Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys e39 etupenkeistä, KIIRE, APUVA!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #31
    Hemi:En epäile ammattitaitoasi hetkeäkään, tosin e39:n purkuohjeissa olet antanut välillä aika harhaan johtavaa tietoa tällä foorumilla.Minulla ei myöskään ole (onneksi) tapauskohtaista todistetta esittää, toimivatko bagit e39 mallissa jos airbag-valo palaa.

    Tis:n mukaan: Jos valon syttymisen on aiheuttanut etumatkustajan painetunnistinmatto, toimii systeemi muuten edelleen täysin,kyseinen bagi laukeaa onnettomuustilanteessa, istuu penkillä joku tai ei.

    Eiköhän tämä asia liene puitu, tärkeitä turvavarusteitahan nuo on ja valot on syytä pitää sammuksissa, niin kun on alunpitäen tarkoitettukin.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • Dandy
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1438
      • ....

      #32
      Omituiselta kuulostaisi jos Helsingissä olisi airbag-valon nollaus jotain ~100 euroa. Kuopion Autoputkolassa 19 euroa ja on merkkiliike. Ei pysty nollaamaan kuin merkkihuollossa, koska kyseessä turvajärjestelmä...

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #33
        Originally posted by theelekrep
        Vielä olis yksi kysymys liittyen penkkeihin. Miten noi takapenkit on kiinni? Onko helppo irrottaa?
        Istuoinosa lähtee nostamalla ja selkänoja on kiinni kahdella pultilla (10mm avain) alakulmista....ennen selkänojan irroitusta pitää itetysti niskatuet otta pois. Sitten se selkänoja lähtee hiukan nostamalla sitä irti.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Creative22: Kerrotko minullekkin mitä purkuohjetta mahdat tarkoittaa? Varmasti kun jokunen harhaanjohtava purkuohje tosiaan mahtuu lähes 3500:aan postaukseen.
          Sitten itse airbagiin. Eli nythän oli kyse siitä että penkki oli irroitettu ja valo oli syttynyt. Kun penkki on irti, on irti myös turvavyön esikiristimen sytytinjohto. Tästä kirjautuu automaattisesti systeemin lukitseva vikakoodi. Näin on oltava jotta airbagtyyny ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA pääse räjähtämään/täyttymään ilman toimintakuntoista vyönkiristinjärjestelmää. Mikäli näin pääsisi tapahtumaan ja joku iskeytymään "vastapalloon" päin tulevaa airbagiä, olisi vakavien niskavammojen mahdollisuus erittäin suuri. Systeemi on itse asiassa rakennettu niin että varsinainen airbag voi räjähtää vain mikäli tietty viiveaika vyönkiristinjärjestelmän laukeamisen ja airbagtyynyyt täyttymisen välillä on mahdollinen. Itstuintunnistinjärjestelmään on taas on rakennettu paljon pidempi viivetunnistus. Eli vaikka auto heittäisi kymmenkunta kertaa katon kautta niin että keskipakovoima pitää henkilön irti penkistä, on systeemi silti aktivoitunut siltä varalta että kiesi lopulta päätyy keula edellä vastaantulevan rekan alle. Viive on siis useita sekunteja jolloin tunnistin voi olla pois pelistä ja silti bagi laukeaa. Vikavalon ja tämän viiveen kanssa ei kuitenkaan ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Suomessa kulkee AVK:n/lähivakuutuksen kautta vuosittain muutama kymmentä 93-03 bemaria joka on saanut erittäin kovan keula tai/ja kylkimällin, mutta kaikki bagit ovat "sattuneesta syystä" ehjiä. Tällaisen auton vikakoodit kun käydään lopulta korjauksen jälkeen lukemassa, mavaitaan joka kerta että laukeamisen estänyt vikakoodi on syntynyt ennen kolaria. Kaksi yleisintä näin löytyvää vikakoodia on juuri istuintunnistin ja/tai vyönkiristimen liitin.

          Comment

          • theelekrep
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1653
            • Vantaa

            #35
            Originally posted by Robi
            Istuoinosa lähtee nostamalla ja selkänoja on kiinni kahdella pultilla (10mm avain) alakulmista....ennen selkänojan irroitusta pitää itetysti niskatuet otta pois. Sitten se selkänoja lähtee hiukan nostamalla sitä irti.
            Jep, kiitos!!!
            e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by Hemi
              Creative22: Kerrotko minullekkin mitä purkuohjetta mahdat tarkoittaa? Varmasti kun jokunen harhaanjohtava purkuohje tosiaan mahtuu lähes 3500:aan postaukseen.
              Ehkä kyse on näistä pura puoli autoa turhaan puhaltimen vaihdon takia:


              Ja vaikka tuossa viime kevään viestiketjussa anttij kertoi miten tuo tehdään niin viime viikolla:
              E39 528iA

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #37
                Tuossahan tuo vastaus taisi jo tullakkin, eli en mitenkään ymmärrä miksi vaihdettaessa lämmityslaitteen puhallinta e39:n, täytyy etupenkit irroittaa??
                Ja jopa väläyteltiin/peloteltiin koko moottorin/apurungon alaslaskua?

                Airbagjärjestelmää ei myöskään tarvi koodata uudelleen, auton avaimet viedään tuon toimenpiteen (matkustajan airbag) ajaksi auton ulkopuolelle ja akunkenkä irroitetaan.
                Mitään koodeja ei rekisteröidy näin järjestelmään, eikä valo jää palamaan.

                Airbagjärjestelmästä vielä, on ollut myös tapauksia joissa tyyny (t) ei ole lauenneet vaikka systeemi olisi jälkeenpäin todettu täysin toimivaksi.On ollut myös tapauksia joissa tyynyt ovat lauenneet liian myöhään ja eivät ole ehtineet suojaamaan kuljettajaa/matkustajaa.Näin kävi aikoinaan bemarin
                tapauksessa e36 mallille.Olikohan vuosi -97.

                E39 tapauksessa tis:n mukaan keskusyksikkö voidaan koodata 3 kertaa uudelleen antamaan laukaisukäskyt, tämän jälkeen se lukittuu ja koodaus ei
                enää ole mitenkään mahdollista.

                Edit: ENSIMMÄINEN asia mitä tehdään, irroitettaessa penkkejä tai mitään osia
                airbagiin liittyen e39 mallista tai muistakaan, on se että avaimet pois virtalukosta ja akunkenkä irti.Joka antaa täällä suurpiirteisiä purkuohjeita ja ammatikseen tekee näitä hommia, fiksuna kaverina mainitsee tuon asian ensimmäisenä, ettei turhaan tarvi niitä valoja käydä kuittailemassa kalliiseen hintaan.
                Last edited by creative 22; 18-10-2005, 09:17.
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • BCN
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 313
                  • Tampere

                  #38
                  OT, mutta mistäs Robi hommasit ton ratin? Eikös noi E39:t ole aika ronkeleita ton ratin suhteen. Melkein joka vuosimallille pitäis olla joku erilainen ratti, tai ainakin se kiinnitysosa. Tohon 400 eskon hintaan vois meinaan itellekkin hommata tommosen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Muistutan vielä kerran niitä joiden airbagvalo killittää näin talviliukkailla kojelaudassa. Eli näitä näkee AVK:lla ja ajoneuvokeskuksella nykyään USEIN ja yhteydenotto entiseen omistajaan varmistaa aina saman asian...eli vikavalo on palanut silloin kun rytinä on alkanut ja `voilaa...bagit ehjät lupailipa Tis tai "varma tieto huollon rasvareilta" mitä hyvänsä:http://www.ajoneuvokeskus.net/myynti...f08172d297ae91

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎