Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n steptronic sekoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    E39:n steptronic sekoilee

    Tässä liukkaiden alettua on steptronic (528iA 05/96) käynyt käyttäytymään kickdownissa ja täydellä kaasulla joskus (ja tämänpäiväisen perusteella todella usein) melko oudosti: kiihdytys menee ok, mutta sitten kaasun hölläämisen jälkeen ei laatikossa tapahdu odotettua isommalle vaihtamista! En nyt pystynyt testaamaan että jos nopeuden antaisi laskea reippaasti että mitä tapahtuisi, mutta esimerkiksi ohituksen jälkeen kierrokset olivat ~6000 eikä laatikko tehnyt elettäkään vaihtaakseen, ennen kuin nakkasin m/s-puolelle ja käsin isompaa.

    TIS näyttää valistavan seuraavaa A5S 310Z laatikon osilta:
    Shift transitions of full load and kickdown shifts too long:
    1) Pressure reducing valve 1 or 2 not O.K.
    2) Modulation valve function not O.K.
    3) Pressure regulator faulty
    Onkos tietoa/vastaavia kokemuksia/edes BS teoriaa mikä tuota nyt riivaa? Nuo TIS:n tarjoamat vikalähteet vaikuttavat jotenkin kalliinpuoleisilta... Toisaalta tekisi mieli epäillä elektroniikkaa eikä itse laatikkoa.
    Pitänee vielä kokeilla pitää akunkenkä irti yön yli jossain välissä, ja ellei se auta niin ulkoiluttaa merkkihuollon nurkalla testerissä kiinni.

    P.S: On muuten perkeleen ärsyttävä ongelma

    nimim. rasvaanko jo köyden?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Noita laatikoiden ohjelmistoja on vissiin päivitetty merkkiliikkeessä ja se on parantanut laatikon toimintaa ja jopa poistanut joitain ongelmia. Itsellä ei ole kokemusta ko. laatikosta, mutta tällaista olen kuullut ja lukenut.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Vikakoodien luku saattaisi viisastuttaa mutta yleensä viat on poistuneet kun ne ohjearvot nollataan tai viimeistään silloin kun päivitetään uudempaan softaan.


      PS. olen ensiviikolla käymässä lpr:ssä, laita privaa jos vielä ajankohtaista.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #4
        Itselläni oli täsmälleen sama vika ostettuani 528iA:n viime kesänä. Vika kesti 2-3 tkm:n ajan ja sitten hävisi täysin itsestään eikä ole palannut!! Nyt tuon jälkeen ajettu 7 tkm. En ikinä saanut selville mistä johtui. Auto oli ollut erittäin lyhyessä ajossa ja suuren osan ajasta myös seisonnassa edelliset 1,5 vuotta... (kilometrejä tuona aikana 2tkm) Kun viasta itse kyselin, puhuttiin ohjelmistopäivityksestä, mutta sitä sitten ei tosiaan edes tarvittu.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by vaviah
          Itselläni oli täsmälleen sama vika ostettuani 528iA:n viime kesänä. Vika kesti 2-3 tkm:n ajan ja sitten hävisi täysin itsestään eikä ole palannut!! Nyt tuon jälkeen ajettu 7 tkm. En ikinä saanut selville mistä johtui. Auto oli ollut erittäin lyhyessä ajossa ja suuren osan ajasta myös seisonnassa edelliset 1,5 vuotta... (kilometrejä tuona aikana 2tkm) Kun viasta itse kyselin, puhuttiin ohjelmistopäivityksestä, mutta sitä sitten ei tosiaan edes tarvittu.
          Itselläni on myös valtaosa ajosta todella lyhyttä kaupunkipyöritystä, joten voihan olla että tuo oppiva laatikko todellakin oppii pahoille tavoille moisesta. Tosin olen antanut itseni ymmärtää että m/s-asennossa laatikko ei sovella "oppejaan", vaan vaihtaa aina kiinteän ohjelman mukaan? Jos tuo pitää paikkansa, niin sitten ei ole kyse tuosta oppimisesta, koska sama ongelma on myös m/s-asennon kanssa.
          Mutta katsellaas nyt jos tuon Rahun avulla vaikka selviäisi jotain ensi viikkolla...
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            Juu, minulla oli sama juttu, että myös sport-asennossa oli tuo vika. En usko minäkään, että olisi pelkästä oppimisesta kyse. Mikään laatikko ei voi oppia sellaiseksi, että huudattaa 6t kierroksella vaikka yrittää ajaa pintakaasulla... Edelleenkin laatikko tekee minulla niin, että kun olen ohittanut ja päästän kaasusta, pysyy pieni vaihde päällä (moottorijarrutus). Mutta nyt heti kun uudestaan hipaiseekin kaasupolkimeen, niin vaihtuu takaisin isompi sopivampi vaihde. Tämä lienee normaali käytös jotta moottorijarrutus toimisi tehokkaammin ja toisaalta olisi valmiiksi pieni vaihde silmässä jos survaisee uudelleen kaasua reilummin.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Ja loppuratkaisu,ainakin toistaiseksi: Rahun nollattua EGS:n homma näyttää taas pelaavan hyvin.

              Vikamuistiinhan oli jäänyt EGS:n osilta yksi merkintä, tyyliin "2nd-3rd gear speed sensor blaablaa" (Rahu voinee tarkentaa/varmentaa, jos ne logit jäi talteen). Tiedä sitten mitä tuo lie vihjaissut, mutta koeajolenkin jälkeen vika ei jäänyt päälle. Ilmeisesti joku pieni kevyt sähköhärö jossain anturissa.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎