Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39, ohjaus jumittaa ja kolisee käännettäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomiitti1
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 4
    • Helsinki

    E39, ohjaus jumittaa ja kolisee käännettäessä

    Mieltäni askarruttaa mitä mahdollisesti tapahtui vuoden -96 e39 520i autoni ohjaukselle joka ilman mitään ennakkovaroitusta rupesi laittamaan vastaan käännyttäessä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ajaa risteys suoraksi jonne tie onneksi jatkui.

    Eli suoralla tiellä ilman töyssyjä normaalisti ajaen ohjaus meni jotenkin lukkoon. Oletan, että jotakin kriittistä on irronnut ja jumittanut ohjauskoneiston. Sain onneksi auton turvallisesti pysäköityä ja kokeillessani auto pois päältä ohjausta, eli ilman ohjaustehostinta, kuului edestä kolinaa rattia vasemmalle käännettäessä. Muutoin olen lukenut kaikki palstan etupään korjausta ja alustaa koskevat asiat ja mielessäni pyörii voisiko kyseessä olla hammastangon/ohjausvaihteen hajoaminen? Tähän asti alusta ollut loistavassa kunnossa, eikä ohjauksessa ole ollut mitään klappia tai muuta ylimääräistä.

    Yksinkertaisesti todella hämärä juttu. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta, tai yksinkertaisesti yhtään hajua mitä on mahdollisesti tapahtunut?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    pumppu tai hihna kaputt...

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #3
      Originally posted by Hemi
      pumppu tai hihna kaputt...
      Eikös hihnan mukana lamaantuis koko kone?
      JA ennen pumpun rikkoontumista kuuluu kova ujellus?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        oletko tsekannut ohjaustehostimen hihnan....?

        Comment

        • tomiitti1
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 4
          • Helsinki

          #5
          Tervehdys ja kiitos vaivannäöstä.
          Eli ohjaustehostin toimi mielestäni aivan kuten piti. Tämän päättelin siitä, että tehostus tuli päälle kun auton käynnisti. Auton käydessä ei kuulunut mitään ylimääräistä, mutta rattia käännettäessä vasemmalle tuli ns. "pykälä", johon ratti pysähtyi (oikealle käännettäessä en huomannut ongelmaa). Paikallani ollessa kääntelin varovasti rattia, jolloin "pykälän" ympärillä kuului kolahdus ja hankautumisen kaltaista ääntä. Väkisin en rattia vasempaan viitsinyt vääntää, joten varmaa ei ole kääntyykö ratti pykälän yli, vai pysähtyykö se siihen kuin seinään. Eli mitähän muita vaihtoehtoja tulee mieleen? Kuten sanoin niin todella hämärä case.

          Auto nyt kuitenkin seisoo maanantaihin niillä sijoillaan, kunnes siirrän sen hinausauton avustuksella johonkin huoltamoon. Onko vinkkejä mihin kannataisi viedä? Tapiolan-Esso, Bemu (vähän kaukana), Hupi-Auton Rännäri, Laakkonen, joku muu mikä?

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Ootko katellut sinne pyöränkaarien sisään, kun pyörät tapissa tai auton alle, jos sattuis näkymään jotain tavallisesta poikkeavaa?
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • MKLa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 62

              #7
              Oliskoon mahdollisesti raidetanko/ohjausvaihde paketissa jotain hämminkiä?? Eikön näitä ole vaihdettu etupään tärinöiden vuoksi?
              Ex 525 dat -07
              Ex 530 dat -99

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Originally posted by Hemi
                oletko tsekannut ohjaustehostimen hihnan....?
                Eikös tuon hihnan myötä pimenisi vesipumppu, laturi yms? Kaverihan ei maininnut mitään moottorin/koko auton väsähtämisestä! kantsis vähän miettiä ennenkuin kirjottelee hakuammunnalla mahdollisia vikakohteita...

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Kerran oli vastaavat oireet eräässä toisessa autossa ja kauan etsittiin vikaa. Vika löytyi lopulta jumittavasta ohjausakselin ristikosta.
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Lakeson
                    Kerran oli vastaavat oireet eräässä toisessa autossa ja kauan etsittiin vikaa. Vika löytyi lopulta jumittavasta ohjausakselin ristikosta.
                    Voikos se ristikko olla, jos kerta oikealle kääntyy ok? Eli rattiakseli kaiketikin pyörii vapaasti.
                    Eli hammastangossa (kai siellä sellainen on?) on jotain häikkää, mutta mikäs sellaisen rikkoisi, ellei ole saanut tälliä joskus.
                    Tai sitten sieltä on irronnut jotain muuta mikä kampeaa jonnekin tukivarsien tms väliin. Ilmeisesti et kurkkinut auton alle lainkaan?
                    Jos pyörät kääntyy oikealle, niin ohjaus tappiin ja kurkkimaan renkaiden taakse miltä sielllä näyttää.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • tomiitti1
                      Newbiemmer
                      • Sep 2005
                      • 4
                      • Helsinki

                      #11
                      Viimeisin päivitys ongelmaan:

                      Kävelin autolle tänään tutkimaan asiaa, ja uteliaisuuttani päätin hieman kokeilla mitä jos pikkusen ajaisi eteen ja taakse samalla rattia pikkuisen käännellen. Ihmetyksekseni aikaisemmin erittäin selvät jumiutuminen ja rutina olivat kadonneet. Tästä rohkaistuneena päätin ajaa sitten kiesin varovasti kotiin asti (n. 1km). Mikään ei enään matkalla ottanut ihmetykseksi kiinni, mutta vaimeata rahinaa jostakin ratin takaa kuului sitä kääntäessä. Sitä oliko rahina uutta, vai havaitsinko sen vasta nyt siihen valveutuneena, en osaa sanoa. Jotenkin tuntuu, että mitään ei autossa ole rikki, vaan pikemminkin löysällä tai poissa paikoiltaan.

                      Eli ongelma periaatteessa katosi oireineen, mutta mitä jos vastaava tapahtuu esim. moottoritiellä?! Eli nyt pitäis keksiä mikä on vikana ja tuo kehikko teoria sekä ohjausvaihteen vaurioituminen tai paikoiltaan meno kuulostavat tällä hetkellä mielenkiintoiselta. Kysymys on vaan se, että kuinka nämä voisi tarkistaa Missä kohtaa sijaitsee ja miltä näyttää?
                      Last edited by tomiitti1; 18-09-2005, 21:54.

                      Comment

                      • tomiitti1
                        Newbiemmer
                        • Sep 2005
                        • 4
                        • Helsinki

                        #12
                        Last edited by tomiitti1; 18-09-2005, 21:50.

                        Comment

                        • omppuomppu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 43
                          • sipoo

                          #13
                          Originally posted by tomiitti1
                          Noh?
                          Mikä oli loppudiagnoosi?
                          Itsellä samanlaisia oireita E30 325 iX:ssä; Välillä ohjaus jumittaa pahemman kerran, toisinaan taas toimii (lähes) moitteetta.

                          Missä lie vika?
                          Näkyviin ristikoihin/niveliin suihkin voiteluainetta ja parani... mutta vain osittain. Pitäisköhän rasvailla nivelet oikein kunnolla ja pysyvämmällä voiteella, kuin suihke? Kävisiköhän tuo perinteinen vaseliini truutattuna?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎