Auto siis saksasta hankittu, ja pakkasaamuna (-3) ei lämmöt nousseet samaan tasoon kun kesällä. Viisari jäi 1/4 kun yleensä puolessavälissä vai onko se normaalia. Onko saksan mallissa termostaatin aukeaminen matalammalla lämmöllä kuin vast suomimallissa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 528iA -97 termostaatti?
Collapse
X
-
Nousevatko lämmöt normaalitasolle kaupunkiajossa? Käsittääkseni Saksan autoissa on täysin sama 92 asteen termostaatti. Todennäköisesti se on siis rikki. Rikkinäinen termostaatti nostaa lämmöt näillä keleillä maantieajossa aivan aavistuksen sinisen rajan yläpuolelle eli reiluun 60 asteeseen, korkeimillaan ensimmäisen viivan tuntumaan (olisiko ollut 66-67 astetta). Tarkan lämpötilan näet mittaritestillä numero 7.0. Normaalisti toimiva termostaatti nostaa lämmöt juuri tuohon 92 asteeseen ja kaupunkiajossa sitten voi nousta korkeammallekin. Lämpömittarihan toimii niin, että viisari pysyy täsmälleen keskiasennossa hyvinkin suurella lämpötila-alueella alkaen 73 asteesta ja päättyen jonnekin pitkälle toiselle sadalle. Tämän 73 asteen alapuolella nousee suht lineaarisesti niin, että jokainen aste nostaa mittaria pykäyksen ylöspäin. Mutta jos maantieajossa ei nouse keskisasentoon kymmenessä minuutissa, mutta kaupunkiajossa lämmöt nousevat normaalitasolle, on termostaatti rikki. Tilalle kannattaa laittaa alkuperäisosa eikä mitään Motonetin termaria, joka voi jumittua myös toisin päin jolloin kone keittää... Jos vaihdat itse, ohjeet löytyvät kuvitettuina osoitteesta www.bmwtips.com.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
-
Comment