Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyyhkijäongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rage
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 10
    • Helsinki

    E39 pyyhkijäongelmaa

    Terve vaan kaikille,
    eli 520i touring -97 on mobiili ja ongelmana on etteivät pyyhkimet toimi, paitsi maksimiasennossa, ja siinäkin vain hetken käynnistämisen/virtojen laittamisen jälkeen. Autossa on sadetunnistin, mutta relevikaa/hajonnutta viistä olen tässä itse epäillyt (kokeilin sadetunnistimen resetoimista ja uudelleen ohjelmointia).

    Tänään kävin pyytämässä Laakkosen tiskiltä releen pyyhkijöille: sain ruskean värisen tuplareleen, varaosanumero 61 36 8 384 505. Apparin puolelta sitten otin sähköboksia sieltä konetilasta esiin ja kappas - eipä löydykään samanlaista relettä! Kokeilin sitten laittaa pyyhkijät "päälle" ja tutkia boksia samalla. Ilmeisesti musta, pienehkö rele naksahteli. Onko siis sadetunnistimen kanssa eri rele kuin normaalisti (tämä nimenomainen musta esimerkiksi), vai onko rele eri paikassa? Entä miten tuon sadetunnistimen irroittamisessa, tarvitseeko ottaa koko taustapeili irti, että saa johdon irti tunnistimesta (jos vika nyt kuitenkin olisi siinä)?

    Niin, ja takalasinpyyhkijä oireili jo aiemmin lakkaamalla toimimasta ns. ykkösasennossa, jolloin se pyyhkii aina vähän väliä. Pesuainetta laitettaessa pyyhin kyllä toimii edelleenkin.
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    laita viesti Jartsa02:lle ja kysy, jos se viittii nimellistä korvausta vastaan lukea vikakoodit. Sillä pitäis selvii helposti mikä on paskana.
    Last edited by KFZ-Koenig; 10-11-2005, 23:40.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Rage
      Tänään kävin pyytämässä Laakkosen tiskiltä releen pyyhkijöille: sain ruskean värisen tuplareleen, varaosanumero 61 36 8 384 505. Apparin puolelta sitten otin sähköboksia sieltä konetilasta esiin ja kappas - eipä löydykään samanlaista relettä! Kokeilin sitten laittaa pyyhkijät "päälle" ja tutkia boksia samalla. Ilmeisesti musta, pienehkö rele naksahteli. Onko siis sadetunnistimen kanssa eri rele kuin normaalisti (tämä nimenomainen musta esimerkiksi), vai onko rele eri paikassa?
      Tuplarele on uudemmissa, 9/98 jälkeen tehdyissä autoissa. Sinulla on kaksi relettä eli Laakkonen möi väärän osan. Toinen rele kytkee virrat moottorille ja toinen valitsee 1. tai 2. nopeuden (eri käämin moottorista), sadetunnistin käyttää 1. nopeutta. Sadetunnistin käyttää samoja releitä, niitä kaikkia ohjaa auton runkomoduli ja sinne menee myös sadetunnistimen signaali.
      Vika voi olla myös moottorin asentokytkimessä, tässä viestiketjussa viestissä #8 on vähän tarkempaa tietoa tuon toiminnasta ja suojapiiristä, katso myös viestin #2 sadetunnistimen resetointiohjeet: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=44596
      E39 528iA

      Comment

      • Rage
        Newbiemmer
        • Jun 2005
        • 10
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by TJJ
        Tuplarele on uudemmissa, 9/98 jälkeen tehdyissä autoissa. Sinulla on kaksi relettä eli Laakkonen möi väärän osan. Toinen rele kytkee virrat moottorille ja toinen valitsee 1. tai 2. nopeuden (eri käämin moottorista), sadetunnistin käyttää 1. nopeutta. Sadetunnistin käyttää samoja releitä, niitä kaikkia ohjaa auton runkomoduli ja sinne menee myös sadetunnistimen signaali.
        Vika voi olla myös moottorin asentokytkimessä, tässä viestiketjussa viestissä #8 on vähän tarkempaa tietoa tuon toiminnasta ja suojapiiristä, katso myös viestin #2 sadetunnistimen resetointiohjeet: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=44596
        Näinhän se oli releiden suhteen - käväisin tänään Laakkosella palauttamassa releen, näitä vanhemman mallisia releitä löytyy lähimpänä Ruotsista, enkä vielä viitsinyt tilauskeen pistää. Täytyy nyt viikonloppuna vielä katsella näillä eväillä, joskohan homma lähtisi pelittämään.

        Comment

        • takahiki
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 203
          • home

          #5
          Vika voi olla myös moottorin asentokytkimessä, tässä viestiketjussa viestissä .......


          Itsellä tuli 97 528:ssa moinen vika että pyyhkijät alkoivat vähitellen vaihtaa pysähtymis asentoa ja pykälä pykälältä lopulta pysähtyivät pystysuoraan asentoon, toimivat normaalisti kaikki asennot ja tihkun asennotkin pelaa.On vaan vähän irvokkaan näköinen ajella pyyhkijät pystyasennossa pitkin mantuja.
          Onko kellään vinkkiä viasta, tuo moottorin asentokytkin kuulostaisi osuvan aika lähelle mutta en löytänyt tarkempaa tietioa siitä....

          Comment

          • make1
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 156
            • Helsinki

            #6
            hiilet lopussa

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Menisköhän samaan aiheeseen.... pyyhkijät tekee pienen nytkähdyksen ala-asentoon palattaessa... Eli menevät normaalisti ylöspäin, tulevat alas ääriasentoon ja tekevät lopuksi pienen liikkeen ylöspäin. Seuraava kierros taas samaan tapaan. Pitäiskö nuo pyyhkimet pysähtyä täysin siististi ilman mitään nytkähdyksiä lopussa?

              Comment

              • takahiki
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 203
                • home

                #8
                Nuo viat kuulostavat tutulta, teki aivan samalla tavalla noin kymmenkunta kertaa , eli pyyhkimien laskiessa alas nytkähtivät vähän matkaa ylös ja sen jälkeen liikerata alkoi muuttua aina vaan ylemmäksi ja lopulta jäivät aivan ylös, pitänee tieten releitä ensimmäisenä alkaa tutkimaan...

                Comment

                • Rage
                  Newbiemmer
                  • Jun 2005
                  • 10
                  • Helsinki

                  #9
                  Valkman: Tuo hieman ylöspäin nytkähtäminen kuulostaisi kovasti mm. uusista volkkareista löytyvältä ominaisuudelta, minkä idea (muistaakseni) on kääntää sulkaosa vähemmän rasittavaan asentoon, mikä säästää sulkaa. Toisaalta jos tuo on toisaalta ollut muissa tapauksissa merkki alkavasta hajoamisesta, niin ehkäpä kyse ei ole ominaisuudesta.

                  Mitä tuohon omaan tapaukseen tulee (unohdin aikoinaan laskusta tuohtuneena vastata tähän viestiin), niin sään ja käyttötarpeen vuoksi päätyi auto loppujenlopuksi Laakkoselle, diagnoosilla että rele ja pyyhkijöiden moottori vaihtoon - maksoikin aivan helvetisti. Eikä saanut tiskillä/puhelimessa edes oikein järkevää vastausta siihen, miksi moottori piti vaihtaa.

                  Auton sadetunnistin ei ole omassa käytössä koskaan toiminut, vaikka nyttemmin tuulilasikin vaihdettu (alkuperäisessä lasissa oli kiitettävän kokoinen halkeama) eikä nettiohjeistuksen mukaisella resetoinnilla yms kikkailuilla ole ollut vaikutusta asiaan. Laakkosen hinnoittelua lukuisten huoltokertojen jälkeen katsoneena en ole edes kehdannut kysyä mikähän tuossa voisi olla vikana ja mitä maksaisi..

                  Comment

                  • takahiki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 203
                    • home

                    #10


                    tuolla näytti olevan samaa ongelmaa, onkohan liene ratkaisua löytynyt....

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎