Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarruongelma...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rantama
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 12

    E39 käsijarruongelma...

    Osaisiko joku antaa apua pikku ongelmaan. E39 520 -97 kuskin puoleinen
    käsijarru ottaa kiinni nopeammin kuin oikeanpuoleinen. Kuitenkin jarrudynamo-metrin lukemat jäävät 440-500 lukemiin, kun oikeanpuoleinen ottaa tasaisesti
    kiinni lukemiin 1200. Rummun putsauksesta ei ollut apua ja kahvan säätö
    muutti vain kahvan nousua.
    Terv. rantama Valkeakoskelta
  • jykä
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 123
    • Pohojanmaa

    #2
    Kiristät toiselta puolelta käsijarrukenkiä lähemmäs pyöränpultin reiästä. Ohjeet löydät haulla. Jos ei säätö riitä niiin uudet kengät ja jos tarvetta niin muut osat myös...
    Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
    Current: F11 520d M-sport

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #3
      Originally posted by jykä
      Kiristät toiselta puolelta käsijarrukenkiä lähemmäs pyöränpultin reiästä. Ohjeet löydät haulla. Jos ei säätö riitä niiin uudet kengät ja jos tarvetta niin muut osat myös...
      Näin se homma tehdään!
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7431
        • Oulu

        #4
        Mikäs on arvaus viasta kun vasen puoli pitää normaalisti mutta oikealla puolella ei dynamometrin viisari edes värähtäny? Joskus muistan että molemmat puolet sain lukkoon kun kokeilin. Käytän käsijarrua päivittäin ja auto pysyy paikallaan. Voiko pakkanen vaikuttaa tähän?
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1448

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Mikäs on arvaus viasta kun vasen puoli pitää normaalisti mutta oikealla puolella ei dynamometrin viisari edes värähtäny? Joskus muistan että molemmat puolet sain lukkoon kun kokeilin. Käytän käsijarrua päivittäin ja auto pysyy paikallaan. Voiko pakkanen vaikuttaa tähän?
          Mun mielestä tohon ei oikein voi pakkanen vaikuttaa.
          Ensimmäisenä tulee mieleen että se toisen puolen vaijerinpätkä sieltä lopusta on poikki... :think
          Tai sitten siellä on jousi irronnut jarrukengistä.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7431
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jesper View Post
            Mun mielestä tohon ei oikein voi pakkanen vaikuttaa.
            Ensimmäisenä tulee mieleen että se toisen puolen vaijerinpätkä sieltä lopusta on poikki... :think
            Tai sitten siellä on jousi irronnut jarrukengistä.
            OK, pitää käyttää pajalla sitten niin näkee.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #7
              Voi olla myös että käsijarrukengän pinta on irronnut liimauksestaan. Ne kengät tuppaa ruostumaan, ja kun ruoste etenee liiman alle niin pinta korkkaa.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7431
                • Oulu

                #8
                Originally posted by jpeltoma View Post
                Voi olla myös että käsijarrukengän pinta on irronnut liimauksestaan.
                Kiitos kaikille arvauksista tän mun toispuoleisesti hävinneen käsijarrun suhteen. Niinhän siinä kävi että vika oli siellä mistä sitä vähiten arvasi etsiä.

                Sain auton lämpimään talliin viikonlopuksi ja alettiin heti säätään sieltä pultinreijästä kenkiä lähemmäs rumpua kun täältä oli lukenut että sieltä se pitää säätää. Säätö tuntui auttavan, eli sitä ruuvaamalla sai pyörän jumiin, mutta kahvasta vetäen jarrun teho ei juurikaan parantunut. Ihmeteltiin siinä sitten hiukan että missähän vois olla vika kun vaijeri kuitenkin selvästi liikkuu ja jotain tapahtuu jarrulla asti kun kahvaa vetää.

                Lopulta en enää keksinyt muuta ja ajattelin kurkata millainen se vaijerin säätö on siellä kahvan puolella. Isä "tiesi" että se on kaikissa autoissa sellainen automaattisesti oikean ja vasemman puolen tasapainottava juttu joten ei siellä voi olla vikaa kun toinen puoli toimii eikä kahva nouse liian ylös. Vaan eipäs ollutkaan vaan siellähän oli erikseen säädöt kummallekin puolelle. Ja tietysti oikean puolen säätö oli reilun sentin verran löysemmällä kuin vasemman. Eli vasta kahvan liikeen puolivälin tienoilla alkoi mitään tapahtua oikealla puolella.

                Säätö siis tuolta helpoimmasta paikasta balanssiin ja taas toimii käsijarru. Kerrankin halpa vika korjata tässäkin autossa.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎