300km ajon jälkeen jännite 12,7V. Siis toimiiko tämä nyt niin että mitä täydempi akku
              sitä matalampi latausjännite vai pitäiskö jännitteen olla aina auton käydessä 13-14V ?
              Jännite katsottu mittarin salavalikosta.


              Salavalikon jännite onkin 0,5V pienempi kuin akusta suoraan mitattu.
              Näissä ei ole älykästä akun latauksen hallintaa kuten esim E60, joten ei pitäisi kyllä noin alas jännitteen laskea, jos kaikki on kunnossa. Itsellä myös hieman matalat jännitteet omassa, joten aika usein nostaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm juuri lataamisen takia (tämän näkee inpalla). Laturissahan se ongelma omassa on, mutta kun toimii noinkin niin en ole jaksanut asialle tehdä mitään.

              Se 0,5V ero on ihan normaali, mutta silti se tarkoittaa ~13.2V, joka on kyllä turhan matala. Muistaakseni minimiksi korjausoppaassa sanottiin 13.8V. Kannattaa muistaa, että normaalin lyijyakun suositeltu latausjännite on yleensä se 14.4V @20C. Talvella pitäisi olla korkeampi, että saadaan akku täyteen. Esim. E60 nostaa pakkasella jännitettä kun akku ei ole täynnä. Näissä ei toki sellaista ominaisuutta ole. Matalat jännitteet on pakkasella ongelma kun akku ei tule täyteen.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Stuntman
                BTCF Member
                • Jul 2020
                • 22
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Näissä ei ole älykästä akun latauksen hallintaa kuten esim E60, joten ei pitäisi kyllä noin alas jännitteen laskea, jos kaikki on kunnossa. Itsellä myös hieman matalat jännitteet omassa, joten aika usein nostaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm juuri lataamisen takia (tämän näkee inpalla). Laturissahan se ongelma omassa on, mutta kun toimii noinkin niin en ole jaksanut asialle tehdä mitään.

                Se 0,5V ero on ihan normaali, mutta silti se tarkoittaa ~13.2V, joka on kyllä turhan matala. Muistaakseni minimiksi korjausoppaassa sanottiin 13.8V. Kannattaa muistaa, että normaalin lyijyakun suositeltu latausjännite on yleensä se 14.4V @20C. Talvella pitäisi olla korkeampi, että saadaan akku täyteen. Esim. E60 nostaa pakkasella jännitettä kun akku ei ole täynnä. Näissä ei toki sellaista ominaisuutta ole. Matalat jännitteet on pakkasella ongelma kun akku ei tule täyteen.
                Kiitokset hyvästä infosta.

                Täytyy nyt vaihtaa ensin laturiin jännitteensäädin ennen ku ostaa kokonaan uuden laturin. Nyt ajon jälkeen mittailin akun jännitteen auto sammuksissa, niin akku ei lähelläkään täynnä (12,2V).
                E39 540iA sedan -99
                Ex: E39 530iA sedan -01

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2730
                  • .fi

                  #9
                  Originally posted by Stuntman View Post
                  Täytyy nyt vaihtaa ensin laturiin jännitteensäädin ennen ku ostaa kokonaan uuden laturin.
                  Näissä kun on vesijäähdytetty laturi, ei jännitteensäädintäkään niin vain vaihdetakkaan, vaikka jostain semmoisen löytäisikin.
                  Itse arpoisin koko laturin vaihtoon, ja vanhan sitten kunnost(utt)aisin hyllyyn, jos vaikka uus (tarvike?) ei pitkään kestäisikään.

                  edit: rikkinäisenä näitä latureita kyllä löytyy, että jos jotenkuten toimiva Bosch on nyt vielä paikoillaan, niin kannattanee pantiksi ostaa joku oikeasti rikkinäinen panttia halvemmalla..
                  Last edited by aae30; 11-02-2021, 23:59.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • Stuntman
                    BTCF Member
                    • Jul 2020
                    • 22
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by aae30 View Post
                    Näissä kun on vesijäähdytetty laturi, ei jännitteensäädintäkään niin vain vaihdetakkaan, vaikka jostain semmoisen löytäisikin.
                    Itse arpoisin koko laturin vaihtoon, ja vanhan sitten kunnost(utt)aisin hyllyyn, jos vaikka uus (tarvike?) ei pitkään kestäisikään.

                    edit: rikkinäisenä näitä latureita kyllä löytyy, että jos jotenkuten toimiva Bosch on nyt vielä paikoillaan, niin kannattanee pantiksi ostaa joku oikeasti rikkinäinen panttia halvemmalla..
                    Paikoillaan on nyt joku halpa tarvike, en muista merkkiä. Entinen omistaja on vaihtanut sen, ajettu n.10000km ja nyt jo paskana. Kyllä niitä uusia säätimiä löytyy muutamalla kympillä. Joo se laturin päätylevy on ilmeisesti liimattu kiinni, lieneeko lähtee sit ehjänä irti.
                    Varmaan pitemmän päälle parempi laittaa tehdaskorjattu Bosch kun ei noista halvoista tarvike latureista tiedä.
                    E39 540iA sedan -99
                    Ex: E39 530iA sedan -01

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 531
                      • Finland Rovaniemi

                      #11
                      Olisiko tuo ohjelmallisesti muutettu. Ohjeethan on Dississä. Itse toki haluaisin juurikin korkeamman tyhjäkäynnin...mutta ei ole vielä jaksanut perehtyä.

                      Siis Tissistä piti sanomani

                      Service information, engine m62

                      E38, E39 / M62 with DME 5.2.1

                      Increasing idle speed with DIS E38 E39 M62

                      Saa kai kikkailemalla muutenkin tyhjäkäynnin ylös, jos huijaa ecua luulemaan ilmastoinnin olevan koko ajan päällä. Joka tapauksessa saattaa olla tarkoituksellisesti tehty, jos ilmiö ei tullut yhtäkkiä.
                      Last edited by jaskap; 14-02-2021, 10:11.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • Stuntman
                        BTCF Member
                        • Jul 2020
                        • 22
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Ei ecu nyt vaan yrittäisi saada akkua ladattua enemmän. 13.6v on vähän matala jännite. Ecu pystyy nostamaan tyhjäkäyntiä sinne ~750rpm kun haluaa enemmän latausta.
                        Laturi vaihdettu, nyt latausjännite akusta mitattuna 14,4 V.
                        Tyhjäkäyntikin on nyt normaali n. 530rpm.
                        Eli luultavasti oli laturista jännitteensäädin korkannut.
                        E39 540iA sedan -99
                        Ex: E39 530iA sedan -01

                        Comment

                        • toNmbbA
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2009
                          • 2330
                          • Espoo

                          #13
                          Täytyy omasta katsoa kans latausjännite, tyhjäkäynti noin 900rpm. :think

                          Edit*

                          13.6 näyttää latausjännitettä. Voisiko tässäkin siis syynä olla liian alhainen jännite? Lisätään vielä että kylmänä tyhjäkäynti vähän hyppii.
                          Last edited by toNmbbA; 25-02-2021, 06:20.
                          Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                          Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                          Comment

                          • Stuntman
                            BTCF Member
                            • Jul 2020
                            • 22
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by toNmbbA View Post
                            Täytyy omasta katsoa kans latausjännite, tyhjäkäynti noin 900rpm. :think

                            Edit*

                            13.6 näyttää latausjännitettä. Voisiko tässäkin siis syynä olla liian alhainen jännite? Lisätään vielä että kylmänä tyhjäkäynti vähän hyppii.
                            Jos ton 13.6 mittasit suoraan akulta niin liian matalahan se on.
                            Mulla oli kans maksimissaan akulta mitattuna toi 13.6V , ei ladannut koskaan akkua
                            täyteen.
                            E39 540iA sedan -99
                            Ex: E39 530iA sedan -01

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Stuntman View Post
                              Laturi vaihdettu, nyt latausjännite akusta mitattuna 14,4 V.
                              Tyhjäkäyntikin on nyt normaali n. 530rpm.
                              Eli luultavasti oli laturista jännitteensäädin korkannut.
                              Tai sitten ongelmia niiden diodien kanssa, ne näistä vesijäähytetyistä latureista yleensä menee. Pääasia, että tuli kuntoon.

                              Originally posted by toNmbbA View Post
                              Täytyy omasta katsoa kans latausjännite, tyhjäkäynti noin 900rpm. :think

                              Edit*

                              13.6 näyttää latausjännitettä. Voisiko tässäkin siis syynä olla liian alhainen jännite? Lisätään vielä että kylmänä tyhjäkäynti vähän hyppii.
                              Voi hyvin olla, inpalla pitäisi nähdä johtuuko tuosta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎