Eli viellä kerran.. Eli Webasto TOIMII, eli saan sen kyllä ulkopuolisella kellolla päälle, ei siinä mitään.
Mutta Webasto EI LÄHDE käyntiin silloin, kun se on suunnitellusti tarkoitettu käynnistyä. Eli kun kone on kylmä ja ulkona on kylmä, niin pysyy mykkänä, ei inahdakkaan.
Siis ajastus ei toimi? Eihän se lämmitin ulkolämpötilan mukaan lämmitä ts. auto olisi lämmin 24/7
Enpä jaksanut kaikkea juttua lukea mutta e39 webasto on väyläohjattu ja uusi laite tarvii koodata että toimii...eli aikasta lailla erilailla toimii kun tavis webastot...
Laitetaas edittiä kun tossa lopussa olikin jo eri juttua eli jos sulla se mid näyttö niin saathan sä ohjelmoitua ajastin kellon siihen auton omaan järjestelmään ja pitäs toimia ihan millon vaan haluat...
Ei pelitä MID kautta jollei ole koodattu eikä myöskään toimi automaattisesti käynnistyksen yhteydessä/kylmänä. Sulla on vissiin jälkiasennus kello. Testeri ei näytä vikoja ja saa pakko käynnistettyä, mutta ei vain toimi normaalisti autossa.
Enpä jaksanut kaikkea juttua lukea mutta e39 webasto on väyläohjattu ja uusi laite tarvii koodata että toimii...eli aikasta lailla erilailla toimii kun tavis webastot...
Laitetaas edittiä kun tossa lopussa olikin jo eri juttua eli jos sulla se mid näyttö niin saathan sä ohjelmoitua ajastin kellon siihen auton omaan järjestelmään ja pitäs toimia ihan millon vaan haluat...
Itseasiassa en oikeen ymmärrä miten toimii eri tavalla kuin normaali. Eli väylä kyllä käynnistää sen siintä omasta navastansa, mutta muuten se laite toimii ihan kuin normaali Webasto, eli saa kellot ym ohjaamaan sen ja toimimaan tai ainakin minä saan..
Ei, autossa ei ole MID-näytöllistä soitinta, en ole niin kirjoittanut...
Ja ei, ajastus lämmitykselle EI OLE ONGELMA..
JA LAITE TOIMII KUN LAITAN ITSE SEN KELLOLLA KÄYNTIIN..
Ja sitten kokeillaan uudestaan selittää jälleen vikaa.. Eli alunperin tuon lisälämmittimen pitäisi toimia silloin, kun auto käynnistetään KYLMÄNÄ ja KYLMÄSSÄ SÄÄSSÄ, eikös näin? Kuten monissa muissakin autoissa on ajateltu hoitaa lisälämmitys ajon aikana esim kaupungissa ajettaessa ja pitää lämmöt normaalillatasolla. Eli tällöin se ei käynnisty..
Itseasiassa en oikeen ymmärrä miten toimii eri tavalla kuin normaali. Eli väylä kyllä käynnistää sen siintä omasta navastansa, mutta muuten se laite toimii ihan kuin normaali Webasto, eli saa kellot ym ohjaamaan sen ja toimimaan tai ainakin minä saan..
Ei, autossa ei ole MID-näytöllistä soitinta, en ole niin kirjoittanut...
Ja ei, ajastus lämmitykselle EI OLE ONGELMA..
JA LAITE TOIMII KUN LAITAN ITSE SEN KELLOLLA KÄYNTIIN..
Ja sitten kokeillaan uudestaan selittää jälleen vikaa.. Eli alunperin tuon lisälämmittimen pitäisi toimia silloin, kun auto käynnistetään KYLMÄNÄ ja KYLMÄSSÄ SÄÄSSÄ, eikös näin? Kuten monissa muissakin autoissa on ajateltu hoitaa lisälämmitys ajon aikana esim kaupungissa ajettaessa ja pitää lämmöt normaalillatasolla. Eli tällöin se ei käynnisty..
Webasto toimii koska sinulla on jälkiasennus kello, mutta ei toimi suunnitellulla tavalla koska webaston ohjainlaite ei ole koodattu väylään. Sinun siis edelleen täytyy koodauttaa webasto, että alkaa myös toimia nin kuin on alunperin suunniteltu toimivaksi.
Webasto toimii koska sinulla on jälkiasennus kello, mutta ei toimi suunnitellulla tavalla koska webaston ohjainlaite ei ole koodattu väylään. Sinun siis edelleen täytyy koodauttaa webasto, että alkaa myös toimia nin kuin on alunperin suunniteltu toimivaksi.
Kun vaan tämän koodaamisen ymmärtäisivät siellä merkkiliikkeessä, jossa käytin, että kattoisivat tarviiko sitä koodata Mutta kun ei heidän mielestään tarvi koodata, eikä kuulemma ole mitään vikaa, niin ei viitsi kauaa hakata päätä seinään asiassa siellä.. Josko kuitenkin viellä kerran kokeilisi huomenna kysyä sitä koodaamista, kun muutenkin pitää siellä käydä..
Jos Webastosi on hommattu muualta kuin BMW merkkiliikkeestä niin ("yleinen" ohjainyksikkö):
- BMW:si ei näe laitetta lainkaan, eli MID:n kautta ohjaaminen ei ole mahdollista
- Taukolämmitys (autossa ei virta päällä/käynnissä) pitää hoitaa Webaston erillisellä ohjaimella
- Webaston vesipumpulle pitää järjestää sähköt, kun halutaan käyttää taukolämmittimenä (eli ohjaimelta tulevasta piuhasta releen kautta sähköt Webaston vesipumpulle)
- Taukolämmityksessä auton puhaltimelle pitää myös tehdä ohituskytkentä, jotta saadaan puhallin päälle (jos halutaan moottorin lisäksi myös sisätilat lämpimiksi)
- Ajonaikainen lisälämmitys pitää myös laittaa päälle erillisestä ohjaimesta manuaalisesti (se liekin kuva)
- Jos yo. toimenpiteillä ei pöhise on kytkennöissä vika (esim. sähköt puuttuu, kun virta ei ole päällä jne.)
Jos Webastosi on hommattu merkkiliikkeestä (BMW spesifinen ohjainyksikkö):
- Uusi Webasto pitää ennen käyttöä ohjelmoida merkkiliikkeessä
- Toimii myös MID:n kautta (mikäli asetettu mahdolliseksi BMW huollossa softapäivityksellä)
- Ajonaikainen lisälämmitys toimii automaattisesti (eli Webasto lähtee päälle, jos lämpöä ei muuten tule riittävästi)
- Taukolämmitys ei myöskään kaikesta huolimatta toimi, jos on riittävän kylmä (~ -20C tai kylmempi), koska akun varaus laskee liian alas. BMW:n softassa tässä on varmuusmarginaalia aikalailla...
Akun kunto kannattaa tarkistaa joka tapauksessa, koska myös yleis-Webastossa on jännitteelle alaraja (olikohan jossain 11V kieppeillä) ja muutenkin, koska auto saattaa olla nkyllä lämmin, muttei suostu starttaamaan tyhjän akun takia
Jos Webastosi on hommattu muualta kuin BMW merkkiliikkeestä niin ("yleinen" ohjainyksikkö):
- BMW:si ei näe laitetta lainkaan, eli MID:n kautta ohjaaminen ei ole mahdollista
- Taukolämmitys (autossa ei virta päällä/käynnissä) pitää hoitaa Webaston erillisellä ohjaimella
- Webaston vesipumpulle pitää järjestää sähköt, kun halutaan käyttää taukolämmittimenä (eli ohjaimelta tulevasta piuhasta releen kautta sähköt Webaston vesipumpulle)
- Taukolämmityksessä auton puhaltimelle pitää myös tehdä ohituskytkentä, jotta saadaan puhallin päälle (jos halutaan moottorin lisäksi myös sisätilat lämpimiksi)
- Ajonaikainen lisälämmitys pitää myös laittaa päälle erillisestä ohjaimesta manuaalisesti (se liekin kuva)
- Jos yo. toimenpiteillä ei pöhise on kytkennöissä vika (esim. sähköt puuttuu, kun virta ei ole päällä jne.)
Jos Webastosi on hommattu merkkiliikkeestä (BMW spesifinen ohjainyksikkö):
- Uusi Webasto pitää ennen käyttöä ohjelmoida merkkiliikkeessä
- Toimii myös MID:n kautta (mikäli asetettu mahdolliseksi BMW huollossa softapäivityksellä)
- Ajonaikainen lisälämmitys toimii automaattisesti (eli Webasto lähtee päälle, jos lämpöä ei muuten tule riittävästi)
- Taukolämmitys ei myöskään kaikesta huolimatta toimi, jos on riittävän kylmä (~ -20C tai kylmempi), koska akun varaus laskee liian alas. BMW:n softassa tässä on varmuusmarginaalia aikalailla...
Akun kunto kannattaa tarkistaa joka tapauksessa, koska myös yleis-Webastossa on jännitteelle alaraja (olikohan jossain 11V kieppeillä) ja muutenkin, koska auto saattaa olla nkyllä lämmin, muttei suostu starttaamaan tyhjän akun takia
Eli alkuperäisellä tavalla ei ole toiminnassa mutta edelleen lähtee muuten käyntiin.
Viikonloppuna autoa purkailin ja kaukosäädintä laittelin sille, josko sitä sisäpuhallusta sitten viellä miettisi.. Sulaketta 28 ei ole kokoautossa, joten kait sitten mentävä sinne lämmityspaneelin taakse, kun se sopivasti on myös autosta purettuna, kuten paljon muutakin.. Kun ei ole tehoa, niin säästetään painossa.
No mutta asiaakin, eli koska homma ei nyt oikein lähde purkautumaan, joka lie johtuu muutamista seikoista, eli :
- Auto tunnistaa Webaston sieltä järjestelmästä, eli on koodattu sinne (eikös se ole siintä merkkinä), joten..
- Kaikki siihen liittyvät laitteet toimii, eli lähinnä lämpötila-antureita ym sälää, jotka kertoo, että on kylmä pihalla ja kone on kylmä, jolloin pitäisi startata. Ja kaikki käskyt tulee antureilta ja muutenkin pitäisi olla ihan reilassa.. Johto ei ole mistään poikki, liian helppoahan se olisikin ollut silloin.
- Ja se tosiaan testerillä lähtee käyntiin.. Mikä ei taida juurikaan mistään mitään kertoa
Jos herää selventäviä kysymyksiä, niin vastaillaan niihin.
Eli lähtökohtana on kuitenkin BMW:n tehdas uusi Webasto, joka kyllä toimii, jos siis nytten vasta lukemaan tulleita on. Eli ei vaan toimi silloin, kun sen alunperin pitäisi toimia.
Huomenna vien autoni E39 2001 525dA tarvikewebaston koeasennukseen. Rupesi ottamaan pähän tuo BMW:n webaston toiminta: Ei toimi, pitää vaihtaa uuteen, ja sen jälkeen ei kuitenkaan toimi kovalla pakkasella
Paikallinen webasto kauppias halusi tehdä koeasennuksen kun BMW miehiä on paljon käynyt kyselemässä. Nyt autoon tulisi siis "oikea" webasto joka toimii kaukosäätimellä ja pakkasellakin. Saapa nähdä kuinka hyvin kaverit osaa taukolömmöt ja ajonaikaisen automaattisen käynnistymisen laittaa toimimaan.
Tarjosin autoni koekaniiniksi kun lupasivat ja halusivat tehdä tuon koeasennuksen veloituksetta jos se ei onnistu. Jos homma onnistuu, hinta on samaa luokkaa kuin BMW-Webasto ilman kaukosäädintä ja pakkastoimintaa.
Kaikesta päätellen (myös BMW:n kommenteista) tuo alkuperäiswebasto ei ole tarkoitettu käytettäväksi kunnolla = ei kestä suuria käyttötuntimääriä, ei toimi pakkasella ja on muutenkin jostain....
[QUOTE=pt.]
Pitkästä aikaa oli lokari irti ja siinä sitten mittailin sähköjä. Eli jatkuva plus ja miinus tulee erilliseen pistokkeeseen. Sitten on toinen liitin johon tulee kaksi johtoa. Toinen luulisi olevan käynnistävä ja toisesta lähtee johto sitten bensapumpulle.
Mutta toiseen johtoon tulee kokoajan sähkö (12V) ja toisesta ei tapahdu mitään. Ihan hyvä juttu..
Pitkästä aikaa oli lokari irti ja siinä sitten mittailin sähköjä. Eli jatkuva plus ja miinus tulee erilliseen pistokkeeseen. Sitten on toinen liitin johon tulee kaksi johtoa. Toinen luulisi olevan käynnistävä ja toisesta lähtee johto sitten bensapumpulle.
Mutta toiseen johtoon tulee kokoajan sähkö (12V) ja toisesta ei tapahdu mitään. Ihan hyvä juttu..
QUOTE]
se voi olla että tuo webasto on väylä ohjattu
Joo, sen verran tässä itsekkin viisastuin, elikkä olisi pitänyt päästä katsomaan signaalia, mutta en sitten alkanut enää erikseen mittailemaan. Menin tuossa hieman aluksi puihin, mutta eipä tuolla sitten ollutkaan mitään tekemistä homman kanssa.
Pitkästä aikaa oli lokari irti ja siinä sitten mittailin sähköjä. Eli jatkuva plus ja miinus tulee erilliseen pistokkeeseen. Sitten on toinen liitin johon tulee kaksi johtoa. Toinen luulisi olevan käynnistävä ja toisesta lähtee johto sitten bensapumpulle.
Mutta toiseen johtoon tulee kokoajan sähkö (12V) ja toisesta ei tapahdu mitään. Ihan hyvä juttu..
QUOTE]
se voi olla että tuo webasto on väylä ohjattu
Ootko kolauttanut vasaralla tms. siihen webaston polttoainepumpun kylkeen? Jos Webasto on ollut jonkun aikaa käyttämättömänä, on pumppu suurella todennäköisyydellä jumissa (vasara auttaa!)...
mistä tuo pumppu löytyy 530d:ssä. pitäs käydä vähän kopisteleen.
Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
Ex. MB C 200cdi farkku -03
Ex. Bmw 540iA T -98/99
Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
Ootko kolauttanut vasaralla tms. siihen webaston polttoainepumpun kylkeen? Jos Webasto on ollut jonkun aikaa käyttämättömänä, on pumppu suurella todennäköisyydellä jumissa (vasara auttaa!)...
Eli webasto kyllä toimii kuten pitää, kun laitan sen kellolla käyntiin (erillisellä siis), mutta ei lähder käyntiin, kun on kylmä pihalla ja kone kylmä..
Comment