Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vilkun ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #16
    Mulla on mittari ilman bc:tä ja vilkun ääni ei haittaa. Voi olla, että ura metallialalla on tuhonnut myös kuulon tai mittaristossa on hiljaisempi ääni. Onneksi ei ole Opelia, jossa ääni kuuluu kaiuttimista...
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Jos on tilaa releen ympärillä niin sen voisi vuorata jollain aineella (tai Sikaflexillä). Kyllä siellä mittarissa joku summeri/kaiutinkin pitäisi olla, pienellä OBC:lla siitä kuuluu ääni jos valot jää päälle ja isossa esim. navin aikamerkki. Tai ainakin ne kuulostaa kuuluvan mittarista eikä jalkatilasta kuten muut merkkiäänet.
      E39 528iA

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #18
        Originally posted by TJJ
        Kyllä se "kaiutin" on mittarissa, luultavasti vain joku pieni purkki piirilevyllä, siis samantapainen kuin PC:n emolevyllä. Minä vaihdoin pienen OBC:n mittariston isoon OBC-mittariin ja vilkun ääni muuttui samalla hiljaisemmaksi ja soundiltaan erilaiseksi. Luultavasti joku mittarin takana olevista aukoista on tuon "kaiuttimen" lähellä ja reiän tukkiminenkin voisi vähän auttaa vaikka ääni taitaa kuitenkin suurimmaksi osaksi kuulua mittarin läpi. Tuo sama "kaiutin" tosin voi olla myös sama josta tulee mittarin gong-ääni (aikamerkki ainakin), loput gong-äänistähän tulee kaasupolkimen yläpuolella olevasta kaiuttimesta.
        Pikku ikessä on Tycon tekemä rele ja isossa Siemensin. Tuo saattais selittää erilaisen äänen. Mittarin takana on aukkoja enemmän kuin laki sallii, joten jos ääntä haluaa pienemmäks, pitäis koko takapuoli teippaa umpeen ja se tuskin paljoa auttaa, kun tuo mittariston takapuoli on jo nyt tiukasti siellä kojelaudan sisässä...

        Mitäs gongeja tuolta mittaristosta tulee? Itellä ei mielestäni mitään? Se 3 asteen varotuskin tulee sieltä apukuskin jalkatilasta, ainakin E38:ssa.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #19
          Jaahas TJJ ehtikin kirjottaa väliin...

          Voisiko joku linkittää kuvan sellaseen komponenttiin, joka voi päästää jonkun aikamerkin? Kattellu noita komponentteja silmät kierossa vartin, mutta mikään niistä ei muistuta vähäisessäkään määrin mitään summeria, kajaria tms., mitä jossain kännyköissä jne. on. Piirilevyllä on paria komponenttia lukuunottamatta kaikki pintaliitoskomponentteja ja todella pieniä, joten minkänäkönen voisi olla osa, josta lähtee ääntä? P.s puolet osista on valettu hartsiin, joten siellä alla ei kaiken järjen mukaan ole ääntä päästäviä osia, vai voikohan sittenkin

          Jos se ääni tulee siitä releestä, niin sen ympärille saa kyllä mahtumaan sikaa tms. n. 5mm kerroksen.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • hawkki
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 458
            • Vuosaari

            #20
            ihmeelliseltähän se tuntus et toi naksutus tulis kajarista kun relekkin pitää ääntä. Yks mahollisuushan ois korvata rele fetillä tai vastaavalla elektroonisella komponentilla jolloin ei ääntä tulis ollenkaan.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Kyllä se vilkun ääni varmaan tuosta releestä tuleekin mutta noin muuten kiinnostaa mikä siellä ne muut äänen tekee jos sellaista osaa ei löydy.
              Se pienemmän mittarin valosummeri voisi olla myös tuo rele eli siihen ajetaan silloin jotain pulssia eikä tasajännitettä. Tekeeköhän tuo rele sitten oikeasti mitään muuta kuin napsuvan äänen sillä valomodulihan vilkkuja kuitenkin ohjaa ja se on eri paikassa. Pitää vielä testata tuota aikamerkkiä, jos se sittenkin tulee jalkatilasta.

              Edit: Taitaapa olla turha testata sillä WDS:än mukaan tuo aikamerkkikin tulee gongista.
              Last edited by TJJ; 14-10-2005, 17:59.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Ja tässä siitä releestä:

                Light warning
                The light warning is provided only acoustically. The relay installed in the instrument cluster for monitoring the turn signal indicator lamps is also used for the light warning. The light warning sounds when the driver's door is opened for the first time and when the parking lights are switched on for 8 cycles each at approx. 0.5 seconds continuous tone at approx. 64 Hz and with a subsequent 0.5 second pause. During the light warning, the turn signal indicator lamps are only monitored by means of the indicator lamps.

                Eli näyttäisi siltä, että koko releen voi poistaa...
                E39 528iA

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #23
                  Originally posted by TJJ
                  Eli näyttäisi siltä, että koko releen voi poistaa...
                  Meinaatko tosiaan ettei koko ike mene jotenkin signaaleiltaan sekaisin, jos sen releen poistaa?
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Meinaatko tosiaan ettei koko ike mene jotenkin signaaleiltaan sekaisin, jos sen releen poistaa?
                    Ei pitäisi mennä jos se tosiaan on vain äänen tekemistä varten, voi sen tilalle tietty laittaa vastuksen. Sinulla kun on noita mittareita, niin katso lähteekö releen kärkien nastoilta piuhat johonkin. Tosin tämä nyt on taas tätä pohdiskelua sillä minua ei tuo ääni haittaa ja uudessa mittarissa se haittaa vielä vähemmän.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #25
                      Originally posted by TJJ
                      Ei pitäisi mennä jos se tosiaan on vain äänen tekemistä varten, voi sen tilalle tietty laittaa vastuksen. Sinulla kun on noita mittareita, niin katso lähteekö releen kärkien nastoilta piuhat johonkin. Tosin tämä nyt on taas tätä pohdiskelua sillä minua ei tuo ääni haittaa ja uudessa mittarissa se haittaa vielä vähemmän.
                      Käytännössä noita kontakteja on mahdoton seurata, koska niitä johtimia (ei johtoja) menee siinä itse relemötikän alla iso kasa ja piirilevyllä niitä on kolmessa kerroksessa, eli ei tiedä mitä siellä välissä on, mutta aikamoisessa solmukohdassa toi rele kuitenkin sijaitsee. Johonkin pikkuvikaseen mittaristoon vois tietysti testata huvikseen sitä, että ottaa releestä kärjet pois ilman että alkaa niitä juotoksia avaamaan. Sitten vaan kokeilis putooko muitakin mittariston ominaisuuksia pelistä pois, vai ei. Sikafleksi taitaa kuitenkin olla yleispätevämpi ratkaisu, jos sekään sitten ääntä eristää.

                      Koitan jossain vaiheessa saada jotain testiä pystyyn...
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • WarHead
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 774

                        #26
                        Ettei vaan meitsi joudu kohta iha ite tarjoomaan itelleen aina niin raikkaan GT:n tuossa paikallisessa ravintolassa...
                        E91 335iAT -08

                        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #27
                          Originally posted by WarHead
                          Ettei vaan meitsi joudu kohta iha ite tarjoomaan itelleen aina niin raikkaan GT:n tuossa paikallisessa ravintolassa...
                          Mielenkiintoinen näkökulma, mutta varo ettei aamulla nakuta sullakin rele
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Jarde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 446
                            • Oulu

                            #28
                            Pitääkö mittaristo purkaa kuinka atomeihin, että pääsee käsiksi tuohon releeseen? Ryhdyn kohta asentelemaan noita alumiinirinkuloita mittaristoon, joten vois samalla yrittää hieman vaimentaa tuota loksuttajaa.
                            Tuo valosummerin äänikin on kyllä tosi karmee, meinas ensimmäiseltä kuulemalta mennä paskat housuun(ainakin melkein)!

                            En ole päässyt muita E39 kuuntelemaan, mutta kyllä tuo mun vilkun ääni voittaa jopa skoda octavian vilkun äänen.
                            E46 320d sedan vm-02
                            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #29
                              Sun pitää avaa ne torxit siitä mittaritaulusta ja sitten ottaa se takakoppa irti silleen ettet revi sitä piirilevyä halki. Rele jököttää siellä piirilevyn takapuolella.
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              • Jarde
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 446
                                • Oulu

                                #30
                                Vilkun relettä on nyt yritetty eristää, mutta vaikutus ääneen jäi melko vähäiseksi. Laitoin releen ympärille paksua teippiä ja vuorasin vielä silikoonilla, mutta eipä se sitä paljoa hiljentänyt.
                                Pitää yrittää kestää
                                E46 320d sedan vm-02
                                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎