Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto E39 525D:hen (2001)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smartone
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 29

    Webasto E39 525D:hen (2001)

    Näissä Bemareissakaan ei siis ole meikäläisittäin "oikeaa webastoa" tehtaan asentamana, vaan ainoastaan ajonaikainen lisälämmitin.

    Saako tuon tehtaalla asennetun Webaston tomimaan niin että sillä auto todellakin lämpiää etukäteen ja ilman tuota 20 asteen pakkas maksimia? Kellotoiminto on kyllä tietsikkaan rakennettu mutta se ei kuulemma käynnistä lämmitintä yli 20C pakkasella.

    Toisena kysymyksenä että jos haluaisin sitten laittaa ihan "kunnon" Webaston jolla auto sitten oikeasti lämpiää vaikka 40 asteen pakkasella (niin kuin työkaverin Fiat Punto), niin tuleeko ongelmia auton tietokonejärjestelmän kanssa? Saadaanko jälkiasennus webasto toimimaan autossa kaukosäätimella ja auton tietokoneen kellolla yli 20 asteen pakkasellakin? Jos ei niin sekoaako auton systeemit kun/jos se ei saa kuittauksia lämmittimeltä joka toimii itsenäisesti?
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    #2
    mites 530d...

    Onkos 530d webastossa sama -20c pakkasraja vai kynttilällä kun auto lämmitetään kovemmilla pakkasilla..
    Tosin säteilylämmitin on webaston kaveriksi tulossa omaani..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      Siinä alkuperäisessä webastossa ei ole mitään pakkasrajaa, ainoastaan alhaisen akun jännitetason raja. Eli jos akun jännite on alle 11,4V (tjsp.), webasto ei lähde enää käyntiin. Ilmeisesti tuo huhu -20 asteen rajasta on tullut juuri tuon jänniterajan takia, eli akun lataustaso saattaa varsinkin huonolla akulla tippua liian alas kovilla pakkasilla. Minulla lähti viime talvena webasto aina käyntiin, ja taisi pakkasta olla joskus alle -20 astettakin. Akkuna on Boschin 100Ah:n Silver.

      Tällä jänniterajalla varmistetaan siis auton käyntiinlähtö.

      Onhan tuo alkuperäinen Webasto ihan oikea 5,0kW:n Webasto, eli ajastus vaan ajotietokoneesta aktiiviseksi, tai asennuttaa siihen Webaston Telestart kauko-ohjaimen. Hintaa vaan sillä kapulalla on vähän liikaa, asennettuna n. 500€.

      Comment

      • Smartone
        Newbiemmer
        • Aug 2005
        • 29

        #4
        Jaa, eipä ole ollut vielä 20c pakkasia. Stockmannilla minulle tuon kellon toimintaan kytkennän yhteydessä kertoivat tuosta pakkasrajasta. Samalla kertoivat että tämä webasto ei oikein sovellu parkissa käytettäväksi, vaan on tarkoitettu nimenomaan ajonaikaiseen lämmittämiseen.

        Jos ongelma on pelkästään jännitevahdissa niin se on helppo hoitaa kuntoon, pannaan vaikka kaks akkua jos muu ei auta.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Alkuperäinen webasto ei vaihtamalla muutu miksikään. Jänniterajat ovat jälkiasennetuissakin, ja kyseessä on prikulleen sama laite kuin alkuperäinenkin.

          Ainoa ero ohjelmoinnin lisäksi on vesikierron muutos toisenlaisella letkutuksella. BMW-jälleenmyyjän kanta on (tottakai) se, että ilman tuota letkumuutosta Webasto menee rikki. Tämä on p-skapuhetta. Lämmitysteho parkissa voi olla hieman parempi sillä letkusarjalla mutta kummallakin auto lämpenee riippumatta onko pakkasta 5 vai 30 astetta, kunhan akku on kunnossa.

          Laakkosen BMW-huoltoneuvojan kanssa käyty keskustelu oli muuten puolitoista vuotta sitten seuraava:
          Asiakas: Saisinko ohjelmoinnin alkup. Webastolle?
          HN:Kyllä, mutta tarvitset samaan myös letkusarjan, akun ja vähän töitä, yhteensä noin 1700 €.
          Asiakas: Entäpä jos tehdään vain ohjelmointi, kun tiedän että se riittää, ja miksi muuten tarvitsen uuden akun, kun nykyinen on juuri kuormitustestattu täysin toimivaksi?
          HN: Pelkkää ohjelmointia emme suostu tekemään, uusi akku on välttämätön.

          Näin tyhjentävän vastauksen jälkeen menin Webasto-jälleenmyyjälle joka asenti autooni Webaston kännykkäohjauksen enkä sen jälkeen kaivannut edes ohjelmointia.
          ---

          Comment

          • sand
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 155
            • palokka

            #6
            Heh, kyllä sen aikainen huoltoneuvoja oli melkoinen asiantuntija, nykyään jo entinen huoltoneuvoja. Nykyisen asiantuntemusta ei ole tullut testattua.

            Kyllä viime talvena oma, pelkästää ohjelmoitu, webasto lämmitti kabiinin ja moottorin mukavasti vajassa -30 lämpötilassa.

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Smartone
              Jos ongelma on pelkästään jännitevahdissa niin se on helppo hoitaa kuntoon, pannaan vaikka kaks akkua jos muu ei auta.
              Kahdella tai sadalla akulla ei voi välttää lämpötilasta johtuvaa jännitteen putoamista. Yksi hyvä akku ja mahdollisesti joku pieni verkkovirta-automaattiakkulaturi (ihanaa tämä suomen kieli!) pelastaa tämän tilanteen.

              Comment

              • 530Riisseli
                Newbiemmer
                • Oct 2005
                • 3

                #8
                Webaston tienoilta

                Aikamoista häslinkiä ollut omat webasto-wirittelyt...
                Homma alkoi HEL*****LLISELLÄ savuttamisella-->
                - pajalle --> vaihdettiin palopesä

                Tuntui että nyt homma OK, mutta parin päivän päästä ei webasto lähde ollenkaan päälle
                - pajalle --> testeri taas kiinni... hmmmmmm... hmmmm...
                - testeri ilmoitti vaan "ettei ollut käynnistynyt"
                - kokeiltiin, kokeiltiin --> ei nakuta polttoainepumppu
                --> uusi pumppu
                --> YES.. lähti ok päälle, eikä SAVUTA
                MUTTA..... ei pysy päällä --> sammuu --> TAAS savua

                Testeri ei kerro mitään, näkyy vaan kun palkki kuolee näytöllä kun wepasto sammuu.

                --> ei selitystä // ainoa arvaus pajalla oli että nyt tsekataan olisiko mahdollista että asennettu palopesä olisi bensavehkeelle tarkoitettu ?!?!?!?
                WTF /// muutama sata euroo mennyt ( no, onhan nää takuulla olevia osia :/
                toivottavasti pakkaset antais vielä odottaa.

                auto on -99 suomi-vermes / webastossa 1 vrk-ajastin /

                Onko vastaavia kokemuksia ?
                Kun webasto saadaan kondikseen (?), niin onks nää nyt sellaisia jotka lämmittäis myö kabiinin ??? Antais toi ajastin olettaa.. vai ?!?!?

                Comment

                • 318iS
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 55

                  #9
                  Laturi.

                  Originally posted by ex-VAG
                  Kahdella tai sadalla akulla ei voi välttää lämpötilasta johtuvaa jännitteen putoamista. Yksi hyvä akku ja mahdollisesti joku pieni verkkovirta-automaattiakkulaturi (ihanaa tämä suomen kieli!) pelastaa tämän tilanteen.

                  Eli siis kaksi akkua rinnan kytkettynä ei auta pitämään virtaa, vaikka välillä pitkiä matkoja ajelisi?
                  Mikä laturi kävis 523i:een webaston syömän akun lataajaksi, vaikea asentaa itse ulkona näin talviaikaan?

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by 318iS
                    Eli siis kaksi akkua rinnan kytkettynä ei auta pitämään virtaa, vaikka välillä pitkiä matkoja ajelisi?
                    Mikä laturi kävis 523i:een webaston syömän akun lataajaksi, vaikea asentaa itse ulkona näin talviaikaan?
                    Useammalla akulla saadaan lisättyä akkujen tuottamaa virtaa, mutta pakkasesta johtuvaa jännitteen putoamista useampi akku ei korjaa. Yksi terve/tuore akku riittää. Esim. e34:ssa on webastolle oma akku, mutta tämä vain sen takia, että auto lähtisi vielä käyntiin auton oman "pääakun" avulla. Ilmeisesti tässä tapauksessa webastolle ei ole määritelty kovin tiukkaa jänniterajaa.

                    Muistaakseni esim varaosamaailmassa myydään muutamalla kympillä kevyttä automaattilaturia, joka on säänkestävä ja pienikokoinen. Meinasin tuon laittaa jos webasto alkaa kiukuttelemaan kovilla pakkasilla. Eli asentaa esim Defan sisäpistokesarjan auton takaosaan, ja kytkee siihen sen laturin. Mutta saattahan laturin verkkojohto mahtua esim takaluukun välistä, kanttaa olla tietysti aika tarkkana ettei verkkojohdon eristeet hajoa (kovilla pakkasilla).

                    Comment

                    • pt.
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 122
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by 318iS
                      Eli siis kaksi akkua rinnan kytkettynä ei auta pitämään virtaa, vaikka välillä pitkiä matkoja ajelisi?
                      Mikä laturi kävis 523i:een webaston syömän akun lataajaksi, vaikea asentaa itse ulkona näin talviaikaan?
                      Kannattaa vaikka kyttäillä ihan lohkolämmittimen johtosarjaan tulevia akkulatureita. Eli kun auto tolpassa, niin latailee. Akkuun ei tarvi kytkeä johtoja, laitat konehuoneessa akulta tulevaan käynnistysnänniin ja toisen maahan.

                      Viime talvena oli eberi kiinni autossa ja auton akku oli pieni, mutta ei kertaakaan jäännyt virratta, vaikka oli välillä pitkätkin lämmitykset sen jälkeen, kun oli kotoa lähtenyt. Eli kun täysi akku "aamusta", niin päivällä voi rauhassa pitää eberiä päällä vaikka kuinka, vaikka ei ihan mieletöntä ajoa tulisikaan.

                      Comment

                      • ana100
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 72

                        #12
                        Ainakin CTEK laturit sopis tollaseen

                        http://www.ctek.com/, mulla on toi XS 3600:en. Makso muistaakseni 58 essee.

                        Saa olla aina kiinni eikä keitä akkua. Tulee jopa piuha mukana kiinteään asennukseen.

                        Tätä ollaan varmaan veivattu tällä foorumilla useasti, mutta onko varmaa tietoo että ton 530d Weban sais ulkopuolelta päälle, niin että se laittaa puhaltimenkin ja kiertovesipumpun käyntiin? Vai pitääkö sitä aina ohjata väylän kautta? Eli ostaa se 500+ essen kauko-ohjaussarja.

                        Mulla on kakkosautos tavallinen ei-väylä Weba johon on ite viritetty GSM ohjaus, siinä riittää että tyrkkää yhteen piuhaan 12V, sitte kaikki pumput/puhaltimet lähtee niinku elokuvis.
                        Last edited by ana100; 23-11-2005, 22:19.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by ana100
                          Tätä ollaan varmaan veivattu tällä foorumilla useasti, mutta onko varmaa tietoo että ton 530d Weban sais ulkopuolelta päälle, niin että se laittaa puhaltimenkin ja kiertovesipumpun käyntiin? Vai pitääkö sitä aina ohjata väylän kautta? Eli ostaa se 500+ essen kauko-ohjaussarja.

                          Mulla on kakkosautos tavallinen ei-väylä Weba johon on ite viritetty GSM ohjaus, siinä riittää että tyrkkää yhteen piuhaan 12V, sitte kaikki pumput/puhaltimet lähtee niinku elokuvis.
                          On veivattu. Saa päälle. Itsetehdyllä GSM-ohjauksella, Webaston GSM-ohjauksella, BMW:n GSM-ohjauksella, BMW:n kaukosäätimellä sekä Webaston kaukosäätimellä.

                          Vuosi sitten halusin saada selville, onko alkuperäinen puhelin missään tekemisissä auton väylien kanssa.. Tarkoitus oli saada Webasto toimimaan niin, että kun puhelimeen soittaa tai lähettää tietyn tekstiviestin, Webasto lähtee käyntiin. Tämä olisi ollut vain ohjelmointia mutta osoittautui vaikeaksi koska vehkeet ovat erillisiä, eivät tekemisissä keskenään. Tämän jälkeen asennutin alkup. Webastolle ulkop. ohjauksen, eli Webcontrolin jota käytin kännykällä.
                          ---

                          Comment

                          • tuomkiti81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1162
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by ana100
                            http://www.ctek.com/, mulla on toi XS 3600:en. Makso muistaakseni 58 essee.

                            Saa olla aina kiinni eikä keitä akkua. Tulee jopa piuha mukana kiinteään asennukseen.

                            Tätä ollaan varmaan veivattu tällä foorumilla useasti, mutta onko varmaa tietoo että ton 530d Weban sais ulkopuolelta päälle, niin että se laittaa puhaltimenkin ja kiertovesipumpun käyntiin? Vai pitääkö sitä aina ohjata väylän kautta? Eli ostaa se 500+ essen kauko-ohjaussarja.

                            Mulla on kakkosautos tavallinen ei-väylä Weba johon on ite viritetty GSM ohjaus, siinä riittää että tyrkkää yhteen piuhaan 12V, sitte kaikki pumput/puhaltimet lähtee niinku elokuvis.
                            Miten ja minne oot kytkeny ton akkulaturin?eli onko sulla se akun luona peräkontis vai konehuonees sielä +navas?entä mistä välistä oot vetäny sitte sen sähköjohdon töpselille?itte oon kans miettiny ton samaisen laturin ostamista mutta webaston käyttö on ollu aika vähäistä ny näin alkutalvesta....
                            Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                            Opel Insignia 2.0 Cdti
                            Scania R560 8x4

                            Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                            Ex. E60 530dA -05
                            Ex. E39 530dA -01
                            Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                            Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                            Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                            Comment

                            • ana100
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 72

                              #15
                              Takakonttiin pitäis laittaa

                              En oo laittanu kiinteästi mutta siellä akun päällä on kait kivasti tilaa jos ei oo orggis subbaria niinku mulla. Siellä se olis pois näkyvistä.

                              Ekana tuli mieleen laittaa sellanen lohkolämppärin pistoke johonkin taakse alas josta se olis ollu helppo laittaa mun tallin pistorasiaan - mutta jos pistorasiaa onkin edessä niiku normaalisti on noissa lämppäritolpissa. Jää vielä siis hautumaan. Toki kait sen vois sinne konetilaankin laittaa, toi CTEK on vesitiiviskin joten ei tuota probleemaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎