Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B20 Turbotus lisäsuuttimella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jug0
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 135
    • Etelä-Pohjanmaa

    M52B20 Turbotus lisäsuuttimella

    Ois jääradalle budjetti auto rakenteilla. Mootttorina M52B20. Tarkoituksena ottaa pikkuisen lisätehoa edullisesti.
    Eli turbo paikalleen ja pienet, ~0,5 ahdot. Lisäsuutin imuputkeen jota ohjataan paineanturilla.

    Itselle aivan uusi ja tuntematon homma, kuten turbotus muutenkin. Pääpiirteittän toteutus selvillä, mutta minkä kokoisen lisäsuuuttimen hankin? Ja onko suositella jotain tiettyä suutinta? Saa myös tarjota jos löytyy

    Muutenkin, jos joku toteuttanut tämmöisen ja on antaa hyviä vinkkejä niin olisi hienoa
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Halvemmalla ja helpommalla pääset kun hankit valmiin jäärata auton. Mulla muuten olisi joutilaana Suomen kilvissä oleva (tosin katsastamaton) korilta kevennetty E46 328i.
    On 4.10 välitteinen lukkoperä, Bc racing alusta, powerflexiä, uusi simons pakoputkisto 2 läpivirtaus äänenvaimentimella, asiallinen peltipakosarja, kevyt billetti vauhtipyörä, 3.0 imusraja, kireämmät catcams nokat, moottori säädetty ja takalambdat poistettu ym pientä. kuppipenkit, ralliratti. Sisusta on siis purettu pois + massat raavittu pois. Kaaria ei ole. Vetoja on helvetin hyvin ja kori on terve kun on saksata tuotu niin ei ole suolassa uitettu. Mukaan myös kavennetut 16" peltivanteet + piikkipyörät.

    Toki voithan myös rakennella tuollaisen budjettiturbon jota tuskin saa millään patenteilla kunnolla toimimaan koskaan, ja sitten kun rupeaa toimiin niin hajoaa männät tms.. Aika (rahat) menee sen parsimiseen ja rassaamiseen ajamisen sijaan. Ja lisäksi tuollainen E39 painaa hitosti ja perävälitys on pitkä kun nälkävuosi niin vie loputkin ajamisen ilot jäällä.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • jug0
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 135
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Spetke View Post
      Halvemmalla ja helpommalla pääset kun hankit valmiin jäärata auton. Mulla muuten olisi joutilaana Suomen kilvissä oleva (tosin katsastamaton) korilta kevennetty E46 328i.
      On 4.10 välitteinen lukkoperä, Bc racing alusta, powerflexiä, uusi simons pakoputkisto 2 läpivirtaus äänenvaimentimella, asiallinen peltipakosarja, kevyt billetti vauhtipyörä, 3.0 imusraja, kireämmät catcams nokat, moottori säädetty ja takalambdat poistettu ym pientä. kuppipenkit, ralliratti. Sisusta on siis purettu pois + massat raavittu pois. Kaaria ei ole. Vetoja on helvetin hyvin ja kori on terve kun on saksata tuotu niin ei ole suolassa uitettu. Mukaan myös kavennetut 16" peltivanteet + piikkipyörät.

      Toki voithan myös rakennella tuollaisen budjettiturbon jota tuskin saa millään patenteilla kunnolla toimimaan koskaan, ja sitten kun rupeaa toimiin niin hajoaa männät tms.. Aika (rahat) menee sen parsimiseen ja rassaamiseen ajamisen sijaan. Ja lisäksi tuollainen E39 painaa hitosti ja perävälitys on pitkä kun nälkävuosi niin vie loputkin ajamisen ilot jäällä.
      Mulla siis valmiina jo auto kaarilla ja muilla mausteilla sekä tekniikka paikallaan yms mutta vaan lisäteho puuttuu. Tuli vahingossa väärälle alueelle, motti on e46 compacti kopassa kiinni, mutta ei sillä niin varmaan väliä kun tätä tekniikkaa e39 löytyy.

      Myöhemmin ensikeväänä kun on budjetti kunnosss tarkoitus rakennellla / ostaa parempi tekniikka, tämä olisi vain tämmöinen halpa budjetti ratkaisu hetkeksi aikaa. Oon ihan henkisesti valmistautunut että kone ei pitkäikäinen välttämättä ole.

      Kuitenkin, tuo lisäsuuttimen koko hakusessa, muuten kaikki suunnilleen hanskassa. Ei itse ole tullut rakenneltua tällä systeemillä, ja muutenkin tuo turbo/syöttö puoli hieman vierasta, niin ei osaa yhtään suunnitellla tuota lisäsuuttimen kokoa.
      Last edited by jug0; 28-07-2022, 11:11.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11120
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jug0 View Post
        Ois jääradalle budjetti auto rakenteilla. Mootttorina M52B20. Tarkoituksena ottaa pikkuisen lisätehoa edullisesti.
        Eli turbo paikalleen ja pienet, ~0,5 ahdot. Lisäsuutin imuputkeen jota ohjataan paineanturilla.

        Itselle aivan uusi ja tuntematon homma, kuten turbotus muutenkin. Pääpiirteittän toteutus selvillä, mutta minkä kokoisen lisäsuuuttimen hankin? Ja onko suositella jotain tiettyä suutinta? Saa myös tarjota jos löytyy

        Muutenkin, jos joku toteuttanut tämmöisen ja on antaa hyviä vinkkejä niin olisi hienoa
        Ei mitään järkeä. Ei eletä mitään 80-lukua sentään enään. Saat sen 100x paremmin pelaamaan kun nakkaat jotku käytetyt isommat suuttimet sinne ja vaikka b28 maf ja säädät vakio ecun niille. Tai vaihdat moottorinohjaukseksi vaikka speeduinon.

        Toki vielä varmatoimisempi ois laittaa vaikka b28 mylly tilalle.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jug0
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 135
          • Etelä-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Ei mitään järkeä. Ei eletä mitään 80-lukua sentään enään. Saat sen 100x paremmin pelaamaan kun nakkaat jotku käytetyt isommat suuttimet sinne ja vaikka b28 maf ja säädät vakio ecun niille. Tai vaihdat moottorinohjaukseksi vaikka speeduinon.

          Toki vielä varmatoimisempi ois laittaa vaikka b28 mylly tilalle.
          Kuten yllä totesin, tekniikka on kyllä vaihtumassa ensikeväänä kokonaan juurikin mahdollisesti b28 tai muuhun isompaan. Nyt hakusessa vaan halpa budjetti ratkasu ja auto vielä muutenkin vain höntsä eikä kisa käytössä (tuskin siihen tuleekaan), joten ei niin totista ja nuukaa nämä asiat. Ensikeväänä sitten rakennellaan kunnon kone, kun budjetti sallii.

          Ja olen kyllä tämmöisellä viritelmällä olevia autoja nähnyt ja kerran ajanutkin ja tiedän useamman mitkä toimineet vuosiakin, mutta tiedostan kyllä ettei sillä lähellekään niin hyvää saada kuin "normaalilla" tapaa, mutta se nyt ei tosiaan hakusessa.

          Joten ei tartte enää valistaa asiasta, mutta kysymykseen voi antaa vastausta jos suuntaa antavaa tietoa minkä kokoinen lisä suutin voisi riittää. 380cc?

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2218
            • Vantaa

            #6
            Kuten itse mainitsit turbotuksen olevan tuntematon asia sinulle, niin ehke kannattaa kuunnella neuvoja.

            Joku paine ohjattu lisäsuutin on sen verran kyläseppä ja pajavasara ratkaisu, että ei siihen mitään ohjetta tai suositusta ole olemassa. Yritys/erehdys menetelmällä selviää sopiva.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2558
              • .

              #7
              Varsinkin kun minä olisin valmis ostamaan sen sun m52b20 koneen HETI, jos vaan kampeat sen keulalta pois. Pienellä välirahalla saat valmiin isomman koneen eikä tartte heti tehdä uudestaan ensi keväänä. Ajat vaikka vakiona ensi talven ja virität sitä isompaa konetta ajan kanssa. Win win -tilanne. Missä päin etelä-pohojammaata asut?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • jug0
                Bimmer Rookie
                • Jan 2014
                • 135
                • Etelä-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Kuten itse mainitsit turbotuksen olevan tuntematon asia sinulle, niin ehke kannattaa kuunnella neuvoja.

                Joku paine ohjattu lisäsuutin on sen verran kyläseppä ja pajavasara ratkaisu, että ei siihen mitään ohjetta tai suositusta ole olemassa. Yritys/erehdys menetelmällä selviää sopiva.
                Pitää vähä korjata, ei siis täysin tuntematon, teoriassa asiat suunnilleen ymmärrän mutta toteuttanut en turbotusta ennen ole. Kuitenkin juurikin nämä polttoaineiden määrät/suuttimen koot hakusessa, vaikka toteuttaisi ns. Kunnolla homman.

                Katsotaan nyt vielä jos budjetti venyis sen verran että hommaisi isommat suuttimet ja jonkun halvan ohjauksen..

                Näin tästä "kyläseppä viritelmästä" vain youtubessa muutaman videon ja kun pari jäärata höntsäautoa tiedän missä tämä ollut, niin alkoi kiinnostaa kokeilla tätä, edullisuuden ja helppouden takia. Vaikkakin loppuviimein tietysti saattaa tulla kalliiksi

                Comment

                • jug0
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2014
                  • 135
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Freak View Post
                  Varsinkin kun minä olisin valmis ostamaan sen sun m52b20 koneen HETI, jos vaan kampeat sen keulalta pois. Pienellä välirahalla saat valmiin isomman koneen eikä tartte heti tehdä uudestaan ensi keväänä. Ajat vaikka vakiona ensi talven ja virität sitä isompaa konetta ajan kanssa. Win win -tilanne. Missä päin etelä-pohojammaata asut?
                  Mikäs isompi kone sulta löytys? Mulla "korjaamo" tilat ja laitteistot tällä hetkellä niin rajalliset, että koneen pois nyppäys melkein mahdoton, tai hyvin tuskallinen operaatio

                  Asustelen Vimpelissä.

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2558
                    • .

                    #10
                    Originally posted by jug0 View Post
                    Mikäs isompi kone sulta löytys? Mulla "korjaamo" tilat ja laitteistot tällä hetkellä niin rajalliset, että koneen pois nyppäys melkein mahdoton, tai hyvin tuskallinen operaatio

                    Asustelen Vimpelissä.
                    Vai vimpelissä..? :think Oletko siis vimpeliläinen vai vimpeläinen? Tämä on erittäin tärkeä ja oleellinen kysymys Minäkin olen vimpelistä kotoisin, mutta se ei taida auttaa koneen ostamisessa? Nykyään en asu enää siellä.

                    Niin, ei mulla ole antaa sulle vaihdossa konetta. Olisin vain voinut antaa sulle vaihdossa riihikuivaa rahaa. Tuollainen kone nousee pitkän lankun ja parin riuskan miehen voimin. Mutta mieti oikeasti asiaa. Mä olisin valmis ostamaan sun koneen, jos se on kunnossa. Voin kyllä tulla auttamaan pois otossa.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • jug0
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2014
                      • 135
                      • Etelä-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by Freak View Post
                      Varsinkin kun minä olisin valmis ostamaan sen sun m52b20 koneen HETI, jos vaan kampeat sen keulalta pois. Pienellä välirahalla saat valmiin isomman koneen eikä tartte heti tehdä uudestaan ensi keväänä. Ajat vaikka vakiona ensi talven ja virität sitä isompaa konetta ajan kanssa. Win win -tilanne. Missä päin etelä-pohojammaata asut?
                      Originally posted by Freak View Post
                      Vai vimpelissä..? :think Oletko siis vimpeliläinen vai vimpeläinen? Tämä on erittäin tärkeä ja oleellinen kysymys Minäkin olen vimpelistä kotoisin, mutta se ei taida auttaa koneen ostamisessa? Nykyään en asu enää siellä.

                      Niin, ei mulla ole antaa sulle vaihdossa konetta. Olisin vain voinut antaa sulle vaihdossa riihikuivaa rahaa. Tuollainen kone nousee pitkän lankun ja parin riuskan miehen voimin. Mutta mieti oikeasti asiaa. Mä olisin valmis ostamaan sun koneen, jos se on kunnossa. Voin kyllä tulla auttamaan pois otossa.
                      Olen jotaki siltä väliltä, kotoisin vimpelistä mutta välissä asuin muualla, ja jostaki syystä palasin takaisin

                      Aivan, ymmärsin vähän väärin tekstistä. Pitää tässä vielä mietiskellä suunnitelmia, ois se tietysti edullisinta loppuviimein tehdä kerralla kunnolla, mutta hätäinen ja kokeilunhaluinen mieli on toista mieltä

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2558
                        • .

                        #12
                        Originally posted by jug0 View Post
                        Olen jotaki siltä väliltä, kotoisin vimpelistä mutta välissä asuin muualla, ja jostaki syystä palasin takaisin

                        Aivan, ymmärsin vähän väärin tekstistä. Pitää tässä vielä mietiskellä suunnitelmia, ois se tietysti edullisinta loppuviimein tehdä kerralla kunnolla, mutta hätäinen ja kokeilunhaluinen mieli on toista mieltä
                        Etkö ole kuullut tunnettu ja fraaseja? Mies voi lähteä Vimpelistä, muttei Vimpeli miehestä. Toinen yhtä hyvä ja paikkansa pitävä on: Meitä on kahdenlaisia. Niitä jotka ovat vimpelääsiä ja niitä jotka haluavat olla vimpelääsiä.

                        Näinkin sun ilmoituksen facessa. Siistiltä näytti kompakti siinä.

                        M52b20 ei rehellisesti sanottuna ole paras aihio turbotukseen. Ei ehkä mikään kaksilitrainen vanoksellinen kuutonen. Niissä on todella pitkät ja sirot kiertokanget sekä korkeat puristukset ikäisekseen bensamoottoriksi. Mäntäkin on siro ja kevyt. Helmoihin on leikattu isot aukileet. Kun näet männän livenä tai kuvassa, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Etanolilla voisi olla saumaa saada se kestämään, mutta sitähän ei Vimpelissä ole tarjolla. Eihän se Alajärvi toki kaukana ole. Bensalla jos yrittää, niin nakutuksen riski 11:1 puristeisen turbokoneen kanssa pelatessa vaanii jatkuvasti ja nakutus on just se mitä ne männät ja kanget ei kestä.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1739
                          • vihti

                          #13
                          Hyvinhän nuo kestää turbollakin mutta silti vaihtaisin autoa mielummin
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • jug0
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2014
                            • 135
                            • Etelä-Pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Freak View Post
                            Etkö ole kuullut tunnettu ja fraaseja? Mies voi lähteä Vimpelistä, muttei Vimpeli miehestä. Toinen yhtä hyvä ja paikkansa pitävä on: Meitä on kahdenlaisia. Niitä jotka ovat vimpelääsiä ja niitä jotka haluavat olla vimpelääsiä.

                            Näinkin sun ilmoituksen facessa. Siistiltä näytti kompakti siinä.

                            M52b20 ei rehellisesti sanottuna ole paras aihio turbotukseen. Ei ehkä mikään kaksilitrainen vanoksellinen kuutonen. Niissä on todella pitkät ja sirot kiertokanget sekä korkeat puristukset ikäisekseen bensamoottoriksi. Mäntäkin on siro ja kevyt. Helmoihin on leikattu isot aukileet. Kun näet männän livenä tai kuvassa, niin ymmärrät mitä tarkoitan. Etanolilla voisi olla saumaa saada se kestämään, mutta sitähän ei Vimpelissä ole tarjolla. Eihän se Alajärvi toki kaukana ole. Bensalla jos yrittää, niin nakutuksen riski 11:1 puristeisen turbokoneen kanssa pelatessa vaanii jatkuvasti ja nakutus on just se mitä ne männät ja kanget ei kestä.
                            Onhan noita tullut kuultua

                            Juurikin näin olen kuullut, että huono aihio turbotukseen. Toki varmaan pienillä paineilla saattaisi kestää, ja toisi mukavan pienen lisätehon. Mutta tästä syystä oon suunnitellut sitä M52B28 mottia, tai sitten jos innostuu enemmän tehoa haluamaan, vaihtaa sisuskalut.
                            Alan tässä kuitenkin osia metsästelemää turbotukseen, katsotaan mikä on lopullinen viritelmä.

                            Voihan sitä pukata lisäsuuttimen, kun siihen kaikki tarvittava suutinta lukuunottamatta tallista löytyy, todeta että tämä ei toimi ja tehdä sitten asia kunnolla. Onpahan ainakin jo bensansyöttöä ja moottorinohjainta vaille kaikki paikalla sitten

                            Comment

                            • jug0
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2014
                              • 135
                              • Etelä-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by naikou View Post
                              Hyvinhän nuo kestää turbollakin mutta silti vaihtaisin autoa mielummin
                              Mitäs mitäs, mikä vika autossa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎