Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takaluukun lukitus hajosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    E39 takaluukun lukitus hajosi

    Elikkä luukku pysyy painollaan kiinni, mutta lukitushammas luukussa pyörii tyhjää, ei lukitu siihen poikittaiseen tappiin... vaijeri tms irronnut, poikki? kellään ollut samaa ongelmaa?
    EDIT: itse moottori kyllä toimii kun siitä avausnapista painaa... Sitten on ollut pari kertaa vielä kuskin oven kiinnijäätymistä, kuskin ovenkahvasta/sisäkahvasta ei avaudu vaikka kuinka yrittäisi, oven lämmitys auttoi, minkäköhän paikan vois rasvata tms kun tuollaista aiheuttaa?
    Last edited by superb; 24-12-2005, 13:59.
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    #2
    Originally posted by superb
    Elikkä luukku pysyy painollaan kiinni, mutta lukitushammas luukussa pyörii tyhjää, ei lukitu siihen poikittaiseen tappiin... vaijeri tms irronnut, poikki? kellään ollut samaa ongelmaa?
    EDIT: itse moottori kyllä toimii kun siitä avausnapista painaa... Sitten on ollut pari kertaa vielä kuskin oven kiinnijäätymistä, kuskin ovenkahvasta/sisäkahvasta ei avaudu vaikka kuinka yrittäisi, oven lämmitys auttoi, minkäköhän paikan vois rasvata tms kun tuollaista aiheuttaa?
    Kuuluuko avauspainiketta painaessa suraus ja sitten rak, rak, rak? ja luukku ei aukea, vaan jää "tuulihakaan" kolkottaan? Luukussa on yksi sähkömoottori ja rungossa toinen. Tuo mainitsemani tapahtuma tulee silloin kun luukun moottorin käyttöakseli menee poikki, itse sähkömoottori toimii normaalisti.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      #3
      Originally posted by 525TDS Touring
      Kuuluuko avauspainiketta painaessa suraus ja sitten rak, rak, rak? ja luukku ei aukea, vaan jää "tuulihakaan" kolkottaan? Luukussa on yksi sähkömoottori ja rungossa toinen. Tuo mainitsemani tapahtuma tulee silloin kun luukun moottorin käyttöakseli menee poikki, itse sähkömoottori toimii normaalisti.
      Suraus kuuluu ihan normaalisti, luukku on kokoajan auki kun luukun tuulihaka liikkuu ihan vapaana eikä lukitse rungon tappiin sitä, tuulihakaa pystyy sormilla liikuttelemaan... täytyy purkaa atomeihin toi, siellä näytti TIS:in kuvien perusteella olevan ainakin yksi vaijeri, jos se olis vaikka poikki...

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Vika Korjattu

        Vika korjattu, tässä korjausohjeet:

        -Irroita paksin musta muovi lukon edestä pois (muovissa kaksi muovikiinnikettä, "vetosyventeessä" muovin takana piilossa ristipääruuvi)
        -Koko musta muovi lähtee alaspäin vetämällä, pakkasella täytyy olla varovainen
        -Torx-ruuvit veke ja lukko alkaa irtoamaan, irroita käyttöakseli oikealta puolelta, irroita myös piuhanippu.
        -Koko homma on käsissäsi, vika on toiselta puolelta irronneessa palautinjousessa(älä hukkaa), kytke se takaisin. Voit voidella koko järjestelmän jäätymisen ehkäisemiseksi.
        -Kokoa käännetyssä järjestyksessä.
        Last edited by superb; 04-03-2006, 16:16.

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2171
          • Himas

          #5
          Originally posted by superb
          Vika korjattu, tässä korjausohjeet:

          -Irroita paksin musta muovi lukon edestä pois (muovissa kaksi muovikiinnikettä...
          Mitenkä noi muovikiinnikkeet otetaan irti hajottamatta?
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by mikron
            Mitenkä noi muovikiinnikkeet otetaan irti hajottamatta?
            ..Varovasti
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              varovasti ja vaikka jossakin lämpimässä hallissa vaikkakin toi remontti taittui -15c pakkasessakin.

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2171
                • Himas

                #8
                Tulihan takaluukun lukitus kuntoon! Purin ensin kuten superb neuvoi, mutta turhaan. Lukko toimikin aivan normaalisti, mutta takaluukku ei päässyt tarpeeksi alas lukittuakseen, muutamasta millistä oli kiinni. Ne kaksi "kumityynyä" oli hitusen liian ulkona ja hetki meni ennenkuin tajusin, että niitä saa säädettyä ulos tai sisäänpäin kierittämällä niitä. Niitä kun kieritti vähän sisäänpäina meni takaluukkukin tuulihakaan ja lukkoon. Että tämmöstä.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • Vee-eit
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 709
                  • Turku

                  #9
                  Mikä niitä kumeja oli siirtänyt, jos luukku ennen toimi normaalisti. Oliko pakkanen kovettanut kumit niin ettei luukku enää tullut tarpeeksi alas ?
                  Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Vee-eit
                    Mikä niitä kumeja oli siirtänyt, jos luukku ennen toimi normaalisti. Oliko pakkanen kovettanut kumit niin ettei luukku enää tullut tarpeeksi alas ?
                    Tuskin mikään...se osa auton korissa jonka pitäisi lukita se luukku on siirtynyt alaspäin. Nyt se luukku uskoakseni ei ole enää linjassa auton korin kanssa. Se lukitussalpa on parilla torxruuvilla kiinni siinä korissa. Musta muovinen suojalätkä peittää ruuvit.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7433
                      • Oulu

                      #11
                      No nyt helpotti, eli mun toiseen ketjuun kirjoittama kuvaus tänään E39 sedaniin iskeneestä takaluukun lukitusongelmasta täsmää 100% superb:in alkuperäiseen viestiin tässä ketjussa.

                      Koska luukku on kuitenkin jo aiemmin kärsinyt hiukan siitä ongelmasta että pitää löydä voimalla kiinni ennen kuin lukittuu niin täytyy tsekata nuo säädettävät pysäytinkumit ennen kuin alkaa purkaa lukkoa. Mutta luulen että vika on jousessa koska se lukon kiinni tarttuva osa heiluu hervottomana.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • snoub
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 220
                        • Oulu

                        #12
                        Mitä muuten tuon e39:sin takaluukun avauspainikkeen (kaukosäätimessä) kuuluisi tehdä, nostaa luukkua 5-10mm ylöspäin niinkuin mulla tekee? Vaiko jotakin hyödyllistäkin?
                        BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                        BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                        BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                        Ex.
                        BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                        BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #13
                          Originally posted by snoub View Post
                          Mitä muuten tuon e39:sin takaluukun avauspainikkeen (kaukosäätimessä) kuuluisi tehdä, nostaa luukkua 5-10mm ylöspäin niinkuin mulla tekee? Vaiko jotakin hyödyllistäkin?
                          Siis se vaan avaa sen lukon..

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7433
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by superb View Post
                            Siis se vaan avaa sen lukon..
                            Mitenhän tuon sais viriteltyä niin että kontti ponnahtais kunnolla auki kun tuosta painaa? Joku oma jousi auttamaan alkuun sen verran että pumput hoitais lopun...?

                            Onkohan pumput hyytyneet jo kun luukku ei kovin halukkaasti aukea kädellä auttaenkaan? Pysyy kyllä ylhäällä hyvin, mutta melko ylös saa auttaa käsin.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • superb
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2827

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Mitenhän tuon sais viriteltyä niin että kontti ponnahtais kunnolla auki kun tuosta painaa? Joku oma jousi auttamaan alkuun sen verran että pumput hoitais lopun...?

                              Onkohan pumput hyytyneet jo kun luukku ei kovin halukkaasti aukea kädellä auttaenkaan? Pysyy kyllä ylhäällä hyvin, mutta melko ylös saa auttaa käsin.
                              Pumput loppu, itsellä samaa vikaa.. Olisko 202 C-mersussa ollut niin, että se kontinluukku aukes siihen puoleenväliin kun avaimen napilla avas. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎