Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D - Epätasainen tyhjäkäynti ei asetu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kolinaysi
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 4
    • Iisalmi

    E39 530D - Epätasainen tyhjäkäynti ei asetu

    Jeps, iltaa vaan kaikille. Näin heti alkuun haluan sanoa että tallaisia ketjuja on kyllä jo paljon ja kaikkia on tullut luettua läpi, mutta selvää vastausta en ole ongelmaani saanut.

    Elikkä auto E39 530D aloitti tuossa kesän alussa käymään tasaisen epätasaisesti. Kierrokset eivät seilaa sataa kierrosta enempää, ei puske mustaa ajossa, mene vikatilaan eikä normaalia pidempää starttaustakaan ole ilmennyt. Ainoastaan tuo ''humppaaminen / rynkyttäminen'' tyhjäkäynnillä.

    Joskus suoraan startin jälkeen kun ei mene koskemaan kaasuun pyörii nätisti, antaa kenkää niin alkaa humppaamaan, no sitten kun taas antaa kierroksia vähän reilummin niin taas asettuu tuo rynkytys?

    Autosta olen tarkistanut jo suuttimien liittimet, niitä olen heilutellut ja suihkauttanut kliineriä sinne, sama operaatio tehty myös railpaineanturille, joka jakotukin päässä.

    Vikakoodit on luettu ja launchilla katsottu livedataa myös ajossa, seuraavia arvoja saatiin pihalle:

    Ainoa vikakoodi:

    - DDE: Pre-Supply Pressure Monitoring ?

    Tyhjäkäynnillä livedataa seurattuna:

    - Ambient Pressure 997mbar
    - Air Pressure 1017mbar
    - Pre-Delivery Pressure 3.69bar
    - Rail-Pressure 348bar
    - Tank Sensor 1 (Fuel Pump End) 79.2%
    - Tank Sensor 2 (Other End) 70.4%

    Kun kierrokset nosti 1500rpm, nousi myös Rail-Paine 440 baariin.
    Ja satasen vauhdissa katottuna tuo Pre-Delivery Pressure ei pudonnut alle 3,5 baarin. Eli siirtopumppu ja railpaineanturi ok (?)

    Tein ohivuotomittauksen Biltemasta löytyvällä sarjalla, liitteenä kuva tuloksista:



    Mitä raati on näistä mieltä? Nämä arvot tulivat käyntilämpöisellä koneella noin ~2min tyhjäkäynnillä. Mielestäni ei vielä hälyttävää 300tkm käyneille suihkuille? Toisaalta voiko tuo ykkösen suutin jumittaa kun noin vähän tuli ohivuotoa verrattuna muihin?

    Suuttimien korjausarvot katsottiin myös ISTA:lla, ne näyttivät tältä:

    Sylinteri 1: -1.3
    Sylinteri 2: +0.2
    Sylinteri 3: +1.0
    Sylinteri 4: -0.7
    Sylinteri 5: +1.2
    Sylinteri 6: -1.5

    HUOM! Kaikki nämä arvot on mitattu täysin käyntilämpöisestä moottorista!

    Ja vielä sen verran, että auto on ohjelmoitu, jos sillä jotain merkitystä on. Tuskin johtuu siitä, koska yhteistä matkaa on jo ~30tkm takana eikä alku-aikoina tätä humppausta vielä esiintynyt. Tehtaan manuaali myös kyseessä eli imusatsin läppiähän tässä ei ikinä ole paikallaan ollutkaan.

    Eli mitähän tässä uskaltaisi lähteä ensin vaihtamaan / huoltamaan? Suutin vialtako tämä alkaa nyt pahasti näyttämään.. :think Railpaineanturin liitinkin näissä tuntuu menettävän jossain vaiheessa kontaktinsa, se varmaan olisi halvin kokeilu näin aluksi, PA-suodattimen vaihtoa olen myös miettinyt ja puhdistusaineen kaatamista tankkiin? :think
    Last edited by Kolinaysi; 21-08-2022, 00:40.
  • Jonttu79
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 13
    • Pattijoki

    #2
    Poistuuko tämä rynkytys kun moottori lämmennyt täysin? Täällä samanlainen auto ja samanlaista vaivaa mutta oireet loppuu kun moottori täysin lämmin. Polttoaineen kulutus kasvanut ja tänään sammuikin pariin otteeseen.

    Comment

    • mie
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 219

      #3
      Meillä loppu humppailut rail paineen säätäjän vaihdolla.

      Siinä kyllä humppaili selvästi rail paineetkin tyhjäkäynnillä.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5266
        • Pirkkala

        #4
        Jos käy aaltoilevasti tyhjää ja railpaine aaltoilee, on syy hyvin luultavasti määränsäätöventtiili(eli paineensäätöventtiili siinä kp pumpussa)

        Se saattaa tulla kuntoon pelkillä o-renkaillakin. Ite oon pariin autoon vaihtanu koko venttiilin
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Kolinaysi
          Newbiemmer
          • May 2020
          • 4
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by Jonttu79 View Post
          Poistuuko tämä rynkytys kun moottori lämmennyt täysin? Täällä samanlainen auto ja samanlaista vaivaa mutta oireet loppuu kun moottori täysin lämmin. Polttoaineen kulutus kasvanut ja tänään sammuikin pariin otteeseen.
          Ei poistu rynkytys kuumallakaan koneella. Kulutus on omassakin minun mielestä noussut mutta tämä ei ainakaan vielä ole alkanu sammuilemaan tai muuta.

          Railpaineanturin vaihto ollut kyllä mielessä, nuo kp-pumppuun tulevat tiivisteet itse asiassa löytyy jo hyllystä, pitää varmaan niillä aloittaa jos tämä vika ei ala asettua.

          Kyselin myös naamakirjan puolella apuja tähän ropleemaan, siellä kerrottiin että softa voi aiheuttaa myös tällaista soutelua silloin tällöin tyhjäkäynnillä, eli ei välttämättä joka päivä saata esiintyä tämä vika..

          Auto on menossa näillä näkymin ensiviikolla yhden paikallisen velhon luo syvempään tutkintaan, samalla todennäköisesti ajetaan vakio-ohjelma sisään kun ei tiedä tuosta entisen omistajan itse tekemästä yhtään mitään

          Katsotaan mitä tapahtuu.

          Comment

          • Kolinaysi
            Newbiemmer
            • May 2020
            • 4
            • Iisalmi

            #6
            E39 530D - Epätasainen tyhjäkäynti ei asetu *RATKAISTU*

            No niin nyt kun muistaa tänne tarinoida tästäkin vaivasta niin nyt on tämäkin ropleema saatu aisoihin.

            Tankinpumppu tuli vaihdettu jo muutenkin liipasimella olevien siirtopaineiden takia, mutta vika ei ollut siinä. Myös kp-pumpun määränsäädin tuli käytettyä auki ja ne kuuluisat o-renkaat vaihdettua mutta nekin olivat ehjät.

            Auto palautettiin tosiaan vakioksi ja sen jälkeen heti ilmestyi vikakoodia testeriin viallisesta MAP- / ahtopaineanturista. No mappi vaihtoon, eka startti ja vika oli poissa. Nyt käy nätisti ja suuttimienkin kevyt ääntäminen loppui. Softassa oli ilmeisesti tehty joku temppu ettei koodia tullut pihalle, en tiedä mutta pääasia että nyt vehkeet rokkaa. Viallinen mappihan vaikuttaa kaikkeen, mutta ei tullut ajateltua asiaa sen kummemmin kun ei koodeja tosiaan tullut pihalle yhtäkään..

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎