Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ei käynnisty mutta lupaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 530d ei käynnisty mutta lupaa.

    Ongelma on toistunut vuoden sisällä kolme kertaa. Aiemmin kone on käynnistynyt toisella tai kolmannella yrityksellä mutta eilen yrityksiä tarvittiin jo kymmeniä, ja niiden välillä noin tunti taukoa.

    Eli kone käynnistyy mutta sammuu samantien. Tosin vian päälläollessa seuraavat yritykset eivät edes lupaa. Auto on viety pajalle, jossa siitä tänään luetaan vikadiagnostiikka, mutta vuosi sitten käyneen vastaavan tilanteen jälkeen määräaikaishuollossa ei merkintöjä löytynyt (ainakaan huoltomies ei niistä maininnnut, kuten tapana on). Auto on ollut vikahetkillä viileä.

    Kilometrejä on 130 tkm ja polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen ajettu noin 15 tkm. Diesel on talvilaatua.

    PAK63 jatkaa tästä, kunhan löytää tunnuksensa forumille..
    ---
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    #2
    No mulla aiemmassa autossa vectra dti vm 99 oli seuraavanlainen vika

    Auto oli ajamatta viikonlopun yli kun maanantaina käynnistettiin niin ei sitten millään,yleensä ensin lähti käyntiin kävi vähän aikaa ja sammui sitten jumalaton veivaus että sai uudestaan käyntiin.
    Yksi talvi aamu piti lainata isältä auto kun veivasin melkein akun tyhjäksi.
    Ja syy oli vuotavat suuttimen paluuletkut(jos edes oikein muistan) ,toinen mikä aiheutti samaa päänvaivaa opelissa oli vuotavat suuttimen o-renkaat(merkkinä musta löpösuodattimen pohja) molemmat aiheutti sen että löpö pääsi "valumaan" ja käynnisty kesti ja kesti mutta lopulta kuitenkin se lähti.
    Annan äänen polttoaine puolelle viaksi,oisko se bemun naftapumppu tms kuskin lattian alla .Ei varmaan apuja mutta veikataan..
    Last edited by veku; 09-12-2005, 18:47.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • han@tan
      Bimmer Rookie
      • Dec 2002
      • 53

      #3
      mulla oli sama vika 98 530d ssä. vikana nokka-akselin asentoanturi. löytyy koneen päältä ihan edestä sen mustan koneenpäällä olevan muovin alta. vika ilmeni aina koneen ollessa "viileä", kylmänä ja kuumana lähti aina.

      Helppo diagnoosi, ota se muovisuojus pois ja seuraavan kerran ku vika iskee niin jäähdytät sitä anturia lumella tai vedellä. jos starttaa niin vika löytyi. osa maksoi 90egee ja vaihto onnistuu keneltä vaan.

      täältä löytyy haulla muitakin joilla ollut sama ongelma 525dssä ja 530ssa.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Vika/viat löytyivät:

        Sekä nokan asentotunnistin että siirtopumppu ovat jättäneet jäljen vikamuistiin. Viimeisin oli nokan asentotunnistin. Kyseessä on kaverin auto ja hassuinta on kun vuosi sitten omassani oli samoilla kilometreillä sama vika, minulla se ei vaan luvannutkaan.

        Vuotaakohan suutin tai jotain muuta outoa, koska nokan asentotunnistimen tietoa käytetään vain ensimmäisen pyörähtävän kierroksen aikana. Sen jälkeen asentotieto tulee kampuran tunnistimelta. Tämän perusteella kun nokan tunnistin on mykkä, ei auton pitäisi edes yskäistä vaan olla täysin lupaamatta, kuten minulla olikin..
        ---

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Mulla on tullut eteen useampi bmw missä nokan asentotunnistin on rikki ja se voi todellakin ilmetä eritavalla eli se ei aina ole niin että se on täysin rikki tai täysin ehjä vaan siinä voi olla jonkin näköisiä välivaiheitakin esim. joskus ei käynnisty ollenkaan, joskus vaan hieman pätkii ajossa ja joissain joutuu vaan sahaamaan hieman pidempään käyntiin, eli vika ei todellakaan ilmene aina samalla tavalla.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by Rahu
            Mulla on tullut eteen useampi bmw missä nokan asentotunnistin on rikki ja se voi todellakin ilmetä eritavalla eli se ei aina ole niin että se on täysin rikki tai täysin ehjä vaan siinä voi olla jonkin näköisiä välivaiheitakin esim. joskus ei käynnisty ollenkaan, joskus vaan hieman pätkii ajossa ja joissain joutuu vaan sahaamaan hieman pidempään käyntiin, eli vika ei todellakaan ilmene aina samalla tavalla.
            Perustietojeni pohjalta moottorinohjauksen perustoimintatavasta johtuen nokan asentotunnistin ei voi olla "puolittain rikki".

            Nokan asentotietoa tarvitaan vain jotta ruisku/sytytys saa referenssin kampiakselin asennolle. Sehän ei voi tietää kampuralta, onko menossa poisto- vai työtahti. Kampuran tarkka asento sen sijaan löytyy kampuran tunnistimelta. Kun moottoria käynnistetään, kampuran asentoa seurataan koko ajan ja odotetaan ensimmäistä signaalia nokalta. Kun nokan asento tiedetään, tiedetään myös kampuran asento ja voidaan aloittaa sytytys/ruiskutus. Ensimmäisen nokan signaalin jälkeen kampura kertoo moottorin tilanteen eikä nokan asentotietoa tarvita.

            Olen esim. poistanut joskus autosta nokan asentotunnistimen liittimen kesken käynnin ja saanut sillä vain bensakoneessa ruiskun siirtymään sekventiaalisesta jatkuvaksi ruiskuksi (Buick-merkkinen auto Boschin ruiskulla).

            Tämän vuoksi:
            1. Jos nokan tunnistin ei anna signaalia, moottoria saa pyörittää maailman tappiin asti eikä se lähde käyntiin.
            2. Jos nokan tunnistin antaa signaalin vain silloin tällöin, moottori lähtee käyntiin heti kun ensimmäinen saadaan.
            3. Jos nokan tunnistin hajoaa kesken ajon, sen ei pitäisi vaikuttaa muuhun kuin vikakoodin ilmestymiseen, jos siihenkään.

            Tämän takia epäilen että jos nokan tunnistin ei anna signaalia, ei kone voi luvata (paitsi diesel, jonka palotilaan "vahingossa" joutunut polttoaine syttyy ilman moottorinohjaustakin).

            Rahu: Onko ne kokemasi tapaukset olleet dieseleitä vai bensakoneita? Olisi mielenkiintoista tietää, tarkoittiko nokan signaalin puuttuessa koneen lupaaminen sitä että suutin vuotaisi löpöä palotilaan.
            Last edited by -Tapi; 12-12-2005, 08:34.
            ---

            Comment

            • sand
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 155
              • palokka

              #7
              Kun minun 530d:stä oli nokka-akselin asentotunnistin mennyt, niin startatessa auto välillä käynnistyi, välillä hörähti (lupasi) ja välillä ei tapahtunut mitään.

              Myöhemmin nykimistä selvitettäessä paljastui, että yksi suutin kuolasi. Ehkä lupaaminen startatessa johtui sitten siitä.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by sand
                Myöhemmin nykimistä selvitettäessä paljastui, että yksi suutin kuolasi. Ehkä lupaaminen startatessa johtui sitten siitä.
                Hep! Juuri tuota epäilin! Onko bensakoneista yhtään vastaavaa kokemusta?
                ---

                Comment

                • k1mmalin
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 76
                  • Kuopio

                  #9
                  Siirtopumpun vikailmoitus voi tulla esim. kosketushäiriöstä korkeapaineanturissa. (huoltotiedote) Itellä herjaili semmoista vikaa ja tarkastin paineanturin liitännän. Silmin nähtävää hapettumista oli. Putsaus ja alkoi toimimaan!.
                  530 kiisseli

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎