Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 1996 takajarruputkien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HSuomi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 271
    • mäntsälä

    E39 1996 takajarruputkien vaihto

    Takajarruputket tiensä päässä ja vuotaa.

    Olisiko vihjeitä miten noita on syytä lähteä vaihtamaan? Tässä ehkä kelpaisi että vetää vain jostain uudet putket jos se alkuperäinen reitti on aivan hirveä.
    Senverran löysin netistä apuja että takarunkoa pitää pudottaa 1,5" niin sitten homma pitäisi jotenkin onnistua. Mutta kaikki lisätieto on tervetullutta jos joku on moisen operaation tehnyt.
    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
    ~~Sälinkään Moottorikerho~~
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3713
    • Finnland

    #2
    Originally posted by HSuomi View Post
    Takajarruputket tiensä päässä ja vuotaa.

    Olisiko vihjeitä miten noita on syytä lähteä vaihtamaan? Tässä ehkä kelpaisi että vetää vain jostain uudet putket jos se alkuperäinen reitti on aivan hirveä.
    Senverran löysin netistä apuja että takarunkoa pitää pudottaa 1,5" niin sitten homma pitäisi jotenkin onnistua. Mutta kaikki lisätieto on tervetullutta jos joku on moisen operaation tehnyt.
    Hei. Tein tossa kesällä ja vaihdoin molemmat. Etulattiasta lähtee putket, taakse asti molemmat samalla kertaa. Ei oikeestaan mitään "ihmeellistä" siinä sinänsä, mutta en pudottanut apurunkoa kylläkään. Ne saa välistä keplottelemalla. Nuo pohjan pienet klipsukiinnikkeet... ne on aika inha hitsata pois koloistaan jos katkeaa, pikkuruuvit, tai niin minä ne otin. Ois ollut helpompi vaan tuolleen taittaa ne kuten ton yhden tein ja sitten painaa välistä ne putket koloihin ja sulkea. Jos jarruputket haluaa tikkusuorina ja tarkoilla kulmilla, sitten varmaan voi joutua sitä apurunkoa tiputtelemaan, itse en niin tehnyt. Ruosteiden alkuja poistellessa tuossa hommassa kesti, itse jarruputket pelkästään ois olleet paljon nopeampi homma Ei tuosta jäänyt käteen kyllä ton kummempia kuvia, näemmä, ei varmaan auta mitään

    Ai niin, kyseessä siis myös -96 valmistettu E39 ja sedan.

    Tossa esim. mun autoon katsellut infot ennalta. Näkee mitä liittimiä tarttee jos haluaa hifistellä, tai ostaa valmiin mittaisina putket, eikä katkoa itse. Itse väsäsin nuo metritavarasta https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=34_0538
    Last edited by Jarger; 05-03-2022, 19:30.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Wildchild
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2016
      • 251
      • Päijät-Häme

      #3
      Viime jouluna tuli jumpattua molemmat taakse. Mätänetistä nipat ja kymmenen metriä putkea. Kuskinpuoli apparin jalkatilasta muistaakseni 12mm ja apparin puoli 10mm nipalla, A-Tyyppi. Ne saa kyllä vedettyä ilman akselin pudotusta. Itsellä helpotti myös se että tein apparin jalkatilaan nipan, vedin pitkällä putkella mutkat ja akselin ylityksen ja tein vasta perillä jarruletkun luona toisen nipan. Toki vaatii päidentekosarjan jos näin alkaa tekemään. Mistään en äkkiseltään löytänyt lauantaina valmiita putkia, apparinpuolen putken sai melkein oikean mittasena motonetistä mutta päätin tehdä molemmat itse.

      Kuten yllä mainittu, noi muovikilkkeiden päälliset on kyllä haperoita näiden vuosien jälkeen. Kaksi meni rikki kirteineen. Meillä tosin oli vehkeet tehdä kierre nipalla suoraan pohjaan joten porasin ne vain kabiiniin ja uusi nippa paikoilleen RST mallisena. Metalliosat joutu itse tekemään (osa 20) ympärille kun ei ollu varautunut moiseen.

      Jos hyvin haluaa tehdä niin tästä melkein kaikki osat ennen vaihtoa:

      18x4kpl
      19x4kpl
      20x4kpl
      21x5kpl

      Jos letkut samalla niin yleensä 15-11-12-13 myös. Osan saa motonetistä.
      Last edited by Wildchild; 01-11-2021, 19:14.
      Bmw 525iA -02

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎