memebuy23buy

E39 ratti vinossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    E39 ratti vinossa

    Pieni "häiriö" ajonautintoon, eli ratti on aavistuksen vinossa, ehkä n. 1,5 cm kehältä mitattuna, oikeastaan juuri sen verran että ärsyttää. Auto kulkee suoraan eikä tuntuis mitään välyksiä ym. olevan.

    Ja äkkiseltään luulisin että rattihan saadaan suoraan raidetankojen päitä pyörittelemällä aivan kuin ukkivainaan Ladassa, molempia säätämäällä yhtä paljon. Eli ensinnäkin onko se näin, eli linkin kuvasta baut potukan nro 5 kohdalta


    Ja toisekseen, paljonkohan tuolta pitäis suunnilleen pyöritellä jotta ei tarttis testailla ja säädellä mahdottomasti, että vaikkapa tuurilla kohdilleen. Ja sehän on kuitenkin varmaan ollut joskus suorassa, eli oisko parempi vaihtaa jotain niveltä / koiranluuta sinne kuitenkin?
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
  • Kaasuttaja
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 210
    • Rajalla

    #2
    Tarkastat nivelet ja tukivarret ja viet aurauskulmien säätöön. Siellä laitetaan rattikin suoraan. Oulussa maksaa 40 euroa. Ei niitä raidetankoja kannata itse alkaa sääteleen, menee pian auraukset vain huonompaan suuntaan.
    Pitää olla veekasi

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Näin. Ja toisaalta, ei se ratti ilman kulmien muuttumista käänny 0-asennostaan mihinkään. Johonkin on siis ilmaantunut välystä.
      Veikkaan alatukivartta jos ratti on kääntynyt oikealle ja raidepäätä jos vasemmalle.

      Comment

      • Warra
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 483

        #4
        Hei. Itselläni on kanssa ratti vinossa hieman, muistaakseni vasemmalle. Mutta alatukivarren puslassa on murtuma oikealla puolen. Voiko tuo vaikuttaa asiaan? 7.s päivä on varattu aika puslan vaihtoon saa sitten nähdä oliko siitä :S
        E46 320i Facelift Touring M54b22
        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

        Comment

        • jantu72
          Newbiemmer
          • Aug 2003
          • 11

          #5
          aurauskulmat pielessä ei muuta tarvi oli itellä 325 sessa

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Sama kosmeettinen vika myös täällä ja se ilmaantui heti nelipyörä suuntauksen jälkeen
            Tekeeköhän kukaan muu kuín merkkiliike suuntausta oikein, eli 68kg painot etupenkeillä, 1kpl 68kg takapenkillä keskellä, 1kpl 21kg tavaratilassa ja tankki täynnä
            Epäilenpä?? Johtuneeko tuo ratin asento juurikin tuosta? Oli tarkoitus käydä asiasta reklamoimassa suuntauksen tehneessä firmassa, mutta jäipä käymättä ja tuosta on jo yli vuosi aikaa. Silti se joka kerta varsinkin pitempää matkaa ajaessa pistää silmään...
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Jarde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 447
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Samppasika
              Sama kosmeettinen vika myös täällä ja se ilmaantui heti nelipyörä suuntauksen jälkeen
              Tekeeköhän kukaan muu kuín merkkiliike suuntausta oikein, eli 68kg painot etupenkeillä, 1kpl 68kg takapenkillä keskellä, 1kpl 21kg tavaratilassa ja tankki täynnä
              Epäilenpä?? Johtuneeko tuo ratin asento juurikin tuosta? Oli tarkoitus käydä asiasta reklamoimassa suuntauksen tehneessä firmassa, mutta jäipä käymättä ja tuosta on jo yli vuosi aikaa. Silti se joka kerta varsinkin pitempää matkaa ajaessa pistää silmään...
              Jaa, laittoivat ratin vinoon sultakin! Minä kävin reklamoimassa heti ja säätivät uudelleen, jonka jälkeen vinossa toiselle puolelle! En kehdannut enää mennä vinkumaan, eikä se paljoa vinossa ole, mutta vituttaa se silti. Saiskohan tuon suoraan jos irroittas ratin ja kääntäis yhden pykälän verran booreilla?
              E46 320d sedan vm-02
              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                Originally posted by Samppasika
                jäipä käymättä ja tuosta on jo yli vuosi aikaa. Silti se joka kerta varsinkin pitempää matkaa ajaessa pistää silmään...
                No eipäs siitä olekaan vielä kuin reilu 7 kuukautta. Soitin firmaan ja aikoivat yrittää uudestaan Viimeinkin kehtasi asiasta mainita
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Juu se oli yks idea tässä että kun muita ongelmia en ole havainnut, eikä katsastukessakaan, kuin tuo todellakin kosmeettinen häiriö, niin en periaatteessa lähde niveliä vaihtamaan / teettämään aurauskulmien säätöä. Ja aivan, itselläkin kokemusta ex autosta että vaikka eritoten maininnut kulmien säätöön viedessä että "laittakaa se ratti kans suoraan", niin sitten se on enemmän vinossa kuin säätöön viedessä. Ja sitten taas viedään uudestaam jne jne, saattaa olla kulmatkin lopulta vituillaan kun ne rupee ährää pelkästään sitä rattia suoraan... Oikeinhan niillä on homma lopulta tehtävä mutta saattaa tosiaankin olla tuon häiriön vuoksi liian kova vaiva loppupeleissä viedä säädettäväksi.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Jarde
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 447
                    • Oulu

                    #10
                    Mitenhän on saako tuota suoristettua rattia irroittamalla? Voisko joku joka on rattia irroittanut kertoa onnistuuko.
                    E46 320d sedan vm-02
                    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                    Comment

                    • Plop
                      Newbiemmer
                      • Feb 2004
                      • 8
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Veikkaan alatukivartta jos ratti on kääntynyt oikealle ja raidepäätä jos vasemmalle.
                      voi elämä, jos tähän pystyt järkevän selityksen antaa niin olet aika kuningas...

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Jarde
                        Mitenhän on saako tuota suoristettua rattia irroittamalla? Voisko joku joka on rattia irroittanut kertoa onnistuuko.
                        Ei onnistu. Ainakin E34:ssä ratilla on yksi ainoa oikea kiinnitysasento (jota kyllä voi muuttaa ainakin pykälän jos välttämättä haluaa) ja lisäksi noin pieni heitto kuin mulla on, ei pienene ratin asentoa muuttamalla booreilla.
                        Joka tapauksessa ainoa oikea ja järkevä keino on käsittääkseni säätämällä etuakselistosta.
                        Last edited by Kentsu; 03-12-2005, 20:54.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Plop: Hyvä että herättelit tarkentamaan. Eli näin kuten totesin jos vika on oikealla puolella. Mahdollinen vasemman puolen vika ja oireet ovat päinvastaiset. Eli jos ratti on käätynyt oikealle, löytyy vika siis oikeasta alatukivarresta tai vasemmasta raidepäästä ja päinvastoin.
                          Tämähän johtuu siis siitä että jos/kun esim. oikeaan alatukarteen ilmestyy välystä, muuttuu renkaan pystykallistus. Tämä taas e39:n tapauksessa jossa raidetanko on napojen etupuolella, kääntää oikeaa rengasta vasemmalle. Jotta auto saataisiin edelleen kulkemaan suoraan, on rattia käännettävä oikealle. Samalla tietysti aurauskulma muuttuu harituksen suuntaan.
                          Jos taas vasen raidepää väljistyy, kääntyy vasen pyörä vasemmalle, joka on taas kompensoitava ratin kääntämisellä oikealle jotta auto saadaan kulkemaan suoraan.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Jos taas vasen raidepää väljistyy, kääntyy vasen pyörä vasemmalle, joka on taas kompensoitava ratin kääntämisellä oikealle jotta auto saadaan kulkemaan suoraan.
                            Päivitystä tähänkin: Eli mulla on ratti aavistuksen vinossa vasemmalle. Huollossa totesivat että vasemman raidetangon sisemmässä päässä on väljää.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Kentsu
                              Päivitystä tähänkin: Eli mulla on ratti aavistuksen vinossa vasemmalle. Huollossa totesivat että vasemman raidetangon sisemmässä päässä on väljää.
                              Ja jatketaanpas vielä... Pitäis nyt jossain vaiheessa tuo sisäpää tahi ehkä samalla koko raidetanko vaihtaa, niin onkos millainen homma? Ei vaan täysin aukene mulle tuon sisemmän pään kiinnitys.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X