Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38/E39 mittareiden sopivuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lasa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 43

    E38/E39 mittareiden sopivuus

    Sopiiko E39:n mittaristo E38:n mittarin tilalle liittimien puolesta jos vuosimalli ja moottorityyppi ovat kummassakin samat? Entä käykö minkään E34:n mittaristo E38:n tai E39:n mittarin liittimiin?
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Originally posted by Lasa
    Sopiiko E39:n mittaristo E38:n mittarin tilalle liittimien puolesta jos vuosimalli ja moottorityyppi ovat kummassakin samat? Entä käykö minkään E34:n mittaristo E38:n tai E39:n mittarin liittimiin?
    Kyseessä on ilmeisesti 725tds -97?

    E34/E32 ei käy missään nimessä mihinkään E38:aan tai E39:ään!

    Olisi hyvä tietää minkä takia haluat ylipäänsä vaihtaa mittariston? Jos kyseessä on pikselivirheet, niin ne kannattaa korjauttaa esim. minä voin tehdä sen sulle. Jos taas mittaristo on jotenkin totaalisen rikki, niin vaihtoehtoja on kaksi: sulla on mittaristo-osa rikki tai sitten se 97-vuosimalleissa vielä oleva erillinen mittariston kombimoduuli siellä mittariston takana. Kumpikin on vaihdettavissa erikseen ja itse äly ja talletetut teidot kuten kilsat, runkonro jne. on siellä kombimoduulissa. Jos vaihdat siis pelkän mittaristo-osan, säilyy alkuperäset kilsat jne. ja jos vaihdat tuon kombiosan, niin sen jälkeen kilsat ei pidä enää paikkaansa ja ruuvauksesta kertova "pallovalo" syttyy mittaristoon.

    Jos sun E38:ssa on iso näyttö mittaristossa ja E39-vaihtomittaristossa myös, niin silloin liittimet käy ristiin. Sama homma jos kummassakin on pieni näyttö, niin käyvät ristiin, mutta:

    E39:ssä on eri kokoinen polttoainetankki, joten jos vaihdat E39 dieselistä E38 dieseliin mittariston, niin se skaala siinä mittaritaulussa ei pidä enää paikkaansa, vaikka sulla olisikin vielä alkuperäinen kombimoduuli. Muut viisarit näyttää kuitenkin vielä oikein.

    Jos vaihdat jostain vm. 98 tai uudemmasta mittariston autoosi, niin silloin joudut jättämään tuon sun kombimoduulin ylimääräiseksi, koska 98 ja uudemmissa kaikki äly on itse mittaristo-osassa. Tarkoittaa samalla sitä, että kilsat, huoltovalot jne. ei pidä paikkaansa ja "pallovalo" palaa taas.

    Nuo käytetyt mittaristot pitää koodata uudelleen sopimaan tuohon sun autoon: mikäli haluat säilyttää alkuperäiset kilsat ja mikäli et halua, että ruuvauksesta kertova valo palaa mittaristossa ja mikäli halauat, että mittaristo todellakin toimii oikein. Koodauksen jälkeen toisesta käytetystä mittaristosta saa tehtyä alkuperäisen kloonin, joten eroa ei huomaa ollenkaan...

    Jos tarvitset tuollaisen koodauksen tai mikäli homma hoituu pelkällä pikselikorjauksella, niin laita viestiä alla olevaan emailosoitteeseen
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • Lasa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 43

      #3
      Laitettu mailia...

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Originally posted by Lasa
        Laitettu mailia...
        Juu ja vastattukin on
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • BMWFW24
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 276
          • Jämsä

          #5
          Luetun ymmärtäminen...

          Originally posted by KFZ-Koenig

          97-vuosimalleissa vielä oleva erillinen mittariston kombimoduuli siellä mittariston takana. Kumpikin on vaihdettavissa erikseen ja itse äly ja talletetut teidot kuten kilsat, runkonro jne. on siellä kombimoduulissa. Jos vaihdat siis pelkän mittaristo-osan, säilyy alkuperäset kilsat jne. ja jos vaihdat tuon kombiosan, niin sen jälkeen kilsat ei pidä enää paikkaansa ja ruuvauksesta kertova "pallovalo" syttyy mittaristoon.


          Nuo käytetyt mittaristot pitää koodata uudelleen sopimaan tuohon sun autoon: mikäli haluat säilyttää alkuperäiset kilsat ja mikäli et halua, että ruuvauksesta kertova valo palaa mittaristossa ja mikäli halauat, että mittaristo todellakin toimii oikein. Koodauksen jälkeen toisesta käytetystä mittaristosta saa tehtyä alkuperäisen kloonin, joten eroa ei huomaa ollenkaan...
          Eli ymmärsinkö oikein: 97-mallisissa e39:ssä voi itse mittariston vaihtaa ite jos pitää sen takana olevan moduulin entisestä. Mitään koodausta ei tarvita. Mutta jos tuo moduulikin menee vaihtoon, joudutaan koodaamaan ja ilman koodausta se "pallukka" syttyy mittaristoon.
          ex. 316i e36 1991
          ex. 318iS Coupe e36 1992
          ex. 528iA Touring e39 1997
          ex 316i e30 1990, vaimon
          ex. X5 4.4i e53 2001
          ex 316 e46 2003, vaimon
          525iX e60 2008
          Z4 e85 2003, vaimon​

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by BMWFW24
            Eli ymmärsinkö oikein: 97-mallisissa e39:ssä voi itse mittariston vaihtaa ite jos pitää sen takana olevan moduulin entisestä. Mitään koodausta ei tarvita. Mutta jos tuo moduulikin menee vaihtoon, joudutaan koodaamaan ja ilman koodausta se "pallukka" syttyy mittaristoon.
            Kutakuinkin näin se menee.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by BMWFW24
              Eli ymmärsinkö oikein: 97-mallisissa e39:ssä voi itse mittariston vaihtaa ite jos pitää sen takana olevan moduulin entisestä. Mitään koodausta ei tarvita. Mutta jos tuo moduulikin menee vaihtoon, joudutaan koodaamaan ja ilman koodausta se "pallukka" syttyy mittaristoon.
              Joo noin se menee, mutta kun en tiedä mikä vika sulla on siinä, niin varmistu nyt eka onko vika moduulissa vai itse mittaristossa, ennenkuin ostat mitään.

              Kannattaa huomioida, että kaikkia mittaristoja ei voi "koodata" suoraan softalla, vaan osa pitäisi sorkkia hw:n kautta ja sitä ei taida moni jamppa alkaa tekemään. Vm-raja tolle operaatiolle on aika tarkkaan 1999-vuoden mittaristo, eli vanhemmat on sörkkimisen kannalta helpompia. Paras jos hommaat vastaavan mittariston/moduulin kuin nykyinen ja sellasen, joka löytyy veli venäläisen crack-listalta, eli sw-homma onnistuu. Tällöin voi ajonestosta kopata mittaristoon sun vessaa vastaavat tiedot. Lisäks kannattaa varmistua ennen ostoa siitä, että mittaristo on toimiva, eli siihen saa yhteyden vehkeillä. Osa mittaristoista/moduuleista on silleen paskana, ettei niihin saa diagnoosivehkeillä mitään yhteyksiä, edes bmw-liikkeet.
              Last edited by KFZ-Koenig; 08-03-2006, 18:41.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • BMWFW24
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 276
                • Jämsä

                #8
                Perinteinen pikselit_hukassa-syndrooma taitaa vaivata...ajattelin vaan jos löytyis sellainen missä olis vähemmän pikseleitä kadoksissa, vaihtais sen siksi ajaksi kun kerkiää fiksaamaan alkuperäisen kuntoon. Sit ois kaksi millä leikkiä
                Autoni on -97 528iA Tour.
                ex. 316i e36 1991
                ex. 318iS Coupe e36 1992
                ex. 528iA Touring e39 1997
                ex 316i e30 1990, vaimon
                ex. X5 4.4i e53 2001
                ex 316 e46 2003, vaimon
                525iX e60 2008
                Z4 e85 2003, vaimon​

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎