Otsikon mukainen homma tuli ajankohtaiseksi lohkolämmittimen asennuksen jälkeen.
Ilmausta on yritetty seuraavin keinoin:
Täyttö tapahtu itsellä ainakin niin että nestettä kipattiin paisuntasäiliöön yli maksimin jolloin neste meni järjestelmään. Kun nestettä ei enää mennyt niin löin koneen tulille ilman sitä pientä roppua joka on syylärissä päällä paisunta säiliön lähistöllä. Kopista väänsin lämmöt täysille ja annoin järjestelmän ilmata itsensä. Välillä pistin sitä pientä korkkia vähän kiinni ja availin jolloin ilmaa tuli taas pois. Ylimääräset aineet tuo auto vuodattaa itse pois.
Topicista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48573
Tätä sitten tuli harjoitettu noin kolmena iltana, kolmantena käytössä oli kompressorin kanssa alipaineen järjestemään imevä laite, jolla nesteet pitäisi imeytyä itsestään jäähdyttimeen, no, näinpä ei tietysti käynyt, nestettä meni jokunen litra, eipä systeemi silloin tosin ihan tyhjä ollutkaan. Mutta ei kuitenkaan täyteen, esim. alavesiletkussa tuntui olevan ilmaa muutamien yritystenkin jälkeen. On yritetty ylämäessä ja tasaisella, eri ilmausruuveista jne. Pidemmän ajosession jälkeenkin alavesiletku on edelleen viileä (pakkasta -6), jäähdyttääkö jäähdytin näin hyvin...
Ajeltiin ja lämmitettiin konetta illan ratoksi, lämmettyä laskettiin ilmaa pois molemmista ilmausruuveista (jäähdyttimessä ja ylävesiletkussa), ja annettiin jäähtyä. Seuraavaksi kaadettiin paisuntasäiliöön lisää nestettä tratin kanssa, jolloin nestepinta oli korkeammalla kuin itse järjestelmän. Samaa toistettiin muutaman tunnin ajan. Nestettä on jo aika paljon, mutta ei näemmä riittävästi, kun ajotietokone ilmoittaa aina kun on ajettu noin 10 km, eli kun lämmöt alkavat noista normaalitasolle (=termostaatti aukeaa), että "kühlwasserst. prüfen", elikkäs tarkasta jäähdytinnesteen taso. Tällä hetkellä nestettä (ainakin paisuntasäiliössä) lähes korkkiin asti.
Tästä vähän eteenpäin jos ajoa jatketaan alkavat lämmöt nousta yli normaalin. Kabiiniin tulee kuumaa "normaalisti" ja tietysti moottorinlämmöt laskee kun sisään puhalluttaa kuumaa.
Ilmeisestikö tuolla jonkunasteinen ilmalukko sitten on edelleen, vai mikähän on vialla?
Järkeilyä:
- Jos vesipumppu olisi rikki, ei sisäänkään tulisi kuumaa ilmaa jos vesi ei kiertäisi.
- Jos termostaatti olisi jumiutunut kiinni, neste ei kiertäisi ollenkaan, jos se olisi jumittunut auki, vesi kiertäisi koko ajan, jolloin ylilämpöä ei pitäisi esiintyä?
- Jäähdyttimessä oleva vedenmäärän anturi: miksi ilmoittaa nestepinnan vajauksesta vasta 10 km ajon jälkeen?
Olen lueskellut että tuo Bemarin moottoreiden (ja M52:n) ilmailu olisi muillakin ollut työn takana, mutta onko jollain jotain hyvää diagnoosia näiden perusteella, vai pitääkö viedä Päivän Autoon ilmattavaksi.
Vesipumpun ja termostaatin voisi vaihtaa muutenkin ns. harrastustoimintana, mutta olisi kiva tietää missä tuo vikakin on, ennen arvailuja.
Ilmausta on yritetty seuraavin keinoin:
Täyttö tapahtu itsellä ainakin niin että nestettä kipattiin paisuntasäiliöön yli maksimin jolloin neste meni järjestelmään. Kun nestettä ei enää mennyt niin löin koneen tulille ilman sitä pientä roppua joka on syylärissä päällä paisunta säiliön lähistöllä. Kopista väänsin lämmöt täysille ja annoin järjestelmän ilmata itsensä. Välillä pistin sitä pientä korkkia vähän kiinni ja availin jolloin ilmaa tuli taas pois. Ylimääräset aineet tuo auto vuodattaa itse pois.
Topicista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48573
Tätä sitten tuli harjoitettu noin kolmena iltana, kolmantena käytössä oli kompressorin kanssa alipaineen järjestemään imevä laite, jolla nesteet pitäisi imeytyä itsestään jäähdyttimeen, no, näinpä ei tietysti käynyt, nestettä meni jokunen litra, eipä systeemi silloin tosin ihan tyhjä ollutkaan. Mutta ei kuitenkaan täyteen, esim. alavesiletkussa tuntui olevan ilmaa muutamien yritystenkin jälkeen. On yritetty ylämäessä ja tasaisella, eri ilmausruuveista jne. Pidemmän ajosession jälkeenkin alavesiletku on edelleen viileä (pakkasta -6), jäähdyttääkö jäähdytin näin hyvin...

Ajeltiin ja lämmitettiin konetta illan ratoksi, lämmettyä laskettiin ilmaa pois molemmista ilmausruuveista (jäähdyttimessä ja ylävesiletkussa), ja annettiin jäähtyä. Seuraavaksi kaadettiin paisuntasäiliöön lisää nestettä tratin kanssa, jolloin nestepinta oli korkeammalla kuin itse järjestelmän. Samaa toistettiin muutaman tunnin ajan. Nestettä on jo aika paljon, mutta ei näemmä riittävästi, kun ajotietokone ilmoittaa aina kun on ajettu noin 10 km, eli kun lämmöt alkavat noista normaalitasolle (=termostaatti aukeaa), että "kühlwasserst. prüfen", elikkäs tarkasta jäähdytinnesteen taso. Tällä hetkellä nestettä (ainakin paisuntasäiliössä) lähes korkkiin asti.
Tästä vähän eteenpäin jos ajoa jatketaan alkavat lämmöt nousta yli normaalin. Kabiiniin tulee kuumaa "normaalisti" ja tietysti moottorinlämmöt laskee kun sisään puhalluttaa kuumaa.
Ilmeisestikö tuolla jonkunasteinen ilmalukko sitten on edelleen, vai mikähän on vialla?
Järkeilyä:
- Jos vesipumppu olisi rikki, ei sisäänkään tulisi kuumaa ilmaa jos vesi ei kiertäisi.
- Jos termostaatti olisi jumiutunut kiinni, neste ei kiertäisi ollenkaan, jos se olisi jumittunut auki, vesi kiertäisi koko ajan, jolloin ylilämpöä ei pitäisi esiintyä?
- Jäähdyttimessä oleva vedenmäärän anturi: miksi ilmoittaa nestepinnan vajauksesta vasta 10 km ajon jälkeen?
Olen lueskellut että tuo Bemarin moottoreiden (ja M52:n) ilmailu olisi muillakin ollut työn takana, mutta onko jollain jotain hyvää diagnoosia näiden perusteella, vai pitääkö viedä Päivän Autoon ilmattavaksi.

Comment