Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 / M52 jäähdyttimen ilmausprobleemia...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    e39 / M52 jäähdyttimen ilmausprobleemia...

    Otsikon mukainen homma tuli ajankohtaiseksi lohkolämmittimen asennuksen jälkeen.

    Ilmausta on yritetty seuraavin keinoin:
    Täyttö tapahtu itsellä ainakin niin että nestettä kipattiin paisuntasäiliöön yli maksimin jolloin neste meni järjestelmään. Kun nestettä ei enää mennyt niin löin koneen tulille ilman sitä pientä roppua joka on syylärissä päällä paisunta säiliön lähistöllä. Kopista väänsin lämmöt täysille ja annoin järjestelmän ilmata itsensä. Välillä pistin sitä pientä korkkia vähän kiinni ja availin jolloin ilmaa tuli taas pois. Ylimääräset aineet tuo auto vuodattaa itse pois.
    Topicista: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48573

    Tätä sitten tuli harjoitettu noin kolmena iltana, kolmantena käytössä oli kompressorin kanssa alipaineen järjestemään imevä laite, jolla nesteet pitäisi imeytyä itsestään jäähdyttimeen, no, näinpä ei tietysti käynyt, nestettä meni jokunen litra, eipä systeemi silloin tosin ihan tyhjä ollutkaan. Mutta ei kuitenkaan täyteen, esim. alavesiletkussa tuntui olevan ilmaa muutamien yritystenkin jälkeen. On yritetty ylämäessä ja tasaisella, eri ilmausruuveista jne. Pidemmän ajosession jälkeenkin alavesiletku on edelleen viileä (pakkasta -6), jäähdyttääkö jäähdytin näin hyvin...

    Ajeltiin ja lämmitettiin konetta illan ratoksi, lämmettyä laskettiin ilmaa pois molemmista ilmausruuveista (jäähdyttimessä ja ylävesiletkussa), ja annettiin jäähtyä. Seuraavaksi kaadettiin paisuntasäiliöön lisää nestettä tratin kanssa, jolloin nestepinta oli korkeammalla kuin itse järjestelmän. Samaa toistettiin muutaman tunnin ajan. Nestettä on jo aika paljon, mutta ei näemmä riittävästi, kun ajotietokone ilmoittaa aina kun on ajettu noin 10 km, eli kun lämmöt alkavat noista normaalitasolle (=termostaatti aukeaa), että "kühlwasserst. prüfen", elikkäs tarkasta jäähdytinnesteen taso. Tällä hetkellä nestettä (ainakin paisuntasäiliössä) lähes korkkiin asti.

    Tästä vähän eteenpäin jos ajoa jatketaan alkavat lämmöt nousta yli normaalin. Kabiiniin tulee kuumaa "normaalisti" ja tietysti moottorinlämmöt laskee kun sisään puhalluttaa kuumaa.

    Ilmeisestikö tuolla jonkunasteinen ilmalukko sitten on edelleen, vai mikähän on vialla?

    Järkeilyä:
    - Jos vesipumppu olisi rikki, ei sisäänkään tulisi kuumaa ilmaa jos vesi ei kiertäisi.
    - Jos termostaatti olisi jumiutunut kiinni, neste ei kiertäisi ollenkaan, jos se olisi jumittunut auki, vesi kiertäisi koko ajan, jolloin ylilämpöä ei pitäisi esiintyä?
    - Jäähdyttimessä oleva vedenmäärän anturi: miksi ilmoittaa nestepinnan vajauksesta vasta 10 km ajon jälkeen?

    Olen lueskellut että tuo Bemarin moottoreiden (ja M52:n) ilmailu olisi muillakin ollut työn takana, mutta onko jollain jotain hyvää diagnoosia näiden perusteella, vai pitääkö viedä Päivän Autoon ilmattavaksi. Vesipumpun ja termostaatin voisi vaihtaa muutenkin ns. harrastustoimintana, mutta olisi kiva tietää missä tuo vikakin on, ennen arvailuja.
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Ootko kattonut TIS:stä M52:n ilmausohjeet? Ite ilmasin niiden avulla avaamatta mitään ilmausruuvia ja tuli 5 minuutissa kuntoon. Ohjeet oon postannut jo pariin kertaan foorumille.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • okko
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2005
      • 1766
      • Honkajoki

      #3


      Ootko katsonut vuotaako vesipumppu, voi päästää ilmaa järjestelmään. Anturi saattaa olla viallinen tai ilmakupla jää siihen anturille. Temostaatti vittuilee päin naamaa ja kohta jumiutuu auki. Arvauksia kaikki, happy hunting
      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

      Comment

      • Juhis2000
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 237
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by KFZ-Koenig
        Ootko kattonut TIS:stä M52:n ilmausohjeet? Ite ilmasin niiden avulla avaamatta mitään ilmausruuvia ja tuli 5 minuutissa kuntoon. Ohjeet oon postannut jo pariin kertaan foorumille.
        Kiitos kysymästä, TISsiä en "omista" (mistähän sen saisi ilman p2p-ohjelmien käyttöä ), mutta lueskelin ohjeesi läpi pari viikkoa sitten. helpolta vaikutti, ja niiden mukaan ensimmäisellä kerralla teinkin (lue: olin tekevinäni), mutta lopputulos yllämainittu.

        Originally posted by okko
        Ootko katsonut vuotaako vesipumppu, voi päästää ilmaa järjestelmään. Anturi saattaa olla viallinen tai ilmakupla jää siihen anturille. Temostaatti vittuilee päin naamaa ja kohta jumiutuu auki. Arvauksia kaikki, happy hunting
        Ulkopuolelle vuotoja ei näytä olevan vesipumpun (moottorin etupään) seuduilta.
        Pitänee jatkaa metsästystä.

        EDIT: typöja
        Last edited by Juhis2000; 27-12-2005, 14:39.
        BMW e60 525i terapiaprojekti
        -------------------------
        Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

        Comment

        • okko
          BTCF Honorary Member
          • Apr 2005
          • 1766
          • Honkajoki

          #5
          millaisen lohkon asensit
          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

          Comment

          • Juhis2000
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 237
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by okko
            millaisen lohkon asensit
            Calixin säteilylämmitin, joka tietysti tulee M52:ssa vesitilan tyhjennyspropun alle kiinni.
            BMW e60 525i terapiaprojekti
            -------------------------
            Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

            Comment

            • Tappu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 825
              • Tampere

              #7
              Minkä takia nesteet on päästetty pois, jos on laitettu säteilylämmitin?
              AMG

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                #8
                En osaa neuvoa mikä on mennyt vikaan, mutta omasta m52b25 olen ilmauksen saanut hoidettua monta kertaa samalla tavalla. Ensin paisari melkein täyteen, ilmausruuvit kiinni, paisarin korkki auki. Puristellaan letkuja niin kauan kuin jaksaa ja vielä kaksi kertaa lisää niin kauan kuin jaksaa, aina välillä nestettä lisäten. Auto käyntiin ja keula edellä mäkeen, lämppäri täysille ja odotetaan kunnes ylävesiletku lämpiää eli termostaatti aukeaa ja päästetään ilmaruuveista ilma pois (paisarin korkki on siis kiinni). Alavesiletku ei paikallaan ollessa lämpiä, en ainakaan ole jaksanut niin kauan odottaa. Auto tasaiselle, mennään käsipyykille ja pullakaffeelle. Koneen jäähdyttyä lisätään nestettä yläviivaan saakka. Mennään aamulla töihin ja ennen kotiinlähtöä tarkastetaan nesteet, lisätään jos on tarve. Näin se on aina onnistunut, jos jotain on rikki, se ei ehkä mene näin.
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • Juhis2000
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 237
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by Tappu
                  Minkä takia nesteet on päästetty pois, jos on laitettu säteilylämmitin?
                  Originally posted by Juhis2000
                  Calixin säteilylämmitin, joka tietysti tulee M52:ssa vesitilan tyhjennyspropun alle kiinni.
                  .....
                  BMW e60 525i terapiaprojekti
                  -------------------------
                  Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Muistaakseni avasin joskus 523:ssa vesitilan tyhjennyspropun lohkosta enkä saanut vettä ulos ennen kuin löysäsin paisuntasäiliön korkkia (korvausilmaa). Eli sen lämppärin voi asentaa (ehkä) ilman nesteiden valutustakin.
                    ---

                    Comment

                    • Jaanis
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 50
                      • Vanda

                      #11
                      Originally posted by Vee-eit View Post
                      Ensin paisari melkein täyteen, ilmausruuvit kiinni, paisarin korkki auki. Puristellaan letkuja niin kauan kuin jaksaa ja vielä kaksi kertaa lisää niin kauan kuin jaksaa, aina välillä nestettä lisäten. Auto käyntiin ja keula edellä mäkeen, lämppäri täysille ja odotetaan kunnes ylävesiletku lämpiää eli termostaatti aukeaa ja päästetään ilmaruuveista ilma pois (paisarin korkki on siis kiinni).
                      Tänään ilmailin tuon oman toosan (523i) näillä ohjeilla. Otin tabletin mukaan tuonna parkkipaikalle, josta lunttasin ohjeita välillä. Puristelin tosiaan käsi kipeänä ylä- ja alavesiletkua yhtäaikaa. Sitten muistin, että vielä saman verran -eikun siis kaksin verroin. Lopulta tuntui, ettei ilmakuplia tule enää entiseen malliin, joten ajoin auton jyrkähköön rinteeseen keula ylöspäin. Sitten vain odottelemaan ja ehkä 5-10 minuutin päästä ylävesiletku oli termarin vierestä lämmin. Sitten aukaisin paisarin ilmausruuvin, josta kuuluikin kohta iso TSUP. Ylävesiletkun ilmausruuvista ei kuulunut mitään. Eikun auto vaateriin ja pesemään käsiä.

                      Vähän ajan päästä kävin sitten korkkaamassa taas paisarin, jonkin verran sain ujutettua täytettäkin sinne. Pakko oli sitten koittaa onko ilmaus onnistunut. Auto tyhjäkäynnille ja tuijottamaan lämpömittaria. Melkein jaksoi nousta puoleen väliin. Jengaa koneeseen ja johan nousi viimeisetkin pari senttiä ja siihen se sitten jäikin. Taisi siis ilmaus onnistua, kiitos ohjeista.

                      Comment

                      • SLK
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 275
                        • Päijät-häme

                        #12
                        Melkoista tiedettä tehty bemarin ilmauksesta.

                        Itse tein pari päivää sitten vesipumppurempan. Ilmaus tapahtui seuraavasti:

                        Itsellä ylävesiletku oli sopivasti suunnattu ylöspäin joten lisäsin sinne ensin nestettä suoraan. Eipä sinne paljon mennyt joten tämän vaiheen voi ohittaa jos ei letku jo ole valmiiksi irti.

                        1. Termarikotelon ja paisarin ilmausruuvit auki ja paisarin korkki pois. Varaa nesteet valmiiksi.

                        2. Kone käyntiin.

                        3. Lisätään paisariin nestettä aina kun pinta vajoaa n. 10cm

                        4. Aina lisäyksen jälkeen puristellaan muutaman kerran alavesiletkua ja sitten ylävesiletkua (n. 5-8 puristusta)

                        5. Taas lisätään paisariin nestettä.

                        Sama toistetaan niin kauan, että ilmausruuveista alkaa tulemaan nestettä ja paisarin pinta ei enää vajoa. Ruuvit ja paisarin korkki kiinni ja se on siinä.

                        Kone päästetään kylmäksi ja lisätään kylmänä paisariin vielä nestettä jos tarvii.

                        Tämä toiminut useammassa automerkissä ja bemuissa.
                        exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎