Jeps, iltaa vaan kaikille. Näin heti alkuun haluan sanoa että tallaisia ketjuja on kyllä jo paljon ja kaikkia on tullut luettua läpi, mutta selvää vastausta en ole ongelmaani saanut.
Elikkä auto E39 530D aloitti tuossa kesän alussa käymään tasaisen epätasaisesti. Kierrokset eivät seilaa sataa kierrosta enempää, ei puske mustaa ajossa, mene vikatilaan eikä normaalia pidempää starttaustakaan ole ilmennyt. Ainoastaan tuo ''humppaaminen / rynkyttäminen'' tyhjäkäynnillä.
Joskus suoraan startin jälkeen kun ei mene koskemaan kaasuun pyörii nätisti, antaa kenkää niin alkaa humppaamaan, no sitten kun taas antaa kierroksia vähän reilummin niin taas asettuu tuo rynkytys?
Autosta olen tarkistanut jo suuttimien liittimet, niitä olen heilutellut ja suihkauttanut kliineriä sinne, sama operaatio tehty myös railpaineanturille, joka jakotukin päässä.
Vikakoodit on luettu ja launchilla katsottu livedataa myös ajossa, seuraavia arvoja saatiin pihalle:
Ainoa vikakoodi:
- DDE: Pre-Supply Pressure Monitoring ?
Tyhjäkäynnillä livedataa seurattuna:
- Ambient Pressure 997mbar
- Air Pressure 1017mbar
- Pre-Delivery Pressure 3.69bar
- Rail-Pressure 348bar
- Tank Sensor 1 (Fuel Pump End) 79.2%
- Tank Sensor 2 (Other End) 70.4%
Kun kierrokset nosti 1500rpm, nousi myös Rail-Paine 440 baariin.
Ja satasen vauhdissa katottuna tuo Pre-Delivery Pressure ei pudonnut alle 3,5 baarin. Eli siirtopumppu ja railpaineanturi ok (?)
Tein ohivuotomittauksen Biltemasta löytyvällä sarjalla, liitteenä kuva tuloksista:
Mitä raati on näistä mieltä? Nämä arvot tulivat käyntilämpöisellä koneella noin ~2min tyhjäkäynnillä. Mielestäni ei vielä hälyttävää 300tkm käyneille suihkuille? Toisaalta voiko tuo ykkösen suutin jumittaa kun noin vähän tuli ohivuotoa verrattuna muihin?
Suuttimien korjausarvot katsottiin myös ISTA:lla, ne näyttivät tältä:
Sylinteri 1: -1.3
Sylinteri 2: +0.2
Sylinteri 3: +1.0
Sylinteri 4: -0.7
Sylinteri 5: +1.2
Sylinteri 6: -1.5
HUOM! Kaikki nämä arvot on mitattu täysin käyntilämpöisestä moottorista!
Ja vielä sen verran, että auto on ohjelmoitu, jos sillä jotain merkitystä on. Tuskin johtuu siitä, koska yhteistä matkaa on jo ~30tkm takana eikä alku-aikoina tätä humppausta vielä esiintynyt. Tehtaan manuaali myös kyseessä eli imusatsin läppiähän tässä ei ikinä ole paikallaan ollutkaan.
Eli mitähän tässä uskaltaisi lähteä ensin vaihtamaan / huoltamaan? Suutin vialtako tämä alkaa nyt pahasti näyttämään.. :think Railpaineanturin liitinkin näissä tuntuu menettävän jossain vaiheessa kontaktinsa, se varmaan olisi halvin kokeilu näin aluksi, PA-suodattimen vaihtoa olen myös miettinyt ja puhdistusaineen kaatamista tankkiin? :think
Elikkä auto E39 530D aloitti tuossa kesän alussa käymään tasaisen epätasaisesti. Kierrokset eivät seilaa sataa kierrosta enempää, ei puske mustaa ajossa, mene vikatilaan eikä normaalia pidempää starttaustakaan ole ilmennyt. Ainoastaan tuo ''humppaaminen / rynkyttäminen'' tyhjäkäynnillä.
Joskus suoraan startin jälkeen kun ei mene koskemaan kaasuun pyörii nätisti, antaa kenkää niin alkaa humppaamaan, no sitten kun taas antaa kierroksia vähän reilummin niin taas asettuu tuo rynkytys?
Autosta olen tarkistanut jo suuttimien liittimet, niitä olen heilutellut ja suihkauttanut kliineriä sinne, sama operaatio tehty myös railpaineanturille, joka jakotukin päässä.
Vikakoodit on luettu ja launchilla katsottu livedataa myös ajossa, seuraavia arvoja saatiin pihalle:
Ainoa vikakoodi:
- DDE: Pre-Supply Pressure Monitoring ?
Tyhjäkäynnillä livedataa seurattuna:
- Ambient Pressure 997mbar
- Air Pressure 1017mbar
- Pre-Delivery Pressure 3.69bar
- Rail-Pressure 348bar
- Tank Sensor 1 (Fuel Pump End) 79.2%
- Tank Sensor 2 (Other End) 70.4%
Kun kierrokset nosti 1500rpm, nousi myös Rail-Paine 440 baariin.
Ja satasen vauhdissa katottuna tuo Pre-Delivery Pressure ei pudonnut alle 3,5 baarin. Eli siirtopumppu ja railpaineanturi ok (?)
Tein ohivuotomittauksen Biltemasta löytyvällä sarjalla, liitteenä kuva tuloksista:
Mitä raati on näistä mieltä? Nämä arvot tulivat käyntilämpöisellä koneella noin ~2min tyhjäkäynnillä. Mielestäni ei vielä hälyttävää 300tkm käyneille suihkuille? Toisaalta voiko tuo ykkösen suutin jumittaa kun noin vähän tuli ohivuotoa verrattuna muihin?
Suuttimien korjausarvot katsottiin myös ISTA:lla, ne näyttivät tältä:
Sylinteri 1: -1.3
Sylinteri 2: +0.2
Sylinteri 3: +1.0
Sylinteri 4: -0.7
Sylinteri 5: +1.2
Sylinteri 6: -1.5
HUOM! Kaikki nämä arvot on mitattu täysin käyntilämpöisestä moottorista!
Ja vielä sen verran, että auto on ohjelmoitu, jos sillä jotain merkitystä on. Tuskin johtuu siitä, koska yhteistä matkaa on jo ~30tkm takana eikä alku-aikoina tätä humppausta vielä esiintynyt. Tehtaan manuaali myös kyseessä eli imusatsin läppiähän tässä ei ikinä ole paikallaan ollutkaan.
Eli mitähän tässä uskaltaisi lähteä ensin vaihtamaan / huoltamaan? Suutin vialtako tämä alkaa nyt pahasti näyttämään.. :think Railpaineanturin liitinkin näissä tuntuu menettävän jossain vaiheessa kontaktinsa, se varmaan olisi halvin kokeilu näin aluksi, PA-suodattimen vaihtoa olen myös miettinyt ja puhdistusaineen kaatamista tankkiin? :think
Comment