Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 1996 päästöongelmaa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DOEGAE
    Newbiemmer
    • Feb 2022
    • 11
    • Kuopio

    E39 523i 1996 päästöongelmaa

    Elikkäs otsikon mukaisessa 368 tkm ajetussa kulkuneuvossa oli katsastuksessa seuraavanlaiset päästöt.


    Tyhjäkäynnillä
    CO%: 0,25
    CO2: 14,80
    HC ppm: 273
    O2: 0,40


    Kierroksilla:
    CO%: 0,16
    CO2: 14,90
    HC ppm: 86


    Eli auto pomppasi tuon tyhjäkäynnin liiallisten vetyhiilien takia. Tästä innostuneena autoon vaihdettu uudet tulpat, ilmansuodatin, separaattori ja haitarikumilta tyhjäkäyntimoottorille menevä letku. Separaattorissa oli kalvossa reikä sekä haitarikumin ja tyhjäkäyntimoottorin välisessä letkussa hiusmurtumaa. Kaikki muut letkut todettu irroittamalla ja silmämääräisesti tarkastamalla ehjäksi.


    Tämän jälkeen käytetty autoa uudestaan katsurilla ja tulokseksi saatu seuraavaa:


    Tyhjäkäynnillä
    CO%: 0,24
    CO2: 14,70
    HC ppm: 219
    O2: 0,34


    Kierroksilla:
    CO%: 0,06
    CO2: 15,00
    HC ppm: 49


    Eli hiilivetyä tulee edelleen tyhjäkäynnillä liikaa. Tästä jo tuohtuneena innostuin purkamaan autosta koko imusarjan irti ja tutkimaan jokaikisen tiivisteen ja letkun mitä kautta imuvuotoa pääsisi syntymään. Tämän jälkeen kasasin imusarjan kaikkine lisälaitteineen ja letkuineen takaisin autoon käyttäen uusia tiivisteitä ja apuna tiivisteliimaa. Mitään ilmiselvää imuvuotopaikkaa en tässä prosessissa löytänyt. Samalla putsattu tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläppä.


    Tänään testasin vielä imupuolen tiiveyden savukokeen avulla. Savua poistui järjestelmästä vain ilmanpuhdistajan kautta ja öljykorkista.


    Tämän jälkeen käytin moottorin lämpimäksi ja suoritin puristuspainemittaukset (mittari edullinen puuilon malli), tuloksiksi sain seuraavaa.


    1: 11.9 bar
    2: 10.9 bar
    3: 11.6 bar
    4: 10 bar
    5: 10.05 bar
    6: 9.4 bar


    Tämän jälkeen kutos sylinteriin lisätty tippa öljyä ja tehty puristupainemittaus uudemman kerran, puristuspaineet nousivat 11.9 bariin. Mahdollisen mittausvirheen poistamiseksi päätin käyttää moottoria uudestaan hetken käynnissä ja mitata uudemman kerran tuon kuudennen sylinterin. Tällä kertaa tulokseksi tuli 8.8 bar.


    Havaintoja autosta. Kylmänä moottori ei savuta juuri lainkaan, mutta lämpimänä putkesta tulee jo huomattavasti harmaata savua. Tässäkin e39:ssä on useamman kerran moottorin lämmöt päässeet käymään punaisella alueella. Tiedossani ei kuitenkaan ole että autolla olisi ajettu matkaa kuumalla koneella, vaan lämmöt on päästetty tasautumaan moottori sammuksissa nousun jälkeen. Jäähdytysjärjestelmään kerääntyy reilusti painetta, esim. ylävesiletku on lähes kivikova moottorin ollessa lämmin, lämmöt pysyvät kuitenkin nätisti mittarin puolivälissä. Kun tyhjäkäynnillä irroittaa öljyntäyttökorkin voi havaita hyvin pienen alipaineen täyttöreiässä, lisäksi tyhjäkäyntikierrokset laskevat hieman. Auto käy tyhjäkäyntiä tasaisesti noin 750 rpm kierroksilla. Jokainen sylinteri sytyttää, tämä koestettu käyttämällä yksittäisten sylintereiden sytytyspuolia yksittäin pois tyhjäkäynnillä, jokaisen kohdalla käynti muuttuu epätasaiseksi puolan johdon irrotettaessa. Imusarjan sisällä oli reilusti öljyä epäilen, että tämä johtuu aikaisemmasta viallisesta separaattorista, nämä puhdistettu pois. Auto on paljon ajettu ja kuluttaa jo reilusti öljyä, noin 1l/1000 km, mutta näin asia on ollut aina ja tähän mennessä on päästöistä päästy läpi.


    Epäilyksiä. Hiilivedythän ovat palamattomia kaasuja, tästä voimme ajatella että moottori ei jostain syystä polta kaikkea mitä sisuksiina saa. Voisiko syynä olla jotain mitä en vielä ole käynyt läpi esim. MAF, lambdat, katalysaattori? Vai olisiko näiden puristupaineiden perusteella tehtävä johtopäätös, että mäntä ei joko tiivysty kunnolla tai esim. pakoventtiili kantaisi hieman? Tuosta imupuolesta olen jo varma, että se on absoluuttisen tiivis. Vai olisiko toisen katsurilla käynnin voinut pilata imusarjassa ollut öljy, jota auto vielä poltteli viallisen separaattorin jäljiltä?






    Olisiko kenelläkään hyviä ideoita?
    Last edited by DOEGAE; 02-02-2022, 15:41.
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3599
    • Raisio

    #2
    Katalysaattori paskana ja kun kerta öljyä syö jo noin reilusti, syönyt pitkään.

    Seuraavaan mittaukseen voi yrittää ns putki kuumana ajaa ja viisaammilla kaikenlaisia jippoj minklä verran etanolia ym tankkiin ja arvot kaunistuu jne...

    Varmasti jo muutakin vikaa kun parista pytystä männänrenkaat osittain jumissa jne...
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • DOEGAE
      Newbiemmer
      • Feb 2022
      • 11
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by ritariässä View Post
      Katalysaattori paskana ja kun kerta öljyä syö jo noin reilusti, syönyt pitkään.

      Seuraavaan mittaukseen voi yrittää ns putki kuumana ajaa ja viisaammilla kaikenlaisia jippoj minklä verran etanolia ym tankkiin ja arvot kaunistuu jne...

      Varmasti jo muutakin vikaa kun parista pytystä männänrenkaat osittain jumissa jne...

      Tästä sain jo yhden arvion Kuopion Fiksuksen korjaamon vastanottohenkilöltä. Hänen mukaan katalyytin pitäisi toimia kun kierroksilla päästöt ovat ok luokkaa, hän myös epäili että katalysaattorin vaihtamisella ei ole merkitystä asiaan.



      Mutta eipä tässä enää hirveästi muita vaihtoehtoja ole. Täytyy sahata katti irti ja kurkata löytyykö enää mitään sisältä.
      Last edited by DOEGAE; 02-02-2022, 16:03.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16362
        • Leppävirta

        #4
        Kannattaa nyt ensin kokeilla polkea se katti kierroksilla kuumaksi. Eli reilusti kierroksia. Sitten mittaus. Jos ei siis ole vielä kokeiltu.

        Edit: Tuokin sigun E36 vaati alkuunsa kun se meille tuli niin reilusti katalysaattorin lämmittelyä että ne päästöt sai kuriin tyhjäkäynnillä. Sittemmin ne paranivat vain vuosi vuodelta eikä nykyisin ole tarvinnut "esilämmittää" kattia päästömittauksiin. Auton hankin 2010.
        Last edited by Haju69; 02-02-2022, 16:11.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • DOEGAE
          Newbiemmer
          • Feb 2022
          • 11
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Kannattaa nyt ensin kokeilla polkea se katti kierroksilla kuumaksi. Eli reilusti kierroksia. Sitten mittaus. Jos ei siis ole vielä kokeiltu.

          Tätä arvon Kuopion pluskatsastuksen katsastushenkilö jo kokeili toisella mittauskerralla. Noin vartin ajan mittailtiin päästöjä. Havaintona tästä, että päästöt pysyivät hetken kierrosten laskemisen jälkeen tyhjäkäynnille hyvänä, mutta hetken päästä HC alkoi kipuamaan ylös.


          Varsin ammattitaitoinen ja palvelualtis henkilöstö tuolla pluskatsastuksen konttorilla!

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3599
            • Raisio

            #6
            Pari purkkia suutinten puhdistusainetta joskus auttaa jos vanhuuttaan ruikkivat miten sattuu, kuten myös uudet öljyt joissa jotka ei oo niin litkuja kuin vanhat eivät niin pahasti huohota palotapahtumaan.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • DOEGAE
              Newbiemmer
              • Feb 2022
              • 11
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Haju69 View Post
              Edit: Tuokin sigun E36 vaati alkuunsa kun se meille tuli niin reilusti katalysaattorin lämmittelyä että ne päästöt sai kuriin tyhjäkäynnillä. Sittemmin ne paranivat vain vuosi vuodelta eikä nykyisin ole tarvinnut "esilämmittää" kattia päästömittauksiin. Auton hankin 2010.

              Tämä oxfordin vihreä paholainen on ollut meillä perheessä vuodesta 2013, ensin minulla, sen jälkeen isällä ja nyt lopulta veljelläni. Lambda-anturitkin on tähän jossain vaiheessa vaihdettu.


              Voihan tuo katalysaattori olla täynnä jotain öljykarstaa mikä pitäisi nyt vaan saada liikkeelle, kun nyt on tuo uusi separaattori.

              Comment

              • DOEGAE
                Newbiemmer
                • Feb 2022
                • 11
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by ritariässä View Post
                Pari purkkia suutinten puhdistusainetta joskus auttaa jos vanhuuttaan ruikkivat miten sattuu, kuten myös uudet öljyt joissa jotka ei oo niin litkuja kuin vanhat eivät niin pahasti huohota palotapahtumaan.

                Tämän unohdin muuten mainita, että tein tuolla Liqui molyn engine flushilla öljytilan pesun tämän viimeisimmän mittauksen jälkeen. Mutta tuon suuttimien pesuaineen voisi myös tyrkätä tankkiin.


                En oikein usko näiden lisäaineiden ihmeparantaviin vaikutuksiin. Karrikoidusti melkein aina ongelman takana on joku oikea mekaaninen tai sähköinen vika.

                Comment

                • DOEGAE
                  Newbiemmer
                  • Feb 2022
                  • 11
                  • Kuopio

                  #9
                  Tuli ruuvattua tuo alkukäyrä katalysaattorin kera irti kulkineesta. Näköjään tarvikekatti vaihdettu tähän jossain vaiheessa, epäilisin että 2014-2015 vuoden kantturoilla, asianomainen ei ole enää tätä vahvistamassa todeksi.



                  Keramiikka oli katalysaattorin sisällä tallessa ja muutenkin vaikuttaa ehjältä, päiväkin paistoi kennosta läpi kun taskulampulla katsoi.


                  Tässä mallissa tuo katti on kyllä typerän kaukana tosta pakosarjasta, joten tuo katalysaattori saattoi hyvinkin olla liian kylmä katsastuksessa, vaikkakin ajoin parinkymmenen kilometrin matkan katsurille ja vielä hallissa poljetettiin autoa lisää.


                  Miten kannattaisi tehdä, hitsaanko vanhan tarvikkeen takaisin paikoilleen vai haenko uuden mahdollisesti puhtaamman ja paremmin toimivan lähi marketista?

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3842
                    • Finnland

                    #10
                    Aika pitkäähän tuo tarvikekatti on pelannut jos vika sattuisi olemaan vaikka siinä :think
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • DOEGAE
                      Newbiemmer
                      • Feb 2022
                      • 11
                      • Kuopio

                      #11
                      Uusi katalysaattori rävelletty eilisen päivän aikana puikkoinvertterin säestämänä paikoilleen. Pikkuisen jäi putki vuotamaan katalysaattorin ja takaputken välisestä liitospannasta, pitää hakea motonetistä uusi ja asennustahnaa.


                      Mittailin huvikseni katalysaattorin lämpötiloja ifnrapunalämpömittarilla noin vartin tyhjäkäynnin jälkeen, tulokseksi sain katalysaattorin edestä ~205 °C ja jäljestä n. 195 °C. Hieman lämpimämpihän tuo saisi olla. Wikipediasta lueskelin, että sopiva toimintalämpötila katalysaattorille olisi 250 °C - 450 °C. Eli ensi kerralla vaan reilusti happea masiinalle.



                      Ensi viikon aikana olisi tarkoitus käyttää uudessa päästömittauksessa, taidan hakea joltain korjaamolta lapun, niin saa kunnolla lämmitellä konetta ennen mittausta.

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3842
                        • Finnland

                        #12
                        Minä käytin oman E39 523i:n Ylivieskassa Kymppiplus katsastuksessa tuossa viimeksi. Pomppasi päästöistä. Ajelin suoraan muualle otattamaan päästöt, ja toisella polkaisulla hyvät arvot. Oli sitten kiva maksaa ylimääräistä ja uusintanäyttökin vielä tuon vuoksi. Ja autoonhan ei siis noilta osin tehty mitään välistä, kun se hyväksytty päästölappu oli muualta haettuna kourassa jo 40min ensimmäisen katsatuksen alkamisesta...

                        Ei ikinä enää Ylivieskan Kymppiplussalle katsastukseen. Uskomattoman paska paikka.
                        Tästä siis aikaa noin 2kk, että aika tuore juttu.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • DOEGAE
                          Newbiemmer
                          • Feb 2022
                          • 11
                          • Kuopio

                          #13
                          Psykoosi tämän auton ympärillä jatkuu. Kävin siis päästöjä mittauttamassa tänään paikallisella autokorjaamolla. Ei onnistunut vieläkään. Ystävällinen huoltomies lukaisi samalla ecusta vikakoodit ja löytyihän niitä. Lambda tunnistin pankki 2 ja lambda tunnistimen lämmityspiiri pankki 1. Lisäksi sytyspuola oli aktivoinut vian tuolta sylinteriltä 6.

                          Ihmetyttää etten ole itse kiinnittänyt huomiota noihin ecun koodeihin vaikka vastikään carsoftilla niitä lueskelin, tai sitten carsoft ei noita minulle ole jostain syystä näyttänyt.

                          Lisäksi koodit löytyi mafilta, tyhjäkäyntiventtiilitä ja kaasuläpän potentiometriltä, mutta nämä käy järkeen kun olin niitä tuossa jokin aika sitten käyttänyt piuhoistaan irti.

                          Tutkailin tuota kutosen sytytys häikkää ja näköjään minulla oli jäänyt tippa öljyä tuonne tulpan koloon puristuspaineita mittailessani, luultavasti sitä kautta ottanut välillä kipinä maita. Hain kuitenkin varmuuden vuoksi uuden Boschin sytytyspuolan tuon vanhan tilalle. Lisäksi koitin etsiä noita lambdasondeja tähän ympäri Kuopiota, eipä löytynyt ainuttakaan koko pitäjästä tähän pre 1998 malliin. Motonettiin sain moiset tilattua, tulee ehkä huomenna eli siis ei.

                          Joutessani ruuvasin vanhat lambda-anturit irti. Kakkospankin sondi oli kokonaan valkoisen karstan peitossa, ykköspankin sondi puolestaan oli noin puoliväliin mustan karstan ja kärjestä valkoisen peitossa. Eikös näidenkin tulisi olla maitokahvin väriset mikäli seokset on kohdillaan?

                          Jäädään jännäämään tilannetta, saadanko tätä saagaa ikinä päätökseen?
                          Last edited by DOEGAE; 07-02-2022, 18:23.

                          Comment

                          • DOEGAE
                            Newbiemmer
                            • Feb 2022
                            • 11
                            • Kuopio

                            #14
                            Jes, pommi läpäisi viimein päästömittaukset ja sain eilen tuoreen leiman ajokkiin.


                            Eli vaihdoin nuo lambdat ja sytytyspuolan, sekä uuden ilmamassamittarin. Ilmamassamittarin jouduin vaihtamaan kun hölmöyttäni särjin toisen hennoista tunnistimen liuskoista maffia putsatessani. Kannattaa olla todella varovainen ko. operaation kanssa jos joku moiseen meinaa joskus ryhtyä.


                            Eilen päästöjä mitatattaessa ei meinattu kuitenkaan saada sen parempia tuloksia maanantaiseen yritykseen verrattuna, vaikka nämä ecun ilmoittamat lambda-anturit oli vaihdettu Denson uusiin ja uusi puolakin oli Boschilainen. Päästöt saatiin kuriin vasta kun autoa huudatettiin hallissa parinkymmenen minuutin ajan, vaikka olin ajanut juuri aiemmin puolen tunnin matkan korjaamolle reiluilla kierroksilla.


                            Loppukaneettina epäilenkin että nämä lambdojen ja katalysaattorien vaihdot saattoivat olla täysin turhia, luultavasti auto olisi läpäissyt päästöt aiemminkin kun olisi huudattanut kunnolla putket punahehkuun. Vältelkää ihmiset näitä tarvikekatteja viimeiseen asti ja asentakaa sellainen autoonne vasta kun on ihan pakko. Nämä ei näköjään yksinkertaisesti toimi normaalissa tieliikennekäytössä vaan vaatii reilua hapetusta.

                            Comment

                            • DOEGAE
                              Newbiemmer
                              • Feb 2022
                              • 11
                              • Kuopio

                              #15
                              Ainiin, ihmettelin aiemmin noita ecun koodeja, miksi en ole asiaa huomannut. Näköjään en pääse carsoftilla DME- moduuliin ollenkaan kiinni, muista moduuleista yhteydet kuitenkin löytyy. Erikoista kuitenkin että korjaamon Boschilla yhteys löytyi vaivattomasta, pitää perehtyä aiheeseen joskus lisää kun tulee jälleen ajankohtaiseksi.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎