Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525d lämmityslaitteen puhaltimen vaihto ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Velho
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 267
    • Tampere

    E39 525d lämmityslaitteen puhaltimen vaihto ?

    Eli kuinka suuri homma on vaihtaa lämmityslaitteen puhallin e39 525d 2001 malliseen bemuun ?

    Mitä kaikkea tartee purkaa, onko puhallin vaihdettavissa konehuoneen puolelta vai joutuuko purkamaan koko kojelaudan että pääsee siihen käsiksi ?
    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Joutuu purkamaan penkit, keskikonsolin, kojelaudan, kojelaudan apurungon,eri äänieristekerrokset, sähköt ja lämmityslaitekokonaisuuden(jolloin ilmastointi pitää käydä ottamassa tyhjäksi ennen "projektia" ja vedet pois). Rattiputki on kiinni kannattomilla/katkeavilla pulteilla joten tähän kannattaa varautua, kuten myös siihen että lämmityslaiteyksikkö on kiinni parilla pultilla myös konetilan puolelta. Kaikki johdotukset kannattaa valokuvata ennen irroitusta(kiinni n.50kpl nippusidettä), jolloin takaisin veto voi olla hieman helpompaa. Jokainen haara pitää kulkea tismalleen samaa reittiä myös homman jälkeen, tai muuten tulee "nitinati" ongelmia jälkikäteen.
    Oletko varma että kyse on puhaltimesta, eikä "siilistä"? Näistä kun ei kovin helposti puhaltimen moottorit mene?
    Maltti on sitten TODELLAKIN valttia tässä hommassa mikäli haluaa välttyä nitinöiltä ja/tai tulipalolta.
    Last edited by Hemi; 14-10-2005, 11:58.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Kannattaa lukea TIS:istä ohjeet miten tuo tehdään, niin välttyy tekemästä aika monta asiaa mitä Hemi tuossa luettelee.
      E39 528iA

      Comment

      • killstr
        Newbiemmer
        • Apr 2003
        • 17

        #4
        Asiat todellakin voi tehdä monella eri tapaa. Mikä on järkevää, mikä taas ei onkin sitten toinen juttu.
        En yleensä puutu täällä näkyviin neuvoihin, mutta Hemin kirjoitelma on jo niin räikeää etten voinut vastustaa kiusausta.
        Kuten TJJ tuossa jo kirjoittelikin, on TIS vastaus Velhon ongelmiin.

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Hemi
          Joutuu purkamaan penkit, keskikonsolin, kojelaudan, kojelaudan apurungon,eri äänieristekerrokset, sähköt ja lämmityslaitekokonaisuuden(jolloin ilmastointi pitää käydä ottamassa tyhjäksi ennen "projektia" ja vedet pois). Rattiputki on kiinni kannattomilla/katkeavilla pulteilla joten tähän kannattaa varautua, kuten myös siihen että lämmityslaiteyksikkö on kiinni parilla pultilla myös konetilan puolelta. Kaikki johdotukset kannattaa valokuvata ennen irroitusta(kiinni n.50kpl nippusidettä), jolloin takaisin veto voi olla hieman helpompaa. Jokainen haara pitää kulkea tismalleen samaa reittiä myös homman jälkeen, tai muuten tulee "nitinati" ongelmia jälkikäteen.
          Oletko varma että kyse on puhaltimesta, eikä "siilistä"? Näistä kun ei kovin helposti puhaltimen moottorit mene?
          Maltti on sitten TODELLAKIN valttia tässä hommassa mikäli haluaa välttyä nitinöiltä ja/tai tulipalolta.
          Olen varma, että moottori on sökö sillä on koitettu uudella "siilillä" ja on myös koitettu syöttää suoraa sähköä puhaltimelle mutta puhallin ei toimi !
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Velho
            Olen varma, että moottori on sökö sillä on koitettu uudella "siilillä" ja on myös koitettu syöttää suoraa sähköä puhaltimelle mutta puhallin ei toimi !
            Joo, no kojelaudan ylä- ja alaosa tuossa on purettava, airbag pois, mittari pois, hanskalokero pois, A-pilarien verhoilu pois ja sitten vielä puhaltimen moottorin suojat pois. Kojelaudan purkua on tullut itsekin harjoiteltua (katso tätä viestiketjua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29698 ) mutta moottorin vaihdon osalta en osaa auttaa muuten kuin mitä noista ohjeista näkee. Se kuitenkin vaikuttaisi olevan aika helppo homma sen jälkeen kun kojelaudan yläosa on pois.

            Purkujärjestyksen mukaan numeroidut ohjeet löytyy tuolta: http://www.mediafire.com/?omxk8t81i0yywo0
            Last edited by TJJ; 25-05-2012, 15:40. Reason: Ohjeiden linkki lisätty
            E39 528iA

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #7
              Originally posted by TJJ
              Joo, no kojelaudan ylä- ja alaosa tuossa on purettava, airbag pois, mittari pois, hanskalokero pois, A-pilarien verhoilu pois ja sitten vielä puhaltimen moottorin suojat pois. Minulla on .pdf tiedostoina ohjeet noihin kaikkiin, lähetä private messagena sähköpostiosoitteesi niin lähetän ohjeet sinulle, kokoa niillä on yhteensä n. 2,5 megaa. Kojelaudan purkua on tullut itsekin harjoiteltua (katso tätä viestiketjua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=29698 ) mutta moottorin vaihdon osalta en osaa auttaa muuten kuin mitä noista ohjeista näkee. Se kuitenkin vaikuttaisi olevan aika helppo homma sen jälkeen kun kojelaudan yläosa on pois.
              Joko joku on päässyt lämppärin moottoriin käsiksi??? Täälläkin alkoi taas moottori huutaa/vinkua, kun pakkaset alkoi.. Kesä meni täysin hiljaisena..
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Jos/kun tuon lämppärin moottorin saa vaihdettua TJJ:n mukaisen hieman lyhyemmän kaavan mukaan, niin toki pyydän nöyrimmästi anteeksi että on tullut tarjottua pidempää kaavaa kuin on tarvis(eli lämmityslaiteyksikköä ei tarvitsisi irroittaa moottorin vaihdon takia). Itse kun olen vain purkanut vain kokonaisia systeemejä e39:stä, on tuon lämmityslaiteyksikön irroittaminen tuntunut itsestään selvyydeltä jotta lämppärin moottorin saa irroitettua. Moottorihan sijaitsee lämmityslaiteyksikön ja tulipellin välissä joten tähän johtopäätökseen tulee todella helposti kun "pakettia" katselee. Hyvä tietää että kannen saa auki ja moottorin vaihdettua jos joskus tulee vaihtotarve.
                Eli silloin voi unohtaa tuon kojelaudan apurungon, rattiputken ja lämmityslaiteyksikön irroituksen. Samalla luonnollisesti säästyy vesien ja kylmäaineiden ulosotolta. Aina oppii jotain uutta. Hyvä.

                Comment

                • anttij
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 56

                  #9
                  Tuonne kirjoittelin joskus vaihtohommasta, jos jotain apua...



                  P.S. Hemillä lyhyt muisti (alle vuosi), ehdottelit pitkää kaavaa tuolloinkin
                  - E70 X5 3.0d Sport 2009
                  - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                  - ex. E60 530dA 2004 -
                  - ex. E46 318i 2002 -
                  - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                  - ex. E39 525dA 2002 -

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    ...siitä vain sitten "lyhyellä kaavalla" vaihtelemaan...

                    Comment

                    • TAP
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 84
                      • Kuopio

                      #11
                      Mites noista TIS vaihto ohjeista, pitääkö muka matkustajan airbagin kansi vaihtaa uuteen jos airbagin käyttää irti vai ymmärsinkö nuo ohjeet väärin???? Kuulostaa näin äkkiseltään aika ihmeelliselle..
                      ----- F11 535 XD -12 ------
                      ----- E39 530 DA -00 ------

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2328
                        • Uusimaa

                        #12
                        Toissapäivänä "vaihdettiin" puhaltimen moottori, ja aikaa purkuun ja kasaukseen kului 2,5 tuntia. Kävi vain niin, että moottorissa ei ollutkaan mitään vikaa, vaan autossa oli vääränlainen puhaltimen ohjainyksikkö.

                        Eli nyt olisi tuossa alkuperäisessä pakkauksessaan yksi ylimääräinen, originaali ja käyttämätön E39 puhaltimen moottori.
                        Osanumero: 64118372493

                        Hinta 140 euroa.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Miten olette selvittäneet E39 puhaltimenmoottorin mallin

                          Originally posted by JKK View Post
                          Toissapäivänä "vaihdettiin" puhaltimen moottori, ja aikaa purkuun ja kasaukseen kului 2,5 tuntia. Kävi vain niin, että moottorissa ei ollutkaan mitään vikaa, vaan autossa oli vääränlainen puhaltimen ohjainyksikkö.

                          Eli nyt olisi tuossa alkuperäisessä pakkauksessaan yksi ylimääräinen, originaali ja käyttämätön E39 puhaltimen moottori.
                          Osanumero: 64118372493

                          Hinta 140 euroa.
                          Miten olette selvittäneet puhaltimen moottorin mallin kun auto on ns- Suomi auto ja siihen on uutena asennettu Automaattiilmastointi ja nyt ei tiedetä mikä puhaltimen moottori siihen pitää vaihtaa kun moottori kitisee jo jatkuvasti vaihtaa pitäisi mutta kuka selvittää sen varaosanumeron joka tähän autoon käy eli E39 523i vm-97 sedan.

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by TAP View Post
                            Mites noista TIS vaihto ohjeista, pitääkö muka matkustajan airbagin kansi vaihtaa uuteen jos airbagin käyttää irti vai ymmärsinkö nuo ohjeet väärin???? Kuulostaa näin äkkiseltään aika ihmeelliselle..
                            TIS sanoo että bmw suosittelee kannen vaihtoa kun he eivät voi taata kannen "jarruhihnojen" kuntoa kannen irroituksen jälkeen. Hihnat siis estävät kantta lentämästä apukuskin naamaan kun tyyny räjähtää. Toisaalta TIS puhuu kannen päivitetystä versiosta ja voi olla että siihen on tullut joku muutos jonka takia halutaan vaihtaa vanhat kannet uusiin, asia ei kuitenkaan ole niiin tärkeä että kansia alettaisiin vartavasten vaihtamaan vaan vaihto tehdään kun kannen kanssa operoidaan ja vastaan tulee vanha kansi.
                            Kun kannen irroittaa varovasti niin ei niille hihnoille mitään tapahdu, itse en vaihtanut kantta...
                            Last edited by jms-btcf; 24-01-2009, 06:22.
                            e61 535d

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by 325E View Post
                              Miten olette selvittäneet puhaltimen moottorin mallin kun auto on ns- Suomi auto ja siihen on uutena asennettu Automaattiilmastointi ja nyt ei tiedetä mikä puhaltimen moottori siihen pitää vaihtaa kun moottori kitisee jo jatkuvasti vaihtaa pitäisi mutta kuka selvittää sen varaosanumeron joka tähän autoon käy eli E39 523i vm-97 sedan.
                              Sulle pitäisi käydä sama moottori mitä JKK kaupitteli, 64118372493. Kts Realoem linkki
                              e61 535d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎