Elikkäs otsikon mukaisessa 368 tkm ajetussa kulkuneuvossa oli katsastuksessa seuraavanlaiset päästöt.
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,25
CO2: 14,80
HC ppm: 273
O2: 0,40
Kierroksilla:
CO%: 0,16
CO2: 14,90
HC ppm: 86
Eli auto pomppasi tuon tyhjäkäynnin liiallisten vetyhiilien takia. Tästä innostuneena autoon vaihdettu uudet tulpat, ilmansuodatin, separaattori ja haitarikumilta tyhjäkäyntimoottorille menevä letku. Separaattorissa oli kalvossa reikä sekä haitarikumin ja tyhjäkäyntimoottorin välisessä letkussa hiusmurtumaa. Kaikki muut letkut todettu irroittamalla ja silmämääräisesti tarkastamalla ehjäksi.
Tämän jälkeen käytetty autoa uudestaan katsurilla ja tulokseksi saatu seuraavaa:
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,24
CO2: 14,70
HC ppm: 219
O2: 0,34
Kierroksilla:
CO%: 0,06
CO2: 15,00
HC ppm: 49
Eli hiilivetyä tulee edelleen tyhjäkäynnillä liikaa. Tästä jo tuohtuneena innostuin purkamaan autosta koko imusarjan irti ja tutkimaan jokaikisen tiivisteen ja letkun mitä kautta imuvuotoa pääsisi syntymään. Tämän jälkeen kasasin imusarjan kaikkine lisälaitteineen ja letkuineen takaisin autoon käyttäen uusia tiivisteitä ja apuna tiivisteliimaa. Mitään ilmiselvää imuvuotopaikkaa en tässä prosessissa löytänyt. Samalla putsattu tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä.
Tänään testasin vielä imupuolen tiiveyden savukokeen avulla. Savua poistui järjestelmästä vain ilmanpuhdistajan kautta ja öljykorkista.
Tämän jälkeen käytin moottorin lämpimäksi ja suoritin puristuspainemittaukset (mittari edullinen puuilon malli), tuloksiksi sain seuraavaa.
1: 11.9 bar
2: 10.9 bar
3: 11.6 bar
4: 10 bar
5: 10.05 bar
6: 9.4 bar
Tämän jälkeen kutos sylinteriin lisätty tippa öljyä ja tehty puristupainemittaus uudemman kerran, puristuspaineet nousivat 11.9 bariin. Mahdollisen mittausvirheen poistamiseksi päätin käyttää moottoria uudestaan hetken käynnissä ja mitata uudemman kerran tuon kuudennen sylinterin. Tällä kertaa tulokseksi tuli 8.8 bar.
Havaintoja autosta. Kylmänä moottori ei savuta juuri lainkaan, mutta lämpimänä putkesta tulee jo huomattavasti harmaata savua. Tässäkin e39:ssä on useamman kerran moottorin lämmöt päässeet käymään punaisella alueella. Tiedossani ei kuitenkaan ole että autolla olisi ajettu matkaa kuumalla koneella, vaan lämmöt on päästetty tasautumaan moottori sammuksissa nousun jälkeen. Jäähdytysjärjestelmään kerääntyy reilusti painetta, esim. ylävesiletku on lähes kivikova moottorin ollessa lämmin, lämmöt pysyvät kuitenkin nätisti mittarin puolivälissä. Kun tyhjäkäynnillä irroittaa öljyntäyttökorkin voi havaita hyvin pienen alipaineen täyttöreiässä, lisäksi tyhjäkäyntikierrokset laskevat hieman. Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti noin 750 rpm kierroksilla. Jokainen sylinteri sytyttää, tämä koestettu käyttämällä yksittäisten sylintereiden sytytyspuolia yksittäin pois tyhjäkäynnillä, jokaisen kohdalla käynti muuttuu epätasaiseksi puolan johdon irrotettaessa. Imusarjan sisällä oli reilusti öljyä epäilen, että tämä johtuu aikaisemmasta viallisesta separaattorista, nämä puhdistettu pois. Auto on paljon ajettu ja kuluttaa jo reilusti öljyä, noin 1l/1000 km, mutta näin asia on ollut aina ja tähän mennessä on päästöistä päästy läpi.
Epäilyksiä. Hiilivedythän ovat palamattomia kaasuja, tästä voimme ajatella että moottori ei jostain syystä polta kaikkea mitä sisuksiina saa. Voisiko syynä olla jotain mitä en vielä ole käynyt läpi esim. MAF, lambdat, katalysaattori? Vai olisiko näiden puristupaineiden perusteella tehtävä johtopäätös, että mäntä ei joko tiivysty kunnolla tai esim. pakoventtiili kantaisi hieman? Tuosta imupuolesta olen jo varma, että se on absoluuttisen tiivis. Vai olisiko toisen katsurilla käynnin voinut pilata imusarjassa ollut öljy, jota auto vielä poltteli viallisen separaattorin jäljiltä?
Olisiko kenelläkään hyviä ideoita?
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,25
CO2: 14,80
HC ppm: 273
O2: 0,40
Kierroksilla:
CO%: 0,16
CO2: 14,90
HC ppm: 86
Eli auto pomppasi tuon tyhjäkäynnin liiallisten vetyhiilien takia. Tästä innostuneena autoon vaihdettu uudet tulpat, ilmansuodatin, separaattori ja haitarikumilta tyhjäkäyntimoottorille menevä letku. Separaattorissa oli kalvossa reikä sekä haitarikumin ja tyhjäkäyntimoottorin välisessä letkussa hiusmurtumaa. Kaikki muut letkut todettu irroittamalla ja silmämääräisesti tarkastamalla ehjäksi.
Tämän jälkeen käytetty autoa uudestaan katsurilla ja tulokseksi saatu seuraavaa:
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,24
CO2: 14,70
HC ppm: 219
O2: 0,34
Kierroksilla:
CO%: 0,06
CO2: 15,00
HC ppm: 49
Eli hiilivetyä tulee edelleen tyhjäkäynnillä liikaa. Tästä jo tuohtuneena innostuin purkamaan autosta koko imusarjan irti ja tutkimaan jokaikisen tiivisteen ja letkun mitä kautta imuvuotoa pääsisi syntymään. Tämän jälkeen kasasin imusarjan kaikkine lisälaitteineen ja letkuineen takaisin autoon käyttäen uusia tiivisteitä ja apuna tiivisteliimaa. Mitään ilmiselvää imuvuotopaikkaa en tässä prosessissa löytänyt. Samalla putsattu tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä.
Tänään testasin vielä imupuolen tiiveyden savukokeen avulla. Savua poistui järjestelmästä vain ilmanpuhdistajan kautta ja öljykorkista.
Tämän jälkeen käytin moottorin lämpimäksi ja suoritin puristuspainemittaukset (mittari edullinen puuilon malli), tuloksiksi sain seuraavaa.
1: 11.9 bar
2: 10.9 bar
3: 11.6 bar
4: 10 bar
5: 10.05 bar
6: 9.4 bar
Tämän jälkeen kutos sylinteriin lisätty tippa öljyä ja tehty puristupainemittaus uudemman kerran, puristuspaineet nousivat 11.9 bariin. Mahdollisen mittausvirheen poistamiseksi päätin käyttää moottoria uudestaan hetken käynnissä ja mitata uudemman kerran tuon kuudennen sylinterin. Tällä kertaa tulokseksi tuli 8.8 bar.
Havaintoja autosta. Kylmänä moottori ei savuta juuri lainkaan, mutta lämpimänä putkesta tulee jo huomattavasti harmaata savua. Tässäkin e39:ssä on useamman kerran moottorin lämmöt päässeet käymään punaisella alueella. Tiedossani ei kuitenkaan ole että autolla olisi ajettu matkaa kuumalla koneella, vaan lämmöt on päästetty tasautumaan moottori sammuksissa nousun jälkeen. Jäähdytysjärjestelmään kerääntyy reilusti painetta, esim. ylävesiletku on lähes kivikova moottorin ollessa lämmin, lämmöt pysyvät kuitenkin nätisti mittarin puolivälissä. Kun tyhjäkäynnillä irroittaa öljyntäyttökorkin voi havaita hyvin pienen alipaineen täyttöreiässä, lisäksi tyhjäkäyntikierrokset laskevat hieman. Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti noin 750 rpm kierroksilla. Jokainen sylinteri sytyttää, tämä koestettu käyttämällä yksittäisten sylintereiden sytytyspuolia yksittäin pois tyhjäkäynnillä, jokaisen kohdalla käynti muuttuu epätasaiseksi puolan johdon irrotettaessa. Imusarjan sisällä oli reilusti öljyä epäilen, että tämä johtuu aikaisemmasta viallisesta separaattorista, nämä puhdistettu pois. Auto on paljon ajettu ja kuluttaa jo reilusti öljyä, noin 1l/1000 km, mutta näin asia on ollut aina ja tähän mennessä on päästöistä päästy läpi.
Epäilyksiä. Hiilivedythän ovat palamattomia kaasuja, tästä voimme ajatella että moottori ei jostain syystä polta kaikkea mitä sisuksiina saa. Voisiko syynä olla jotain mitä en vielä ole käynyt läpi esim. MAF, lambdat, katalysaattori? Vai olisiko näiden puristupaineiden perusteella tehtävä johtopäätös, että mäntä ei joko tiivysty kunnolla tai esim. pakoventtiili kantaisi hieman? Tuosta imupuolesta olen jo varma, että se on absoluuttisen tiivis. Vai olisiko toisen katsurilla käynnin voinut pilata imusarjassa ollut öljy, jota auto vielä poltteli viallisen separaattorin jäljiltä?
Olisiko kenelläkään hyviä ideoita?
Comment